BALDER, Vlaardingse Haring Logger uit 1912, schaal 1:50 vanaf tekeningen

De volgende stap was het plaatsen van de 4 spanten op het stuurboord deel van de kiel. Die moesten wel op gelijke lijn komen als de 4 aan bakboord.
Maar als je voor beiden dezelfde tekening gebruikt met weliswaar eentje gespiegeld en diezelfde tekening hebt gebruikt in Fushion voor de spanten, dan kan het eigenlijk niet mis gaan.
Dat bleek ook ….. met dit resultaat:
0126 2x4.jpg

0127 2x4.jpg

Maar op de kantelbare bouwmallen kan ik de delen niet netjes op de foto te zetten.

Het spuiten van de onderdelen gaat niet goed als de delen op de bouwmallen staan. Met alle balkwiggen die tegen de kiel zijn geplakt om ze in positie te houden.
Ook was ik al aan het nadenken hoe ik straks de beide delen op wil stellen: zo veel mogelijk los met wat schoren.
Daarom de beide delen losgemaakt van de kielbalk. Een kwestie van alle balkwiggen losmaken.

Aan de beneden voorzijde van beide halve waterdichte schotten 51 heb ik kleine stukken messing buis gelijmd, inwendig 1 mm.
0128 Buis.jpg

Op de kielbalk van beide delen heb ik op de juiste positie een stukje messing staaf van 1 mm gezet. Een kwestie van goed uitmeten.
Nu kan ik beide delen vrijwel vrijstaand terug op de kielbalk plaatsen en verder bouwen. Kwestie van weer een paar balkwiggen tegen de kiel lijmen. Dat doe ik steeds met wat houtlijm zodat de wiggen wel plakken, maar de houtlijm trekt niet in de Evergreen.

Gelijk maar 2 plankjes gemaakt voor het maken van foto’s.
Omdat beide delen nu los zijn kon ik ze ook makkelijk spuiten.
De voorzijde met beide delen tegen elkaar:
0129 Dubbel.jpg

Het is nog best een wankel evenwicht van alleen deze 4 spantjes. Met het volgende compartiment er achter zal er meer stevigheid komen.

Schuin van de zijkant:
0130 Dubbel.jpg

Een klemmetje helpt om beide delen bij elkaar te houden.

En iets uit elkaar:
0131 Dubbel.jpg

Voor de veiligheid komen er op deze plankjes ook schoortjes. Want op 1 messing staafje van 1 mm ....... da's vragen om problemen.

Ik heb nu op 3 fronten een oplossing. Wat mijn betreft zijn mijn testjes geslaagd en is de vraag van de ‘go of no go’ wel duidelijk: de verdere bouw moet lukken. Dus een GO.
Op mijn lijstje nog heel wat vraagtekens om op te lossen. Maar dat zien ze tijdens het verder bouwen wel.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Om niet net als bij mijn Bluenose 54 spanten achter elkaar te maken, heb ik nu het voornemen om dit model aan de binnenzijde per compartiment af te werken.
Dat moet ook bij de stuurboordzijde gebeuren. Daar hebben ze op de werf aan de zijkant van de spanten al wel alle gaten geboord voor de klinknagels waarmee de huidplaten zouden worden vastgezet:
0133 Drilled.jpg

Kon ik gelijk eens spelen met het licht. De stuurboord zijde blijft dus open en blijft zicht geven om de interne structuur van alle profielen.

Aan de bakboord zijde is het onderste deel van de boeg voorzien van cement:
0134 cement.jpg

Met wat stippen het cemente gedeelte geaccentureerd. Ik las in het oude beslag dat ze het waterdichte schot 51 ook wel het aanvaringsschot noemden. Dan help het cement ook om grote vervormingen tegen te gaan.

Klaas @k-k had mij al geattendeerd op (grijs) steekschuim. Vandaag wat blokken gekocht en wat aan het freubelen geslagen:

Hier door de spanten zichtbaar in het bakboord deel. Alleen hecht er nagenoeg geen lijm aan dat spul ......... grrrrr. Er wat lijm tussen laten vloeien waarmee ik ook het Evergreen lijm. Maar iets te veel en het maakt het Evergeen week.
0135 cement.jpg

Zoals het er aan de buitenzijde uit ziet:
0136 cement.jpg

Hier hoeft het niet heel netjes afgewerkt te worden, want er komen toch huidplaten voor. Dus alleen zichtbaar in de open vlakken zijde.
Bij de volgende verf ronde het schuim ook een mooi kleurtje geven.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Nog een experimentje.
Als ik het model met beide delen tegen elkaar aan wil laten zien, dan wil ik zo weinig mogelijk klemmen gebruiken.
Op het dek zitten een paar luiken die in het midden zijn geplaatst. Zo ook het luik dat toegang geeft tot de voorpiek:
0137 Luik.jpg

Dat is een ijzeren luik met 4 wartel sluitingen.

Bij het maken van de eerste 4 spanten had ik voor het frame van het luik al uitsparingen gemaakt. Er zat al iets in mijn achterhoofd ......

Een frame gemaakt voor het luik:
0138 Luik.jpg

1: Het frame in de lengte doormidden gesneden en in de uitsparing aangebracht. De beide romp delen iets uit elkaar geplaatst.
2: De beide delen tegen elkaar en even gesloten met een klemmetje.
3: Het luik op het frame geplaats.
4: Zonder klemmetje blijven de delen mooi strak op hun plek.
Nog wat nageltjes aan de 4 beugeltjes en 2 handgreepjes maken en dan is dat ook gereed voor een laagje verf.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Zo Peter, dus jij hebt jezelf even CAD eigen gemaakt om dit schip te bouwen. Erg indrukwekkend werk wederom.
Heel mooi proces om te zien.

groet,
Peter
Hou Peter. Yep, het was even puzzelen, een keer opnieuw beginnen, wat zoeken ….. maar met resultaat.
Nu niet in hout maar in metaalconstructies denken.
Gr. Peter
 
Back
Top