Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Mhhh, de avond verliep niet geheel zoals verwacht.

Linker motor kreeg ik niet gestart.
Rechter motor startte meteen.

Voor de linker motor gaf ik eerst de plug de schuld, en die had ik nu net niet bij me.
Maar buum kwam er 1 brengen in de avond.
Weer testen en nog niks, welk een keer een klap gas maar dat was het.

Echter wil rechts nu ook niet meer.

Maar we verdenken nu het startgas, dus even een nieuw busje halen en dan ga ik het van het weekend nog eens proberen om beide motoren lopend te krijgen.
 
Ligt standaard in m’n startkist, voor noodgevallen.
6DAA8D28-08E7-4393-A341-A179D8DD2CD0.jpeg
 
Zojuist maar even de linker turbine verwijderd.
Ook de kap gedemonteerd en de Festo brandstofaansluiting zat niet helemaal lekker.
Verder was de turbine inwendig ook nog redelijk nat.

Naja, stukjes slang achter de kap vervangen, Festo T-koppeling zit ook weer een stuk beter.
Nieuwe JetCat plug gemonteerd en turbine staat nu even uit te dampen.

Morgen weer eens inbouwen en mogelijk een start proberen met een nieuwe gasbus.

Wat ik ook nog ga inbouwen is een tankaansluitong met slang er aan die naar de voorzijde van het frame op de vleugel loopt zodat in de romp kan zien hoeveel brandstof er in de tank zit.
Vind ik zelf wel fijn.
 
Yes, de linkerturbine heeft ook gelopen.
Blijkbaar een combi van een slechte plug, weinig gas en uiteindelijk ook een lage spanning.

Vanochtend wilde die eerst ook niet maar zag ook de spanning inzakken, dus accu onder lading en nog een poging wagen en toen startte die meteen.
Beide turbines hebben nu dus even gelopen.

Zo zitten de JetCat telemetrie modules:
Gloster-Meteor-F-MK-4-86.jpg


En de poesjes vonden het wel heel interessant:
Gloster-Meteor-F-MK-4-87.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-88.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-89.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-90.jpg


Vanavond eens kijken of de tankaanwijzing in het model wil lukken.
 
Ik ben er klaar mee!

Nee echt!!

IK BEN ER HELEMAAL KLAAR MEE!!!!!!





Vanmiddag de brandstof indicatie van de tank gemonteerd en enkele keren de kist gevuld en geleegd.
Ben redelijk tevreden, heb nu een redelijke idee hoeveel er in de tank zit.

Gisteravond had ik aan de zijkant van de tank een nippel gelijmd, slang naar voren gebracht omhoog laten lopen en aangesloten op de tankontluchting:
Gloster-Meteor-F-MK-4-91.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-92.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-93.jpg


En in de kist is het nu redelijk af te lezen, heb nu ook de hoeveelheid op het witte deel staan maar daar heb ik nog geen foto van, maar ik ben happy:
Gloster-Meteor-F-MK-4-94.jpg


Ook alle uitslagen en zo eens nagelopen of die wel gelijk zijn en naar natte vingerwerk ingesteld, tijdens de eerste vlucht zal wel blijken hoe die reageert en wat er aangepast moet worden.

Maar hij staat er nu dus echt klaar voor, hopend op goed weer woensdag.
 
Hopelijk goed vliegweertje komende woensdagavond, mocht het lukken dan zie ik de gelukzalige glimlach van Frank al helemaal voor me.( en die van jou natuurlijk)
 
In verband met het weer de trip naar Deelen niet gemaakt.
Had wel de kar bij me en was er al een beetje bang voor dus wat extra spulletjes meegenomen en m`n tijd op het werk goed besteed.

De hoogteroer aansturing wat aangepast:
Gloster-Meteor-F-MK-4-95.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-96.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-97.jpg
 
We hebben gelukkig de foto`s en video`s nog :eek:

Vanochtend dus naar Deelen geweest om de Meteor te remaidenen, na een laatste check moest het maar gebeuren.
Motoren startten allebei probleemloos op, dus naar de baan en gaan.

En o wat vliegt die lekker.

Eerst een rondje met gear uit, toen gear in, later even voelen met gear uit en start flaps en met full flaps.
Op rol was de kist goed maar op hoogte veelste gevoelig, maar tijdens gewoon vliegen en met start flaps op zich geen probleem en prima handelbaar.
Maar met full flaps werd het te gevoelig en dat heeft me genekt.

Final met full flaps was al niet stabiel en toch liet ik hem doorgaan, met als resultaat toen ik af wilde vangen raakte de staart de grond, de kist in z`n geheel waardoor hij wat opveerde, en vanaf dat moment ging ik hengelen en was de kist gedoemd, trok hem zelf uit de lucht.

Als ik gewoon door was gegaan en een nieuwe poging had gedaan en geland zou zijn met start flaps dan was er niks aan de hand geweest.

M`n eigen stomme schuld!

Schade:
- alle gears eronder uit, en daarbij schade door het uitbreken,
- neuspoot cilinder stuk, linker hoofdppot heeft ook lichte schade,
- rechtervleugel helft heeft een tik gehad, spanten om de turbine heel gescheurd, gondel onder de turbine is ook beschadigd,
- vleugellip aan de voorzijde is losgebroken van het schuim,
- enkele kleine beschadigingen in de romp huis achter de vleugel.

Zal tzt wat schadefoto`s plaatsen.

Maar we kunnen dus weer aan de klus, en daar gaan we snel mee beginnen want hij vliegt echt wel lekker.

En hierbij de gehele vlucht:
 
Jammer.

Jammer jammer jammer.

Shit happens.

Snel aan de slag en de schade repareren.

Mooie kist, de moeite waard!

Komt vast goed.

Succes.


jan.
 
Wat een prachtig vliegbeeld! en die 1e landing was magistraal :) 2e iets minder, hopelijk heb je alles weer snel mooi gerepareerd.

Mvg,

Bart
 
Jammer Berto, de eerste landing was zo mooiiii. Sportief van je hoe je het hierboven schetst.
Wat was Frank zijn ervaring met full flaps?
Met jouw ervaring en doorzettings vermogen zal hij snel weer vliegen, succes met de reparaties.
Komt zeker goed

Edwin.
 
De Meteor vloog ook heerlijk, zeker als je die touch en go ziet, was er best wel meteen vertrouwd mee.
Maja, als je weet dat het niet helemaal goed is en je zet het toch door dan ben je een eikel.

Hij is met full flaps veel neutraler dan ik had verwacht, had maar een klein beetje down mee gemixt maar zelfs dat heeft ie niet nodig.
Echter was dat ook niet direct het grootste issue, dat was de te grote uitslag op het hoogteroer, daar heb ik hem mee de grond in geboord.

Ik had gewoon moeten resetten, terug naar start flaps en neerzetten, want dat deed die geweldig.

Naja, voor de volgende keer.

Maar hij staat alweer op de bouwtafel, beide turbines zijn eruit, gears zijn er al uit en de schade eens bekijken en alvast bedenken hoe te repareren.

Het is nu een Low-Rider :D
Gloster-Meteor-F-MK-4-98.jpg


Schade aan de linker gear bevestiging valt mee:
Gloster-Meteor-F-MK-4-99.jpg


Rechts is wat erger, het vervelende is dat dat deel nu ook net het spant om de turbine heen naar de vleugel vasthoudt, deze heeft nu wat beweging dus moet weer verstevigd worden op 1 of andere manier:
Gloster-Meteor-F-MK-4-102.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-103.jpg


En de voorste lip zit nu echt los :p
Gloster-Meteor-F-MK-4-105.jpg


Neuspoot cilinder is u/s, dus HAWE even contacten:
Gloster-Meteor-F-MK-4-106.jpg


En het gat in de romp waar de neuspoot doorheen gekomen is, SMILE:
Gloster-Meteor-F-MK-4-107.jpg


Eind van deze maand vliegklaar ga ik niet redden maar half mei moet toch weer kunnen.......
 
Ja, zonde, die is echt voorbij reparatie.

Op zich valt de schade bij mij wel mee, zijn voornamelijk de gears die eruit gerukt zijn.
Verder wat cosmetische schade.

De rechtervleugel stevigheid is hetgeen waar ik even goed over na moet denken, die is wat 'lastig' maar komt ook wel weer goed.


Nu ik zo aan het prutsen ben zijn er diverse zaken die ik mogelijk anders zou doen bij de 2de versie die ik nog heb liggen als ik die zou gaan opbouwen.

Onder andere zou ik dan de instelhoek van de vleugel kunnen aanpassen waardoor het stabilo weer op 0 graden gezet kan worden (die is nu redelijk positief gezet omdat de vleugel zelf eigenlijk een te grote instelhoek heeft).
in verband met het gewicht zou ik de turbines nog verder voor in de gondels proberen te bouwen.
De ECU`s etc. voor in de romp onderbrengen en dan met die mooie stekkers van SMT-RC alles vanuit de romp verbinden met de vleugel (wel de tank, UAT`s en kleppen op de vleugel laten).

Naja, hersenspinsels voor mogelijk V2 een keer......
 
Laatst bewerkt:
Back
Top