Bouwverslag SIG Riser 2mtr zwever

servo's zijn wel goed, alleen vind ik persoonlijk wel te duur. maarjah ik ben nooit zon fan van krikke geweest.
 
Ik heb ze niet bij krikke weg maar bij de modelbouwzaak in de buurt.
Zal ik dan misschien nog met anderen moeten ruilen??
 
Laatst bewerkt:
Als je ze nog kunt ruilen...(en het geld wat overblijft ergens anders aan mag besteden) zou je voor bijvoorbeeld Graupner C677 kunnen gaan. Da's een gewone standaardservo, wel een stuk lichter en goedkoper dan wat je nu hebt. Ik gebruik er hier een heel aantal van (in mijn Cirrus, mijn Salto en Merlin's Magic.
C577 kan ook, is iets duurder en zwaarder. Maar eigenlijk is dat onnodig.

Stickertje komt eraan (de laatste) als je je adres even per PB stuurt.
 
Beste forumers,
Ik ben van plan om de ontvanger te voeden d.m.v een 2s lipo 1500 mah en een BEC samen(155g) Zal ik dit doen of kan ik beter een Nihm pakketje kopen?
mvg Rick
 
Waarom wil je dat?
Even de voors en tegens:
In de meeste zwevers heb je minstens het gewicht van een NiMh ontvangeraccu nodig in de neus, meestal zelfs nog meer in de vorm van lood.
Als dat het geval is zou het niet logisch zijn een lichtere Lipo met een BEC te gebruiken. Gewichtvoordeel levert het niet op (want je moet dan meer lood toevoegen) maar het is wel een extra potentiële zwakke schakel. Een electronische BEC kan immers kapot.
 
Je kan beter eerst balanceren en dan je akku daarop uitzoeken. de gewichtsverschillen van een 1500 of een 2200 pakket is minimaal hoor.

Succes!

Erik
 
Ik heb vier AAA cellen voorin mijn Riser liggen, en helemaal voorin ook nog een rolletje daklood - ik weet niet precies hoeveel. Maar je kan rustig vier AA cellen (penlights) gebruiken, je zal dan nog steeds ook lood nodig hebben.
 
Hallo,
Ik heb even een vraagje over het in profiel schuren v/d voorlijst.
Hoe kan ik dit het beste doen zodat alles gelijk word, deel voor deel of als vleugelhelft??
mvg Rick
 
Laatst bewerkt:
Ik zou elk vleugeldeel apart schuren. Ik geloof dat een Riser z'n vleugel uit 4 delen bestaat, dus elk van de vier delen apart, en nadat je twee delen samengevoegd hebt nogmaals licht schuren om mooi gelijk te krijgen. Je kan dit ook doen als de gehele vleugel samen zit juist voor het bespannen.
 
Ik zou elk vleugeldeel apart schuren. Ik geloof dat een Riser z'n vleugel uit 4 delen bestaat, dus elk van de vier delen apart, en nadat je twee delen samengevoegd hebt nogmaals licht schuren om mooi gelijk te krijgen. Je kan dit ook doen als de gehele vleugel samen zit juist voor het bespannen.

En dat schuren, moet dat met een rechte lijst of kan dat gewoon met een schuur blokje?
mvg Rick
 
UPDATE:
Ik heb deze week niet stilgezeten ik ben begonnen met het Rudder:
1000393d.jpg

1000392j.jpg




1000395f.jpg

En de onder beplanking geplaatst
1000402oxd.jpg


Maar ik bne dus van plan om er de vleugeldelen deelbaar te maken nu is er voor het verlijmen van de vleugels deze wig mee geleverd
1000403z.jpg


Deze hoort dus door de ribben gelijmd te worden en dan tegen de liggers er zitten uitsparingen voor in de ribben:
1000408q.jpg

Maar ik ben van plan om de Wig precies door midden te zagen in de lengte zodat er 2 van plaatjes met dezelfde hoek onstaan maar dan ong 1 cm dik. Die wil in op elkaar lijmen zodat ze 5mm dik worden en dan tussen de liggers schuiven? Is dat een goed idee?
mvg Rick
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij niet, je kunt beter 8mm verenstaal nemen met passende messing huls en dit tussen de liggers lijmen met een degelijke verkasting tegen de liggers.
 
Nee Rick,

Dat kun je beter niet doen. Heb al eens eerder een SPIRIT zo doormidden zien gaan tijdens de start.

We hebben er al eens eerder over geschreven.
De methode van Huibert is een mogelijkheid. Die wordt bij voorkeur gebruikt bij wat grotere modellen.
Bij kleinere modellen zoals de RISER kun je ook gebruik maken van een 4 of 5 mm stalen pen in een messing buis. Het is wel zaak om de boven- en onderligger GOED met elkaar te verlijmen dmv triplex plaatjes van 1 of 1,5 mm.

Veel plezier, JH
 
En stalen pen van 4 of 5 mm doorsnede lijkt me wat dun voor een 2 meter model. Zou eerder kiezen voor 8 mm.
 
En stalen pen van 4 of 5 mm doorsnede lijkt me wat dun voor een 2 meter model. Zou eerder kiezen voor 8 mm.


Nou nee. Dat gaat best. Er mag best een beetje beweging in de pen zitten
Oke, 4 mm is een beetje krap, maar icm een 3 mm pen achter geen probleem.
Maar 5 mm is meer dan zat. 8 mm is vreselijk zwaar.

De RISER 100 (een grote bak) heeft een pen van 6 mm.

Groeten, JH
 
Eehh Rick volgens mij ben je een bouwfout (je) aan het maken. Kijk net nog een keer goed naar je foto en zo te zien bouw jij het richtingsroer en kielvlak als een geheel!!!
Het is beter om deze delen gelijk al los van elkaar te bouwen anders moeten ze later van elkaar losgezaagt worden. Zoals het er nu bijligt kun je het beste het richtingsroer (rudder vgl. tekening) afmaken. Na het doorsnijden van de voorlijst maak je dan het kielvlak af. Ook het vulstuk (opdruk FIN) kan het beste pas geplaatst worden als het kielvlak op de romp gelijmt is.
 
Eehh Rick volgens mij ben je een bouwfout (je) aan het maken. Kijk net nog een keer goed naar je foto en zo te zien bouw jij het richtingsroer en kielvlak als een geheel!!!
Het is beter om deze delen gelijk al los van elkaar te bouwen anders moeten ze later van elkaar losgezaagt worden. Zoals het er nu bijligt kun je het beste het richtingsroer (rudder vgl. tekening) afmaken. Na het doorsnijden van de voorlijst maak je dan het kielvlak af. Ook het vulstuk (opdruk FIN) kan het beste pas geplaatst worden als het kielvlak op de romp gelijmt is.
Het zit nog niet vast het is alleen maar op maat gesneden:D
En is een pen met tape rondom de vleugel genoeg of moet er achter ook nog een pen of bv een duveltje
 
Laatst bewerkt:
Back
Top