Vanmiddag weer even wat met de honey bee geprobeerd.
In de stad leek er erg weinig wind te staan maar op het open veld stond toch nog te veel wind. Toch even een poging gedaan en dat viel weer vies tegen.
Als de heli iets voorwaartse snelheid heeft en de wind slaat eronder gaat hij als een raket omhoog.
Als ik dan gas terugneem valt de headspeed al snel zover terug dat de heli bijna niet meer op enige stuur commando's reageert.
Wanneer ik het gas erop hou is dat ding veel te snel om (als beginner) een beetje onder controle te houden.
In de tuin ben ik redelijk tegen de wind beschut en gaat hoveren aardig goed.
Als ik de buiten de ruimte opzoek heb ik nog geen enkele dag meegemaakt dat er zo weinig wind staat dat de honey bee lekker vliegt.
Ik zit eraan te denken om mijn bladen iets in te korten zodat hij wat minder lift krijgt. (ik gebruik de xtreme fiber reinforced blades)
Wanneer ik dan wat gas terugneem hou ik nog wat headspeed over en hopelijk wat meer controle.
Iemand hier die hetzelfde ervaart?
Ik heb geen Honey Bee, maar wel een andere FP, de Solo Pro. Veel lichter (27 gram) en dus nog gevoeliger voor wind. Maar ik heb de afgelopen week bijna elke dag wel gevlogen. Wel op beschutte plekken, waar je hooguit een windvlaagje kan verwachten en vaak vroeg in de ochtend, dan is er meestal minder wind dan later op de dag.
Wat wel helpt is de heli iets naar voren te trimmen, dan heb je al een beetje voorwaartse snelheid, en je hebt iets meer toeren nodig om op hoogte te blijven. Immers, een deel van de lift van de rotor heb je naar voren gericht door swash iets naar voren te trimmen. Werkt prima, ik kan ook goed op gelijke hoogte bochten maken, zonder dat hij ineens de hoogte in schiet. Je kan dan nog steeds niet met echte wind vliegen, maar windstiller dan de afgelopen dagen zal het in Nederland niet snel worden. En probeer je neus in de wind te houden als je langzaam vliegt, bij snelle bochten heb je minder last van de wind, dan heb je genoeg headspeed om volle controle te houden. Wel apart dat je heli omhoog schiet als je wat snelheid opbouwt. Mijn Solo Pro heeft juist de neiging om hoogte te verliezen naarmate hij sneller gaat, en dat kan ik alleen opvangen door of nick terug te nemen, of meer toeren te maken, zodat je meer lift hebt. Misschien komt dat omdat de Solo Pro geen horizontaal "vleugeltje" aan de staart heeft, alleen een verticaal geplaatste staartvin. Bij meer snelheid gaat die horizontale fin misschien wel werken als hoogteroer.
Op deze manier kan ik regelmatig vliegen met mijn micro FP, en meestal land ik aan het einde van de vlucht netjes op de grond, zonder stuiteren etc. Dus het zou moeten kunnen, al blijft een CP natuurlijk veel beter voor alle omstandigheden. Maar ook, zoals Dave 1979 al opmerkte, gevoeliger met meer sleutelen, afstellen. Ik heb die Solo Pro in een koffertje, lader erbij, en zie ik een leuk plekje om te vliegen, dan pak ik hem erbij, accu erin, en gaan maar. Na afloop weer in de koffer, later even de lipo's opladen, en klaar voor de volgende ronde. Bijna geen omkijken naar. Dus je kan best veel plezier van een FP hebben.