ocilerende stoommachine

Dirk
Jammer dat de machine niet loop.
Wat is het probleem, wat ga je er aan doen?
Zou zonde zijn van het mooie stukje werk.
De coleman met brander doet het toch zeker.

Veel modelbouwplezier,
Willum
Willem
De machine loopt al jaaaren prima ! Ik heb alleen geen zin om de boot af te werken , liever metaal bewerken.
De romp en dek heb ik in polyester gemaakt , de machine en ketel is zelfbouw en Henk … wees gerust alles is met zilver gesoldeerd.;)
Dirk
 
zo na enkele avonden zwoegen ons eerste freeswerkje achter de rug.
de voeten voor de cilinders, geen idee hoe ik anders moet noemen :)
Vermits ik er 2 nodig heb en er een ronding nodig is waarin de cilinders passen.
Ben ik maar gestart met een blokje messing waarin eerst een gat werd geboord en daarna het blokje langs 4 zijden op maat gefreesd.
Uiteindelijk ook de voetjes( wrijvingsvlakjes ) uitgefreesd waarna ik het blokje door kon zagen.
Tot op de juiste hoogte gebracht en toen ik tot de conclusie kwam dat ik geen idee had hoe ik de tafel en werkstuk moest draaien en klemmen om de schuine kanten er aan te maken.
Maar besloten om een hoekfrees 45° te gebruiken hiervoor.
03 (1).jpg


03 (2).jpg


03 (3).jpg


03 (4).jpg


indien opmerkingen of bedenkingen hoor ik ze graag om van te leren.
vgr Marc
 
Als eerste wel gemeende complimenten, dat je in zo korte tijd deze mooie delen hebt kunnen maken.
Een van de moeilijkste delen van een oscillerende machine heb je gemaakt, de aansluiting van de stoomcilinder op de spiegelplaat.
Ik kijk uit naar je volgende stappen.
Groet, Henk
 
Bedankt Henk, maar het is niet helemaal perfect hoor :) had ik ook niet verwacht :)
Blijkbaar had ik het toch niet 100% uitgelijnd ingespannen.
de lijn die het 45° vlak en de ronding aflijnt is niet overal mooi even breed.
Vermoed wel een beetje dat het aan mijn geboorde gat ligt.
Maar valt zeker binnen de tolerantie die onderaan het bouw plan vermeld staat, +/- 0.1 mm
 
Het ziet er mooi uit hoor Marc.
Messing is altijd een fijn materiaal om mee te werken.
Deze voetjes en de spiegelplaat moet je altijd zo vlak mogelijk afwerken.
Ik doe dat door een stukje fijn waterproof schuurpapier op een glasplaat te leggen en daarop de spiegelplaat rond te "schuiven"
Zo wordt hij goed vlak!
Daarna weer dof maken, in de mini groefjes gaat straks water en olie zitten en dat zorgt voor de afdichting!
Maak je de spiegelplaat glimmend glad dan krijg je stoomlekkage daar!

Ga zo door, het wordt mooi!
Willem
 
Zo , ondertussen alweer wat ervaring rijker.
gesprijd over meerdere avonden vooral enkel stukjes gedraaid.
Ik vermoed als benaming de cilinders en zuigers.
Nadien nog eens een poging gedaan om eveneens de scharnier voetjes te frezen.
Als ze straks goed genoeg zijn om de werking niet te verstoren laat ik het er bij, al is het maar om later te kunnen zeggen " maar mijn eerste waren ook niet meteen perfect"
Alles samen nog even op de foto.
04.jpg

tot later, Marc
 
Ziet er netjes uit.
Maar heb je nu een stalen zuiger in een stalen cilinder?
Kleur is moeilijk te zien op de foto.
2 gelijke materialen die over elkaar schuiven kunnen gaan "vreten" een soort aan elkaar lassen.
Daarom gebruik je vaak 2 verschillende materialen in zo'n geval.
Kan zijn gietijzer, gewoon staal maar ook brons of messing.
Messing op messing heeft over het algemeen minder last van vreten.
Messing is een fijn metaal voor modelbouw, al is het niet zo slijtvast.
Het gaat goed zo!
 
zo, enkele bewogen avonden achter de rug :)
Heb ondertussen geleerd hoe ik schroefdraad moet trekken :)
Inwendig heb ik al dikwijls gedaan, heb een setje taps met bijhorende boren, dus dat gaat vrij goed.
Maar nu had ik speciaal voor dit project een setje draad snij kussens gekocht en was er vanuit gegaan dat het even makkelijk was :) :) :) :)
Na 2 verwoede maar mislukte pogingen ( ieder zijn trots ) toch maar een telefoontje naar een clublid........
Nog wat opzoekwerk en in lezen later een nieuwe poging, en ja :) zonder problemen netjes schroefdraad gesneden.
Verder nog wat nodige asjes gemaakt en de voorbereiding om van het weekend van start te gaan met zagen en vijlen.

05 (1).jpg


05 (2).jpg


tot later, Marc
 
Nog een tip, ik weet niet hoe belangrijk de positie van de gaten is in dat plaatje.
Maar als je het haaks om moet zetten is het heel lastig te bepalen hoeveel materiaal de "bocht" precies in gaat nemen.
Plaatdikte en buigradius zijn van invloed.
Je kunt nu het beste 2 dingen doen:
1 - voor het zetten een proefplaatje maken, neem afvalstukje, zet een paar maatstreepjes, en zet het plaatje om (in bankschroef met hamer?)
Na het zetten kun je nu meten hoe de maat streepjes t.o.v. de hoek uitkomen.
Heb je nog nooit een plaatje omgezet dan is oefenen op een afvalstukje zowiezo aan te raden
2 - plaatje ruim uitzagen, zetten en dan pas afwerken en gaten boren.

Als ik wat in de bankschroef zet leg ik eerst 2 aluminium hoeklijntjes in de bekken van de bankschroef.
Van 1 hoeklijn heb ik de hoek een beetje afgerond.
Messing plaat inklemmen, hardhouten blokje ertegen en met een zware hamer rustig klapjes even op het hout.

Als de afmetingen niet op de mm nauwkeurig moeten dan kun je ook eerst afwerken en dan pas omzetten.

Groeten Willem
 
druk weekendje achter de rug :) maar heb ook tijd gevonden om te vijlen, plooien en solderen.
Helaas zo in mijn werk opgegaan dat ik vergeten ben af en toe een foto te nemen.
Het te plooien hoekje moest niet zo nauwkeurig zijn, maar het is correct geplooid :)
Een clublid heeft een klein plooibankje waar ik het hoekje mee heb kunnen vormgeven.
Het juiste gereedschap zorgt meestal net voor dat tikje meer.
Het plaatje onder de as heb ik natuurlijk ook pas op maat gevijld nadat het voetje was geplooid.
Na het vijlen, tijdens het passen alle stukjes vastgeklemd om te zien of het wel allemaal goed genoeg was naar mijn zin.
En als het dan toch vast zit kan je net zo goed de brander en soldeer uit de kast halen om alles aan elkaar te plakken :)
Momenteel bewust de keuze gemaakt om te solderen met tin en niet met zilver.
Dit machientje zal toch nooit op stoom werken en hoef ik nu nog niet opzoek naar geschikt las materiaal.
Als laatste nog wat opschuren en we waren plots weeral een stap verder.
06 (1).jpg


06 (2).jpg

06 (3).jpg


tot na de volgende stap, Marc
 
In je eerste bericht had je het over ervaring "WEL NIKS" en volhouden.
Wat je nu laat zien is een mooi stukje werk, mijn complimenten.
Dat je kiest voor draaien op lucht vind ik begrijpelijk.
Ik heb ook niet voor de eerste machine direct een ketel gebouwd.
Veel succes met het verdere bouwen.
Groet, Henk.
 
Het verwonderd me zelf ook Henk. 40 jaar geleden speciaal voor richting elektriciteit gekozen omdat vijlen echt niet aan mij besteed was.
Maar ik moet toegeven dat ik het nu wel een uitdaging vond om netjes tot op het lijntje te vijlen. :)
 
Jullie positieve reactie's geeft een bouwer de power om verder te gaan.
Nu ik toch aan het solderen was meteen de stoompoorten maar verbonden.
Het moeilijkste was nog, de buisjes in de gewenste bocht trachten te brengen.
Geef me toch maar een 1/1 buizenstelsel van een wat grotere doormeter :)
Voor de T verbinding toch maar een stukje gedraaid zodat ik 2mm wanddikte kreeg om de aftakking vast te solderen.
07 (1).jpg

07 (3).jpg

07 (4).jpg


Het vliegwiel heb ik uiteindelijk met een inbus boutje op de as vastgezet.
Blijft de overbrenging aan de andere kant van de as nog over waarop ook de zuigers dienen aan gemonteerd te worden.

07 (2).jpg


Hier ga ik nog eens goed over nadenken. Ook al zijn bijde assen in het gat geperst geeft de 2mm dikke plaat niet echt de steun die nodig is vermoed ik om straks de kracht van de zuigers te kunnen opvangen.
tot later, Marc
 
Je zal erover versteld staan hoe sterk 2mm messing is.
Aan de achterkant heb je een versterkingsrib aangebracht.
Alleen het kleine deel tussen de versterkingsrib en het draaipunt van de cilinder wordt belast op buiging.
Je hebt de voet gebogen en ontdekt hoeveel kracht je hiervoor nodig had.
De zuigertjes leveren nog geen procent van de boven genoemde buigkracht.
Voor mij, hoef je je geen zorgen te maken.
Succes met de verdere bouw. Groet, Henk.
 
Back
Top