Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

  • Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
ok, er wordt namelijk af en toe heel wat beweerd waarbij de onderbouwing vaak ontbreekt. Niet dat je er wat aan hebt dat die auto over de 100 gaat op een parkeerplaats met een paar honderd meter recht stuk maar wel leuk iig. Als je dat op een circuit kunt halen en daarna ook nog de bocht kunt nemen op het einde van het rechte stuk dan praten we wel weer verder :-D. Als je bedenkt dat we met de pro10 op de mach al tegen de 85km/h gaan met een 10.5t op 2s (en dan laten we het gas al los net voor of in de speedtrap om te remmen voor de 180 graden bocht) dan zie je dat over de 100km/h op een hele lange parkeerplaats eigenlijk wel mee valt.

Was die f1 wel stabiel met die snelheid vanwege het ontbreken van enige noemenswaardige vorm van downforce van kap of spoiler?
 
Laatst bewerkt:
ok, er wordt namelijk af en toe heel wat beweerd waarbij de onderbouwing vaak ontbreekt. Niet dat je er wat aan hebt dat die auto over de 100 gaat op een parkeerplaats met een paar honderd meter recht stuk maar wel leuk iig. Als je dat op een circuit kunt halen en daarna ook nog de bocht kunt nemen op het einde van het rechte stuk dan praten we wel weer verder :-D

Was die f1 wel stabiel met die snelheid vanwege het ontbreken van enige noemenswaardige vorm van downforce van kap of spoiler?

neej je hebt er nix aan, maar was wel leuk om te kijken wat een f1 chassis zo'n beetje aankon. en uiteraard zat er gewoon een kap op met voor en achterspoiler en een diffusor. zonder diffusor en high speed bearings was er niet mee te rijden. deze f103 was compleet opgebouwd met after market onderdelen, dus geen out of da box model. high speed bearings alu diff alu motormount alu upperdeck mounts etc etc..

voor het betere bochten werk heb je hier echt nix aan. tenzij je op de voorwielen extra remmen zou monteren wat het gewicht dan weer niet ten goede komt. als het al mogelijk is.
 
De HPI Formula 10 met standaard banden, alle body-fratsels, 3001 servo, GP3700 6-cell stickpack, 19t element en lightweight regelaar komt op 1295 gram
 
f103 balldifferential vs f104 balldifferential

Voor de vraag wat nou het verschil is tussen de oude f103 balldiff en de nieuwe F104 balldiff.

Wat nieuw is bij de F104 pro is dat je het wiel er af kan halen zonder de spanning van het diff te verliezen. Hoe kan dat dan?

Wat er simpelweg is gebeurd, tamiya heeft de thrustbearing die normaal in het wiel ligt verplaatst binnen de diffhousing. deze wordt vervolgens afgesloten door een inzetstuk met schroefdraad waarmee het wiel vast gezet kan worden. doordat de thrustbearing nu niet meer in het wiel ligt kan je het wiel er dus vanaf halen zonder dat je de spanning van het diff verliest. wat dus betekend dat je snel en makkelijker banden kan wisselen.
Groot nadeel is dat je wel constant het wiel moet verwijderen en het inzetstukje om de spanning op het diff te veranderen.

Het diff van 3racing voor de f104pro gebruikt helemaal geen thrustbearing meer. hier maken ze gebruik van stelring met rubber die tegen de binnenste diffplate drukt om zodoende spanning op het diff te krijgen. Wat dus betekend dat je ten alle tijden de spanning op het diff kan aanpassen zonder de wielen eraf te moeten halen.

Net zoals bij de F103 zijn foams en rubbers op hetzelfde systeem te gebruiken, dus niet zoals bij HPI dat je halve auto moet veranderen, extra kosten.

De as in de f103 is 128mm lang. de as in de f104pro is 109mm lang.
De breedte f103 is 200mm . de f104 is 190mm
 
Dit soort fratsen zijn niet alleen aan HPI voorbehouden, bij de Tamiya F104 PRO kan je dacht ik ook niet zonder een andere achteras en voorassen te monteren terug naar rubber. In de F104 rubber versie zit nl de oude achteras van de F103, waar je overigens wel zonder dure verandering naar foam kan gaan, tenminste als ik het goed begrepen heb.

@mikefireblade, welke banden gebruikte jij, S/M of D-Compound?

oooh is dat zo?
ik rij zonder assen te moeten verwisselen met rubber of foam.
Tamiya F104 Pro
 
Laatst bewerkt:
In het MBF “foto album”, staan enkele “tutorials”, bij de “helpdesk” staan ook tips voor de problemen mbt het uploaden en plaatsen van foto’s. Zelf heb ik een online fotoalbum aangemaakt bij “Photobucket”, daar upload ik ze al geresized (860x480 max) naar toe, en kopieer de IMG-CODE link naar mijn posting, en de foto verschijnt op het MBF. Voor het resizen gebruik ik een programma die bij mijn fotocamera zat, en dat werkt uitstekend.

Ik had begrepen dat de velgen van de F103 en de F104 pro niet uitwisselbaar waren, en aangezien in de rubberversie van de F104 de as zit van de F103, ben ik daarmee misschien op de verkeerde voet gezet. De F103 foamvelgen zijn uit mijn hoofd, 45mm breed en van de F104, 37mm breed. Uiteraard wil je zoveel mogelijk foam op het asfalt Dus al wil ik op de F104 PRO toch de brede F103 foamvelgen monteren, dan hoef ik daar niet een andere (F103) as voor te monteren, volgens jou?
 
Laatst bewerkt:
Ik had begrepen dat de velgen van de F103 en de F104 pro niet uitwisselbaar waren, en aangezien in de rubberversie van de F104 de as zit van de F103, ben ik daarmee misschien op de verkeerde voet gezet. De F103 foamvelgen zijn uit mijn hoofd, 45mm breed en van de F104, 37mm breed. Uiteraard wil je zoveel mogelijk foam op het asfalt Dus al wil ik op de F104 PRO toch de brede F103 foamvelgen monteren, dan hoef ik daar niet een andere (F103) as voor te monteren, volgens jou?

Op de F104 Pro en normale zitten aan de voorkant standaard gewoon F103 assen/uprights(#54154). Dus dan lijkt het me dat je niet veel hoeft te doen om het voor passend te krijgen.

Alleen zit je achter wel met een probleem als je F103 banden/velgen wilt gebruiken dat gaat niet passen omdat het diff van de F103 deels in de velg zit. Bij de F104 heb je gewoon een 12mm wielmeenemer in de velg.

Volgens mij heeft de normale F104 met F60 body hetzelfde diff alleen dan in plastic als de Pro ook met de 12mm wielmeenemer? Of heeft die echt het F103 diff er in zitten? Kan geen manual vinden maar parts list lijkt het inderdaad op het F103 diff.

Maar met de nieuwe F104 Pro velgen voor rubber moet het volgens mij niet veel moeite zijn om ook op de F104 Pro rubber te rijden en hoef je niets aan te passen alleen de juiste velgen aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
full

full

full

laatste foto is 3Racing F104pro diff zoek de verschillen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op de F104 Pro en normale zitten aan de voorkant standaard gewoon F103 assen/uprights(#54154). Dus dan lijkt het me dat je niet veel hoeft te doen om het voor passend te krijgen.

Alleen zit je achter wel met een probleem als je F103 banden/velgen wilt gebruiken dat gaat niet passen omdat het diff van de F103 deels in de velg zit. Bij de F104 heb je gewoon een 12mm wielmeenemer in de velg.

Volgens mij heeft de normale F104 met F60 body hetzelfde diff alleen dan in plastic als de Pro ook met de 12mm wielmeenemer? Of heeft die echt het F103 diff er in zitten? Kan geen manual vinden maar parts list lijkt het inderdaad op het F103 diff.

Maar met de nieuwe F104 Pro velgen voor rubber moet het volgens mij niet veel moeite zijn om ook op de F104 Pro rubber te rijden en hoef je niets aan te passen alleen de juiste velgen aanschaffen.

band diameter f103 55mm voor 58mm achter
band diameter f104 64mm

binnenmaat velg f103 33mm
binnenmaat velg f104 42mm

lengte kingpin f103 27mm
lengte kingpin f104 33mm

de uprights zijn hetzelfde

f104 velgen (rubbers of foam) passen wel op f103 maar f103 velgen passen niet op f104 omdat de kingpins van de f104 langer zijn lopen ze aan tegen de binnenkant van een f103 velg.

de bearings zijn ook niet hetzelfde. de binnenmaat is gelijk maar de bearings van de f104 zijn groter in diameter en 2keer zo dik.

f103 bearing 7x5x2mm
f104 bearing 9x5x4mm

de velgmeenemer is 14mm exact hetzelfde als de f103.

het nummer voor de f104pro diff is 54158 en deze is ook te gebruiken op een f103 alleen moet je dan de as inkorten. de f103 as is 128mm de as van de f104 is 109mm
 
De velgen #54201 "RC Metal Plated Mesh Wheels - F104 For Rubber Tires (F/R)" worden wel als optie genoemd bij de F104 pro wat je zou kunnen opvatten dat die velgen toch moeten passen op de Pro?

Dan kan je zonder aanpassingen rubber rijden op de F104 Pro? Als je dus de juiste velgen hebt kan je makkelijk rubber rijden?

Maar die kingpin zit inderdaad in de weg bij gebruik van de F103 velgen.

Hier trouwens de manual van de F104 Ferrari F60 editie waar inderdaad een F103 diff is gebruikt met het druklager in de velg.
http://www.tamiya.com/english/info/F104_amendment/index.htm
 
Laatst bewerkt:
De velgen #54201 "RC Metal Plated Mesh Wheels - F104 For Rubber Tires (F/R)" worden wel als optie genoemd bij de F104 pro wat je zou kunnen opvatten dat die velgen toch moeten passen op de Pro?

Dan kan je zonder aanpassingen rubber rijden op de F104 Pro? Als je dus de juiste velgen hebt kan je makkelijk rubber rijden?

Maar die kingpin zit inderdaad in de weg bij gebruik van de F103 velgen.

Hier trouwens de manual van de F104 Ferrari F60 editie waar inderdaad een F103 diff is gebruikt met het druklager in de velg.
1/10 R/C F104 Instruction Manual Amendment

de 51398 heb ik een setje van. tesamen met 51399 en 51400 rubbers.
 
Als ik die 2 bekijkt zijn ze gelijk aan elkaar alleen is de 54201 een glimmende velg.

Als je die velgen gebruikt de 51398 of de 54201 kan je zonder problemen rubber rijden met de F104 Pro met daarbij de 51399 en 51400 rubber banden?
 
Back
Top