Mark en ik hebben de afgelopen dagen wat zitten brainstormen over de aansturing van het richtingsroer. We gaan in beide kisten twee servo's gebruiken om het richtingsroer aan te sturen en we willen beide de servo's niet star met elkaar verbinden.
Swb heeft hier bijvoorbeeld een hele mooie oplossing voor:
Je ziet dat de servo-armen onafhankelijk kunnen bewegen. Het voordeel hiervan is dat wanneer er een servo kapot gaat en blokkeert, dat de andere servo het roer nog kan bewegen. Deze manier van opstelling zorgt er ook voor dat de servo's ten opzichte van elkaar een heel klein beetje meer kunnen bewegen dan wanneer je de servo's strak met elkaar doorverbind zoals je meestal ziet. Als je de servo's dan niet perfect op elkaar afstelt gaan ze met elkaar vechten en zijn je ontvangeraccu's sneller leeg en slijten de servo's harder.
Leuke opstelling, maar de servo's kunnen ten opzichte van elkaar ook weer niet zo heel veel afwijken en deze opstelling is DUUR! (145 euro voor een paar stukjes geanodiseerd aluminium en wat losse hardware)
Dat moet beter kunnen. Vandaar dat Mark kwam met een systeem met 'zwevende' hevels. Hierbij staan de twee servo's niet achter elkaar, maar naast elkaar.Nou kan ik het hele principe proberen te beschrijven, maar zie filmpje hieronder.
Dit is natuurlijk een prototype welke Mark in elkaar heeft gezet. Je ziet in het filmpje duidelijk hoe het werkt. Het draaipunt voorin heb je niet nodig, de kabels van de zwevende hevels kunnen rechtstreeks naar het roer lopen. Je ziet ook in het filmpje dat wanneer er een servo uitvalt (en blokkeert) de andere servo het roer nog kan bewegen. Ook kan dit systeem eventuele afwijkingen tussen de servo's vrij goed opvangen, waardoor de servo's elkaar niet tegen gaan werken.
Mijn enige bedenking bij dit systeem is dat de zwevende hevels elkaar in theorie zouden kunnen raken of zelfs in elkaar kunnen haken bij extreme trillingen en/of G-krachten, waardoor het roer zou blokkeren. Nou kun je beide servo's een beetje schuin zetten of de ene servo hoger zetten dan de andere om hoogteverschil tussen die beide zwevende hevels te krijgen. Daarnaast moet de verbinding tussen de servo's en de zwevende hevels zo kort mogelijk zijn zodat ze zo weinig mogelijk vrijheid hebben om van boven naar beneden te bewegen.
Nou heb ik nog zitten rekenen of ik de ene zwevende hevel zo ver voor de andere kan zetten dat ze elkaar nooit tegenkomen. Daarvoor moet je de zwevende hevels dus 2x de maximale verplaatsing van de servo van elkaar kunnen scheiden (van voor tot achter gezien). Ik heb daarvoor niet helemaal voldoende ruimte in de romp. Dan ga ik spanten raken en een stuk onder de romprug uitkomen.