RCRCM Typhoon

Mijn cyclone/orkaan/typhoon heeft vandaag z'n eerste vlucht gemaakt. Met een hele rustige maar effectieve aandrijving hs2216 (2608) met 5:1 14x8 prop (14x10 zou beter zijn) op 3 cellen. Weinig spannends te beleven. ;)

Toch maar weer eens compleet houtbouw eigen ontwerp voor de spanning?

Blacquièrdinges

Wat had je eigenlijk voor spannends verwacht dan? En wat ga je dan van hout bouwen, wat dat spannende wel kan leveren....?

Tja, toen ik begon met vliegen was het toch wel spannend eerste vlucht met een kist. Trouwens had geen info opgezocht voor zwaartepunt, uitslagen enz. Allemaal uit de duim ;)

Ik zit nog te twijfelen of ik een schaal zwever iets als een ask-13 van meter of 4 of een plank zoals die zoro in een andere thread. Of gewoon iets helemaal uit mijn hoofd. Ook een tijd geleden...

Ik heb dus nog genoeg om over na te denken.

Blacquièrdinges

Weet iemand toevallig wat de vleugelbelasting is van de typhoon. Kan het nergens vinden..

Laatst bewerkt door een moderator:
Vleugeloppervlak = 33 dm^2

Bij een vlieggewicht van 1650gr is de vleugelbelasting 50 gr / dm^2

Verstuurd vanaf mijn Moto G met behulp van de standaard Browser...

Aha!
Ik snap um!
1630 / 33 = 49

Ben namelijk een beetje aan het rondneuzen voor een zwever met een span tussen de 3 en 4 meter die snel te vliegen is maar ook wat thermiek kan pakken.
In Nederland is natuurlijk vaak wind en is het vlak (behalve de duinen natuurlijk), maar ik vind het ook leuk om aan de helling te vliegen.

Begrijp ik het goed dat hoe hoger je vleugelbelasting hoe sneller je je kist moet vliegen en hoe sneller deze ook kan vliegen?
Heb dan een referentie punt met mijn typhoon.

Begrijp ik het goed dat hoe hoger je vleugelbelasting hoe sneller je je kist moet vliegen en hoe sneller deze ook kan vliegen?
Yep.
2x zo hoge vleugelbelasting = wortel(2)x zo hoge vliegsnelheid (1,41x zo hard).
Topsnelheid wordt navenant hoger.
Glijhoek wordt beter.
Daalsnelheid wordt ook hoger

Het lastigste blijft een kist te vinden die hard kan, zonder al te veel in te leveren op daalsnelheid (thermieken). Die Typhoon lijkt daar aardig in te slagen, maar dat weet Fotor beter ...

Het lastigste blijft een kist te vinden die hard kan, zonder al te veel in te leveren op daalsnelheid (thermieken). Die Typhoon lijkt daar aardig in te slagen, maar dat weet Fotor beter ...

Voor dit doel zijn F3B kisten gemaakt.
- Lage daalsnelheid in de thermiek taak.
- Goede glijhoek in de afstand taak.
- Lage weerstand bij snel vliegen.

Dit wordt dan ondersteund door een per taak oplopende hoeveelheid ballast.
Met typische vleugelbelastingen van respectievelijk ~30, ~45 en > 60 gr/dm²

Rick

De romp wordt verstevigd

Afgelopen mei is mijn Typhoon meegeweest naar de Vogezen. Hij heeft zich daar wederom bewezen als een perfecte hellingkist. Tjonge, wat heeft hij op veel momenten vreselijk gejankt van plezier. Bij aanduiken van flinke hoogtes is de snelheid echt fantastisch. Het blijft een hele fijne kist om te vliegen.

Naast 'gewoon janken' heb ik ook een eerste serieuze en geslaagde DS poging ondernomen, zie onderstaand filmpje. Echt loeihard ging het (gelukkig!) nog niet, maar deze 10 rondjes waren genoeg om me na de landing even flink te laten shaken van de adrenaline. De techniek kan zeker beter, maar ik was al heel blij dat het een keer gelukt is.
Bovenstaande en filmpje zijn al eerder gepost, maar hoort ook in dit draadje thuis.

Na een fantastische vlucht op de Petit-Ballon heb ik een wat hardere landing gemaakt waarbij een scheur in de romp is ontstaan, net achter de vleugel. De romp is eerder op dezelfde plek al eens vrijwel doormidden geweest na een hardere landing op de Gerlitzen. De servo bay op deze plaats is uiteraard een oorzaak, maar ook de romp bleek bij de vorige reparatie verre van ideaal verstevigd op deze plaats.

Om te voorkomen dat ik in de toekomst weer een keer met een kapotte Typhoon sta op een te gave helling, wil ik de romp nu gaan verstevigen. Verstevigen aan de binnenkant zou voor de echte meesters misschien mogelijk zijn, maar is voor mij zeker te moeilijk. Dan maar een flinke sok carbon aan de buitenkant.

Eerst de scheur maar eens repareren.
De schade:
Rompscheur-1.JPG

Rompscheur-4.JPG

Rond de scheur is met de dremel materiaal verwijderd.
Rompscheur-7.JPG

Dit is opgevuld met stukjes 50-grams glasmat.
Rompscheur-11.JPG

De binnenzijde van de servo bay is verstevigd met carbon rovings.
Rompscheur-10.JPG

Om de reparatie af te werken heb ik onlangs (na een tevreden opmerking van Berrie) een Permagrit schuurklos gekocht. Ideaal ding!
Rompscheur-12.JPG

Ik heb geprobeerd de reparatie zo mooi mogelijk af te werken. Misschien niet nodig omdat er nog carbon overheen zou komen, maar ik zie dit ook als een mooie oefening. En het is uitstekend gelukt! Ik heb de plek mooi glad kunnen krijgen, erg tevreden.
Rompscheur-14.JPG

Voor het aanbrengen van de carbon sok heb ik de nodige tips en wat materiaal van VW4Style gekregen, waarvoor ik zeer erkentelijk ben.
Rompscheur-15.JPG

Na het soppen en inknippen van het carbon is er een stuk krimpkous over de sok geschoven, deze trekt na verhitting mooi samen om de reparatie voor een mooie afwerking.
Rompscheur-16.JPG

Vanmorgen heb ik de krimpkous verwijderd, en het resultaat mag er zijn.
Rompscheur-18.JPG

Rompscheur-20.JPG

Op enkele kleine plekken wilde de krimpkous niet lekker lossen en bleef er een stukje zitten. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Of is dat normaal?
Rompscheur-17.JPG

Klein oeps-momentje
Rompscheur-19.JPG

Tijdens het uitharden heb ik de romp bewust zo neergelegd dat er geen epoxy in de servo's zou kunnen lopen, dus met de servobay naar beneden gericht. De aansturing raakte echter wel de krimpkous (onderste punt tijdens het uitharden) waardoor er epoxy tussen servohorn en stuurstand kon komen. Gelukkig bleek dit eenvoudig te verwijderen en loopt alles weer soepel.

Het resultaat is zeker nog niet perfect, er zijn anderen die het nog veel netter zouden kunnen. Maar voor mij is dit projectje een enorme sprong voorwaarts in mijn vaardigheden met composietmaterialen. Ik heb weer veel bijgeleerd. Oppassen, straks ga ik het nog leuk vinden.....

Nu verder met afwerken.

Lekker bezig Raymond!

Het herinnert mij er alleen pijnlijk aan dat er een nieuwe vleugel voor m'n Skyfall gemaakt moet worden....

Op enkele kleine plekken wilde de krimpkous niet lekker lossen en bleef er een stukje zitten. Iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn? Of is dat normaal?
Hoi Raymond,
Heb je de krimpkous gewaxt aan de binnenkant?
Ik heb dit ook een keer gehad. Epoxy lijkt op sommige stukjes krimpkous ineens heel goed te hechten. Nadat ik de krimpkous ben gaan waxen heb ik het nooit meer meegemaakt.
Mooie reparatie zo!

Peral, bedankt voor de opmerking.
Ik heb de krimpkous inderdaad niet gewaxt aan de binnenkant, ik was in de veronderstelling dat dat niet nodig zou zijn. Gezien de lengte van de kous had het waarschijnlijk ook moeilijk geweest, maar ik hou hem in gedachten bij volgende reparaties.

Niet te moeilijk doen hoor,
Gewoon een gepropte poetsdoek met wax een paar keer door die kous heen wurmen.
Groet, Patrick

Back