Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

HoTT updaten

Firmware versie tussen zender en ontvangers maakt bij h HoTT niet veel uit, als het maar V4 is. Als ze nog niet ingebouwd zijn kan het geen kwaad ze even te updaten. Het enige waar je op moet letten is dat je nauwgezet de handleiding volgt (met name de reset).

De laatste versie voor de MC20 is 1.082 (Scantijd voor sensoren verdubbeld)

Je kan de laatste versies hier downloaden.
 
Oeh. Dit gaat me even wat te snel.

Wat bedoel je met V4? Ik heb Firmware_Upgrade_grStudio_Ver-4.0.exe gedownload. Is dat die V4 waar je het over hebt? Dat start ik op en dan krijg ik een programma te zien waar ik onder andere de zender in kan updaten. Vervolgens spreek jij over het downloaden van versie 1.082 voor de MC20. Dan krijg ik een mc-20_english.bin bestand binnen. Hoe weet ik of die versie 1.082 en de versie die op mijn ontvangers staat 'V4' is?

Daarnaast las ik dat ik de firmware update van de ontvangers twee keer achter elkaar moet uitvoeren. Moet ik tussentijds resetten, moet ik de stroom eraf halen tussentijds? En de reset waar je over spreekt is dat de 'Werksreset' voor de ontvangers waar ik over lees? Hoe doe ik dat?

Mijn zender hoef ik toch niet te resetten? En als ik mijn zender update van 1.080 (duits) naar 1.082 (engels), moet ik dan de ontvangers ook updaten, of blijven die gewoon werken? (dit komt weer terug op het 'V4' verhaal. Hoe weet ik wat wel en wat niet V4 is)
 
Meer vragen, meer antwoorden :)

Zo heel moeilijk is het niet, je moet het vooral ook niet te moeilijk voor jezelf maken hoor.

Goed dat je al gevonden hebt dat je de ontvangers 2x moet updaten.
Dit is vanaf een bepaalde versie (weet niet meer welke) waarbij de bootloader in de ontvangers eerst word geupdate en daarna pas de firmware.
(Dus als je straks de meest recente firmware erin hebt staan hoeft dat niet meer)

De Werkreset voer je aan het eind van het verhaal uit, knopje op ontvanger ingedrukt houden tot led uit gaat of knippert.

NB. Alle updates aan ontvangers altijd uitvoeren zonder aangesloten servo's!

Als je dit pakket download, heb je de laatste versie (V4 dus). Momenteel bijgewerkt tot 31-7-2014.

Je vind de updates voor de zender in de map:
\HoTT_Software_V4\Official Version\33112_33116_33124_33020_33032_mx-xx_mc_xx\SD card\Firmware

En die van de ontvangers in de map die met het modelnummer begint, zoals:
33508_8CH_RX

Nb. ik zie net dat er bij alle ontvangers ook firmware bij staat met FS in de naam,
Voor zover ik heb kunnen vinden sturen die geen signaal naar de servo bij een failsafe.
(die gebruik je in de regel niet)

De menutaal maakt niets uit, zelf zou ik er nog wel de Nederlands stem nog op zetten ;)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, succes met updaten en veel vliegplezier!
 
Laatst bewerkt:
Firmware versie tussen zender en ontvangers maakt bij h HoTT niet veel uit, als het maar V4 is.

Ben ik niet met je eens. Ik ben al vaak problemen tegengekomen door het verschil in firmware.

De besturing zal er geen last van hebben maar je kan wel degelijk problemen krijgen met de telemetry.

Zorg bij graupner er altijd voor dat de firmware versie matchen.
 
V4

Ben ik niet met je eens. Ik ben al vaak problemen tegengekomen door het verschil in firmware.

De besturing zal er geen last van hebben maar je kan wel degelijk problemen krijgen met de telemetry.

Zorg bij graupner er altijd voor dat de firmware versie matchen.

Dat zeg ik toch ook, zorg dat je altijd op V4 zit.

V3 stamt uit de begintijd van HoTT, dus die zul je niet zo snel meer tegenkomen.
Arjan heeft dacht ik ook al meermaals aangegeven in dit draadje, dat V3 en V4 niet lekker werkt.

Bedankt :yes:
 
Sander, bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik heb het pakket gedownload en ik zie nu alles wat ik nodig heb.

Ik neem aan dat wanneer ik de zender en alle ontvangers update met de firmware uit dit pakket dat de firmware versie dan 'matched' zoals Tasz zegt? Ondanks dat de te updaten firmware van de zender 1.082 is en de te updaten firmware van de GR-24 ontvanger 3a78 is? Want dat 'matchen' blijf ik nog een beetje vreemd vinden. Ik kom van weatronic af waarbij de firmware van de module en alle ontvangers dezelfde versie is. En als je maar zorgt dat alles met dezelfde versie geupdate wordt, dan gaat het verder prima. Bij Hott kan ik zo'n 'match' niet vinden, terwijl Tasz daar wel voor waarschuwt.

Nb. ik zie net dat er bij alle ontvangers ook firmware bij staat met FS in de naam,
Voor zover ik heb kunnen vinden sturen die geen signaal naar de servo bij een failsafe.
(die gebruik je in de regel niet)
Dus de firmware met FS in de naam doet geen wijzigingen aan de servo-standen bij een failsave situatie? En die moet ik dus gebruiken want ik wil ook niet dat bij een fail-save mijn servo's gaan lopen.
 
Klopt en dat vind ik zelf ook vreemd..
Logica dicteert dan dat versie 4.1082 voor je zender zou zijn en 4.78 voor de ontvanger.

Als je dit pakket bewaart dan kan je hiermee alles in de toekomst updaten.
zo blijft alles "matched" :thumbsup:

Ps. tot je weer een nieuw pakket download en daar dan weer alles mee gelijk trekt.

Dus de firmware met FS in de naam doet geen wijzigingen aan de servo-standen bij een failsave situatie? En die moet ik dus gebruiken want ik wil dat ook niet?

Die is met name voor multirotors en geldt alleen voor SUMO-Mode voor zover ik heb kunnen vinden. Failsafe stel je via de zender in, die stuurt dit naar de ontvanger.
Geen FS versie gebruiken dus.

Nb. de Werkreset, reset alles!
Daarom moet je ook opnieuw binden, maar ook de failsafe opnieuw instellen na het updaten!
(Best handig om te weten)

Lees anders de handleiding even door, het gaat wat ver om hier alle vragen te beantwoorden die in de manual worden behandeld ;)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, gebruik: 33512_gr_rx12_3a78_f9.bin

Dank!

Ik ga vanavond even rustig met de zender en de ontvangers zitten en alles updaten. Dan ga ik toch eerst maar even een funjet programmeren. En morgen in alle rust mijn grote decathlon programmeren. Dat kost allemaal wat meer tijd. Dan hopelijk zondag eerst een rondje met de funjet en dan gassen met de decathlon. Als dat allemaal werkt maar eens kijken wanneer ik mijn grote zelfbouwkisten ga programmeren.

Ik heb er zin aan!

Ik heb hem nu aan de bijgeleverde plug-in adapter/lader liggen. Volgens de handleiding duurt het 15 uur voor de accu op deze manier 'vol' is. Is de zender zo intelligent dat hij het laden zelf stopt als de accu vol is? Of moet ik met die eenvoudige adapter zelf opletten dat ik de accu niet overlaad?
 
Zet de failsave op je gas (Kanaal 1) maar eens aan om te testen :)
(kan per kanaal aan/uit en positie)

Voor verdere vragen, zie handleiding :D

Succes !
 
Ik sluit me aan bij Tasz, de versies van zender en ontvanger moeten precies dezelfde zijn, zeker als je telemetrie wilt gebruiken.

De lader van mijn MX16 laadt gewoon door, deze moet ik zelf op tijd van de lader afhalen.
 
Ok, updaten van zender en alle ontvangers is me gelukt na wat gepruts.

Ik werd door de handleiding nog wel op het verkeerde spoor gezet. De handleiding spreekt bij het updaten van ontvangers over een menupunt in de software 'Hott receiver'. Die optie bestaat niet meer. Dat is kennelijk 'Hott device' geworden.

Bij het updaten van de ontvangers moet je wel heel lenig zijn. Dan moet je snel na het aanklikken van het update-bestand de 'set' knop op de ontvanger ingedrukt houden en dan ook de spanning op de ontvanger zetten. Daarna gaat hij probleemloos updaten.

Alleen het resetten van de ontvangers na de update vind ik niet helemaal duidelijk beschreven. Doe je dat door de 'set' knop ingedrukt te houden terwijl je de stroom erop zet. Dan wachten tot het lampje uit gaat en dan knop loslaten. toch??



Funjet is inmiddels ingeprogrammeerd. Morgen de Decathlon. Bij goed weer teminste. Want dat moet ik buiten doen. Binnen heb ik geen ruimte om die kist in elkaar te zetten.
 
Zo doe ik het altijd:

Reset
Om een reset van de ontvanger uit te voeren drukt u de SET-knop op de bovenkant van de ontvanger in en houdt u deze ingedrukt, terwijl u de stroomvoorziening inschakelt. Laat daarna de knop weer los.
Werd de reset uitgevoerd bij een uitgeschakelde zender of met een ongebonden ontvanger, dan knippert de LED van de ontvanger na ca. 2 tot 3 seconden langzaam rood en kan er via de zender direct daarna begonnen worden met een bindingsproces.
Werd er bij een al gebonden ontvanger een reset uitgevoerd en is het bijbehorende modelgeheugen in de ingeschakelde zender actief, dan brandt de LED na korte tijd groen als teken dat uw zender-/ontvanger-combinatie weer klaar voor gebruik is.
 
Om een reset van de ontvanger uit te voeren drukt u de SET-knop op de bovenkant van de ontvanger in en houdt u deze ingedrukt, terwijl u de stroomvoorziening inschakelt. Laat daarna de knop weer los.
Werd de reset uitgevoerd bij een uitgeschakelde zender of met een ongebonden ontvanger, dan knippert de LED van de ontvanger na ca. 2 tot 3 seconden langzaam rood en kan er via de zender direct daarna begonnen worden met een bindingsproces.
Werd er bij een al gebonden ontvanger een reset uitgevoerd en is het bijbehorende modelgeheugen in de ingeschakelde zender actief, dan brandt de LED na korte tijd groen als teken dat uw zender-/ontvanger-combinatie weer klaar voor gebruik is.[/I]

Weer wat geleerd, top tip!
 
Laatst bewerkt:
Graupner ESC T 35 vragen

Hoe zit dit nu?

Motor 1000 KV
Lipo 11.1 volt 1300 mAh
Regelaar Graupner T 35

Als ik ga rekenen kom ik uit op 1000 X 11.1 = 11000 en hiervan 0.75 blijft over 8325 rpm.

Nu geeft mijn regelaar een veel hoger toerental aan. Is dit juist of zie ik een aantal dingen over het hoofd?

Eerste foto is met bijna gas dicht.
Twee foto volgas weliswaar onbelast.
Zit er misschien een te kleine prop op 8X4.5. Volgens de ecalculator kan 10.6 draaien.

full



full



Mvg.Bernard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Te hoog aangegeven toerental

De instellingen van de onvolprezen Graupner regelaar nalopen.
Je moet dan even het aantal magneten die in je motor zitten
tellen en gebruiken bij het invullen! Dan is het goed!
(aantal polen) (zie flächenmodule)

Ook moet de gear ratio (overbrenging) staan op 1:1

Mvg

Ton
 
Esc t35

Hallo Ton,

Ik zou dan de motor moeten openmaken om het aantal magneten te tellen.:confused::confused:

Het betreft deze motor:
Turnigy D2830-11 1000kv Brushless Motor
Nergens een info over het aantal polen!

Zal er eens over nadenken om een geschikte backplated Graupner 1000 KV op de kop te gaan tikken.
Als ik de handleiding goed lees neemt de regelaar vanzelf die instelling over.

Mvg. Bernard
 
Het aantal polen is echt makkelijk te tellen. Dat kan de door de gaten voor de koeling heel makkelijk zien.
De meeste van deze motoren hebben twaalf polen. Negen polen komt heel zelden voor, dat zullen dan meestal snel draaiende binnenlopers zijn. Meer polen, vijftien of achttien, komen ook zelden voor. Dat zullen meestal veel grotere en langzaam lopende motoren zijn. Een voorbeeld daarvan zijn de motoren in elektrische fietsen.

Het aantal magneten zou je ook redelijk makkelijk moeten kunnen tellen. Daar hoeft de motor volgens mij niet voor uit elkaar. Het aantal magneten zal twee minder of twee meer zijn dan het aantal polen. De meeste motoren zullen dus tien of veertien magneten hebben. Een motor met tien magneten zal sneller draaien dan een motor met veertien magneten.

Afgaande op de gegevens van de motor denk ik dat het een twaalf polige motor is met veertien magneten.
 
Back
Top