Weer even een kleine update.
Er is niet zo heel veel gebeurt de afgelopen dagen. Hoofdzakelijk dingen als printjes uitwerken en maken, opbouw uittekenen en deels in elkaar zetten, en nog even de regelaar voorzien van nieuwe servokabel.
Allereerst ben ik begonnen met het uitwerken van de printjes. Stapsgewijs komt er steeds meer bij en de eerste print was dan ook mislukt. Naderhand even wat beter uitgedacht en begonnen met het maken van een nieuwe print. uiteindelijk zullen er meerdere printjes komen met elk hun eigen doel.
Hier het eerste printje. Niet zo heel moeilijk, maar simpelweg een voedingbron opgedeeld in 6 outputs welke allen gezekerd zijn met indicatieledje.
Toch maar gekozen voor schroefterminals. Niet omdat ik geen uitneembare connectors wil, maar zo kan ik ook dingen uitnemen als het nodig is. Daarbij denk ik dat dat niet zo heel vaak zal gaan gebeuren. Voordat de voeding vanaf de accu daar naartoe gaat, loopt het door een Volt en Ampère meter zodat ik direct kan zien wat het verbruik is en hoe vol de accu ongeveer nog is.
Voor de boegschroef een klein printje gemaakt, wederom uitneembaar en met stekkertjes en schroefterminal.
Volgt nu nog een schakelprintje en daarbij een relaisprintje. Het is tevens voor mij een oefening met het maken van printjes. Moet zeggen dat ik het leuker vind dan gedacht. Er zullen vast hier en daar op of aanmerkingen zijn, maar dat is niet erg.
Zodra de printjes goed functioneren komt er een zwarte silicone sealing op de soldering en kan het terug ingebouwd worden.
Langzaam al begonnen met de opbouw. Voor nu nog niet heel spannend maar moet wederom dubbelwandig gebouwd worden. Althans, zo wil ik het. Neemt wat meer tijd in beslag maar het gaat uiteindelijk om een realistischer uiterlijk met daarbij ook nog de functie om dingen weg te werken.
En tot slot de regelaar met nieuwe servokabel en een nieuw krimpjasje.
Voor de printjes moet ik eerst wachten op componentjes. Zodra die binnen zijn kan ik er weer mee verder.
Nu vooral bezig met de opbouw. En aan de buitenkant van het schip wat afwerkingen doen. Dan kan de kleur er op. Hiervoor heb ik een kleurenwaaier gekocht en gekeken welke kleur het dichtste bij komt. Ik ga dus niet voor de Polyesterverf, maar hou ik het simpelweg bij de MoTip busjes. Werkt sneller en is net zo goed ook strak.
Decals voor de markeringen voor de onderkant van het schip zijn ook besteld. Hopelijk volgende week de kleurtjes op de buitenkant spuiten en kunnen de decals er ook op. Afwerken met matte vernis op advies van Jafa.
Tot de volgende.