Nieuw : NAZA Gps upgrade (f450 loiter in harde wind filmpjes! post #413)

Vanmiddag even wat RTH testen gedaan..
Meer dan 10 stuks, op verschillende plekken...
Niets geen problemen kunnen vinden, zelfs nog 1 in een naderende onweersbui.. (bij intresse upload ik deze ook wel)

Wel 1 Apart puntje,kunnen vinden,
Dat is dat de Multirotor, een slag om zijn eigen as draait. Dit Bij het terug vliegen naar de "home" positie.Dus eerst naar hoogte vliegen van 20 meter, dan tijdnes het terug vliegen draait hij om zijn as... In mijn geval wel consequent dat dan weer wel......Maar wel apart.. Zal wel met het compass te maken hebben denk ik... Zal wel naar het noorden staan of zo...

Annyway:
RTH Test Filmpje:
Kijken op 720P @ full screen!

Laatst bewerkt door een moderator:
hee emil, dat is volledig logisch hoor, buiten de 10 of 20 meter draait hij tijdens terug vliegen de neus naar home;)

Viel me eingelijk nu pas op, heb meerdere testen gedaan, Toen viel me dat niet op, nou ja weer wat geleerd, Vermoedelijk viel het me op vanwege me "kerstverlichting"...

Edit Zit me niet lekker....,
Hij is echt 90 graden gedraaid ten opzichte van neus naar home! Ik verbeeld het me niet, nu net even filmpje terug gekeken.... De zender stat met de antenne richting voren. Zal hij met zijn "neus" (rode armen, en gps antenne) naar home moeten komen, zal hij dus met de gps antenne naar de zender moeten wijzen... En dat doet hij niet, hij 90 graden gedraaid. Ook met terug vliegen draait hij 90 graden,en das echt niet met de neus naar "home".. Kijk nog maar eens goed naar het filmpje...

Edit2:

Zal nog eens weer testen, wel apart...

Die hopjes die hij maakt bij het landen bij RTH had ik eerst ook. Echter nu met en landingsgestel eronder heb ik die nooit meer. Binnen 2 seconden nadat hij op de grond staat gaan de props terug in power....

mijne zit op mijn hexa op de linker arm via de schroefjes van die arm. klein stukje van paaltje gezaagt, waardoor qua hoogte de metalen delen direct op elkaar zitten en hij d us erg laag zit.

Dat wil ik eigenlijk ook doen om de krachtarm te verkleinen zodat bij een eventuele crash de GPS mijn cabon dakje niet uiteen trekt.

Maar dan komt hij weer dichter tegen de rest, zonde dat je nergens de invloed kan uitlezen want zo blijft het gokken.

Viel me eingelijk nu pas op, heb meerdere testen gedaan, Toen viel me dat niet op, nou ja weer wat geleerd, Vermoedelijk viel het me op vanwege me "kerstverlichting"...

Edit Zit me niet lekker....,
Hij is echt 90 graden gedraaid ten opzichte van neus naar home! Ik verbeeld het me niet, nu net even filmpje terug gekeken.... De zender stat met de antenne richting voren. Zal hij met zijn "neus" (rode armen, en gps antenne) naar home moeten komen, zal hij dus met de gps antenne naar de zender moeten wijzen... En dat doet hij niet, hij 90 graden gedraaid. Ook met terug vliegen draait hij 90 graden,en das echt niet met de neus naar "home".. Kijk nog maar eens goed naar het filmpje...

Edit2:

Zal nog eens weer testen, wel apart...

Misschien iets te maken met hoe hij stond toen je opsteeg? 180° tov de startpositie of zo? Ik heb ook gemerkt dat hij nose in vloog, maar niet altijd. Lijkt me wel OK als je FPV vliegt, dan zou ik niet graag achteruit terugkeren!!!

Nope steeg op, met de neus van de zender af...
Wellicht iets te kort weg, om helemaal te draaien?, want dat zou nog wel kunnen.. Testen we nog even een keertje uit...

Nope steeg op, met de neus van de zender af...
Wellicht iets te kort weg, om helemaal te draaien?, want dat zou nog wel kunnen.. Testen we nog even een keertje uit...

Gisteren nog even getest, hij vliegt terug en draait dan zijn neus. Als de afstand niet ver genoeg is kan het zijn dat hij de 180° niet volledig kan uitvoeren. Tijdens de hover voor de landing draait hij niet meer.

had nog een vraagje tussendoor heb nog geen tijd gehad voor de manual maar bouw af en toe verder aan me hexa. moet ik nog rekening houden met de plaatsing van de gps module? waar mag die wel en waar mag die niet bij on de buurt zitten?

mijn dank is groot god zij met u truste :-)

Toch maar de manual of het sticky staande f550 bouwverslag lezen.. ;)
Staat veel nuttige info in ;) Ook het antwoord op uw vraag...

Ik heb ook nog een vraagje m.b.t. de gain. Gisteren nog een vlucht gemaakt en ik heb nu de standaard settings er in staan. Nu vond ik hem wel een beetje schokkerig. Ook met dalen. Er stond nu geen wind. Dat schokkerige gedrag is dat nou dat er te veel gain is? het lijkt wel of hij dat om de paar seconden doet. Heeft iemand een idee.

bij dalen gebeurt dat vrij snel, wat mijn ervaring met dalen is dat het makkelijker is om een "duikvlucht" te maken, dus eigenlijk gewoon na voren/achter/links/rechts zonder extra gas te geven ... komt ie wel omlaag, maar wel beter bestuurbaar

Gisteren heb ik eindelijk m'n Naza + gps kunnen bestellen.

Nu heb ik de handleiding al helemaal van voor naar achter gelezen en terug.
Ook de stickies van Emil (super gedaan!) heb ik doorgenomen.
Toch heb ik nog een paar vraagjes.

1. Wat die Z-as betreft voor het plaatsen van de GPS.
Hoe meten jullie daarvan precies het CG punt? Wat dat lijkt me erg lastig te zijn. Is deze waarde even belangrijk als de X en Y waarde?

2. De gains...
In welke mode moet je die gains eigenlijk afregelen? De attitude gain lijkt me logisch, in attitude mode.
Ik bedoel dus de basic gains. In attitude mode of in manual mode?
Kan misschien stomme vraag lijken, maar ik kom van een Arducopter waarvan je de basic gains (gyro reacties) moet afregelen in manual mode. Vandaar de vraag.

3. Verder begrijp ik nog niet zo goed de redenering en werkwijze achter die lipo protectie, zowel level 1 als 2.
Moeten first level en second level niet gewoon gelijk ingesteld worden?
Hoe stellen jullie deze waarden in?
Moet de uiteindelijk voltage waarde niet gewoon de minimum waarde zijn? Dus voor een 3S bv. 9,6 volt om zeker te zijn? De line loss moet om en bij de 1 volt bedragen ongeveer?
Hiervoor moet ik nog eens naar Emil's thread kijken, hiervoor heb ik enkel nog maar de manuel bekeken.

Edit: kan iemand iemand me trouwens de diameter van het carbonstaafje van de gps geven? Ik zou vandaag willen op zoek gaan naar de ideale connector om de gps makkelijk te kunnen losmaken.

Laatst bewerkt:
Dat carbon staafje is 4 mm.
De gains dat doe je op de computer en maakt niet uit waar op en ik heb hem dan meestal in gps atti staan maar het maakt volgens mij niet uit waar die in staat.
De z waarde meet ik uit het hart van de naza modul en die zit precies in het hart van de F550.Ik heb hem achterop staan , maar heb hem ook voorop gehad en dat ging beide keren goed.Ik vlieg met 3s en heb first level op (uit mijn hoofd )10.75 en second level 10.25 staan.Als ik hem dan leeg vlieg en ik hang hem aan de lader staat ie meestal op
11.15.

Thx Birddog.

En tot waar vlieg je hem precies leeg? First level?
Dat komt dan neer op een line loss van 0,40 volt als ik het goed heb?

Dus het maakt niet uit in welke mode je staat om de basic gains af te regelen.

Vanmiddag eens rondneuzen bij Conrad voor een voetje voor de gps.

De ene keer land ik hem meteen als de v-sen rood begint te knipperen en als ik eens doorvlieg tot second level dan land ie em zelf op een gegeven ogenblik.Dus als je hem te laag zet (second level) is dat niet goed voor je lipo.

De ene keer land ik hem meteen als de v-sen rood begint te knipperen en als ik eens doorvlieg tot second level dan land ie em zelf op een gegeven ogenblik.Dus als je hem te laag zet (second level) is dat niet goed voor je lipo.

is toch simpel rekenwerk?
een lipo vind alles onder de 3,5 volt niet zo fijn (onbelast)
3,3 belast

dus zet dat als je absulute fail safe (rode led)

3 cellen? 3 x 3,3=9.9 LOADED!
4 cellen 4 x 3,3=13.2 LOADED!

als geel zou ik gebruiken 3.6 loaded
als ik het mis heb laat het weten hier

Back