Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Ik merk dat op al mijn vleugelmodellen bij half gas de brushlessmotor al praktisch voluit draait. Mode 2.
Heb geen idee hoe ik dat moet veranderen.De ESC is volgens handleiding geprogrammeerd.

Gr. Bernard

:pim: Herkenbaar! Dat is mij ook opgevallen. Na tweederde gas lijken er geen toeren meer bij te komen...
Regelaar meerdere malen gekalibreerd volgens handleiding.
Iemand ideeën?
 
Ja, dat ligt aan de regelaar en heeft niets met je zender te maken - zolang je geen mixers etc actief hebt. Je kunt dit controleren in het schermpje waarin je je knuppelbewegingen terug kunt zien. Als het goed is loopt je gas van -100 tot +100.
Als dat het geval is zit het in de regelkarakteristiek van je ESC en zul je voor vragen/oplossingen op de website van de fabrikant moeten kijken.
 
Ja, dat ligt aan de regelaar en heeft niets met je zender te maken - zolang je geen mixers etc actief hebt. Je kunt dit controleren in het schermpje waarin je je knuppelbewegingen terug kunt zien. Als het goed is loopt je gas van -100 tot +100.
Als dat het geval is zit het in de regelkarakteristiek van je ESC en zul je voor vragen/oplossingen op de website van de fabrikant moeten kijken.[/QUOTE\]

Als dat klopt (en het vermogen van de motor verder geen reden tot klagen geeft) , dan zou je het dus ook moeten kunnen oplossen door het bereik van de throttle uitgang kleiner in te stellen, op dezelfde manier waarop je Servoweg kleiner kan instellen. Dat zou dan eenvoudiger zijn dan de programmering van de servo aanpassen lijkt me. Nietwaar?
 
Ik kan je helaas niet volgen.
dan zou je het dus ook moeten kunnen oplossen door het bereik van de throttle uitgang kleiner in te stellen, op dezelfde manier waarop je Servoweg kleiner kan instellen. Dat zou dan eenvoudiger zijn dan de programmering van de servo aanpassen lijkt me. Nietwaar?
bereik van de throttle uitgang - wat bedoel je daar mee....? Ik denk dat je daarmee de servoweg bedoelt. Maar programmering van de servo.....?

Het is volgens mij in ieder geval niet slim om de servoweg kleiner te maken want regelaars verwachten bepaalde waardes. Sommige zijn ook "zelflerend".
In ieder geval heeft deze vraag niets van doen met de zender maar met de betreffende regelaar.
 
Als dat klopt (en het vermogen van de motor verder geen reden tot klagen geeft) , dan zou je het dus ook moeten kunnen oplossen door het bereik van de throttle uitgang kleiner in te stellen, op dezelfde manier waarop je Servoweg kleiner kan instellen. Dat zou dan eenvoudiger zijn dan de programmering van de servo aanpassen lijkt me. Nietwaar?

Ik heb altijd geleerd een probleem bij de bron aan te pakken.
De bron in dit geval is de regelaar. Niet de zender en al helemaal geen servo. De meeste regelaars kun je binnen 1 minuut programmeren.

En indien je een programmeerkaart erbij geleverd krijgt (zoals bij de BMI motoren/regelaar-combi's) kun je vele andere parameters installeren, zoals soft start, wel of geen rem, vooruit/achteruit (wat voor vliegers niét, maar voor schepen en auto's wél handig is) enz enz.
Die parameters kun je niet in je zender programmeren. Dus zul je uiteindelijk tóch iets met je regelaar moeten doen...
 
Zoals ik al eerder zei, kun je de regelaar leren wat de eindpunten van de zender zijn. Een programmeerkaart helpt je daar niet bij. Ik heb dit probleem al zo vaak gehad met e-helietjes en zwevers. Probeer het gewoon eens.
 
Zoals ik al eerder zei, kun je de regelaar leren wat de eindpunten van de zender zijn. Een programmeerkaart helpt je daar niet bij. Ik heb dit probleem al zo vaak gehad met e-helietjes en zwevers. Probeer het gewoon eens.

Meeste regelaars inderdaad zo in te stellen.
Bij sommige heb je toch echt een programmeerkaart nodig, als ik het goed onthouden heb moet bij een Yep regelaar dit wel via een programmeerkaart.
 
Bij een YEP kan het met de kaart maar het hoeft niet.
1. zender aan
2. Plankgas
3. spanning erop en bij de eerste piepjes (meen ik me te herinneren) gas dicht of op remstand
4. spanning eraf
5. programmeerkaart eraan omdat je de regelaar onbedoeld ook gereset hebt, en de waarden erin zetten die je hebben wil (plane ipv heli bijv)

voor de meeste simpele HK regelaars geldt hetzelfde, met uitzondering van de reset :)
 
Mannen, dat is allemaal helder, echter zo simpel is het niet.
Het is ook niet bij één regelaar, het is bij ALLE regelaars van diverse typen en merken. En deze regelaars zijn ALLE ingeleerd op de zender, zoals dit in de handleidingen van de regelaars staat beschreven en zoals Rhelie beschrijft.
Ik weet niet of Bernard dit ook met meerdere regelaars heeft, maar ik wel.

Daarom wordt de vraag ook gesteld of het aan de zender zou kunnen liggen... ...wat theoretisch gezien niet kan. Servo weg op het display loopt wel netjes tot de 100%.
Ik heb er zelf niet zo veel hinder van, maar herken de constatering van Bernard wel.
 
Het is ook niet bij één regelaar, het is bij ALLE regelaars van diverse typen en merken.
Mij is het nog bij geen enkele regelaar opgevallen. Let wel; het is mij niet opgevallen, ik zeg niet dat het niet zo is :-) Het zal dan ook wel iets zjn waar ik aan gewend ben misschien. In ieder geval ervaar ik deze eigenschap van elektromotoren/regelaars niet als storend.
 
ik zeg niet dat het niet zo is :-)

Ikke wél! Als je regelaars gebruikt, die programmeerbaar zijn, wordt de volgas positie uitsluitend bereikt op de geprogrammeerde eindpunten en niet eerder. Tenzij de regelaar je fopt en dat volgas punt eerder kiest dan jij hebt opgegeven. Daarover hebben zowel de zender als de ontvanger als de motor als de aandrijfaccu namelijk geen zeggenschap.

Nu hebben alle regelaars wél de eigenschap, dat ze een gelimiteerd aantal stapjes kennen tussen het nulpunt en het volgas punt. Vooral bij budget regelaars is dat aantal stapjes nogal beperkt, waarbij de mogelijkheid bestaat dat het volgas punt een maximale waarde kent. Bij de zogenaamd zelflerende regelaars is dat trouwens vaak zo.
 
Nu hebben alle regelaars wél de eigenschap, dat ze een gelimiteerd aantal stapjes kennen tussen het nulpunt en het volgas punt. Vooral bij budget regelaars is dat aantal stapjes nogal beperkt, waarbij de mogelijkheid bestaat dat het volgas punt een maximale waarde kent. Bij de zogenaamd zelflerende regelaars is dat trouwens vaak zo.

...en dat is min of meer wat ik bedoelde, al zei ik het mischien onhandig: ervan uitgaande dat het maximale motorvermogen wél wordt gehaald, zou het mogelijk moeten zijn dat je in de zender bij Servo instellingen, het bereik van de uitgang aanpast. Ongeveer zoals je doet bij een servo waarvan je de maximale uitslag wil beperken. Als je de throttle uitgang zo regelt dat het bereik niet verder loopt dan waar de regelaar nét volgas geeft, heb je wél de maximale resolutie op je gasstick.
Denk ik. Maar misschien lul ik wel weer geweldig in de ruimte, ik ken het probleem zelf niet, mogelijk omdat ik met mijn HoTT zender alleen maar zwevers vlieg waarbij halfgas zelden of nooit wordt gebruikt.
 
Uiteraard kun je bij dergelijke regelaars onder servo instellingen de uitslag van kanaal 1 wijzigen. Zonder meetapparatuur, zoals bijv. een toerenteller, is het echter gokken waar het volgas punt precies ligt. Op je gehoor afgaan is namelijk bedrieglijk.

Je kunt trouwens met de servo instellingen controleren of de regelaar echt de eindpunten wel leert of dat-ie maximale waarden kent: stel de eindpunten van kanaal 1 op 150 % en programmeer de regelaar opnieuw. Als de volgas positie nu opnieuw op tweederde ligt is het een gevoelsmatige zaak, maar als dat al halverwege de gasknuppel wordt bereikt kent de regelaar begrenzingen.
 
Vergeet ook niet dat de regeling op zich niet lineair is! Dat is niet zo bij een borstel motor maar ook niet bij een borstelloze motor.
Laten we voor het gemak even stellen dat de regeling in 100 stapjes van 0 tot maximaal regelt. Dat het in werkelijkheid meestal 1024 of zelfs wel meer stapjes zijn doet er niet toe, 100 stapjes "rekent" makkelijk.;)

Wanneer de regelaar op stap 1 staat krijgt de motor pulsjes die 1% van de tijd aan zijn en de overige 99% uit. Die pulsjes zijn zo kort dat de motor daar niet door zal draaien. Behalve dat je misschien een zacht gepiep hoort gebeurt er niets.

Dan ga je langzaam meer "gas" geven en bij bijvoorbeeld 10% duren de pulsjes lang genoeg dat de motor begint te draaien. Of dit bij 10% is of al eerder of zelfs later hangt af van de motor! Vooral de "cogging" de vasthoudendheid van de magneten is hier een belangrijke oorzaak van. Ook het gewicht en de wrijving van de rotor en alles wat er aan zit dat moet gaan draaien speelt hier een belangrijke rol in. Bijvoorbeeld de propeller van een vliegtuig of boot en de aandrijftrein van een auto of heli.
De motor zal in het begin aarzelend draaien en misschien wel af en toe stil staan. Wanneer je meer "gas" geeft zal hij sneller gaan draaien en bij 15% draait hij mooi soepel en constant.

Geef je nu meer gas dan zal het toerental rustig en redelijk lineair oplopen. Dat gaat door tot je bij, bijvoorbeeld, 80% bent aangekomen. Vanaf dat moment loopt het toerental steeds minder op en vanaf 90% lijkt het helemaal niet meer toe te nemen.

De oorzaak daarvan is tweeledig.
Ten eerste wordt de weerstand van de alles wat draait steeds groter. Dat is een kwadratische functie. Als een motor twee keer zo snel draait zal de weerstand vier keer zo groot worden. Op het laatst zorgt een heel kleine verhoging van het toerental al voor een fikse vergroting van de weerstand.
De tweede oorzaak is elektrisch. Dat laatste stukje van de regeling zal nog maar zo weinig extra energie toe voeren dat de motor, afhankelijk van de motor en alles wat er aan hangt, daar nauwelijks op kan reageren.

Hoe sterk dat effect is hangt helemaal af van de eigenschappen van de motor en alles wat er aan is gekoppeld. De voorbeelden die ik hier aanhaal zijn dus maar voorbeelden die ik voor het grootste deel uit mijn duim heb gezogen. Wat de werkelijke waarden zijn is dus allen te bepalen door metingen. Zo kunnen deze effecten geheel verschillend zijn voor de zelfde motor en regelaar in een speedboot of in een vliegtuig met een propeller erop.

Er zijn bepaalde motor/regelaar fabrikanten die hun regelaar afstemmen op één type motor. Die kan je dan vaak instellen of die motor voor een propeller of een heli aandrijving wordt gebruikt. De eigenschappen van die verschillende aandrijvingen verschillen nog al. De regelkarakteristiek hebben zij dan zo afgestemd dat hij voor de gebruiker lineair is. Dat de regeling dat in werkelijkheid niet is merk je dan niet.

Voor veruit de meeste standaard motoren en regelaars zullen we dus voor lief moeten nemen dat die regeling niet lineair is. Als je zender de mogelijkheid heeft kan je dat door de gascurve in je zender aan te passen camoufleren maar verder is daar niets aan te doen.
 
Goed verhaal, alleen:

Ten eerste wordt de weerstand van de alles wat draait steeds groter. Dat is een kwadratische functie. Als een motor twee keer zo snel draait zal de weerstand vier keer zo groot worden.

Ik dacht eigenlijk dat dit opging voor de LUCHTweerstand? En dat mechanische weerstanden gelijk blijven, per (pakweg) omwenteling (dus niet per afgelegde weg of zo) In elk geval wordt daarvan uit gegaan bij auto's.
 
Voor lucht en waterweerstand geldt die kwadratische functie zeker en ik heb altijd gedacht dat dit ook voor de mechanische weerstand geld. Als dat niet zo is heb ik me daar dus in vergist, ik zal eens kijken of ik daar meer over kan vinden.
 
Laten we voor het gemak even stellen dat de regeling in 100 stapjes van 0 tot maximaal regelt. Dat het in werkelijkheid meestal 1024 of zelfs wel meer stapjes zijn doet er niet toe, 100 stapjes "rekent" makkelijk.;)

Dat is een erg optimistische verwachting Ernst. Bij budget regelaars mag je blij zijn als het aantal stapjes meer dan 8 bedraagt...

Nu heb je bij een snelheidsregelaar ook geen geweldig oplossend vermogen nodig, dus wordt dat beperkte aantal stapjes vaak niet eens opgemerkt.
 
Acht stapjes maar? Werkelijk zo laag Jan? Dan is een mechanische regelaar nog beter. ;)
Eerlijk gezegd ben ik dat nog nooit tegen gekomen. Daarom denk ik dat je 8 bits bedoeld, dat levert 256 stapjes op waarbij 0 stop is en 255 maximaal.
Veel regelaars gebruiken al 10 bits wat 1024 stapjes geeft. Langzamerhand komen de 12 bits regelaars ook meer en meer op de markt waarmee je 4096 stapjes kan maken.
Het verschil tussen 256 en 1024 stapjes zal je wel merken. Tussen 1024 en 4096 zullen sommige misschien nog wel merken maar "gewone" vliegers, auto coureurs en speedboot piloten zullen daar heel erg weinig van merken. Nog meer stapjes heeft nauwelijks of helemaal geen zin meer. En er zijn al regelaars die 16 bits gebruiken! Dat geeft 65536 stapjes. 8O :mrgreen:
De mini processors die gebruikt worden in de regelaars worden steeds krachtiger en kunnen dus meer en meer aan. Het staat natuurlijk wel erg mooi als je op je website kan aangeven dat je een 16 bits processor gebruikt en dat daar 4096 stapjes mogelijk zijn. Dat geeft dan "Super Smooth Control", zoals ze dat noemen. :rolleyes:
 
Stapjes

Ik heb de uitgangen van een regelaar wel eens op een scoop gehangen. De waarheid ligt ergens in het midden (Turnigy Plush) en zal per regelaar wat verschillen. Ik kon toen concreet zo'n 30 stappen onderscheiden als ik hem op een normaal zender kanaal aansloot (memory + persistence). Op het gas kanaal (ratel) valt hij zowizo terug in de stappjes die op de stick zitten. Dat kunnen er best wel een 20 zijn of zo (merk zender afhankelijk).
 
Goed... Conclusie is dus dat de waarneming van het niet meer toenemen van het aantal toeren boven de 50%-60% best wel eens kan kloppen, door een combinatie van factoren.
Belangrijk is in ieder geval dat het naar alle waarschijnlijkheid geen defect is maar een (algemene) karakteristiek. Ik moet bekennen dat ik ook alleen maar Hobbyking regelaars gebruik (Plush en Superbrain). Misschien eens een goed merk proberen... :p
In ieder geval bedankt voor alle reacties!
 
Back
Top