Eerste pakket: robbe blusboot "Dusseldorf"/ doen of laten?

Ah dank je voor die uitleg. ik vind het inderdaad ook niet mijn feestje als een vlieger ervoor kiest zijn 'veilige' band niet te gebruiken. Alleen omdat ik het spul nog moet aanschaffen kan ik er meteen rekening mee houden. De kristallen zijn dus voor het kanaal en niet voor de frequentie. Dat wist ik niet. Dan lijkt het me in mijn geval verstandig om wat langer door te sparen en voor het 2.4ghz systeem te kiezen. Dan kan ik later als ik wat meer ervaring en centjes heb en ook de heli's/vliegtuigen eens wil verkennen tegen mezelf zeggen dat ik dan wel 1 dure zender heb gekocht. Maar dat ik er ook maar 1 nodig heb :lol: Lijkt me gezien de levensduur van deze hobby wel de moeite waard. En ik ben meteen van het gezeur af over te weinig beschikbare kanalen of belangrijker nog: interventie van andere zenders. Moet er niet aan denken dat als ik eenmaal zoveel uur in zo een boot heb gestoken hij niet meer aan wal geraakt omdat er ergens iemand met zijn tokkelbakkie zit te spelen :(

Bijkomend voordeel is dat ik wel redelijk wat affiniteit met computers en digitale schakelingen heb, zo schrijf ik vaak software. Dat mag ik echt graag doen. En van wat ik zo zie zijn die 2.4 ghz zenders net PICS en relatief simpel te programmeren. Wat dat betreft is het digitaal denken voor mij eenvoudiger dan mechanisch denken. Maargoed, ik zet weer 500 euro erbij op de begroting :(

Wat een geld. Eigenlijk he, zijn jullie allemaal gek hier :D
Maar op een prettige (en zeer hulpvaardige en vriendelijke) manier :lol:

ROBBE Modellsport Online
nogmaals de link.

Dat van dat printje is me bekend Frederik.
Maar als een servo die andersom draait even duur is als het printje, heb ik minder in te bouwen en hou ik er ook nog een goede servo aan over.
Ik heb het printje nog niet te koop gezien maar ik heb er wel eens van gehoord, net als het solderen binnenin de servo.

En blusboten hebben ook wel wat vind ik en als je in de buurt bent, mag je wel komen kijken naar mn dusseldorf.

Ah nu kan ik de link wel goed zien. De paula III en ook de Dolly heb ik veelvuldig besproken zien worden, maar (en dat is persoonlijk natuurlijk) ik vind ze niet zo mooi. Ik moet zeggen dat de prijs wel een stuk vriendelijker is. Zonder verder afbreuk te willen doen het bouw- en vaarplezier dat vele anderen er wel mee hebben, is dit niet 'mijn' schip. Ik ben er gewoonweg niet verliefd op om het maar zo te zeggen :lol:

Ah dank je voor die uitleg. ik vind het inderdaad ook niet mijn feestje als een vlieger ervoor kiest zijn 'veilige' band niet te gebruiken. Alleen omdat ik het spul nog moet aanschaffen kan ik er meteen rekening mee houden. De kristallen zijn dus voor het kanaal en niet voor de frequentie. Dat wist ik niet. Dan lijkt het me in mijn geval verstandig om wat langer door te sparen en voor het 2.4ghz systeem te kiezen.

Maar dan moet je geen duikboot gaan bouwen want dat werkt ook weer niet hoor
mvg
Frederik :D :D :D

Dat van dat printje is me bekend Frederik.
Maar als een servo die andersom draait even duur is als het printje, heb ik minder in te bouwen en hou ik er ook nog een goede servo aan over.
Ik heb het printje nog niet te koop gezien maar ik heb er wel eens van gehoord, net als het solderen binnenin de servo.

bij mijn weten kan je tog ook gewoon de kabel in de zender omdraaien en dan is de servo ook omgekeert???

groet ruben

Dat laatste lijkt me lastig als je meerdere boten met 1 zender wil aansturen.

Edit: dat was bedoeld op de reactie van Ruben, ik moet nog even de precieze werking van dit forum onder de knie krijgen geloof ik :lol:

@ruben
Dat klopt, in de zender wel, maar dan moet je per boot steeds de zender openhalen en omzetten.

In de ontvanger moet je het niet doen, dan kan het zijn dat je een blusboot nodig hebt...

@ Frederik
Werkt de 2,4ghz dan niet onder water?

@ Wilbert
De Paula vind ik alleen grappig omdat het een beginnersbootje is die toch lekker uit te breiden is.
Zelf hoop ik binnenkort een Weser naast mn Dusseldorf te hebben.

En over onze gekte gesproken, wij blijven kleine kinderen alleen het speelgoed wordt duurder...

[QUOTE=Pergotje;1035235

@ Frederik
Werkt de 2,4ghz dan niet onder water?

Dat moet je even bij het onderwaterhoekje vragen Pergotje
Maar heb gelezen van niet dus
En het fijne weet ik er ook niet van
Maar gezien de prijs toch de moeite om het even na te gaan he
Of je moet een boompje in je tuin hebben staan
mvg
Frederik

500 euro voor de zender erbij?

ben je zeker dat je in de juiste winkel aan het schoppen bent ?
Je moet bij een computer zender niet direct aan de laatste en hoogste model denken hoor.

Patrick

500 euro voor de zender erbij?

ben je zeker dat je in de juiste winkel aan het schoppen bent ?
Je moet bij een computer zender niet direct aan de laatste en hoogste model denken hoor.

Patrick

Hij heeft het wel over een 2.4 ghz zender hoor:banana: :banana:
mvg
Frederik :D :D

@perk, je hebt daar wel een punt in, maar ik reflecteer dit even op mijn andere (kostbare) hobby. Als gitarist zijnde heb ik hier een 8-tal gitaren liggen. Er zijn er 2 die ik nog aktief bespeel. Dat was een hele investering, die laatste gitaar, maar het weegt niet op tegen de totale kosten van de overige gitaren waarmee ik ooit begon. Dat is een fout die ik niet meer wil maken. Want als ik toen gewoon vanaf dag 1 was begonnen met de toch wat duurdere gitaar had ik me in de loop der jaren een aantal duizend euro's kunnen besparen. Omdat ik dan nooit tegen beperkingen was aangelopen van de 'beginners' gitaren.

Daarom wil ik hier eigenlijk niet op bezuinigen. Ik weet dat ik modelbouw leuk vind, ik denk vaak terug aan de tijd dat ik het nog aktief deed, met mijn treinbaan en de bouwpakketten van Revell. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat ik het achter 15 jaar nog steeds leuk vind. En met de wetenschap dat ik diep van binnen ooit een heli wil bouwen/vliegen... Lijkt het me gewoon verstandiger om in elk geval daarmee rekening te houden. Nu het nog kan. Het zou zo een zonde zijn als ik nu inderdaad een 'goedkope' (lol) zender zou aanschaffen die nog steeds 200 euro kost en achter een jaar tegen beperkingen ga aanlopen. En nu heeft zo een (goedkope en kwalitatief slechte eerste) gitaar waarop je alles leerde een bepaalde emotionele waarde die het altijd tot een goede investering maakt, maar dat zie ik met een zender niet zo snel gebeuren. Dat ik me daar emotioneel aan ga hechten. Dat is voor mij toch meer 'verplicht' gebruiksmateriaal. Hoewel ik je advies wel meeneem hoor, want ik heb inmiddels gezien dat er zenders te koop zijn van boven de 1000 euro. Dat is me te gortig. Voor dat geld zou ik serieus overwegen de huidige eigenaar van de 'Dusseldorf' te bellen en op zijn minst te informeren wat dat schip nu moet kosten :lol:

Daarnaast lijken me die zenders ook wel redelijk waardevast. De 'goedkopere' modellen zijn al ronduit duur en ik kan me moeilijk voorstellen dat men daar 2de hands (mocht ik het ooit willen verkopen) veel aan af wil dingen.

Maargoed vandaar ook dit topic, mij ontbreekt het de parate en adequate kennis die jullie hier wel allemaal hebben. Ik ben dan ook heel blij dat jij, en anderen hier, de tijd nemen om me eigenlijk een beetje aan de hand te nemen en me te helpen. Me in elk geval meerdere opties laten zien.

Ik heb wel nog een vraag over die 2.4 ghz zenders trouwens.
Op veel sites zie ik staan: alleen voor export. Hetgeen mij in de oren klinkt alsof het Telecom Agentschap in Nederland ze niet toestaat. Met die jongens wil ik geen ruzie krijgen. De boetes die ze kunnen opleggen zijn niets om over te lachen. Van de andere kant werkt zo een beetje elke draadloze router ook op 2.4 ghz. Maar ik vraag me dan toch af hoe het met de wetgeving zit? Kan iemand bevestigen dat die band in Nederland echt is vrijgegeven? Gezien de vele draadloze routers en draadloze camera's voor in de babykamer kan ik het me moeilijk anders voorstellen, maar wellicht dat hier iemand dat gewoon kan bevestigen, danwel ontkrachten.

Laatst bewerkt:
Het is eigenlijk simpel.
de 35 MHZ is verboden voor bootjes en auto's.
De 40 mhz is wel vrijgegeven.

Als er iemand toch op de 40mhz vliegt en storing ondervind, is dat mijns inzien dus zijn probleem, hij heeft namelijk het alleen recht op een storingsvrije 35 mhz...

Ohoh... Laat Ron van S. dit maar niet lezen! Dan heb je pas :onweer: in de glazen!
Het eerste deel van je bericht is correct: de 35mHz is alleen voorbehouden aan vliegers. Schepen en auto's mogen niet op die frequentieband bestuurd worden.

Maar....
Vliegtuigen mogen, net zo goed als schepen en auto's op de 40 mHz worden bestuurd! Als jij vlakbij een modelvliegveld woont en in de vijver/sloot achter je tuin je scheepsmodel even voor een proefvaartje wil testen en dan de zender aanzet is het in theorie heel goed mogelijk dat een RC vliegtuig/heli op 500 meter afstand daardoor in de problemen komt en op een wel hele originele manier gaat landen. Gevolg: een nieuw bouwpakket van een vliegtuig/heli, alleen zien de stukjes er wat anders uit.

Vliegers hebben geen 'recht' op een storingsvrije 35 mHz; het is alleen zo dat deze frequentieband speciaal voor het besturen van RC-luchtvaartuigen is vrijgegeven.
Storing kan daar evengoed optreden door een kromme volt, een dwarsliggende ampere, of verkeerde/slordige montage van RC-componenten. Afspraken met een verderop gelegen modelvliegveld over een door jou te gebruiken frequentie zijn denk ik in praktijk moeilijk te maken.
Praten kan echter altijd.

De 2,4 Ghz is een optie, maar die techniek is vrij nieuw (lees: duur).
Op het water werkt het wel, ónder water echter niet. Maar dat laatste is alleen voor de sub-jongens van belang.

De mening van Ron is mij bekend.
Daarom ook mijn opmerking, als wij die band absoluut niet mogen gebruiken en daar bijna de doodstraf op zou moeten staan (lees de topics maar door), dat zij dan ook niet moeten zeuren als ze een gedeelde band gaan gebruiken met alle risico's van dien.

Als mijn vaarclub het varen met 35 mhz zou verbieden (wat niet zo is, ze raden het alleen af), zou ik het niet meer dan normaal vinden als de vliegclub bij ons het vliegen op de 40 mhz zou verbieden ivm. de risico's.

Uiteraard verschillen we van mening en wens ik ook helemaal niet met Ron in discussie hierover te gaan, ik ken zijn standpunt, daarom is de mijne ook zo hard.

Praten met de vliegclub in de buurt kan uiteraard geen kwaad.

Dat de 2,4ghz niet onder water werkt wist ik nog niet, maar daar maak ik ook geen gebruik van.
Ik gebruik de 40 mhz en mijn bootjes werken onderwater ook niet meer....

DSC00394.JPG

Mijn Dusseldorf

hallo

2.4 werkt niet onder water
en stekkertje omdraaien kan je ook vergeten bij een computer zender
daar zit haast alles vast op de hoofd print

groetjes raf

Even terugkomend op de vraag: wel of niet de Dusselorf kopen, want alles bij elkaar is het wel een forse investering.

Je bent bij Sjaakshobbyshop aan het kijken geweest.
Daaruit maak ik op dat je in de "omgeving" van Leiden woont.

Kijk dan ook eens bij RC modelshop aan de Turfmarkt in Leiden, welicht hebben ze niet alles op voorraad, maar kun je het laten bestellen.

Of kijk een keer bj Quartel in Pijnacker.

Wellicht kun je een deal maken bij een winkel:
Spaar flink, en koop zo veel mogelijk in 1 keer, model, beslagset, zender, motoren, regelaar, extra servo`s, en noem maar op.
Probeer dan samen tot een prijs te komen, je neemt immers behoorlijk wat mee dus een beetje korting moet kunnen.

Struin vooral het internet goed af, wellicht vind je bij een winkel verderop in het land je model wel voor een goede prijs, soms via Ideal betaling hoef je geen verzendkosten te betalen.
Het korting verhaal gaat dan wel lastiger worden bij een online bestelling.
Als je "Plastic" kis (revell) mooi en netjes in elkaar zet moet een RC model ook zeker te doen zijn, gewoon voorzichtig proberen, en geduld hebben.
Kom je er niet uit: www.modelbouwforum.nl

Zelfbouw kan natuurlijk ook, maar vereist wel enig inzicht.
Dit scheelt echter in de prijs, en je moet bijna alles zelf maken.

Heej dank je John, nu kom ik zelf niet uit de buurt van Leiden, maar Stein, zuid limburg.
Die site van sjaak had iemand hier gelinkt. Ik kende hem nog niet, maar zeker interessante kits daar! Tja over de Dusseldorf. Ik heb het er ook nogeens met m'n vriendin over gehad en eigenlijk is het gewoon niet realistisch. Niet als eerste boot in elk geval. Nu twijfel ik wel nog steeds om hem misschien statisch te bouwen. Dat scheelt al flink, maar inmiddels is mijn oog ook gevallen op de kits van Constructo. Daar heb ik ook een paar prachtige (statische) modellen van gezien waarbij de prijs toch wel een stuk lager ligt. Maar ik heb nog geen haast met te kopen, dus ik moet hier ook nogeens goed de bouwverslagen in gaan duiken. Wie weet, koop ik alsnog een plastic kit om tijdens de bouw daarvan eens goed te denken wat ik nu precies wil :lol:

Ongeloofelijk, 4 pagina's over wel / niet!
Dit wordt het dus niet.
Maak je keuze, en ga vervolgens voor die keuze, en laat je niet door ieder gepost antwoord weer op een andere gedachte brengen.
Als je iets wilt dan, kun je het is mijn motto.

Je kunt een dergelijk schip nu eenmaal niet voor een appel een een ei kopen.
Een schip met functies zoals jij het wilt hebben begint bij €1000,=. Goedkoper wordt het echt niet, duurder zeker wel.

Back