Vandaag heb ik de Taxi helemaal klaar gemaakt.
Nouja, bijna dan
Ik ben (na het lange uitslapen) begonnen met de CG uitwegen.
Het was best wel spannend want nu pas wist ik of ik de CG zonder extra lood kon halen.
Klik hier voor een grote foto!
Ik heb de beide accu’s voor de aandrijving met crèpeband onder aan de neus vastgeplakt en de DPSI BIC aan de zijkant waar ik het in wil gaan bouwen.
De 2 accu’s voor de ontvanger heb ik toen aan de benen van de Taxi getaped.
De CG heb ik op 123mm. gezet. In het handboek staat tussen de 120mm. en 125mm.
Klik hier voor een grote foto!
De CG was zo precies als het moest zijn en daar was ik best blij mee.
Ik heb toen besloten om de DPSI BIC aan de andere kant te gaan inbouwen.
Als eerste heb ik een gat in de romp gemaakt.
Je kan het licht van de zaklamp nog zien schijnen.
Klik hier voor een grote foto!
Ik heb het gat iets te klein uitgesneden/gefrased en heb het langzaam stukje voor stukje groter gemaakt.
De 2 gaatjes voor de schroeven heb ik er ook ingeboord zodat ik alles netjes vast kan schroeven.
Klik hier voor een grote foto!
En zo zit het mooi ingebouwd.
Klik hier voor een grote foto!
De knopjes zijn goed te bedienen en het display is makkelijk af te lezen.
Klik hier voor een grote foto!
Aan de binnenkant ziet het er zo uit.
Klik hier voor een grote foto!
Omdat ik de 2 ontvanger-accu’s best ver voor in de neus (op de hoogte van het landingsgestel) moet inbouwen, moest ik de accu kabels een stukje verlengen.
Klik hier voor een grote foto!
Dus maar weer de soldeerbout gepakt en lekker verlengen.
Klik hier voor een grote foto!
Toen de 2 accukabels verlengd waren was het tijd om me eens met de accuplaats van de 2 dikke 5s lipo’s bezig te houden.
Klik hier voor een grote foto!
Hoe ga ik dit nu oplossen?
Klik hier voor een grote foto!
De plaats is goed, maar het moet ook toegangkelijk genoeg zijn om de accu’s snel te kunnen wisselen.
Klik hier voor een grote foto!
In ieder geval moeten de kabels (van de accu’s) gekort worden.
Ik had ook nog eens ergens gelezen dat kortere kabels van de accu naar de ESC beter is, dus dat is alleen maar goed.
Dat ga ik later nog doen.
Klik hier voor een grote foto!
Ik heb intussen van de 2 5s Lipo’s een 1 x 10s gemaakt.
Met een beetje plakband zit dat goed vast en in de tussenruimte past mooi de rode en zwarte kabel die met elkaar zijn verbonden.
Klik hier voor een grote foto!
Aleen de Cowling is nog veel te groot. Zo kan ik de accu nooit snel wisselen
Klik hier voor een grote foto!
Dus daar moest ik ook een stuk uitsnijden met de dremel
Klik hier voor een grote foto!
Na een beetje meten en tekenen heb ik dit stuk eruit gesneden
Klik hier voor een grote foto!
Dat was nog net iets te klein dus moest er nog een klein stukje meer weggesneden worden
Klik hier voor een grote foto!
En zo ziet het er al veel beter uit.
Ik kan nu makkelijk de accu’s wisselen.
Klik hier voor een grote foto!
Toen was het tijd voor de accu-klep
De accu-klep heeft me wel wat hoofdpijn bezorgt.
Het moet de accu’s zeker op hun plaats houden, maar moet tevens ook snel te openen zijn en mag het liefst niks wegen.
De idee (voor de bevestiging) is voor het grootste gedeelte ook van m’n vrouw gekomen.
Ze heeft zelfs een paar spulletjes uit haar naaikoffer ervoor afgestaan.
Hiermee dus een dikke kus aan m’n vrouw!
Ik had nog een paar stukjes CFK over en dit plaatje van 2 millimeter dikte past aardig.
Klik hier voor een grote foto!
Het is een klein stukje te lang.
Klik hier voor een grote foto!
En ook niet helemaal recht, dus moet er een stukje afgezaagd worden
Klik hier voor een grote foto!
Nadat alles was uitgezaagd en goed zat, was het aan de tijd voor de bevestiging.
Mijn vrouw had dit nog in haar „grabbelton“ liggen.
Klik hier voor een grote foto!
Nadat ik alles had uitgemeten heb ik ook gelijk de riemen behoorlijk moeten inkorten.
Alles provisorisch op z’n plaats gezet en voor goed bevonden.
Klik hier voor een grote foto!
Ik moest de cliphouders een beetje inkorten omdat ze anders veel te groot zouden zijn.
Klik hier voor een grote foto!
Er moesten ook nog eens een paar gaatjes in worden geboord voor de schroeven.
Grote gaten aan de buitenkant om de schroevendraaier er in te kunnen steken
Klik hier voor een grote foto!
En de kleine gaatjes voor de schroefjes aan de andere kant
Klik hier voor een grote foto!
Zo wordt dit geheel dan op de neus van de Taxi geschroeft.
Aan allebei de kant van de neus.
Klik hier voor een grote foto!
En zo zitten ze op hun plaats.
Klik hier voor een grote foto!
Klik hier voor een grote foto!
Wat me nog wel stoort is de rechte kant van de 2 accu’s.
Klik hier voor een grote foto!
Het lijkt wel een mini luchtrem zo, dus dat moet een beetje gestroomlijnd worden.
Klik hier voor een grote foto!
Ik had dat te lange stukje nog over dus heb ik het met veel CA en Activatorspray vastgelijmt.
Klik hier voor een grote foto!
Wat ze bij vrachtwagens met een grote uitstekende aanhanger doen......
Klik hier voor een grote foto!
... kan ik natuurlijk ook.
Klik hier voor een grote foto!
Zo is het in ieder geval beter als een rechte hoek.
Klik hier voor een grote foto!
Ik heb toen de „riem“ op z’n plaats gezet en vast aangetrokken.
Klik hier voor een grote foto!
Toen alles zo zat zoals ik het wilde hebben heb ik de „riem“ met (alweer) veel CA en Activatorspray vastgezet op de CFK deksel
Klik hier voor een grote foto!
Omdat dat alles nu niet echt mooi was heb ik het met rode Oracover-folie een een strijkbout verbeterd.
Klik hier voor een grote foto!
En dit is dan het resultaat: de zelfbouw CFK klep.
Klik hier voor een grote foto!
Klik hier voor een grote foto!
De folie is niet perfect, maar het rood past zeer goed bij de rest van de Taxi
Klik hier voor een grote foto!
En zo zit het onder aan de Taxi 2400.
Klik hier voor een grote foto!
Het gaat zeker geen schoonheidsprijs winnen.....
Klik hier voor een grote foto!
En het is ook niet de elegantste methode
Klik hier voor een grote foto!
Maar het functioneerd en dat is het belangrijkste.
De Accu’s blijven zo op hun plaats zitten.
Voor de zekerheid heb ik nog een paar strepen ultra strong klittenband van Tesa aan de onderkant van de accu’s en de Taxi neus gekleefd.
Daar beweegt niks meer.
Klik hier voor een grote foto!
Nu dus alles is ingebouwd wordt het tijd voor de finale
Klik hier voor een grote foto!
Ik moet nog een laatste keer de CG uitmeten
Klik hier voor een grote foto!
Om te controleren of alles echt goed zit
Klik hier voor een grote foto!
Gelukkig was alles precies zoals het moest zijn.
Klik hier voor een grote foto!
Hier is nog een kleine video van het uitwegen van de Taxi 2400 op youtube.
Ik was ook nieuwsgierig naar het eindgewicht van de Taxi.
Ik had met zo’n 7,5 Kilo gerekend.
Daar zat ik niet ver vandaan.
Klik hier voor een grote foto!
Hier nog een paar foto’s van de binnenkant met de ontvanger accu’s erin.
Klik hier voor een grote foto!
Ze liggen voorin optimaal voor de correcte CG.
Ook deze 2 accu’s heb ik met ultra strong klittenband vastgezet.
Klik hier voor een grote foto!
Als ik de Taxi opbouw gaat het het makkelijkst als ik de 2 vleugels niet helemaal samenschuif en op de romp leg.
Klik hier voor een grote foto!
Door de tussenruimte kan ik de ontvangerkabels.....
Klik hier voor een grote foto!
.... met de kabels van de vleugels verbinden.
Klik hier voor een grote foto!
Nu moest ik alleen nog maar de zender programeren en de Taxi is klaar voor de eerste vlucht.
Klik hier voor een grote foto!
Tot slot nog een paar foto’s van de Graupner Taxi 2400.
Klik hier voor een grote foto!
Het was een makkelijk bouwpakket
Klik hier voor een grote foto!
En ik had ook geen grote hindernissen.
Klik hier voor een grote foto!
Ik heb er in ieder geval veel plezier van gehad.
Klik hier voor een grote foto!
En ik hoop dat jullie mijn bouwbericht ook leuk hebben gevonden.
Klik hier voor een grote foto!
Ik ben benieuwd wanneer de maiden is.
Mijn vrouw en ik hebben namelijk besloten dat we van het weekend eens een weekje naar Nederland op vakantie gaan.
Ik denk dat de maiden dan eerst zo midden September zal zijn, maar ik zal hier in ieder geval nog berichten.
Ook ga ik nog een sleepkoppeling erin bouwen.
Het materiaal ligt er al.
Ik wil eerst een goed gevoel voor de Taxi krijgen voordat ik erwat mee ga slepen.
Groetjes,
Jordy