Bouwverslag 1:200 Bismarck

hallo

waarom gaan jullie na alle goeie raad nog steeds kliederen met dat verband gaas????
het woord zegt het zelf VERBANDGAAS
het is belangrijk dat je als je de latjes aan het kleven bent deze ook over de volle lengte insmeert met lijm en NIET alleen op de spanten
dit is een fout die heeeel veel mensen steeds opnieuw maken
zet aan de binnen kant een laagje G4 als je plankjes gaan verbuigen of te los zitten
G4 herstelt een beetje het vergeten van de langsnaden te lijmen en maakt van je romp een beter geheel
en dat verband gaas gebruik het voor als je in je vingers hebt gesneden
in de boot doet het niets af aan stevigte en is zoals reeds gepost maar extra gewicht

groetjes raf

hallo stefan

als je twee planken aan elkaar wil zetten op de kopse kant dan heb je maar een heel dun (klein)lijm vlak wat niet veel stevigte gaat geven
als je nu een plankje ONDER de twee planken kunt kleven dan heb je een veel groter lijmoppervlak en dus meer stevigte
dus daarom dat plankje onder de twee andere
zo wordt het ook een geheel en zullen ze tenopzichte van elkaar niet kunnen bewegen
maar ik dacht dat er boven op deze planken toch nog een sierdek bovenop komt
met gedrukte details er op zoals de planken en waar de katrollen en bolders moeten komen????
dus als je twee planken aan elkaar wil lijmen er steeds eens tukje afval onder lijmen
dat is ook de reden dat ze jullie twee lagen op de romp gaan laten lijmen en wel zo dat de planken die je er als laatste gaat op lijmen de naden van de vorige gaan moeten over lappen
dit is de stevigste manier van bouwen maar niet de lichste maar met bismarck heb je geen gewichts probleem de romp is lengte breedte verhoudig heel dragend

groetjes raf

hallo

dat tekort zou geen probleem mogen zijn
er komt nog een sierdek boven op
en dan wordt die opening afgedekten als je het stukje er niet onder kan lijmen doordat de spant in de weg zit
dan lijm je een blokje tegen de spant aan gelijk met de bovenkant en dan steunt je dek op dit blokje en het stukje dat je toevoegt steunt dan op de spant
als het dek tekort is het gewoon weg verlengen met een stukje afval vandezelfde dikte
of zoals reeds door roel gezegd opvullen met lijm en zagemeel(wel eerst mengen)
maar wat ik uit de vorige topic postings heb kunnen vermoeden is dat de qualiteit van het hout niet heel goed is
dus oppassen met lijm die je verdunt want dan zwellen de latjes op en is het helemaal ellende
ikzelf (heb ik nog gepost)lijm alles met poluerethaen lijm
een rotzooi aan je handen maar als je daar iets mee lijmt dan komt het zeker nooit meer los
deze lijm schuimt tijdens het uitharden een beetje en perst zich zo IN het hout en hardt dan uit maar is nog wel schuurbaar
maar je krijgt er zwarte vingers van wat het gaat gewoon in je huid zitten zelfs met handschoenen is het shit om mee te werken
ps deze lijm kan je NIET gebruiken om de tweede laag te zetten wegens het schuim effect
groetjes raf

Laatst bewerkt:
hallo

ik had een vraag die g4 impregneer waar kan je dat halen
een hobby winkel of een doe het zelf winkel
of weet iemand een adres in de omgeving van den haag
bij voorbaat dank:dennis

G4-> Hobbyin te waalwijk. Goedkoper en als je dinsdag belt heb je het woensdag in huis.

hallo

G4 is geen inpregneer
het is een eencomponent poluerethaen vernis die diep in de ondergrond door dringt
je kan het aan brengen met een borstel of een rolletje dat niet oplost
nooit uit de pot rechtstreeks werken en steeds dire'ct terug de dop er opdoen
doe een klein beetje in een potje en werk dit helemaal op
kom je te kort doe je uit de bus terug een beetje G4 in dat potje
heb je teveel in dat kleine potje NOOIT terug in de bus gieten
want dan hardt heel je bus binnen de korste keren uit
G4 reageerd met water uit de lucht en hardt daar door uit
het is te schuren als het niet meer plakt wacht je langer dan is het heel hardt om te schuren
maar het is een perfecte afdichting tegen water (vocht)
ik weet niet hoe de spanten van de bismarck er uit zien maar zorg dat je geen gesloten holten in de boot bekomt
indien je spanten hebt die dicht zijn boor er dan een paar gaten in om opgesloten lucht te vermijden
dit gaat later problemen geven (als je der mee gaat varen)als je dat niet doet
lucht is altijd vochtig en dan zou het wel eens schimmel kunnen veroorzaken

groetjes raf

Lagopus,

Was het niet de bedoeling om pas te gaan schuren na het gaas?
Ik heb het ook in jouw volgorde gedaan en inderdaad de romp die heel glad en strak was, voelt nu op sommige plaatsen weer wat hoekiger.
Ik laat het nu eerst een paar dagen drogen en kijk dan wel wat te doen.

Iets anders, dat ik hier nog niet gezen heb, zijn de kromme stukken triplex voor het dek. Bij deze laatste zending zaten wel 4 delen die een mm of drie krom waren. Hoe krijg je die recht/vlak?

Ik heb ze nu gewoon onder spanning erop gelijmd en daarna beetje nat gemaakt en met gewichten verzwaard in de hoop dat na droging ze mooi vlak zijn. Het frame van de dekdelen lag perfect op slanten, hoop dat dat nu ook nog zo is.

M.vr.gr. Leo

De grote problemen die gisteravond optraden blijken minder erg dan gedacht. De lijm droogt op en de latjes krimpen weer voor een groot deel.

Ik ga nu wel wat extra schuurwerk krijgen (heb er wel even wat tijd voor, voordat ik de volgende zending krijg).

Ik ben er wel achter dat het grote probleem is ontstaan door de standaard lijm die ze aan het begin hebben geleverd. Deze lijm is een stuk vloeibaarder dan de lijm die ik tot op heden heb gebruik. Ik dacht die vloeibare lijm is lekker makkelijk voor het werk met die gaasjes, maar helaas :(. Vanmorgen ben ik gewoon verder gegaan met mijn eigen lijm en daar waren helemaal geen problemen mee :p (watervaste houtlijm van Bison).

Ik heb nu bijna alle gaasjes er in zitten en het dek is inmiddels ook af. Nu het extra schuurwerk nog :(.

Heeft iemand er een idee van hoe dik de tweede laag gaat worden??

Ik hoor wel,

Lagopus

Gebruikt van G4 en verband gaas.

Hallo Allemaal
Al enige tijd lees ik mee ,omdat ik zelf ook bezig ben om de bismarck te bouwen,Graag wil ik een paar opmerkingen maken.Over het gebruik van G4 met verband gaas . Dit is totaal niet nodig verbandgaas is voor op je vinger ,maar niet voor een model boot ,en is er ook niet geschikt voor.Is te zwak,en heeft zo geen zin. de romp is zo als stevig genoeg zeker als de tweede beplanking er nog op komt.Zelf heb ik een twee componeten Epoxyhars gebruikt zonder dat verbandgaas,waardoor een zeer sterke harde romp ontstaat want het Hars trekt in het hout,en vult de naden.Trouwens de latjes waar de romp mee gemaakt is , zijn van zeer zacht vuren hout dat al de eigenschap heeft om vocht (lees Hars ) op te nemen.De boot wordt anders veel te zwaar want hij ligt al ,als hij klaar is dik aan de water lijn.
M.v.g.

Twee of drie motoren

Hallo
Enkele van jullie denken ,dat als de boot met drie motoren is uitgerust dat hij dan beter vaart.Hij zal zeer zeker dan sneller varen wordt dan een speed boot . maar voor de vaar eigen schappen is het beter om maar twee motoren je hebben , en de boot wordt dan ook lichter waardoor er later meer functies ingebouwd kunnen worden ,zoals beweegbare en werkende kannonen ,werkende radar , sirene ,navigatie en binnen verlichting ,en evt. een grotere accu.Met drie motoren wordt de boot te zwaar en ligt de boot ook dik aan de water lijn.en daardoor is er dan ook weinig speel ruimte voor de andere funkties
De draaicirkel is met twee motoren ook net zo groot of zelfs beter. ,gewoon roer naar bakboord, bakboord moter achteruit laten draaien en stuur boord vooruit laten draaien ,de boot draai dan als een zonnetje.en voor motor drie gewoon een dummy gebruiken,zie je dan later niets van. Evt . laten de roeren zich later ook nog verlengen.(klein op zet stukje voor tijdens het varen ) maar dat is echt niet nodig. Het inbouwen van een derde motor is ook niet aan te raden voor beginnende model bouwers als je dat niet goed doet dan verzwakt dat de romp.

2e laag latjes

Lagopus,

De latjes van de 2e laag zijn 1 mm dik, dus 0,5 mm dunner dan wat we nu erop geplakt hebben. Makkelijker buigbaar en minder grote kieren. Voor die laag erop gaat krijgen we eerst een stuk 1 mm triplex voor onze kiezen, waar later de water in- en uitlaatroosters in komen (messing) en dat de plaats van de slingerkielen bepaalt. Dat is een lastig onderdeel, veel gedoe om het op de juiste manier bol te krijgen.

Zo te zien heeft niemand last van kromme triplex dekdelen??

M.vr.gr. Leo

Back