In vorige post uitte ik mijn bezorgdheid over de mechanische sterkte van de koppeling tussen de pistons en de as met vliegwiel.
Toch maar voor het zekere gekozen en het stukje buis afgesneden gelijk met de messing plaat en dit samen met de as aan het overbrengings plaatje gesoldeerd.
Laat ons hopen dat Henk gelijk heeft en het stukje veel meer kracht kan verdragen dan ik vermoed.
Verder moesten de koppelings voetjes nog aan de zuigerstangen en de cilinders nog op het voetje gesoldeerd.
Gelukkig was ik slim genoeg om eerst in de voetjes de stoomgaatjes te boren met behulp van de kruistafel. Eenmaal de cilinders er op gesoldeerd word het voor mij moeilijk deze nog netjes in te spannen. Daarna alles gesoldeerd en de stoompoort verder doorgeboord.
Tot slot alles nog eens netjes opgekuist en alles gemonteerd. Uiteindelijk zat ik nog te tobben over de veren tot me plots inviel ergens nog een koppel veren te hebben liggen om koolstofborstel op het anker te drukken. Na wat zoekwerk deze gevonden onderaan een bakje
En stilaan komt er een einde aan dit bouwverslag, alleen nog wat olie en luchtdruk zien te vinden.
De compressor van mijn airbrush leek niet voldoende debiet of druk te kunnen leveren om het geheel rond te krijgen.
Of had ik ergens een foutje gemaakt?
Als ik de cilinders afzonderlijk aanstuurde lukte het wel aardig, dus even contact genomen met een ervaren clublid betreffende stoom.
Na een visuele controle leek er echter niets mis te zijn, dus maar eens wat hogere druk erop gezet dan ik kon, en met wat hulp was ze uiteindelijk vertrokken.
Na 5 minuutjes draaien de druk naar beneden gebracht en mijn machientje bleef het nog steeds doen.
Terug thuis gekomen opnieuw met mijn compressortje een poging, en hoe langer het draaide hoe vlotter het telkens startte.
Om te eindigen een filmpje met eerst beide cilinders afzonderlijk en we eindigen met de laagste luchtdruk waarop op eveneens het langzaamste tempo kan gedraaid worden maar de machine ook start.
Nu op zoek naar een machine voor in mijn toekomstig schip en na de zomer ( het vaarseisoen ) starten we met het echte werk,
tot later dus, Marc