Bouwverslag 1:200 Bismarck

@ remco
nee dit kan geen kwaad hoor

mvg bart

Lekker advies.

Natuurlijk is het NIET aan te raden om hout en dergelijke naast de verwarming te plaatsen.
Als je met de temperaturen van afgelopen dagen de verwarming hebt aan staan dan moet je eens voor de aardigheid de radiatoren eens voelen.

Je kunt je toch wel voorstellen dat je hout en plastic niet naast de verwarming moet bewaren.
Dat krijgt echt wel een opsodemieter.

@ argon89

ok das mooi, haha anders haal ik een keer die delen uit de verpakking, zijn ze al krom :S

greetz, remco

ps: 5 min geleden is bij mij deel 18-19-20-21 gebracht :D

nou snap ik het neit meer, is het nou wel slecht voor het hout, of maakt het gewoo niks uit??:-s want de 1 zegt wel en de ander niet. + laat ik het zo zeggen, het zijn de latjes die daar naast de verwarming in een kast liggen en nog deel 6+7+8 (die spanten enzovoort). (ikzelf denk dat het voor de latjes niet uitmaakt want die kunnnen toch niet recht blijven als je ze monteert, maar wat met de spanten??)

groetjes, een bezorgde bismarck bouwer :(

Remco,

hout leeft... dat wil zeggen... hout zal altijd uitzetten of krimpen onder invloed van warmte, koude en luchtvochtigheid (droge lucht/vochtige lucht)

Nu, ook hout dat je gewoon ergens stockeerd in de buurt van warmte bronnen, zal hierop reageren. Dit hout zal makkelijker uitdrogen door invloed van de warmte. Dus ja, ook hout dat je gewoon ergens hebt liggen kan krom trekken.

Er is echter een fundamenteel verschil: dit is los hout, moet nog bewerkt worden, en je hebt dus nog de mogelijkheid om eventuele "fouten" in het hout er "uit te bouwen".

Zo zou je bvb wanneer je ergens 2 plaatjes tegen elkaar moet lijmen, deze zo kunnen lijmen dat de 2 holle kanten of de 2 bolle kanten tegen elkaar gelijmd worden, dan is het resultaat een recht plaatje.

Of je kan kromme latjes linksom rechtom op de romp kleven, met afwisselend 1 latjes met de kromming naar buiten en dan 1 met de kromming naar binnen. Het resultaat blijft een strakke, rechte romp.

Zet je echter je rechte romp, met 1 kant vlak tegen een warmtebron, dat gaat het hout aan die kant véél feller reageren dan het hout aan de andere kant. Het gevolg is dat je romp krom gaat trekken, en vermits het reeds een gebouwd stuk is, kan je deze kromming niet meer wegwerken.

mijn boot licht nu op mijn bed ik krijg denk ik nog een plank ver weg van die irritante buis als ik niet eerder erachter was gekomen had ik nu en krom schip

:???: Na 20 delen heb ik mijn 1ste grote probleem. Bij deel 21 zitten 2 stukken van het middelste gedelelte van het dek (64) maar deze zijn allebei ong. 3 cm te kort.

Ik hoop dat het bij jullie wel goed is en ik ga maar eens contact opnemen met de servicedesk.:(

mvg,

Theo

hallo

het is hier boven reeds voor een deel beschreven wat er gebeurt met losse latjes
regel 1 links en rechts op de spanten steeds evenveel latjes plakken
dit moet om en om gebeuren om kromtrekken te vermeiden
dus niet 10 latjes aan de linker kant en dan beginnen aan de rechterkant dat is vragen om ellende
alle hout op dezelfde plaats als de romp stockeren is een heel goeie oplossing
voorbeeld
latjes zijn 1 cm breedt die je aan het plakken bent
na een week doe je de andere maar deze hebben in een andere ruimte gelegen waar het beduident warmer is en zijn nog maar 0,9 mm breedt
ach die 0,1 wat maakt dat uit
wel op 10 latjes is dat een latje verschil
als je nu de romp zo laat staan dan zou het kunnen dat die latjes terug breder worden en dan barsten ze in het ergste geval van je spanten of ze laten de romp krom trekken

daarom raad ik G4 aan als je alle latjes hebt geplaatst aan de binnen kant te zetten
het trekt IN het hout en lijmt ook de latjes in de lengte aanelkaar
je moet dus tussen elk latje ook lijm aan brengen en niet alleen op de spanten (gebeurt nogal eens bij vele beginners)
aan de buiten kant doe je niets daar er nog een tweede laag opmoet (dacht ik te hebben gelezen )
wel voor dat je de tweede laag gaat zetten eerst de romp opschuren met ruw schuurpapier (het moet niet spekglad worden)omdat je de ruwheid nodig hebt om de lijm goed te laten pakken van de tweede laag
ik weet niet wat de dikte van de latjes is en welk materiaal ze zijn buiten HOUT
normaal zijn latjes van 3 mm in twee lagen meer dan stevig genoeg voor een romp tot een lengt van 1.50 meter
dan zou ik een laagje of 2 G4 zetten en dan plamuren en schuren
de vraag hoe glad het moet zijn
als er een vlieg op land moet ze op haar kl**ten slaan
hout nooit nat schuren want dat is vragen om ellende
de G4 heeft het voordeel dat het al de kleine houtvezeltjes vastzet
schuren met steeds fijner schuurpapier en als laatste met staalwol (van die hele fijne)en niet van die koperen sponsjes want dat maakt krassen

hoop hier wat meer info te hebben gegeven

groetjes raf

:???: Na 20 delen heb ik mijn 1ste grote probleem. Bij deel 21 zitten 2 stukken van het middelste gedelelte van het dek (64) maar deze zijn allebei ong. 3 cm te kort.

Ik hoop dat het bij jullie wel goed is en ik ga maar eens contact opnemen met de servicedesk.:(

mvg,

Theo

kun je daar misschien foto's van plaatsen? 3cm is wel een erg grote ruimte en ik ben benieuwd hoe de rest van je dek dan zit in vergelijking met de romp.

Hier nog een (late) tip van mijn kant als iemand dat zelf nog niet uitgevonden heeft.

Ik loop zoals eerder gemeld nog iets achter op de rest en ben nog steeds bezig met beplanken.

Als men niet over plankenklemmen, punaises of iets dergelijks beschikt dan bieden de huis, tuin en keuken elastiekjes ook een enorme uitkomst. Zo krijg je je planken ook erg strak tegen je spanten aangedrukt.

Ideaal al zeg ik t zelf, doosje elastiekjes kost 60 cent bij de Action!

Groeten

Elastiekjes

Bumper,

Elastiekjes zijn zeker voor triplex stukken waar de waterinlaten inkomen en de 2e laag plankjes ideaal.
Hoef je er ook niet in te prikken.
Kan wel een knoeiboel worden met lijm.
Ik heb allerlei zakjes met verschillende maten en diktes. Overal goed voor.

Vraagje: Krijgen wij die opbergringbanden ook?
Of moet je die appart bestellen?

M.vr.gr. Leo

Leo,

ik vind het inderdaad ideaal werken en het is bij geen kliederboel met lijm gelukkig!

Over die verzamelband heb ik Betapress 2 maanden of langer geleden een mail gestuurd en toen zeiden ze zodra de verzamelband beschikbaar was dat ze hem zouden opsturen.

Dus ik denk voor diegenen die ook de verzamelband willen even een mailtje naar betapress moeten sturen en dan schrijven ze 6,95 af van je rekening en krijg je hem ook gewoon thuisgestuurd :)

Zojuist weer 4 nieuwe delen ontvangen. Wel grappig 2 plankjes en dan betaal je 6,95. Bij de vorige delen had ik nog het gevoeld dat ik betaal naar waarde. Maar ach het blijft een mooi project :D.

Back