Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik bleef netjes hoor en ik overdreef ietsie. Eigenlijk dacht ik het alleen maar en ben er verder niet tegenin gegaan. Vandaag was ik op de Halve Maen welke in Volendam lag afgemeerd. Deze man wist totaal niets van scheepsbouw maar vroeg wel aan ons waarom denk je dat het dek van dit schip zo smal is? Ook hij kwam met het verhaal dat met de bouw van de Halve Mean er bewust een smal dek gebouwd was om belasting te ontduiken.... verder wist hij niet eens wat een Kolderstok was....... en dat was dan de gids op dit schip vandaag...Het blijft natuurlijk een sappig verhaal om te vertellen, en dan ontneem je die man zijn “wist je….”
Ook een bezoek aan het Westfries museum hoorde er bij in Hoorn waar de Fluit is gemaakt.
Da’s wel een mooie optie, Hans. Bij de Lee had ik de Captain er even op staan. Ga ik weer terug zetten.Maar om enigzins een indruk te geven hoe groot een schip is heb ik op al mijn schepen wel ergens een bemanningslid weggezet
Er is een doorwrocht Engelstalig artikel over het onderwerp in het tijdschrift voor Zeegeschiedenis uit 2018, zie bijgevoegde file die publiek op internet te vinden is. De eerste pagina en de conclusies op de laatste pagina's lezend blijkt het verhaal waar te zijn zover het Fluitschepen betreft die gebouwd waren voor het transport van timmerhout vanuit Noorwegen vanaf 1647. Het gaat dan om het smaller maken van het midscheepse dek op basis van belastingafspraken gemaakt in 1647. Voor 1647 wilde men vaak simpelweg alle belasting ontduiken.
Volgens het artikel is het wel een mythe dat het smaller maken van het dek van het Fluitschip afkomt van belastingheffing aan de Sont. Dat is eigenlijk het hoofdonderwerp van het artikel. De bewering komt uit een bron uit 1671, maar tolregisters laten zien dat beambten tussen 1562 en 1632 de opgegeven lading (of rekeningen daarvan) gebruikten om de ladingscapaciteit van het schip te bepalen, niet de grootte van het dek of anderszins. Het lijkt dus onwaarschijnlijk dat de dekgrootte bepaald is op basis van belastingheffing. Echter, mijns inziens is een manco van de conclusies dat er weinig wordt gezegd over de jaren tussen 1632 en 1669. Dat laat ruimte dat de mythe toch waar is. Wellicht toch het hele artikel eens lezen.
Dus voor een Fluitschip zoals (het model) in het Westfries museum kan het verhaal over het dek waar zijn. Voor de Halve Maen weet ik 't niet. Ik kan niet vinden waarvoor het schip oorspronkelijk precies is gebouwd.
Ik geef hier ook het antwoord even weer wat je schreef in je eigen verslag. Ik zelf hebt ook 2 boeken van de Fluit waarin ook geschreven werd over het z.g.n belasting ontduiken. Voor een schrijver steeds een prachtig verhaal maar wat ook dus van elkaar werd na-geaapt. De werkelijkheid blijkt dus anders te zijn.De Halve Maen was een vergelijkbaar schip als de Duyfken en het schip van Willem Barentsz. Deze hadden nog een vrij kenmerkende vorm waarbij de romp een soort van sinaasappel-part doorsnede had, dus slank aan boeg en spiegel en breed in het midden. De opbouw die er bovenop gezet werd liep naar boven toe smaller toe waardoor de dekken smaller werden. Dit had helemaal niets met belasting of belastingontduiken te maken. Het was gewoon hoe schepen eind 16e eeuw in Nederland gebouwd werden. De Halve Maen was ook niet een schip wat specifiek gebouwd is voor haar doel, maar gewoon een algemeen voorkomend type.
En de mythe over belasting in de Sont en de breedte van dekken zal wel altijd blijven bestaan, hoe niet waar het ook is. Belasting ontduiken spreekt nou eenmaal enorm tot de verbeelding.