Sopwith Pup scale 1-3.

Afgelopen weekend bij Dawn Patrol geweest.
Top organisatie en top vliegtuigen.
Er waren veel dubbeldekkers die ik bekeken heb en dan vooral de flying wires.
Ik ben tot de conclusie gekomen om eerst maar de flying wires te maken van draad en spanners.
Later kan ik ze altijd vervangen.

Er was ook een 1-3 Pup met een Valach 120.
Een ideale combinatie.
Prachtig geluid.

Ton
 
Nu ik de vleugels uitgericht heb kan ik de struts op maat gaan maken.
Hiervoor gebruik ik twee stroken triplex.
Aan een zijde maak ik de juiste hoek.

540.jpg


Deze twee stroken hou ik op de juiste plaats en fixeer ze dan.

540.jpg


Vervolgens leg ik de stroken op de lat en teken ze af.
540.jpg


De struts passen nu perfect .
Ik kan ze nu in de juiste vorm gaan zagen en schuren.

Ton
 
Tussendoor ook aan de dummy van de motor begonnen.
Als eerste het carterhuis gedraaid.

540.jpg


Omdat er toch gewicht in de neus moet heb ik maar een dikke wanddikte aangehouden.

540.jpg


Nu de tekening van de cilinders aanpassen , dan kunnen die ook geprint worden.
Op onderstaande foto een eerder geprinte cilinder.
De aansluiting op het huis moet nog getekend worden.

540.jpg


Ton
 
Kunststof draaien is een lust voor het oog!
Wat voor een soort kunststof heb je gebruikt voor het carterhuis, PVC, POM of wat anders?

Prachtig project!

Johannes
 
Het zou mooi zijn als de dummy meedraait.
Maar ik zal van twee cilinders de achterkant moeten weghalen om de dummy passend te krijgen.
Als de dummy ronddraait moet dat bij alle cilinders.
Eerst maar eens kijken hoe de dummy past.
Ik heb wel eens een meedraaiende dummy gezien.
Er was ook een schoepenwiel op bevestigd voor de koeling van de motor.
We zullen zien.

Ton
 
De vakantie zit er op.
Dus weer verder met de Pup.
Ik had gehoopt dat het weer beter was bij mijn terugkeer.
Maar nog veel te warm in de werkplaats.
Dus ben ik maar begonnen met het aanbrengen van de stitching.van de hoogteroeren en het zijroer.
Dat kan ik doen onder de bomen in de tuin.

Als eerste een strook proficover rondom de randen van de roeren aangebracht.

540.jpg


Daarna de draden met een naald vastgezet.

540.jpg


Als de draden aangebracht zijn worden deze ook weer van een strook proficover voorzien.

540.jpg

Ik heb speciale verfrolletjes besteld.
Als de roeren klaar zijn en ik heb de verfrollertjes binnen kan ik de roeren gaan lakken.
Ben benieuwd.

Ton
 
De staartroeren zijn alledrie klaar voor het lakken.

540.jpg


Na overleg met Gerhard Reinsch ga ik de Proficover van een laag spanlak voorzien.
De Humbrol verf die erop komt heeft dan een betere dekking en ik heb ook niet zoveel nodig.
Voor het aanbrengen van de spanlak en later ook de verf heb ik een aantal mini verfrolletjes gekocht.
Deze zijn van teflonschuim gemaakt en nemen daarom geen verf op.
Ze zijn daardoor heel gemakkelijk zuiver te maken.

540.jpg


540.jpg


De roeren zijn nu klaar om de kleur erop te zetten.

Ton
 
De staartroeren hebben hun kleur.
Vandaag de laatste kleur , wit , op de roeren aan gebracht.

540.jpg


Ik heb in de witte lak een paar druppels beige lak gemengd , omdat de witte lak te wit is.

540.jpg


Ik ben er nog uit of ik nog een laag blanke lak op de lak aanbreng.
Ga eens proberen of een waslaag ook werkt.
Iemand een idee?

Ton
 
Waarom blanke lak of waslaag in Godsnaam?
Hij (Ze) zal beslist niet weken of maanden buiten komen...
Mocht je beslissen om te gaan verweren o.i.d krijg je er spijt van als ..... op je hoofd.
Laat Hem (Ze) lekker oud 'blinken'
 
Krijgt het model het kleurenschema van een bestaande kist?

Dan zou ik dat zo schaal mogelijk proberen na te bootsen.

Het is nu wel heel erg nieuw rood - wit - blauw . . .

Succes!


jan.
 
Je kan er Glitsa parketlak overheen smeren, gaat de glas helemaal weg. Heb dat bij de Pup ook gedaan. Best mooi resultaat. Maar het moet niet te mooi worden, vroeger werden deze kisten met een bezem geschilderd! Je kan een extra laag aanbrengen rondom de uitlaat en de uitstroom daarvan (lees, de onderkant van de kist) ter bescherming van de kleurlak t.o.v. de olie in de brandstof.
 
Zou je willen verweren dan is een glanslaag juist perfect, hiermee verkrijg je dan een mooiere verweringseffect als je met verdunde verf gaan werken, de verf vloeit beter over de glans dan over een matte laag, met als gevolg dat je scherpere aftekeningen krijgt van je verf of nog erger, vlekken of "droogkringen"
Ik denk dat een laagje verdunde bruin het goed zal doen over de kielvlakken, wel met de vliegrichting opbrengen
 
Bedankt iedereen met het meedenken over de afwerking.
Ik laat het op het moment maar zoals het is , tot de gehele kist is gelakt en hem ga verweren.

Eerder heb ik het gehad over de spandraden.
Ik kon ze maken met de onderdelen van Mick Reeves of de draden bestellen bij Aeroscale products.
Op Dawn Patrol heb ik de aanwezige dubbeldekkers bekeken en besloten om de spandraden met staaldraad en spanners te maken.
De Reeves methode is zonder meer sterk genoeg maar kwetsbaar met op- en afbouwen.
Dus voorlopig maar staaldtaad , kan ik later evt. overstappen op de flying wires van Aeroscale.

Maar dan heb ik wel spanners nodig.
Ik heb de spanners van Teus gezien en die zien er goed uit.
Dus spanners bij Teus besteld.

Vandaag lagen ze bij de post , de original handmade Teus turnbuckles.

540.jpg


540.jpg


Vergeleken met de spanners uit de modelbouwhandel zien deze er toch een stuk beter uit , veel meer op schaal.
Nu kan ik verder met de vleugels.

Ton
 
Ik had al een tijdje een file van een kop.
Maar die moest nog bewerkt worden.
Dat vergde zoveel tijd van de computer dat ik er niet toe kwam.
Dankzij een zoon van een club medelid , die de file bewerkt heeft , kon ik hem gaan printen. Tim nog bedankt.

Hier het resultaat.

540.jpg


Hier zijn de ondersteuningen nog te zien.
540.jpg


540.jpg


De kop ziet er beter ui dan op de fotos.
Ik heb snel fotos gemaakt en het licht speelde niet mee.

Morgen de puntjes van de ondersteuning weg werken en een laagje primer erop zetten.

Ton
 
Zij lijken inderdaad veel op elkaar.

Vandaag een laagje primer aangebracht.
Komt de kop beter tot zijn recht.

540.jpg


Ton
 
Back
Top