De nieuwe honey Bee FP

Je rudder reversen draait het om.Als je naar links stuurt, moet de VOORKANT van de heli ook naar links gaan. Als die nu naar rechts gaat moiet je de reverse schakelaar waar RUDDER bij staat op de zender omzetten.Voor de pushrods kun je ook een O-ring gebruiken die je gedraaid om de ball links legt.Willem.

O ringen werkt perfect. Heb 1 setje met ) ringen gekocht bij de gamma, even de juiste maat zoeken en dan met een ty rip even vast maken. heb het bij alle 2 de kanten gedaan , al een paar crashes gehad en nog steeds heel zal even een foto plaatsen als me dat lukt

Vanmiddag weer even wat met de honey bee geprobeerd.
In de stad leek er erg weinig wind te staan maar op het open veld stond toch nog te veel wind. Toch even een poging gedaan en dat viel weer vies tegen.
Als de heli iets voorwaartse snelheid heeft en de wind slaat eronder gaat hij als een raket omhoog.
Als ik dan gas terugneem valt de headspeed al snel zover terug dat de heli bijna niet meer op enige stuur commando's reageert.
Wanneer ik het gas erop hou is dat ding veel te snel om (als beginner) een beetje onder controle te houden.

In de tuin ben ik redelijk tegen de wind beschut en gaat hoveren aardig goed.
Als ik de buiten de ruimte opzoek heb ik nog geen enkele dag meegemaakt dat er zo weinig wind staat dat de honey bee lekker vliegt.

Ik zit eraan te denken om mijn bladen iets in te korten zodat hij wat minder lift krijgt. (ik gebruik de xtreme fiber reinforced blades)
Wanneer ik dan wat gas terugneem hou ik nog wat headspeed over en hopelijk wat meer controle.
Iemand hier die hetzelfde ervaart?

Dit is (helaas) een eigenschap van een fixed pitch heli, je moet de headspeed verlagen om hem te laten zakken wat hem instabiel maakt, vooral met wat wind is dit lastig en drukt hem omhoog. Met een Collective Pitch geef je wat negatieve pitch om hem te laten zakken, hierbij hou je een flinke headspeed waardoor deze zal blijven reageren op je input.

Met mijn FP vlieg ik in de wind dan ook stevig door (zolang hij maar snelheid heeft gaat dit prima) en probeer ik voor de landing een moment uit te kiezen waarop de wind even wat minder is. Mocht dit niet lukken kun je hem rustig "landen" door op een meter boven de grond het gas er volledig af te gooien (liefst natuurlijk in hoog gras zodat dit de klap opvangt. Mooi is dit natuurlijk niet maar je zal zien dat je geen schade aan de heli hebt. Vaak levert een mislukt landing met veel wind wel schade op omdat de rotor dan wel draait en de bladen de grond raken.

Je zou trouwens bladen kunnen nemen met wat minder pitch om dit probleem gedeeltelijk op te lossen, echter kom je dan al gauw weer wat power tekort bij het rond vliegen. De bladen inkorten zou ik zeker niet aan beginnen. Je komt dan zeker lift tekort en je heli zal bij kortere bladen zeker niet stabieler gaan vliegen.

Leuk om te zien dat er weer wat leven in dit topic komt! Vlieg inmiddels al een jaartje met een Belt CP maar ben ook echt verzot op mijn HB FP!

Laatst bewerkt:
De honey bee heeft wel erg veel lift, ik heb het idee dat hij nauwelijks toeren draait en hij komt al los. (rond half gas).
Er zit een xtreme motor op, die heeft nog genoeg power in huis om heel wat sneller te draaien.
Ik ga toch iets proberen om wat minder lift te krijgen, bladhoek iets verlagen of zo. ik heb diverse setjes liggen om wat te testen.

Ik ben regelmatig bezig met een KDS450C en hoe beter ik daarmee leer vliegen des te slechter gaat het met de honey bee. Ik mis het stabielere gedrag en de power om snel te corrigeren. Waar ik met de kds lekker 4 accu's leeg vlieg klapt de hb binnen 20 seconden al kapot. Misschien dat ik maar helemaal overstap op cp.

Laatst bewerkt:
Het is een wat andere manier van vliegen (minder gecontroleerd) het is even wennen maar als je hem eenmaal in de vingers hebt gaat het prima, ook bij een beetje wind. Het blijft een leuke compacte heli die na een crash snel/goedkoop weer op te lappen is. Dat is bij een CP (weet ik uit ervaring) wel anders. Je hebt een hoop onderdelen nodig en vaak een avondje voor het vervangen/afstellen. Het is maar wat je wil, ik zie mijn FP als een leuk ding voor erbij en je gaat er ook nog eens beter door vliegen (ook met de CP)

Zou idd eens proberen om de bladhoek wat te verlagen. Dit kan je gemakkelijk doen bij de standaard esky bladen door ze wat terug te buigen (wel even opletten dat hierna de bladen weer netjes in spoor lopen)

Laatst bewerkt:
Vanmiddag weer even wat met de honey bee geprobeerd.
In de stad leek er erg weinig wind te staan maar op het open veld stond toch nog te veel wind. Toch even een poging gedaan en dat viel weer vies tegen.
Als de heli iets voorwaartse snelheid heeft en de wind slaat eronder gaat hij als een raket omhoog.
Als ik dan gas terugneem valt de headspeed al snel zover terug dat de heli bijna niet meer op enige stuur commando's reageert.
Wanneer ik het gas erop hou is dat ding veel te snel om (als beginner) een beetje onder controle te houden.

In de tuin ben ik redelijk tegen de wind beschut en gaat hoveren aardig goed.
Als ik de buiten de ruimte opzoek heb ik nog geen enkele dag meegemaakt dat er zo weinig wind staat dat de honey bee lekker vliegt.

Ik zit eraan te denken om mijn bladen iets in te korten zodat hij wat minder lift krijgt. (ik gebruik de xtreme fiber reinforced blades)
Wanneer ik dan wat gas terugneem hou ik nog wat headspeed over en hopelijk wat meer controle.
Iemand hier die hetzelfde ervaart?

Ik heb geen Honey Bee, maar wel een andere FP, de Solo Pro. Veel lichter (27 gram) en dus nog gevoeliger voor wind. Maar ik heb de afgelopen week bijna elke dag wel gevlogen. Wel op beschutte plekken, waar je hooguit een windvlaagje kan verwachten en vaak vroeg in de ochtend, dan is er meestal minder wind dan later op de dag.

Wat wel helpt is de heli iets naar voren te trimmen, dan heb je al een beetje voorwaartse snelheid, en je hebt iets meer toeren nodig om op hoogte te blijven. Immers, een deel van de lift van de rotor heb je naar voren gericht door swash iets naar voren te trimmen. Werkt prima, ik kan ook goed op gelijke hoogte bochten maken, zonder dat hij ineens de hoogte in schiet. Je kan dan nog steeds niet met echte wind vliegen, maar windstiller dan de afgelopen dagen zal het in Nederland niet snel worden. En probeer je neus in de wind te houden als je langzaam vliegt, bij snelle bochten heb je minder last van de wind, dan heb je genoeg headspeed om volle controle te houden. Wel apart dat je heli omhoog schiet als je wat snelheid opbouwt. Mijn Solo Pro heeft juist de neiging om hoogte te verliezen naarmate hij sneller gaat, en dat kan ik alleen opvangen door of nick terug te nemen, of meer toeren te maken, zodat je meer lift hebt. Misschien komt dat omdat de Solo Pro geen horizontaal "vleugeltje" aan de staart heeft, alleen een verticaal geplaatste staartvin. Bij meer snelheid gaat die horizontale fin misschien wel werken als hoogteroer.

Op deze manier kan ik regelmatig vliegen met mijn micro FP, en meestal land ik aan het einde van de vlucht netjes op de grond, zonder stuiteren etc. Dus het zou moeten kunnen, al blijft een CP natuurlijk veel beter voor alle omstandigheden. Maar ook, zoals Dave 1979 al opmerkte, gevoeliger met meer sleutelen, afstellen. Ik heb die Solo Pro in een koffertje, lader erbij, en zie ik een leuk plekje om te vliegen, dan pak ik hem erbij, accu erin, en gaan maar. Na afloop weer in de koffer, later even de lipo's opladen, en klaar voor de volgende ronde. Bijna geen omkijken naar. Dus je kan best veel plezier van een FP hebben. :D

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Heb net een E-Sky Honey Bee 2 FP 2,4 GHz 2de hands gekocht edoch nagenoeg nieuw.

Hoop hier een hoop info en hulp te kunnen vinden.

Is er ook ergens een "stel jezelf voor topic" ??

Zoek nog een 2de lipo 11,1v 800mAh voor mijn HB FP2

Groet,
Roger

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo, WiLLoW_TieN

Heb je al wat ervaring met een Heli ? Natuurlijk is er veel info te vinden op dit forum maar mocht je je vraag niet tegenkomen stel hem gerust hier, we helpen je graag!

Even een vraagje heb dit topic doorgescand, maar ik vroeg me af welke andere (dus niet de Esky zelf) 11.V LiPo's in de Esky HB FP2 passen. Met welke andere LiPo's hebben jullie ervaring of zijn een goede aanrader? Ik heb al vele LiPo's gezien of o.a Hobbking, maar veel zijn allemaal te breed/hoog om in de Honeybee te passen. Met mijn digitale schuifmaat meet ik toch max 34 mm breedte en de hoogte is natuurlijk nog minder.

Ik heb laatst deze accu bij hobbymaniac gekocht, en gaat prima in de HBFPV2:

3S 800mah 25C 78g 54 x 30 x 23mm (INT80074-MX8003S25)

vandaag weer gevlogen.
Hooveren al goed onder controle, helaas rondjes vliegen is wat lastiger. Vloog bijna tegen een muur aan heb hem nog goed kunnen corrigeren.

Laatste minuut toch nog even gek gedaan en staartvleugel tegen een steen kapot gescheurd.

Ik heb tevens ook besloten om de heli weg te doen.
Reden is geen zin om ver te rijden om 2x 10 minuten te kunnen vliegen, had het kunnen weten. Misschien toch maar voor een kleine lama te kijken voor in huis en in de tuin.

Tsja het begin is natuurlijk moeilijk, ik vlieg inmiddels mijn FP in de woonkamer, straat en natuurlijk op het veld. Als je het ding een beetje in de vingers hebt kun je dus ook prima in een kleine omgeving ermee vliegen.

Jammer dat je hem weg gaat doen!
Zou zelf nog even doorzetten als ik jou was, je bent nu al zo ver.

Ik dacht dat je voor heli vliegen altijd wel een plekje dichtbij kon vinden voor wat oefenen. Je hebt toch minder ruimte nodig dan bij een gewoon vliegtuig bijv.

Van een FP terug naar een coax is best een stap. Nu vlieg je nog geen snelle rondjes, begrijp ik, maar is het meer hoveren, dus dan zal de schok misschien meevallen. Maar als ik afga op mijn eigen ervaring, ik vlieg nu met een Solo Pro FP, en heb sindsdien mijn gewone Solo, de coax, niet meer aangeraakt. Je raakt verslaafd aan de snelheid die een FP kan ontwikkelen vergeleken met een coax zonder aanpassingen.

Maar wil je echt alleen binnen blijven vliegen, dan kun je ook een micro coaxje overwegen zoals de Solo. Enige nadeel is het lage gewicht, waardoor buiten vliegen echt alleen met windstil weer mogelijk is. Een Lama kan iets meer hebben, al moet je hem flink modden om met een beetje wind te kunnen blijven vliegen. En de schade bij een crash is door het hogere gewicht groter dan bij een micro.

Ja rustig rondjes vliegen ging me redelijk goed af.

Ik vindt het heerlijk om in de tuin lekker beschut te vliegen en bij slecht weer in huis. Voordat ik de honey bee kocht twijfelde ik tussen de HB en de lama. Zodra ik de HB verkocht heb ga ik een lama v4 aanschaffen.

Kan voor jou een betere keuze zijn, en je kan een Lama ook tunen zodat hij wat feller wordt. Maar het blijft een coax, dus altijd kans op blade strikes, of ineens neerdwarrelen als je te wild doet met de "cyclic".

Is een Solo Pro of Blade MSR niet wat voor je dan? Toch een FP, maar minder ruimte nodig voor hoveren en rustige bochtjes. En als je toch een keer bij een plekje komt met meer ruimte, kun je lekker vol gas geven.

@ indoorvlieger
Die zien er ook wel heel leuk uit, is veel kleiner als de lama en misschien meer fun. Zal me er is eens in gaan verdiepen.

@ Matthewo
Ik heb een te koop advertentie geplaats in het te koop gedeelte van dit forum, mocht je nog vragen hebben kan je me altijd een PB sturen

De Solo Pro is zeker fun. Ding kan best hard, en is toch vrij stabiel. Bij crashes zelden echt schade. Je moet wel met weinig tot geen wind vliegen, die 27 gram worden zo weggeblazen, maar houd je rekening met de beperkingen, dan is het zowel een leuke "casual" heli dus voor even lekker funvliegen (ik heb het koffertje altijd in de auto bij me, zie ik een leuk plekje, dan kan ik zo even me lekker uitleven) maar je kan ook hoveren oefenen en dus wat meer op stick-beheersing trainen.

De Blade MSR schijnt, met een dure losse zender iets beter te zijn, maar is dan ook een stuk duurder. Een Pro heb je al rond de 80 euro, en rond de 100 voor de versie met koffer en extra accu en netlader.

Back