VB Panther

Romp staat 1x in de primer.
Daarna schuren.
Dan kan ik zien waar nog een beetje geplamuurd moet worden.
Je kan het moeilijk zien als er epoxy op zit waar nog wat bij gewerkt moet worden.
20250209_113855.jpg

Met matte verf en lichte verf zie je eigenlijk niet goed waar de oneffenheden zitten. Het best gaat dat met een donkere glanzende verf en dan schuren. De bobbels worden dan mat en de kuilen blijven glanzen. Aan het onderwaterschip, gesteld dat je daarop een halfmatte antifouling op zet, zou ik niet veel meer doen. Het bovenwatergedeelte zou je een keer met zwarte glanslak kunnen doen en dan zien waar je nog iets moet plamuren. Aan de ander kant, als het schip in de satijnlak gaat zie je er waarschijnlijk weinig meer van. En het is en blijft een werkschip. Daaraan zie je altijd wel iets op de vlakke delen. Anders is het met de overgangen tussen boven en onderwaterschip. Daar moet je wel een mooie strakke lijn zien. Je gaat er mee varen toch? Dan komen er toch ook gebruikssporen op. Maar jij moet natuurlijk een goed gevoel bij het resultaat hebben. Succes verder! Gr. Klaas.

Wat spuiten jullie eerst?
De romp en binnen verschansing die blauw worden.
En dan pas het dek groen.
Of eerst dek groen en dan binnen verschansing en romp blauw.

Mvg ronald

hangt er vanaf wat achteraf het makkelijkst af te plakken is.
Ik vermoed dus eerst het dek, enkele dagen laten drogen, net tape erover en dan de verschansing en romp.

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat wel zou spuiten... Romp en verschansing wel, maar spuiten geeft nogal een "showroom-oppervlak", en laten we wel wezen, zo ziet een sleepboot er maar héél even uit...

Denk dat als je de romp spuit, en het dek met een kwast doet, dat je dan een nog wel zo realistisch uiterlijk krijgt.

En inderdaad, het afplakken IS een drama, zeker als je verschansing versterkingen aan de binnenkant heeft. Met een smal kwastje en wat geduld lukt dat zonder tape ook nog wel.

Bij mijn Dordrecht 11 heb ik alles behalve het trunkdek met een penseel of klein kwastje geverfd.
Het trunkdek spuiten is gedaan voordat alle tankhoofdjes enz erop gemonteerd werden.
Groet, Jan.

In de spuit plamuur.
Nu zie je toch al veel meer van die kleine putjes en als je de romp een beetje verdraait naar het licht kan je het hele oppervlak zien en weet je waar je moet bijwerken .
Ik zou eerst eens met een 400 korrel schuren zodat je de kleurverschillen ziet van de putjes en dat bijplamuren .
Veel succes
Ronny

Back