Wat was jouw crashschade?

ik moet eerlijk zeggen dat ik wat merkte aan de staart, deze begon licht te schudden.
dus ik was al wat voorzichtig.....
en meende ook te horen dat mijn toerental zakte :confused:
dus was de heli al na mij toe aan het vliegen maar het ging in een keer heel snel
gelukkig net op tijd, want om te landen op het veld waar ik vloog was zeker niet goed afgelopen (berg en dal) en had ik de heli nooit kunnen landen zonder dat de heli om was gekiept(met alle gevolgen vandien) ;)

dus al met al toch nog een lucky day:p

Nick

align regelaars laten het toerental fluctueren als waarschuwing, en daar gaat idd de staart van slaan...

als lipo saver/monitor:
Western Robotics Ltd. - Spectrum LiPo Monitor HV

evt met een zoemer eraan
Ik heb zelf de andere versie op mijn heli, de low voltage (tot 7 cellen). Als je hem op het goede plekje installeert is de led van zeer ver te zien. en het verschil tussen blauw (vol) en andere kleuren zie je ook best goed..

Ik ga toch voor de lipo checker voor de vlucht en de timer tijdens de vlucht. Ik zie of hoor dat ding echt niet als ik aan het draaien ben ;)

Ik heb hem ook nog nooit gehoord...
Ook nog niet nodig geweest

Maar het ledje zie je wel

ik heb deze esc op mijn heli
dlux120-17982.jpg

Turnigy dlux 120A HV Brushless Speed Controller (OPTO)

Nick

Ze laten het toerental fluctueren omdat ze het niet meer bij kunnen benen ;) Dat is wat ander dan dat het de bedoeling is als waarschuwing :D

Timer op de zender!

ik vlieg mijn kleine kisten 5 minuten,
heel soms gaat die "toerental fluctuator" van de align-regelar aan,
maar dan is het ook meest een bejaarde lipo, ha ha

en per ongeluk een lege lipo pakken ?

wij moeten maar weer aan die goede oude checklijst denken,
vooooor het vliegen !

groetjes van Heli-Uwe

Ook hier de stomme fout dat 4-5 minuten sneller voorbij is dan je denkt.

Gelukkig de pitch van de bladen zo ingesteld dat bij 0 throttle de bladen nagenoeg recht blijven zodat de heli een niet al te harde val maakt. ( 3d vliegen is toch nog niet aan de orde )

gelukkig bleef het bij een los onderstel die nog weer makkelijk te fixen was.

Hoi Sven,

rustig aan,
bij ons heet het
"eer is nog geen mester uit de hemel gevallen"

wat betekend, oefenen en nog een keer oefenen, en dan komt het goed.

groetjes van Heli-Uwe

Ze laten het toerental fluctueren omdat ze het niet meer bij kunnen benen ;) Dat is wat ander dan dat het de bedoeling is als waarschuwing :D

Nee, het is wel degelijk ingebouwd als "waarschuwing" (staat ook zo in de handleiding) en het is instelbaar bij welk voltage dit gebeurt.

Als de boel "het niet meer bij kan benen" (te lage accuspanning), zou gewoon het toerental inkakken, en is het opvoeren van het toerental niet meer mogelijk bij gebrek aan beschikbare accuspanning.
Het oscilleren blijft ook enige tijd constant, ook iets wat niet mogelijk is als het puur door "niet meer bij kunnen benen" zou veroorzaakt worden; de accuspanning daalt namelijk nog steeds verder weg....

Ik vlieg zelf met ESC instellingen waarbij zelfs ontoelaatbare accuspanningen nog voldoende zijn om het door mij gekozen toerental vast te houden, en toch gaat bij mij het toerental oscilleren, ook in governor-setting.

Groet, Bert

gebeurt ook agressiever dan wanneer een accu er mee kapt...
verschil is best goed te merken.

gelukkig heb ik het tot nu toe maar 1 keer aan de hand gehad, lang geleden..
sindsdien altijd van die lipo savers erop met een lampje, evt met een flinke zoemer erop..

Als die begint, kan je eigenlijk nog rustig van idle2 weg naar 1 of N
en dan rustig landen,
in N heb je weer minder power voor de motor nodig,
zodat landen veilig lukt.

groetjes, Uwe

als je een goede esc hebt wel :p
bij mijn esc van Align heb ik nog genoeg tijd voor te landen mocht het voorkomen.

maar die van turginy stopte er toch verdomt snel mee moet ik zeggen :rolleyes:

ik zal de instellingen voor de zekerheid nog eens na lopen :p

gr Nick

Nee, het is wel degelijk ingebouwd als "waarschuwing" (staat ook zo in de handleiding) en het is instelbaar bij welk voltage dit gebeurt.
Hallo Bert, ik blijf iedere dag meer leren hier op het forum ;)

Even de handleiding erbij gezocht van een Align regelaar:
http://ms.align.com.tw/mpeg/manuals/motors/Brushless ESC/G20205 25X35X_en.pdf
Ze geven aan dat het toerental wordt gereduceerd bij de eerste onderspanningsgrens. Dit herken ik van mijn eigen 450. Maar dit is volgens mij wat anders dan fluctueren :confused:

Big Lama (Nick) heeft een Turnigy esc. En de 600 wordt al een poosje met een CC esc geleverd. Dus al met al niet echt een rechtlijnig verhaal :D Vlieg jij met een Align regelaar Bert of een CC?

Lees nog maar eens goed Joop: er staat niet dat het toerental gereduceerd word, maar dat het vermogen gereduceerd word.

Dat resulteert in gelijke spanning, maar tijdelijk onderbroken, ongeveer zoals een pulsbreedte regeling zou werken maar dan op mega-schaal.

Ik kan hem zo snel even niet vinden, maar ik heb laatst een wat latere versie van die ESC gekocht (met instelbare ontvanger spanning, dus 6 instellingen in het menu) en ik meen toch echt gelezen te hebben dat daar het oscillerende effect genoemd was.

Groet, Bert

bij mij in de handleiding van de (oude) T Rex 450 sport
staat ook dat wat jij vertellt,

dus die piep zijn:

1. (bij mij) 1 piep voor brake disabled
2. (bij mij) 2 piep voor mid timing voor een 6 pole motor
3. (bij mij) 1 piep voor high cutoff voltage protection
dat betekend, dat bij minder dan 3,2 volt per cel deze ''effect'' ontstaat,
align schrift van reduced power, en omdat als power reduced is, gaat die spanning weer omhoog en de motor loopt sneller, dan weer onder 3,2 ...
dus krijg je een gelijkmatige langzam snel reaktie van de motor van ca. 0,25 sec interval.
4. (bij mij) 2 piep voor helikopter met soft start
5. (bij mij) 3 piep throttle response quick
6. (bij mij) 2 piep, maar deze hoor je niet bij het opstarten, 2 piep staat voor 5,5 volt BEC

groetjes van Heli-Uwe

Laten we het hier maar even bij houden haha. Anders gaan we hier gezamenlijk nog de exacte werking van een esc doornemen.... Wel leuk en leerzaam natuurlijk maar dit is een crash topic ;)

Dus wat mij betreft blijft het fluctueren staan :cool:

Back