Nieuw : NAZA Gps upgrade (f450 loiter in harde wind filmpjes! post #413)

@DroidworxNL

Ik lees af en toe dat je de rode kabel van je esc's moet doorknippen,ik heb ze er allemaal nog opzitten en tot nu toe geen probleem ondervonden.IK heb de hobbywing skywalker 20A.
Is het beslist noodzakelijk om ze door te knippen? de een zegt van wel de ander weer maakt niet uit.

@ DroidWorxNL: Dus jij neemt als 'loss' per cel zo'n 0,2 volt.
Dus een typische instelling met 3S lipo's wordt dan:
10,5 - 0,6 = 9,9
Gebruik je dit voor beide levels?
Of level 1 net ietsje hoger?

@ Birddog: Zeker doorknippen. Anders lever je 5 maal parallel stroom op je Naza waardoor de regelaars onderling mekaar proberen te stabiliseren. Volgens mij verkort je hierdoor waarschijnlijk de levensduur van je ESC en heel waarschijnlijk ook die van je Naza stroomvoorziening.

@birddog: ik zou de draden niet knippen maar uit het stekkertje halen en isoleren.
Als je met een mesje een plastic flapje van het stekkertje lift, dan kan de draad er zo uit.
Op deze manier houd je de esc's heel. (Ook handig als je ze moet callibreren)

En:
De Naza heeft een eigen stroom-voorziening.
Volgens mij heb je helemaal geen rode draden nodig...

Let wel ff op! Dit geldt NIET voor de originele DJI regelaars! Die hebben geen bec en dus daar de rode draad niet doorknippen.. ;-)

is toch simpel rekenwerk?
een lipo vind alles onder de 3,5 volt niet zo fijn (onbelast)
3,3 belast

dus zet dat als je absulute fail safe (rode led)

3 cellen? 3 x 3,3=9.9 LOADED!
4 cellen 4 x 3,3=13.2 LOADED!

als geel zou ik gebruiken 3.6 loaded
als ik het mis heb laat het weten hier

Dus als ik het goed begrijp met een 4cellen heb ik het zo:
First level:
No load 14,80 Loss 0,40 en Loaded 14,40

Second Level
No load 13,60 Loss 0,40 en Loaded 13,20

Goed?

ik heb mijn eerste level op 14.1 loaded staan, er gaat dan ongeveer 4100 mah terug in een 5000 mah pack als ik dan meteen land.

ja volgens mij wel, maar die gebruik ik nooit omdat ik altijd zodra hij gaat knipperen voor first level direct land.

Staat de gps ver genoeg zo? Kan die ook nog een stuk lager ivm dome?
dscf4688t.jpg

Oops...

De godganse dag heb ik gisteren de Naza en gps geïnstalleerd op m'n vroegere Arducopter Hexa. 't Is nu dus een Naza Hexa! :p

EN in fractie van die tijd heb ik het zaakje gesloopt... :oops:
Haast & spoed is ........ :Fade-color

Na het opstijgen yawt de hexa een klein beetje naar rechts.
Echter, de rotatie wordt groter en groter! De drie motoren draaien op volle toeren, ik ben genoodzaakt het gas helemaal dicht te gooien.
De hexa valt vanop 6m hoogte op de grond.
Resultaat, m'n eigen gefreesde ladingsgestel naar de kl**en. Ik denk niet dat het nog te repareren valt. :onweer:

Plots begin ik mij te realiseren dat dit enkel kan door verkeerde aansturing van de motoren en dus verkeerde reactie bij automatisch tegensturen door de Naza.
En jawel hoor, wat blijkt: DJI gebruikt de CW en CCW props op andere motoren dan Arducopter!
Ik moet dus al m'n motoren hersolderen om de draairichting aan te passen en ook de props veranderen van motor. :Fade-color

Op vakantie toen ik de handleiding aan het lezen was heb nog zitten denken, dat mag ik zeker niet vergeten te checken of dat wel hetzelfde is.
Niet meer aan gedacht... Eigen schuld dus.
Al zeg ik het zelf: :newbie:

Misschien een stomme suggestie, maar waarom verplaats je dan niet alleen alle motoren incl esc's? Scheelt je soldeerwerk (waarvan je weet dat het goed is)

Armen veranderen was nog meer werk, dan moet ik echt alles losmaken: ledstrips, power distribution board, etc. Het is geen DJI frame, vandaar.

Soldeerwerk is ondertussen achter de rug.
Straks eens GRONDIG testen of alles goed werkt... :rolleyes:

Edit: Wat ik niet begrijp is dat de motoren (uiteindelijk godzijdank) uitvielen terwijl ik enkel het gas op nul had. Ik heb nochtans intelligent stop ingesteld als motor-stop. Eén van de vier commando's heb ik niet gebruikt, of het zou onbewust moeten zijn.
Raar dit, even checken.

Laatst bewerkt:
Okay, alles getest, perfecto mundo!
Alle reacties zijn zoals het moet, de sturing is zoals het hoort te zijn.

Momenteel staat de laagste idle-motorsnelheid ingesteld, ik vind'em nog te snel eigenlijk!
Hoover bevindt zich rond mid-stick wat me okay lijkt.
De reacties van de hexa voelen in de hand nogal agressief aan, misschien moet ik de gains sowieso een beetje lager zetten voor m'n tweede test.

Waar ik nog steeds geen vertrouwen in heb is die intelligent motor stop.
In een vroegere post in deze topic zag ik iets over een extra mix op de throttle, ik denk dat ik die ook maar eens ga gebruiken.
Dan loop je nooit meer het gevaar dat je 'per ongeluk' de motors uitschakelt.
Want ik vind het nog altijd raar dat de motoren uitschakelden een aantal meter boven de grond zonder commando te geven in intelligent mode.

De tweede test zal niet meer voor vandaag zijn omwille van het weer. (regen & wind)
Dan maar een poging doen om m'n ladingsgestel dat ik gisteren verneukt heb terug te herstellen...

Ik heb throttle cut zo ingesteld dat ik niet onder de 10% geraak tenzij ik de switch omgooi. Ik moest wel mijn trim helemaal omhoog zetten want anders kwam ik er net niet. Is even wennen want als je niet snel genoeg bent stoppen de motoren na een start weer, je kan nl niet starten met throttle > 10%.

Volgens mij is de 10% regel alleen met Immediately Mode:

Stop Motor: We provide two options to stop motors: Immediately, Intelligent.

Immediately Mode: By using this mode, in any control mode, once motors start and throttle stick
is over 10%, motors will stop immediately when throttle stick is back under 10% again. In this case, if you push the throttle stick over 10% in 5 seconds after motors stop, motors will re-start,
CSC is no need. If you don’t push throttle stick after motors start in three seconds, motors will
stop automatically.

Intelligent Mode: By using this mode, different control mode has different way of stopping motors.
In Manual Mode, only executing CSC can stop motors. In Atti Mode or GPS Atti. Mode, any one
of following four cases will stop motors:
a) You don’t push throttle stick after motors start in three seconds;
b) Executing CSC;
c) Throttle stick under 10%, and after landing 3 seconds.
d) The slope angle of multi-rotor is over 70°, and throttle stick under 10%.

Bij de Intelligent Mode kan alleen een CSC handeling de motoren in de lucht stoppen en optie d.
Volgens mij komt dat alleen voor bij een crash?
De Immediately Mode lijkt mij juist de minder veilige modus, juist vanwege die 10%.

immediately lijkt mij juist handiger, mocht je crashen dan kun je het gas direct stoppen bij intelligent draait die dan toch nog ff door?

immediately mode lijkt me ook beter, je kan ze makkelijker stoppen en als je ze per ongeluk stopt kun je gelijk dmv throttle meteen starten zonder csc zonder nadenken. Wanneer vlieg je nou op of onder 10%? 10% is baksteen 'feature' ;-)

Back