Restauratie Zwarte Zee IV

Het is op dit moment echt een volgorde dingetje. Om de romp af te kunnen maken, moet eerst de verschansing op het achterdek teruggeplaatst worden. Voordat ik de verschansing maak wil ik echter eerst de beplanking op het achterdek hebben. Daar kan ik immers mooi bij nu. En om dat goed te kunnen doen, heb ik de lierkamer en de opbouw meteen achter die kamer nodig. En om die te kunnen plaatsen is een dicht achterdek wel zo handig. Dus eerst dat achterdek aangepakt.

20250424_Canvas.jpg

Met een stukje triplex, mooi geplamuurd en geschuurd leverde me dat een prachtig wit schilderscanvas op. Geïnspireerd schoot m'n hobbymes gevaarlijk naar m'n linkeroor, maar ik kon me gelukkig nog net inhouden. Nu hoort dat dek volgens mij ook nog wat bol naar SB en BB te lopen, maar in het model was dat dek ook al vlak (en trouwens ook in tekeningen die ik van nieuwere modellen van de ZZ IV zie), dus ik laat 'm voor wat het nu is. Volgende klus: de lierkamer. De lierkamer van mijn vader heb ik uiteraard bewaard toen ik het schip stripte.

20250424_Oude_Lierkamer.jpg

Nu ik de ZZ IV steeds beter leer kennen en alle tekeningen steeds beter met alle foto's die ik heb kan verbinden, lijkt deze niet helemaal te kloppen. Een bezoek aan en een neus in de archieven van het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis bevestigde mijn vermoeden. Dat museum is trouwens echt een absolute aanrader! Joop en collega's, nogmaals ontzettend bedankt voor de gastvrijheid en alle hulp! De lierkamer dus. Nu moet ik wel zeggen dat die Billing Boats tekeningen inderdaad superonduidelijk zijn en dat ik steeds meer respect voor mijn vader krijg dat hij er destijds überhaupt een schip mee heeft weten te bouwen. Wat dat betreft heb ik het veel gemakkelijker met al het referentiemateriaal waar ik tegenwoordig over kan beschikken. Met dat materiaal heb ik vanaf tekening en foto's een nieuwe lierkamer gemaakt.

20250424_Nieuwe_Lierkamer.jpg

De sleepbeting maakt deel uit van de lierkamer dus die meteen meegenomen. Op dat achterwandje moeten nog twee deurtjes gemaakt worden en vermoedelijk moeten de messing lieren(?) nog iets naar achteren. De modelbouwtekeningen plaatsen deze relatief ver naar voren, naar die wand, maar op de werfplannen lijken deze wat meer naar achteren geplaatst te zijn. Even wachten op de tekeningen die ik in Maassluis besteld heb. Als je de twee lierkamers nu naast elkaar zet, doet de nieuwe lierkamer meteen een mooi stuk massiever aan.

20250424_Vergelijking_Lierkamers.jpg

Op naar de volgende klus. De opbouw achter de lierkamer, de toegang naar de trossenbergplaats en de machinekamer!

Laatst bewerkt:
Eindelijk weer tijd voor een update. Ik ben dus verder gegaan met de opbouw achter de lierkamer. De originele opbouw was net als de rest van het schip in behoorlijk erbarmelijke staat.

20250518 - Originele opbouw.jpg

Mijn vader heeft dit onderdeel destijds heel simpel gehouden, ondanks dat ook de originele Billing Boats tekening veel meer details liet zien. Ook de patrijspoortjes zijn net verkeerd om geplaatst. In plaats van één boven en twee onder, moeten het er twee boven en één onder zijn. Ik ben begonnen met schoonmaken en het verwijderen van de oude verf. Na wat schuren zag het er al weer wat beter uit.

20250518 - Opbouw ontverft en geschuurd.jpg

Met dit wat frissere startpunt ben ik vervolgens in al m'n tekeningen gedoken. De patrijspoortjes moesten dus sowieso opnieuw geplaatst worden. Nadat ik een en ander opnieuw had opgemeten bleek de originele opbouw ook wat te laag en te kort te zijn. Dit heb ik met wat extra plaatjes hout gecorrigeerd. Verder kon ik nu de eerste wat grovere verfijningen met wat houten blokjes aanbrengen.

20250518 - Opbouw verfijningen.jpg

Daarna kwam het echt leuke werk. Allereerst de twee missende sleepbogen op de opbouw. Deze heb ik gemaakt van 3mm koperbuis. De voorste sleepboog vereiste wat lastig soldeerwerk, maar kwam er uiteindelijk redelijk netjes uit. De achterste sleepboog hoefde gelukkig alleen gebogen en enigszins in de opbouw verzonken te worden.

20250518 - Solderen sleepboog.jpg

Daarna heb ik nieuwe patrijspoortjes geplaatst. Niet alleen de 12 boven op de opbouw, maar ook 4 aan de achterkant. De missende 6 luiken en de 2 deurtjes aan de achterkant heb ik van polystyrol, ijzerdraad en bloembinddraad gemaakt. Ook het trappetje in de opbouw is van polystyrol en bekleed met heel fijn metaalgaas. Dat had eigenlijk traanplaat moeten zijn, maar de enige traanplaat die ik kon vinden op deze schaal vond ik nog veel te grof. Verder heb ik nog wat kleine onderdeeltjes met wat staafjes gemaakt (waaronder de 4 onderdeeltjes onder de achterste sleepboog) en railingen aan de zijkant van de opbouw. Met de koperen sleepbogen bleek mijn houten beschermbalkje achter op de opbouw te groot, dus die heb ik vervangen door een zelfde koperbuisje.

20250518 - Opbouw luiken.jpg

Daarna was het eindelijk tijd voor de airbrush en een keuzemoment. Weatheren of niet weatheren? Persoonlijk vind ik modellen met zichtbare gebruikssporen realistischer en zeker voor een werkpaard als dit schip. Dus… grijs als primer, bruin-rood als ondergrond, een laagje chipping medium en vervolgens de bruine eindkleur. Voorzichtig met een tandenborstel de bruine toplaag hier en daar chippen. Het teveel aan chipping met bruin licht teruggebracht. Vervolgens de patrijspoortjes met Krystal Klear gevuld en voorzien van beschermbeugels en toen zag het er allemaal weer een heel stuk beter uit.

20250518 - Verfijnde en geverfde opbouw voor.jpg

20250518 - Verfijnde en geverfde opbouw achter.jpg

Ik heb nog wat extra onderdeeltjes klaarliggen, maar die plaats ik pas als ik de grote zwarte sleepbogen ga plaatsen. Na al het 'sloopwerk' was het ontzettend leuk om weer eens even echt iets opbouwends te doen. Nu eerst het achterschot met de sleeplierkamer afmaken. Deze heeft nog deurtjes nodig en ik denk dat ik de trappen naar boven hier ook alvast op ga zetten.

Laatst bewerkt:
Dit soort werk geeft altijd een hoop voldoening. Nu en later kijk je daar met veel plezier naar! Gr. Klaas.

Dank jullie wel voor de leuke reacties! Motiveert des te meer om het uiteindelijke model zo mooi mogelijk te krijgen!

In dat kader ben ik dus eerst teruggegaan naar m'n sleeplierhuis. Dat huis was in het originele model tegen een onafgewerkt achterschotje geplaatst, waar ook de twee trappen naar het bovendek meteen op uitkwamen. Dit is ook hoe de tegenwoordige ZZ IV van Billing Boats het kennelijk doet. Het nieuwe huis dat ik in post #41 eerder maakte heb ik daarom volgens die tekeningen ook vrij kort op dat achterschot geplaatst.

20250523---Billing-Boats.jpg

Zoals ik al eerder aangaf had ik na mijn bezoek aan het Sleepvaart Museum echter al het gevoel dat mijn sleeplieren aan de zijkant van het huis nog wat naar achteren geplaatst zouden moeten worden. Met de bestelde werftekeningen thuis blijkt de daadwerkelijke situatie eigenlijk heel anders geweest te zijn. In plaats van de sleeplieren naar achteren te plaatsen, blijkt juist het achterschot meer naar voren (naar de boeg) te moeten! Hierdoor ontstaat een soort ruimte achter de sleeplieren en naast de trappen met een veel betere toegang tot de twee deuren die aan zowel BB áls SB zaten. Die trappen lijken ook geen losse trappen geweest te zijn, maar een vast integraal onderdeel van al het plaatwerk. Een foto (waarop de afgebeelde personen omwille van hun privacy bepaalde horrorfilms beter niet meer zouden moeten zien…), die ik in een reisverslag van een koksjongen op de ZZ IV vond, bevestigt inderdaad die werftekening. Op die foto zie je nog net de openstaande deur die naar de zijkant van de trap open draait. Ook zie je achter de beting nog net mooi de sleeplier die net als op de werftekening een stuk groter is dan de messing lieren in mijn geredde en in mijn nieuwe scheepsbeslag.

20250523-Aan-boord-voor-de-BB-trap-7-days.jpg

Met die tekeningen en alle foto's die ik maar kon vinden, heb ik eerst wat snelle schetjes gemaakt van hoe de uiteindelijke situatie er ongeveer uit moet gaan zien, inclusief de doorlopende beplanking.

20250523---Tekeningen-lierkamer-en-trappen.jpg

Hiermee wordt dat in het originele model verwaarloosde achterschotje een miniprojectje, waar allerhande onderdeeltjes (trappen, aanbouw naast de trappen, deurtjes, het sleeplierhuis en… verlichting) tegenaan gebouwd moeten worden. Omdat ik geen messing lieren kan vinden met de benodigde maten, ga ik proberen die zelf te maken. Na heel wat secuur meten, dubbel- en triplechecken heb ik vervolgens een aanvullend zaagje in het model gezet en de benodigde extra ruimte naar voren gemaakt.

20250523-More-space.jpg

Tot zover 'the easy part' :)

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Die winchkoppen (die jij sleeplieren noemt) zijn goed te maken van een stukje rondhout waarin je de holle uitsparing vijlt. Of een paar ringen tegen een stukje rondhout en het holle deel aanvullen met plamuur. Opbouwen uit schijfjes triplex gaat ook natuurlijk. Opspannen op een boutje en dan boutje in de boormachine. Met een vijl (rattenstaart) pas je het holle deel dan aan. Eigenlijk veel leuker dan kopen. En je hebt de maat, die je wenst. Je kunt ook kijken of een andere modelbouw producent zoals Aeronaut iets in hun assortiment hebben. De eigenlijke sleeplier met liertrommel staat in de opbouw. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Die winchkoppen (die jij sleeplieren noemt) zijn goed te maken van een stukje rondhout waarin je de holle uitsparing vijlt. Of een paar ringen tegen een stukje rondhout en het holle deel aanvullen met plamuur. Of anders kijken of een andere modelbouw producent zoals Aeronaut zoiets in hun assortiment hebben. De eigenlijke sleeplier met liertrommel staat in de opbouw. Gr. Klaas.
Je hebt natuurlijk weer helemaal gelijk Klaas. Die lier zelf staat natuurlijk ín dat huis. Scribble… scrabble… winch-kop-pen… Ja! 2× woordwaarde! En dat maken ervan had ik inderdaad voor ogen zoals je schetste. Trouwens nooit gedacht dat ik ooit zou beseffen dat ik eigenlijk niet zonder draaibank kan. Of een 3D-printer :) Hoewel ik die laatste voor dit model niet zou willen gebruiken. Dit model moet voor m'n gevoel 'ouderwets' handwerk blijven.

Helemaal met je eens hoor! Ook met simpele middelen kun je de mooiste dingen maken. Hier ook geen draaibank voorhanden. Behelp me met een accuboortol. De winch kop of -trommel van mijn Smit Finland gemaakt van styreen plaat. Achterkant plat, middenstuk van diabolovormig gesneden strookjes. Voorkant rond en deels ingeknipt om het binnenste gedeelte weg te drukken. Toen met CA-lim gefixeerd en afgestreken met Bison Kombipower. Al bouwende word je vanzelf inventief. Gr. Klaas.

RIMG0980.JPG

Laatst bewerkt:
Back