Nieuw : NAZA Gps upgrade (f450 loiter in harde wind filmpjes! post #413)

Heb hier ook het een en ander getest, maar kan de klacht niet "reproduceren"...
Momenteel staat de gps wel op mijn f450, en niet op mijn f550.

Ben wel benieuwd naar je copter iVolvo, en dan met name de plaatsing van de gps antenne en bijhorende x,y,z, waardes. Bij mij waren de problemen weg na het verplaatsen van de antenne. Moest voorheen de antenne trouwens ook 20 graden gedraaid erop zetten om rechtdoor te kunnen vliegen terwijl de gps hold aanstond, nu staat die gewoon recht met het pijltje naar voren.

@Tasz: Als de antenne zo geplaatst is dat hij net wel/net niet goed functioneert i.v.m. interferentie is het niet gek dat hij geen/weinig last ervan heeft tijdens PH en wel bij RTH. Een gps antenne die stil staat heeft minder moeite met locken dan een bewegende. Als ik in PH stil hing dan was er niets aan de hand, ging ik dan rondvliegen met gps erop en liet dan de sticks los was hij het kwijt en kon hij zijn huidige positie niet handhaven. Even gps eraf en weer erop en hij bleef weer prima hangen. Ook dit werkt nu na het verpaatsen van de antenne prima.

Wat mij opvalt uit de verhalen is dat het pas gebeurt als de multi wil gaan landen met RTH.
Het lijkt wel of het bij iedereen op hetzelfde moment gebeurt en dat heeft niets met storing van de GPS te maken, dan zou het namelijk op ieder willekeurig moment moeten gebeuren.
Dus ook tijdens vliegen in GPS mode want an ben je ook in beweging.

Als het echt een probleem is met de firmware zou iedereen dit probleem moeten hebben en ik meen dat dit niet het geval is. Het barst van de filmpjes op Youtube waar het wel goed gaat.

Helaas chow, was het maar zo simpel ... Waarschijnlijk zitten er wel een paar randvoorwaarden aan, maar als ik het zo lees lijkt het toch wel iets te zijn met de firmware ...

De enige manier om hier uitsluitsel over te krijgen is dat de mensen die dit probleem hebben contact opnemen met de leverancier. Anders zijn we 60 pagina's verder in dit topic zonder oplossing ;) De leverancier kan het dan bij DJI neerleggen.

Ik heb even op rcgroups zitten zoeken. Ik kan er 1 vergelijkbaar geval vinden maar da's een Belg. Denk dus dezelfde persoon die hier het probleem ook heeft. Verder kan ik niks vinden :(

Wat mij opvalt uit de verhalen is dat het pas gebeurt als de multi wil gaan landen met RTH.
Het lijkt wel of het bij iedereen op hetzelfde moment gebeurt en dat heeft niets met storing van de GPS te maken, dan zou het namelijk op ieder willekeurig moment moeten gebeuren.
Dus ook tijdens vliegen in GPS mode want an ben je ook in beweging.

Tijdens het vliegen in gps mode heb je er geen last van, dan doet hij namelijk niets met de gps signalen maar vliegt op jouw stick inputs. Het probleem openbaart zich zodra je stil gaat hangen (al dan niet met RTH).
Hij heeft dan geen goede fix meer en gaat er van tussen. Ik heb inmiddels de antenne verplaatst (ook in hoogte) en weg is het probleem.

Volgens mij doet hij tijdens het vliegen wel wat met GPS hoor. Ik vind de multi namelijk veel meer "tegen" je werken als in atti. Vliegt stroever.

Komt dat dan uit het "flight model" wat erin zit of uit de gps?
Waarvoor zou hij de gps gebruiken?

probleem->antenne verplaatst->probleem opgelost

Ik denk dat iVolvo er verstandig aan doet dit eerst te proberen en dat we niet moeten gaan zoeken naar problemen die er misschien helemaal niet zijn.

Dat denk ik ook want we zijn pagina's verder inmiddels en zo lost het probleem zich sowieso niet op ;)

owkee.. ergens in een ander topic op een andere site komen we langzaam aan tot een stelling. er zijn meer systemen die bij sommige GPS problemen hebben..

er reist een vermoeden en graag wil ik wat dingen in kaart brengen.
hopelijk kunnen jullie mij helpen.

graag wil ik weten van degen die problemen met de GPS functies hebben of hadden waar jullie de NAZA en of GPS module hebben gekocht. geen naam en toenaam, da's nergens voor nodig maar het volgende wil ik graag weten:
heb je GPS problemen?(gehad)
heb je de module van een officiële DJI dealer in Europa gekocht?
heb je de module van een niet officiële DJI dealer in europa gekocht
heb je de module van een officiële DJI dealer in de USA gekocht
heb je de module van een niet officiële DJI dealer in de usa gekocht
heb je de module van een officiële DJI dealer in Azië (china)
heb je de module van een niet officiële DJI dealer in Azië (china)

met een niet officiële DJI dealer bedoel ik dus iedere andere shop die DJI Naza verkoopt. zoals tabao, ali express/ alibaba, GLB etc

een hoop problemen zijn bij veel verschillende merken controllers nagenoeg hetzelfde en het verschild per halfrond...

alvast bedankt voor de input en sorry voor eventuele topic vervuiling..

Ik probeer hier even op alle vragen te antwoorden.

Gekocht in NL bij officiële dealer verzonden 13 juni.

Mijn NAZA staat in COG en de GPS er pal boven op X,Y= 0 en Z= -8cm van het midden van de NAZA. (moet je trouwens het midden, de boven- of onderkant nemen van de NAZA, dat scheelt meer dan 1 cm?)

Tussen NAZA en GPS zit mijn ontvanger/zender, een Jeti R9, dan dakje van carbon en een paaltje uit koper (niet origineel, twee male stekkers van een connector die perfect in de GPS houders passen. Op die manier kan ik de GPS nog een beetje draaien en bij een hevige klap lossen de stekkers zodat mijn carbon niet breekt. Die zijn in koper, dus geen interferentie met kompas.)

GPS staat mooi recht en hij vliegt in GPS mode mooi rechtuit. Ik heb meestal na 5 seconden een lock in open veld.

En ik ben die Belg in RCgroups, daar geen reactie tot nu toe. :)

Ik heb zeker 8 tests gedaan met de RTH, zowel zender volledig uit als met schakelaar, toen ging het allemaal perfect! Toen het fout liep was het met schakelaar.

Prettige zondag nog,
Ivo

Mijn NAZA staat in COG en de GPS er pal boven op X,Y= 0 en Z= -8cm van het midden van de NAZA. (moet je trouwens het midden, de boven- of onderkant nemen van de NAZA, dat scheelt meer dan 1 cm?)

Je moet niet de Naza nemen maar t.o.v. het COG.

Heb je nog andere apparatuur aan boord zoals een fpv set of osd?
(je kunt je voorstellen dat als er een videozender met 600mw staat te zenden in de buurt van de antenne dat dit problemen kan geven).

Loopt de gps kabel los of in een kabelboom (vooral opletten met spanningsvoorziening).

Dit soort zaken komen het eerst bij me op.

Dat het 8 keer goed gaat en dan ineens fout is wel vreemd.
Je zou denken dat je setup dan of op het randje zit (kwa interferentie, soms wel soms niet) of dat er externe oorzaken mee spelen (zonnestorm, andere magnetische velden etc.) Vervelend is wel dat je er zo niet goed op kunt vertrouwen.

@Chow: gisteren vergeten erbij te zetten maar als het goed is zou hij bij verlies van gps signaal automatisch over schakelen naar atti. vliegen tussen beide zou dus niets uit moeten maken denk ik (omdat jij aangaf dat het wat anders voelde in gps mode).

Juist, niet positie tov NAZA maar COG, al is dat bij mij hetzelfde.

(Nog) geen FPV en geen OSD, enkel een V/A telemetrie die net achter de LiPo staat. De draad van de GPS is wel erg lang en maakt twee cirkels van 360°.

Zoals ik al zei verdenk ik de telemetrie, die staat het dichtste bij de GPS. Maar ik heb even een test gedaan met de GPS van mijn iPhone en die gaf geen streepje minder aan als ik hem dichtbij de componenten hield.

Ik ga als de wind wat gaat liggen verder testen, wel telkens met zender aan zodat ik snel kan ingrijpen mocht het nog eens fout lopen.

2 cirkels van 360 graden lijkt me ook niet meewerken, zeker omdat de draad van de gps niet geisoleerd is...

heb je GPS problemen?(gehad)
nee, totaal niet.

heb je de module van een officiële DJI dealer in Europa gekocht?
ja, gewoon bij de bekendste NL shop.

Ik heb nu een DJI F450 met de Naza en GPS module.
De Naza zit in het midden tussen de platen.
Mijn ontvanger achterop en een satteliet voor op een arm.
Op de bovenplaat zit de Lipo en de GPS zit linksvoor op zijn pootje geschroefd onder de schroeven vd linkerarm.
IMG_0908.JPG

Mijn instellingen zijn (uit mijn hoofd) 5cm -4cm -12cm.
Ik heb de calibratie 2 keer gedaan tot het gelukt was.

Gisteren heb ik nog de RTL aangezet en dat ging goed tot 1m boven de grond.
Toen heb ik hem afgebroken i.v.m. één van de bomen van het 1000! bomenbos.
Ik heb de failsafe switch uitgezet en de flightmode terug naar Atti.
Daarna heb ik hem naast dat mini-boompje op de grond gezet.

mijne zit op mijn hexa op de linker arm via de schroefjes van die arm. klein stukje van paaltje gezaagt, waardoor qua hoogte de metalen delen direct op elkaar zitten en hij d us erg laag zit.

Back