By the way: mooi project!
Bedankt! En ook bedankt voor het meedenken. Mark beweert inderdaad dat die gasaansturing werkt. Dus als het niet werkt, dan ga ik wel bij hem klagen!
Anyway. Ik heb weer wat kleine dingen gedaan, maar die kosten allemaal toch relatief veel tijd als je het netjes wilt doen.
Allereerst wilde ik de koeling voor de uitlaattunnel maken. Aangezien de tunnel nogal veel obstakels kent (de onderste vleugelbuis die de halve tunnel afsluit, de houders voor de uitlaten die daar weer boven zit), wilde ik de lucht goed uit de tunnel 'trekken'. Dat doe ik met louvres. Normaalgesproken zou ik daar kant-en-klare aluminium exemplaren voor kopen, maar ik kon geen passende vinden. Dus dan moeten we zelf maar weer aan de slag!
Twee plaatjes 0.8mm triplex op elkaar geplakt met wat schilderstape en daar met de figuurzaag rechthoeken uitgezaagd. Waarom twee plaatjes? Kom ik later op.
Een van de twee plankjes. Geschuurd en wel. Klaar voor de volgende stap.
Plankje op de bouwtafel getaped, bakpapier eronder zodat de lijm niet aan de tafel plakt en van 2mm balsa de opstaande delen gemaakt. Helaas loopt het triplex heel licht taps toe (dat doet de romp ook), dus moest ik elk balsa plankje afzonderlijk op maat maken.
Zijkanten erop geplakt.
En vervolgens de zijkanten weer weggezaagd. De vorm wordt al zichtbaar.
En daar is het tweede triplex plaatje. Die zit in de romp gelijmd om extra stevigheid te geven (je zaagt toch een flink stuk uit de bodem en die bodem geeft de romp deels weerstand tegen torderen). Daarnaast kan het plaatje ook prima dienen als malletje om de balsa romp bodem uit te dremelen.
Beetje schuren verder en maar even passen. Ja, lijkt goed.
Van voren gezien. Even met schilderstape vastgezet om te testen. Uiteindelijk wordt het in kleur gespoten en daarna pas op de (gefoliede) romp gelijmd.
Van achteren gezien kijk je dwars door de louvres de romp in.
Nou, nog een foto van de zijkant.
Geglast en bijgeschuurd. Klaar voor de spuitplamuur en de verf. Maar dat komt (veel) later.
Volgende klusje. De motorkap passend maken. Hij zat er al wel op, maar hij kierde hier en daar nog een beetje. Dus schuren aan de kap en aan de romp totdat het allemaal netjes op elkaar aansluit.
Het sluit nu allemaal prima aan, maar er zit hier en daar nog een millimetertje hoogteverschil tussen de kap en het balsa van de romp. Daar kijk ik later nog wel naar. Aan de ene kant door het balsa licht bij te schuren en aan de andere kant door de kap van een paar laagjes glas te voorzien op punten waar hij niet meer helemaal 'rond' is (door het vervormen van de kap toen ik hem wat kleiner maakte). Maar zoals je op de foto ziet is het allemaal niet zo spannend. En ik denk dat wanneer je de kap en de romp in dezelfde kleur hebt, het hoogteverschil op sommige plaatsen helemaal niet meer opvalt. Maar toch wil ik het nog een keer netjes afwerken. Het wordt toch weer winter, dus geen haast.
Kapje zit nou ook op zijn plaats met verzonken inbusboutjes. (Mark, bedankt voor de boutjes!

) Ik heb, door een paar reacties in deze thread, het kapje aan de beide zijkanten een millimeter ruimte gegeven ten opzichte van de romp, zodat het kapje straks ook nog past als er folie op zit.
En toen kwam ik even op een wat lastiger verhaal (nouja, de keuze dan).
Ik moet de ontsteking ergens kwijt. En meestal ligt die bovenop de motordome. Maar, in tegenstelling tot de meeste andere kisten met boxermotoren zit daar ook mijn gas-servo.
En nou ben ik een beetje nerveus voor storingen omdat de ontsteking (en de kabels naar de bougies) en de gassservo wel erg dicht bij elkaar zitten.
Iemand hier ideeen over of ervaring mee?
Een radicaal alternatief is de ontsteking aan de zijkant van de motordome hangen, weg van de servo. Maar dan moet de kabel naar de bougie van de cylinder aan de 'overkant' wel onder de motor langs. Nu overdrijf ik met de positie van die kabel (hij kan nog wel wat hoger), maar hij loopt wel op een paar centimeter langs de beide uitlaatbochten. Lijkt me ook niet optimaal.
Als iemand nog goede ideeen heeft? Ja, een methanolmotor monteren..

Of alsnog een Plettenberg Predator erop schroeven.