Bedankt Fred! Je slaat de spijker op zijn kop

Ik was die geluiden alweer vergeten...
Ik heb vanavond even zitten pielen en dit lost inderdaad het euvel op. Het lijkt erop dat het erg logisch in elkaar steekt, nu ik beter weet waar ik naar moest kijken. Het goede nieuws is dan toch weer: de Beier deed precies wat ik had ingesteld

En daardoor bleek ik ook een gedachtekronkel te hebben waardoor ik een ander resultaat verwachtte.
Even wat dingen getest met totaal andere geluiden...een biepje in dit geval. Zo kwam ik er achter dat op het tabblad configuratie/Motorgeluid, elke throttlewaarde binnen de sectie FG 1-FGx, het geluid van die sectie afspeeld. (Ik noem het even sectie ipv versnelling, want dat is in dit geval verwarrend). Zo bleek dus dat ik dacht dat je bij een stijgende lijn, een optrekkend geluid moest invullen. Maar het geluid voor optrekken staat volledig los van het tabblad configuratie/Motorgeluid. Ok, helder.
Dat wetende, is het dus ook relatief simpel om schakelgeluiden in te voegen. Met max 5 versnellingen, kun je 2x schakelen. Ik heb het getest met 3 versnellingen (en dus 1x schakelen), maar voor 5 versnellingen is hetzelfde. Ik het geluid voor voortuig afremmen eruit gehaald, omdat dat niet goed samen leek te lopen met vertragen. Ik zou ook het geluid voor afremmen kunnen vervangen, moet ik nog even verder testen.
Het is echter lastig om het schakelen goed weer te geven tijdens het rijden. Immers, het schakelgeluid laat de Beier alleen horen, binnen de throttle range van de "sectie". Ik het plaatje hierboven is dat FG2. Zet je die range te breed, dan laat hij meermaals het schakelgeluid horen. Zet je hem te kort, dan moet je zéér langzaam je throttle omhoog doen om hem niet over te slaan. Ik begrijp alleen de procenten niet. Waarom 200%, 300% en niet gewoon -100 tot 100%? Maar werken doet het zeker.
Mijn geluiden FG1, FG2, FG3 zijn niet "fout". Het is gewoon een bestandsnaam voor een geluid. Wel onlogisch is dat ze alle drie hetzelfde klinken. Het had dus net zogoed "fahrgaraeusch_02.wav" kunnen heten. Ze komen uit de folder Detroit Diesel.
Ik ga er van de week mee verder, maar ik weet nu in ieder geval hoe het werkt en wat ik moet aanpassen. Hoe het werkt met de tamiya versnellingsbak heb ik nog niet getest. Dat lijkt mij verder ook helemaal niets uit te moeten maken, aangezien het geluid puur op throttle gaat.
Groeten,
Pieter