Prins Willem 17de eeuws VOC schip

Najaden en Nereiden

...... volgens Ketting staan er najaden en dolfijnen afgebeeld.
Andy

Hoi Andy, Inderdaad Najaden, dat zijn waternimfen uit de Griekse mythologie. Ik sta op het punt om deze te gaan kleien, beeldhouwen, knippen, weet nog niet hoe, want bij mij < 2 cm. Hier een plaatje van de Najaden op mijn schip:

full

Links er rechts lijken dezelfde figuren, maar dat is niet zo.

full

Even inzoomen naar Triton, dat is de zoon van Poseidon. Hij blaast op de hoorn en jaagt hiermee de vijanden weg. Aan de andere kant staat Nereid, de dochter van Nereus (hij had 50 dochters) en die blaast op de hoorn om stormen te kalmeren. In het midden staat trouwens het embleem van het schip van de SOIC. De fraaie barokversieringen pasten in die tijd (en een leuke uitdaging voor ons....).
Fred

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Ad, soms lukt het buigen wel, de beelden van de Baleinera Olandese van Sergal zijn wel buigbaar, gelukkig maar want de pasvorm was ver te zoeken.

@ Frankwin Ik hoef slechts beelden te verven en af te vijlen ik ben benieuwd naar je klei-resultaat

Andy

Het resultaat van een dag werken aan de spiegel :p

full

Er moeten nog 2 engelen en 2 gordijnen(?) op het bovenste hekkebord aangebracht worden.
Deze zijn zoveel te groot dat het wel zagen ipv vijlen zal gaan worden :(

Vandaag ook nog even Black Brass bij de Kombuis gekocht voor de oogbouten en de waterafvoeren die in de zijkanten van de romp komen. Nog nooit eerder gebruikt ben benieuwd hoe het bevalt.

Andy

Klein werk

Na het afzagen en bijvijlen van de bovenkant van de engelen passen deze nu wel op hun plaats.
De bovenkant was eerst hol (= 2 punten op de hoeken) en is nu mooi bol en past daarmee mooi onder de bovenste fries.

full

Ook het bovenste deel van de gordijnen (links op de foto) moest fors worden afgevijld.
Het resultaat ziet er nu zo uit:

full

Bij het bekijken van bouwbeschrijvingen en foto's van andere Prins Willem modellen blijkt dat meer bouwers problemen hadden om alle onderdelen op de hekkeborden te plaatsen. Ik heb ervoor gekozen om de gietstukken bij te werken en niet de latten (blank hout op de foto) tussen de verschillende delen te laten vervallen om ruimte te winnen.

De achterkant begint op te schieten er moet nog:
- enkele details bijschilderen
- 4 luiken in de hekkeborden maken
- 2 luiken voor de retraitepoorten maken
- 2 bischopsmutsen in de spiegel bijplaatsen

Ondertussen ben ik ook een nieuwe schoorsteen aan het scratchen. De originele is van messing en kan ik met de beste wil niet mooi vinden:

full

In eerste instantie heb ik geprobeerd het profiel met een Dremel frees in de schoorsteen aan te brengen maar het lukte me niet om aan alle 4 kanten hetzelfde profiel uit te frezen (middelste schoorsteen).
Bij de tweede poging plak ik nu latjes van 1x1 mm op de schoorsteen die ik daarna ga afschuren tot de juiste dikte (rechtse schoorsteen). Het rookgat ga ik t.z.t matzwart schilderen
Meer over de schoorsteen later.

Andy

:worship::worship::worship:
Commentaar overbodig:cool:

PS; Bisschopsmutsen:confused::confused::confused:

KARDINAALSmutsen:shock::shock::shock:

:schrik: :schrik: :schrik: :hammer::hammer::hammer::fadein: :fadein: :fadein:

Geen excuus mogelijk:
een beetje dom van mij (deze uitspraak past wel bij Prins Willem ;))

Andy

Oké, ik zal het je vergeven,
nee serieus, het ziet er geweldig mooi uit hoor:cool:

kan de schoorsteen ook roken?

Dat is wel erg veel lof voor een eenvoudige bootjesbouwer.

En hij knutselt voort:
de schoorsteen is klaar
full

zoals het hoort met handvatten want hij is draaibaar op de wind en verwijderbaar bij zwaar weer.

En morgen verder knutselen met luiken, oogbouten etc. aan bakboord en stuurboordzijde en de eerste pogingen om messing te zwarten met brass black

Andy

Ik ben (voor het eerst) koper en messing aan het zwarten met Brünierungsmittel van Krick (Schwarzfärbemittel für Kupfer..) een soort Brass Black.
Het viel me op dat de werkzame stof natrium hydroxide is volgens mij is dat niets anders als gootsteenontstopper.
Heeft iemand dat ooit geprobeerd?

Andy

De bouw gaat in een rustig tempo verder :cool:
De gillingen (= de beelden aan de buitenzijde van de verschansing)zijn op hun plaats gelijmd:

full

De rusten van de bezaansmast zijn zwart geschilderd en op hun plaats gelijmd en de steunen waaronder de rusten van de grote mast en de fokkenmast.
En de luiken hebben de eerste door mij gezwarte ringen gekregen.

Andy

Heel mooi, Andy. Je gaat met rasse schreden richting masten en verdere rondhouten zo te zien. Al een idee hoe je die gaat maken?

Groet,

Ad

Rasse schreden:smile:... inderdaad... de bouw lukt tot nu toe aardig goed.

Er komen nog wel een paar lastige punten zoals het galjoen (= het houtwerk onder de boegspriet) en de luiken van de geschutspoorten.
De luiken van de geschutspoorten komen waarschijnlijk pas als de tuigage klaar is om beschadiging tijdens het optuigen te voorkomen.
Het galjoen is als de zijkanten van de romp klaar zijn als eerste aan de beurt. De enige vaste punten van het galjoen zijn het rooster en de oplegger bovenop de galjoenscheg (= onderste balk) verder bestaat het galjoen uit buigbaar beukenhout en een messing plaatje. Ik ga daar dus eerste het rooster maken en kijk dan hoe ik verder moet.

Daarna komen de masten.
Corel levert daarvoor lichtgekleurd rondhout.
Ik ga deze met eerst een grove vijl daarna een steeds fijnere vijl en tot slot schuurpapier om de mast in de juiste tapse vorm te maken.
Ik maak eerst alle masten volledig klaar (dus ondermasten marsen stengen etc) voordat ik ze in de romp plaats.
Ik moet nog een paar beslissingen nemen voordat ik de masten af kan maken:
1 in welke kleur schilder ik de masten? Allereerst ga ik de kleur Wood (Walnut) Brown van Admiralty Paints proberen eventueel kan ik ook nog eiken beits testen.
2 welke kleur wordt de tuigage? Het door Corel geleverde draad is van goede kwaliteit (en niet pluizig) maar is cremekleurig dus moet ik nog even uitproberen hoe ik het het beste kan kleuren. (ecoline?)

Dus nog genoeg te doen.:yes:
Andy

een tip voor het kleuren met ecoline is om een stokje te nemen met een sleufje erin. dit stokje in de ecoline dopen en dan de draad door de ecoline te trekken, een en ander wordt wel een kliederboel. na het trekken van de draad door de ecoline met een doekje afvegen en laten drogen.

PS: zet aub je model ver weg als je hier aan begint

Back