Het is op dit moment echt een volgorde dingetje. Om de romp af te kunnen maken, moet eerst de verschansing op het achterdek teruggeplaatst worden. Voordat ik de verschansing maak wil ik echter eerst de beplanking op het achterdek hebben. Daar kan ik immers mooi bij nu. En om dat goed te kunnen doen, heb ik de lierkamer en de opbouw meteen achter die kamer nodig. En om die te kunnen plaatsen is een dicht achterdek wel zo handig. Dus eerst dat achterdek aangepakt.
Met een stukje triplex, mooi geplamuurd en geschuurd leverde me dat een prachtig wit schilderscanvas op. Geïnspireerd schoot m'n hobbymes gevaarlijk naar m'n linkeroor, maar ik kon me gelukkig nog net inhouden. Nu hoort dat dek volgens mij ook nog wat bol naar SB en BB te lopen, maar in het model was dat dek ook al vlak (en trouwens ook in tekeningen die ik van nieuwere modellen van de ZZ IV zie), dus ik laat 'm voor wat het nu is. Volgende klus: de lierkamer. De lierkamer van mijn vader heb ik uiteraard bewaard toen ik het schip stripte.
Nu ik de ZZ IV steeds beter leer kennen en alle tekeningen steeds beter met alle foto's die ik heb kan verbinden, lijkt deze niet helemaal te kloppen. Een bezoek aan en een neus in de archieven van het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis bevestigde mijn vermoeden. Dat museum is trouwens echt een absolute aanrader! Joop en collega's, nogmaals ontzettend bedankt voor de gastvrijheid en alle hulp! De lierkamer dus. Nu moet ik wel zeggen dat die Billing Boats tekeningen inderdaad superonduidelijk zijn en dat ik steeds meer respect voor mijn vader krijg dat hij er destijds überhaupt een schip mee heeft weten te bouwen. Wat dat betreft heb ik het veel gemakkelijker met al het referentiemateriaal waar ik tegenwoordig over kan beschikken. Met dat materiaal heb ik vanaf tekening en foto's een nieuwe lierkamer gemaakt.
De sleepbeting maakt deel uit van de lierkamer dus die meteen meegenomen. Op dat achterwandje moeten nog twee deurtjes gemaakt worden en vermoedelijk moeten de messing lieren(?) nog iets naar achteren. De modelbouwtekeningen plaatsen deze relatief ver naar voren, naar die wand, maar op de werfplannen lijken deze wat meer naar achteren geplaatst te zijn. Even wachten op de tekeningen die ik in Maassluis besteld heb. Als je de twee lierkamers nu naast elkaar zet, doet de nieuwe lierkamer meteen een mooi stuk massiever aan.
Op naar de volgende klus. De opbouw achter de lierkamer, de toegang naar de trossenbergplaats en de machinekamer!
Met een stukje triplex, mooi geplamuurd en geschuurd leverde me dat een prachtig wit schilderscanvas op. Geïnspireerd schoot m'n hobbymes gevaarlijk naar m'n linkeroor, maar ik kon me gelukkig nog net inhouden. Nu hoort dat dek volgens mij ook nog wat bol naar SB en BB te lopen, maar in het model was dat dek ook al vlak (en trouwens ook in tekeningen die ik van nieuwere modellen van de ZZ IV zie), dus ik laat 'm voor wat het nu is. Volgende klus: de lierkamer. De lierkamer van mijn vader heb ik uiteraard bewaard toen ik het schip stripte.
Nu ik de ZZ IV steeds beter leer kennen en alle tekeningen steeds beter met alle foto's die ik heb kan verbinden, lijkt deze niet helemaal te kloppen. Een bezoek aan en een neus in de archieven van het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis bevestigde mijn vermoeden. Dat museum is trouwens echt een absolute aanrader! Joop en collega's, nogmaals ontzettend bedankt voor de gastvrijheid en alle hulp! De lierkamer dus. Nu moet ik wel zeggen dat die Billing Boats tekeningen inderdaad superonduidelijk zijn en dat ik steeds meer respect voor mijn vader krijg dat hij er destijds überhaupt een schip mee heeft weten te bouwen. Wat dat betreft heb ik het veel gemakkelijker met al het referentiemateriaal waar ik tegenwoordig over kan beschikken. Met dat materiaal heb ik vanaf tekening en foto's een nieuwe lierkamer gemaakt.
De sleepbeting maakt deel uit van de lierkamer dus die meteen meegenomen. Op dat achterwandje moeten nog twee deurtjes gemaakt worden en vermoedelijk moeten de messing lieren(?) nog iets naar achteren. De modelbouwtekeningen plaatsen deze relatief ver naar voren, naar die wand, maar op de werfplannen lijken deze wat meer naar achteren geplaatst te zijn. Even wachten op de tekeningen die ik in Maassluis besteld heb. Als je de twee lierkamers nu naast elkaar zet, doet de nieuwe lierkamer meteen een mooi stuk massiever aan.
Op naar de volgende klus. De opbouw achter de lierkamer, de toegang naar de trossenbergplaats en de machinekamer!
Laatst bewerkt: