Gloster Meteor F Mk 4 van PHiB schaal 1:5

Mhhh, denk dat dat hem dan was, heb ook wel eens een plaatje gezien van hoe je je het zou moeten voorstellen.
Dat kwam wel in de buurt van @Gerald Rutten z`n reactie:
"Bij een model afstand van 80 meter zou bij een schaal van 1/3 de echte dus "meevliegen" op een afstand van 240 meter."
 
Natuurlijk zijn er tig omreken sites te vinden en dan kom je uit op waar Henri mee kwam.

Ik kwam oa deze tegen:
https://calculator.academy/scale-speed-calculator/

En als ik dat invul dan denk ik, mhhh, kom aardig in de buurt.

Snelheden voor de Meteor:
max: 965 km/uur
cruise: 540 km/uur
landing: 200 km/uur

Vul ik dat in in de bovenstaande calculator dan kom ik uit op:
max: 430 km/uur dat ga ik niet redden denk ik
cruise: 241 km/uur deze is zeker haalbaar
landing: 89 km/uur dat komt ook erg dicht in de buurt

Dus met mijn 'low ceiling show snelheid' van net onder de 200km/uur kom ik denk aardig in de buurt.
 
.
Ik vond deze nog:

upload_2023-9-21_14-58-27.jpeg


Groeten, Ramses
.
 
Als je als de snelheid/schaal aanhoud dan val je bij het landen uit de lucht, in dat geval moet je de wortel nemen uit de schaal, anders heb je niet genoeg lift.
 
Ik wist dat ik hem nog ergens had liggen maar kon hem niet vinden, dinsdagavond alle bakken overhoop gehaald, ook de servobak 3x want daar zou die in moeten liggen, niet kunnen vinden.
Buum nog geappt, heb jij hem soms eens een keer meegenomen? We hadden het er wel eens over gehad maar hij had hem ook niet.
Nou heb ik hem dan verkocht? leek mij ook niet want ik weet dat er een afwijking in zit.

Nou ja het zal wel, beetje zoeken waar ze hem het goedkoopst verkopen en wat gevonden maar dat doe ik nog wel een keer.

Ik moet hem toch hebben, pak de servobak open de deksel, ligt die gewoon bovenop......
GEVONDEN!!!!
Gloster-Meteor-F-MK-4-183.jpg


De originele pitot kon ik zo niet vinden, maar heb een koolstofbuisje gepakt en aan de romp geplakt (afstand tot de romp is ruim 1,5cm):
Gloster-Meteor-F-MK-4-184.jpg


Nu nog een plekje vinden voor de sensor en in m`n expander zien te krijgen, slangetje eraan en dan kan ik eens gaan vergelijken op een windstille dag met de GPS wat de afwijking is.

En dan gaan afstellen, heb ook al filmpjes voorbij zien komen om dit via de vario aan te sluiten, dan kan ik een range ingeven waar hij stil is. En als ik te langzaam gaat dat de toon dan ook lager wordt.
Daar later eens mee spelen.


Gisteravond de kist weer helemaal in elkaar gehad, de romp heeft wat extra oorlogsschade erbij maar dat wordt tzt wel een keer weer strak getrokken.

Alles even nagelopen en doet weer zoals het hoort, behalve het gear. Blijkbaar heeft de rechter cilinder een tik gehad en die lekte licht op de aansluiting van het bevestigingsblok, heb hem denk ik nu wel volledig dicht met wat sec. lijm, kan ik die vanavond inbouwen en als hij de druk vast blijft houden is hij er echt weer helemaal klaar voor.
 
Plan was om vandaag naar de Fly-In van PMF te gaan, echter vond ik het weer niet uitnodigend genoeg om de trip te maken.
Misschien een verkeerde keus maar het ligt niet direct naast de deur.

Vandaar dat ik afgelopen week druk was met het prepareren van de kist.

Gisteravond weer druk geweest om de kist klaar te maken, het rechter gear wilde alleen maar lekker in als het systeem vol onder druk stond.
Dat was normaal niet zo dus gear er uit gehad en bleek dat in de ingetrokken stand van de cilinder de as wat klemde.
Mogelijk een lichte beschadiging want na wat schuren met scotch brite liep die weer vloeiend.

Kist weer helemaal in elkaar (gister alleen al 3x gedaan, donderdag een keer of 4) en weer testen.
Kijk nu doet ie het weer zoals het hoort.

Ook meteen de accu geladen, na 3 vluchten op de trainingsdag is dit bijgeladen:
ECU L: 698 mA
ECU R: 638 mA
RX L: 826 mA
RX R: 825 mA

Maja, alles dus weer vliegklaar.

Deze week de romp en vleugel maar weer even verder strak trekken zodat het er weer wat netter uit ziet.
En de pitot eens zien te koppelen met de zender en instellen voor de volgende keer.
 
Gisteren een start gemaakt met de ombouw.

Eerst de Kingtech K70 uit m`n Eurofighter gelepeld:
Gloster-Meteor-F-MK-4-185.jpg


Gloster-Meteor-F-MK-4-186.jpg


Toen de linker JetCat P80 + toebehoren uit de Meteor gehaald:
Gloster-Meteor-F-MK-4-187.jpg


En ter vergelijk, formaat en waar de K70 ongeveer moet komen:
Gloster-Meteor-F-MK-4-188.jpg


Heb de turbines en componenten + pijp en UAT even op de weegschaal gehad.

Met de ombouw naar de K70 win ik per turbine set al zo`n 750 gram, 2 sets dus 1500 gram alleen al op deze ombouw.
Dan neem ik ook nog 1 ltr peut minder mee en minde rin de UAT`s wat ook al weer 1000 gram scheelt.

Dan hebben we het dus over 2500 gram minder op het start gewicht.
Denk dat ik hier en daar ook nog een paar gram kan afsnoepen dus hoop uiteindelijk op zo`n 3000 gram minder uit te komen.

Het is de bedoeling dat de K70`s helemaal in de neus van de gondels komen, de gondels lijken op het eerste gezicht stevig genoeg om de turbine daar aan te bevestigen.
Plan is om de neus bovenzijde van de gondel verwijderbaar te maken.

Ik heb een Grumania pijp van 75cm (ook het langste wat hun leveren) maar dan kom ik nog een 10cm te kort.
Ik heb nog een oude grotere pijp liggen, plan is om dat aan de achterzijde in te bouwen om het laatste gedeelte te overbruggen.
Staat ook beter een grote uitlaat ipv zo`n klein pijpje.

We zullen zien maar we zijn gestart.
 
Had de bevestigingsklem van de P80 nog niet gewogen.
Met die er ook nog af heb ik nu een gewichts vermindering van 1700 gram.

Dan wordt de bekabeling ook nog minder, minder slangen, minder koppelingen, geen houder meer voor de UAT`s etc. dus komt nog iets meer bij.
Moet dan wel weer iets gewicht toevoegen om de K70 te kunnen monteren maar denk dat dat vrij eenvoudig en licht kan.
 
Over Schaalsnelheid heb ik inderdaad ooit iets geschreven, maar ik weet niet meer waar en wanneer.

De aanleiding was, omdat ook bij schaalwedstrijden er nog steeds juryleden waren die bij het bepalen van de schaalsnelheid nog steeds de foute formule hanteerden door de snelheid van het origineel eenvoudig te delen door de schaal, maar dat kan nooit juist zijn, vandaar het artikel.
Op het wedstrijdformulier moet je namelijk de snelheid van het origineel opgeven, beter zou zijn om daar voor de vliegjury ook meteen de juiste omreken formule bij te vermelden nl. niet delen door de schaal maar delen door de wortel uit de schaalfactor (heel dicht bij benadering een ingewikkelde formule ontwikkeld door de NASA speciaal voor de schaalmodelvliegwedstrijden in de USA en in vereenvoudigde vorm overgenomen door de AMA voor hun schaalwedstrijden, nl. de wortel uit de schaalfactor).

groetjes, Jan.



 

Bijlagen

Thanks Jan.

We knutselen rustig verder.

Verstevigingen aangebracht:
Gloster-Meteor-F-MK-4-197.jpg


En verlijmd:
Gloster-Meteor-F-MK-4-198.jpg


Er zit voldoende stevigheid in de gondels voor het dragen van deze turbines, echter de turbinehouders zitten ook nog verlijmd aan de vleugel, moet setvig genoeg zijn zo.


Ik had nog een Grumania pijp liggen voor een F-86 van Dutch RC kits.
Maar die is maar 75cm lang en ik moet 85cm hebben.

Nu had ik ook nog een oude pijp rondslingeren waarvan ik de buitenmantel heb verwijderd en daar 2 stukken van gemaakt.

1 stuk opgerold en aan de Grumania pijp bevestigd, binnenkort eens een 2de pijp bestellen:
Gloster-Meteor-F-MK-4-196.jpg


Aan de achterzijde even snel een ring gemaakt welke de pijp ondersteund, deze zal nog verder bewerkt worden (maw gaten erin en dergelijk):
Gloster-Meteor-F-MK-4-199.jpg



We komen er wel, beide kappen kan ik zo af en opschuiven:
Gloster-Meteor-F-MK-4-200.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-201.jpg

Gloster-Meteor-F-MK-4-202.jpg
 
Berto,

Mooi 'mechanisme' om de motorkappen vast te zetten.
upload_2023-11-6_20-47-44.png


Wat ik me wel afvraag is hoe dat tijdens de vlucht blijft zitten.Is er geen luchtdruk die de kappen naar achteren duwt zodat de schroeven in het brede stuk van de 'slot' komen waardoor ze er kunnen afwaaien? Of zit het heel erg strak en moet je de kappen met kracht naar voren duwen?

Gr,
Mark
 
Naar achteren duwen is geen probleem, dan worden ze er alleen maar verder opgedrukt en verder naar achteren kunnen ze niet.
Dit zit namelijk aan de voorzijde ;)

En al zouden ze aan de achterzijde zitten dan zouden ze er nog niet afkomen, ze klemmen best lekker vast.
Wil ze zelfs nog iets losser hebben, moet nu nog iets te hard trekken om ze eraf te krijgen.
 
Vanwege zwaartepunt overweging snap ik de nieuwe positie van de motoren.
Maar jammer dat nu de startmotor zo voorin de gondel zichtbaar is. Bij het origineel zaten de motor een aardig stuk vanaf de inlaat
 
Klopt, maar dat zijn keuzes, voorzijde ligt 1 cm achter de neusrand dus van opzij zie je ze niet.
En in de vlucht al helemaal niet.

Ideaal zou zijn meer naar achter ook voor een kortere pijp maar ik moet al bijna 1kg lood in de korte neus stoppen om op het juiste CG uit te komen.
 
Back
Top