De romp wordt verstevigd
Afgelopen mei is mijn Typhoon meegeweest naar de Vogezen. Hij heeft zich daar wederom bewezen als een perfecte hellingkist. Tjonge, wat heeft hij op veel momenten vreselijk gejankt van plezier. Bij aanduiken van flinke hoogtes is de snelheid echt fantastisch. Het blijft een hele fijne kist om te vliegen.
Naast 'gewoon janken' heb ik ook een eerste serieuze en geslaagde DS poging ondernomen, zie onderstaand filmpje. Echt loeihard ging het (gelukkig!) nog niet, maar deze 10 rondjes waren genoeg om me na de landing even flink te laten shaken van de adrenaline. De techniek kan zeker beter, maar ik was al heel blij dat het een keer gelukt is.
Bovenstaande en filmpje zijn al eerder gepost, maar hoort ook in dit draadje thuis.
Na een fantastische vlucht op de Petit-Ballon heb ik een wat hardere landing gemaakt waarbij een scheur in de romp is ontstaan, net achter de vleugel. De romp is eerder op dezelfde plek al eens vrijwel doormidden geweest na een hardere landing op de Gerlitzen. De servo bay op deze plaats is uiteraard een oorzaak, maar ook de romp bleek bij de vorige reparatie verre van ideaal verstevigd op deze plaats.
Om te voorkomen dat ik in de toekomst weer een keer met een kapotte Typhoon sta op een te gave helling, wil ik de romp nu gaan verstevigen. Verstevigen aan de binnenkant zou voor de echte meesters misschien mogelijk zijn, maar is voor mij zeker te moeilijk. Dan maar een flinke sok carbon aan de buitenkant.
Eerst de scheur maar eens repareren.
De schade:
Rond de scheur is met de dremel materiaal verwijderd.
Dit is opgevuld met stukjes 50-grams glasmat.
De binnenzijde van de servo bay is verstevigd met carbon rovings.
Om de reparatie af te werken heb ik onlangs (na een tevreden opmerking van Berrie) een Permagrit schuurklos gekocht. Ideaal ding!
Ik heb geprobeerd de reparatie zo mooi mogelijk af te werken. Misschien niet nodig omdat er nog carbon overheen zou komen, maar ik zie dit ook als een mooie oefening. En het is uitstekend gelukt! Ik heb de plek mooi glad kunnen krijgen, erg tevreden.
Voor het aanbrengen van de carbon sok heb ik de nodige tips en wat materiaal van VW4Style gekregen, waarvoor ik zeer erkentelijk ben.
Na het soppen en inknippen van het carbon is er een stuk krimpkous over de sok geschoven, deze trekt na verhitting mooi samen om de reparatie voor een mooie afwerking.
Vanmorgen heb ik de krimpkous verwijderd, en het resultaat mag er zijn.
Op enkele kleine plekken wilde de krimpkous niet lekker lossen en bleef er een stukje zitten. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Of is dat normaal?
Klein oeps-momentje
Tijdens het uitharden heb ik de romp bewust zo neergelegd dat er geen epoxy in de servo's zou kunnen lopen, dus met de servobay naar beneden gericht. De aansturing raakte echter wel de krimpkous (onderste punt tijdens het uitharden) waardoor er epoxy tussen servohorn en stuurstand kon komen. Gelukkig bleek dit eenvoudig te verwijderen en loopt alles weer soepel.
Het resultaat is zeker nog niet perfect, er zijn anderen die het nog veel netter zouden kunnen. Maar voor mij is dit projectje een enorme sprong voorwaarts in mijn vaardigheden met composietmaterialen. Ik heb weer veel bijgeleerd. Oppassen, straks ga ik het nog leuk vinden.....
Nu verder met afwerken.