Pocher 1:4 Ducati Superbike 1299 Panigale S Anniversario

Hoofdstuk 13, deel 1:
097 Hfst 13-1.jpg


We zijn nu toe aan de werkende delen van de Ducati. Omdat het best interessant is hoe deze zijn opgebouwd en hoe de afzonderlijke onderdelen zijn gemaakt, heb ik ook wat opnamen gemaakt van de onderdelen. En soms wat tussen stappen. Met daarbij ook wat Tips&Tricks.

Stap 1:
Vorkpoten:

De onderdelen:
098 Vork2.jpg


Bij het monteren van de ‘upside-down’ buiten veerpoten aan de binnen poten, moet je met de schroevendraaier een knap stuk de buitenpoot in. Dan moet je schroef met ring precies recht in en voor het daarvoor bestemde gat komen in de top van de binnen poot. Dat kost aardig wat pogingen:
099 Vork3.jpg

Handiger is om het schroefje met een veer-vierklauw bij de kop te pakken en het schroefje dat naar binnen te steken en de eerste (kwart) slag te laten maken. Zodat het wel recht in het schroefdraad draait:
100 Vork4.jpg

In elkaar gezet heeft een vorkpoot dan deze veerweg. Daar zit best spanning op, want ik kreeg bijna kramp in mijn hand.
101 Vork5.jpg


Morgen verder ........
Groetjes, Peter
 
Stap 2:
Remschijven:

De onderdelen, allemaal van metaal:
102 Rem1.jpg


Ook bij de Ducati zijn het zwevende remschijven. De schijven zelf zijn met 6 bussen verbonden aan het frame:
103 Rem2.jpg

Het makkelijkste werken is om de 6 busjes met hun flens naar beneden, in de 6 uitsparingen van het frame te schuiven. Dan de remschijf daarom plaatsen (kan maar op 1 manier) en de 6 busjes voorzien van de ringen.
Vervolgens worden deze gefixeerd met 6 ring-clips:
104 Rem3.jpg

Schuif deze bij voorkeur niet met een kleine schroevendraaier op hun plek. De kans is groot dat je bij 1 van de 12 er af schiet en met de schroevendraaier in je vingen steekt. Met een punt tangetje gaat dit veel beheerster. Let wel op de de armpjes van de clips onder de flensrand vallen. Anders springt deze er gegarandeerd af.

Na even knutselen heb je dat 2 remschijven zwevend aan hun frame zitten:
105 Rem4.jpg


Stap 3:
De voorvelg:

De onderdelen:
106 Rem5.jpg


Niet al te veel werk om deze in elkaar te zetten:
107 Rem6.jpg

Met tevens de ABS sensor-ring en een haaks ventiel.
Deze 2 zijn van kunststof. Bij het model uit 2016 waren deze grijs van kleur. Ik had mij al voorgenomen om deze zelf te spuiten, want ze zagen er wel erg goedkoop uit. Maar Pocher/Hornby heeft goed naar de review geluisterd/gekeken en de frames met die onderdelen zelf gespoten. Top!

Gr. Peter
 
Hoofdstuk 13, Deel 2:
108 Hfst 13-2.jpg

Stap 4:
Voorband:

De onderdelen:
109 Voorband1.jpg


De band is voorzien van mooi graphics:
110 Voorband2.jpg

De band eerst opgewarmd in warm water, daarna gemonteerd in de juiste ‘rijrichting'. Het wiel met de ABS sensor ring naar links:
111 Voorband3.jpg


Stap 5 kost even wat meer tijd. Moet de 'banje-plugs' maken in de beide remklauwen.
Groetjes, Peter
 
Hoi Peter, wat een mooie gedetailleerde reportage! Ik ben ook in het bezit van een afgebouwde eerste versie en heb de tweede versie nog in de doos liggen.
Ik weet niet hoe je er over denkt maar mijn voorvorkpoot heb ik voorzien van een zwarte rand zodat het net lijkt of de oliekeerring aanwezig is. Ik heb voor
de originele boutjes van Pocher steeds een beetje olie gebruikt in het tapgat en geen enkele bout is afgebroken. Groet, Cor.

DSC01828.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hoi Peter, wat een mooie gedetailleerde reportage! Ik ben ook in het bezit van een afgebouwde eerste versie en heb de tweede versie nog in de doos liggen.
Ik weet niet hoe je er over denkt maar mijn voorvorkpoot heb ik voorzien van een zwarte rand zodat het net lijkt of de oliekeerring aanwezig is. Ik heb voor
de originele boutjes van Pocher steeds een beetje olie gebruikt in het tapgat en geen enkele bout is afgebroken. Groet, Cor.
Hoi Cor,
Dank voor je reactie. Dat is een goed idee. Ik heb nu div. O-ringetjes (ergens). Zal eens kijken of dat wat is.
Ik kan er nu nog goed bij om ze nog even uit elkaars halen.
Gr. Peter
 
Voordat het volgende deel aan de orde komt, eerst nog 2 extra’s op de voorvork.
De ABS sensor op de linker vorkpoot aangebracht. Is een bogiekap van een oude Pocher 1:8 auto ;-)
114 ABS.jpg


En hier gemonteerd te zien, samen met de zwarte vorkpoot afdichting. Naar aanleiding van de tip van Cor. Cor nogmaals bedankt!
115 Vorkring.jpg


Hoofdstuk 14, Deel 1:
116 Hfst 14-1.jpg


Stap 1:
Achterbrug:

De onderdelen:
117 Achterbrug1.jpg

Om al die mat zwarte delen een beetje tot uitingen laten komen, moest ik wat extra's doen met de belichting.

Het is een beetje zoeken om aan de hand van de instructie alle delen te monteren. Omdat de 2 hoofddelen van de achterbrug nogal gebogen zijn. En op de tekening zitten enkele bevestigingspunten een beetje verstopt.
Daarom een tussenstap naar de montage tot 2 hoofdonderdelen
118 Achterbrug2.jpg

119 Achterbrug3.jpg

Nee, het wordt geen sneeuwscooter ;-)

De 2 delen samengevoegd:
120 Achterbrug4.jpg

121 Achterbrug4.jpg

Opletten dat de remleiding los in de geleiding over de achterbrug loop en hij nergens klem zit. Dan kan hij strak verschoven worden op juiste lengte richting achterrem.

Ducati heeft er bij de ontwikkeling echt een 3D juweeltje van gemaakt.
Groetjes, Peter
 
Stap 2:
Excentrische achteras behuizing + remklauw:

De onderdelen
122 Achterashuis1.jpg


Gemonteerd:
linker zijde:
123 Achterashuis2.jpg


Rechter zijde:
124 Achterashuis3.jpg

De remleiding wordt nog goed gelegd, samen met de ABS-sensor kabel.

Met nog een extra foto, want ik was de M2x6 Socket-head Allen screws van Paul Koo vergeten:
125 Achterashuis4.jpg

Dus i.p.v. de zwarte kruiskop Pilip boutjes.
Groetjes, Peter
 
Laatst bewerkt:
Hoofdstuk 14, Deel 2:
126 Hfst 14-2.jpg


Stap 3:
Achterwiel: Velg + Band

De onderdelen
127 Achterwiel1.jpg


Eerst de kleine decals aangebracht rond het asgat. Ze zijn iets meer dan 1 mm hoog. Links/onder als referentie voor de afmetingen, een tandenstoker.
128 Achterwiel2.jpg


De velg met de band (gemonteerd in de juiste draairichting), achteras, remschijf en ABS sensorring:
129 Achterwiel3.jpg

Deze wordt straks vanaf de rechterzijde in de achterbrug gestoken.
De band eerst even een poosje in het warm water gelegd, anders ging hij echt niet om de velg.

De rechterzijde met borgmoer.
130 Achterwiel3.jpg

Het gewicht van het achterwiel is 1150 gr.

Groetjes, Peter
 
Stap 4:
Achterbrug,. Wiel, tandwiel flens, remschoen:

De onderdelen
131 Achterwiel5.jpg


Eerst de ABS sensor op arm van de remklauw bevestigd:
132 Achterwiel6.jpg


Het achterwiel in de behuizing gestoken:
133 Achterwiel7.jpg


Pocher levert de zwarte Philip-srews om het tandwiel met een flens aan de achteras te bevestigen.
Paul Koo levert daar 6 mooie schroefeinden voor:
134 Achterwiel8.jpg


Samengevoegd:
135 Achterwiel9.jpg


Met de toegevoegde details:
-rode verf op de schroefeinden, om zeker te zijn dat ze nog vast zitten;
-de beveiligingsveer om de grote moer.

De Complete linkerzijde:
136 Achterwiel10.jpg


En de rechterzijde:
137 Achterwiel11.jpg

Ook met de beveiligingsveer om de grote moer.

Dit setje weegt bij elkaar 1626 gr.

Groetjes, Peter
 
Voor de volgende stappen ben ik zo eigenwijs geweest om de volgorde van de hoofdstukken wat te veranderen.
De 3 grote delen gaan nu samengevoegd worden. Bij de bouw van de rode Duc in 2016 heb ik delen om hun kant gelegd en was het best een hoop gedoe om alles in elkaar te krijgen. En met het risico van afbrekende of verbuigende delen.
Daarbij is het handig als je de garagesteun erbij gebruikt. Want je komt eigenlijk een handje te kort. Die steun kan dan mooi als 3e handje worden gebruikt.
En voor de overzichtelijkheid heb ik de grote stappen in afzonderlijke posts gezet.

Hoofdstuk 18:
138 Hfst 18.jpg


Garagesteun:
De onderdelen
139 Steun.jpg


Samengevoegd:
140 Steun1.jpg


Groetjes, Peter
 
Voor het samenvoegen van de 3 grote delen maak ik dus handig gebruik van de garagesteun.
Dus eerst:
Hoofdstuk 16, stap 1:
141 Hfst 16.jpg


De Achterbrug aan het motorblok:
De garagesteun heb ik in de holle as van het achterwiel gestoken:
142 Brug+Blok1.jpg

Blijft nu mooi recht in positie staan.

En kan ik nu met mijn rechterhand kantelen en met mijn linkerhand het deel met het motorblok in positie brengen:
143 Brug+Blok2.jpg

Met mijn linkerhand beide delen aan de achterzijde in positie vasthouden en de 1e bout met mijn rechterhand vastschroeven. Om deze bout scharniert tevens de achterbrug.

Het is wel verstandig om een zacht blokje bij de hand te hebben om tussen het achterframe en de achterband te plaatsen. Want de schokbreker met veer wordt pas later gemonteerd. Zonder dat blokje drukt het achterspatbord tegen de uitlaat en tordeert die in zijn geheel.

Nu het geheel omdraaien en de 2e bout bevestigen:
144 Brug+Blok3.jpg


Gr. Peter
 
Back
Top