Het opknappen van een Avonds F-16

Daar heb je groot gelijk in, helemaal mee eens!

Ik heb trouwens vandaag ook m'n neuspoot gekregen, heb er al een hele poos mee zitten spelen. Erg mooi, m'n complimenten! ;)

~Jolmer

hey

hey jolmer alles op zijn tijd hoor.
maar ik verwacht je deze zomer wel op de baan met de F 16.
binnen kort zal ik ook maar weer eens het luchtruim in.
maar het ziet er weer netjes uit allemaal.
groetjes sander:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

He Jolmer, ben tussen de bedrijven door al bezig met het neuswiel van de Flanker. Na een andere baan (niet meer in de ploegen) toch iets minder vrije tijd. Nu nog even sparen voor de nodige epoxy en glasdoek en dan gaan we de romp (265 cm lengte) soppen. Succes met de F-16!

Ik heb zojuist even de "Peel-Ply" van alle lijmverbindingen afgetrokken en dat ziet er goed uit!

Vanavond weer even verder prutsen en meer foto's op het forum!

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Zoals beloofd, weer even wat kiekjes!

Ik ben weer druk bezig geweest de laatste teveel gebruikte klodders Epoxy en de te droog gelamineerde (met hier en daar veel te scherpe punten glas, auw!) glasmat uit de romp te halen, zodat ik dit later weer kan verstevigen.

Alleen is de romp dan op bepaalde punten al gauw nét iets te dun, met als gevolg de nodige gaten in de romp...

IMG_3510.JPG

IMG_3511.JPG

IMG_3514.JPG

IMG_3516.JPG

Daarnaast heb ik het hoofdspant onder de Peel-Ply weggehaald en de nodige gaten t.b.v. het schaal landingsgestel geboord:

IMG_3513.JPG

IMG_3512.JPG

Ook het langspant ziet er stevig uit, alleen de naden met het spant ervoor moeten nog even gelamineerd worden:

IMG_3517.JPG

Als laatste foto van deze "sessie" even die van het afzagen van de speedbrakes. Ik probeer ze werkend te krijgen en (bijna) net zo mooi als die van Gerald te maken. Alleen wordt dat nog een lastige klus! :mrgreen:

IMG_3515.JPG

To be continued...

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Zekers, overmorgen weer de hele dag aan de bak!

Waarschijnlijk dan de start van 3 weken onafgebroken lamineren?! :D

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Hey iedereen!

Zo, weer terug met de volgende foto's van de renovatie van m'n Avonds F-16! Voor alle "hongerige" fans, waarbij het plaatsen van foto's af en toe iets te lang op zich laat wachten, excuses. Ik ben afgelopen weekend weer erg druk met de F-16 bezig geweest, waardoor het bijwerken van het forum op een lager pitje stond... ;)

Naast het constructiegepruts en Epoxy-geklodder van de vorige eigenaar van m'n F-16, waren ook de flaps mij een doorn in 't oog. Hij had nl. wél de moeite genomen om flaps op deze kist te bouwen (wat niet standaard is, dus je moet er moeite voor doen), maar hij heeft niet even de tijd genomen om het formaat ook maar te laten grenzen aan iets wat een beetje schaal is... :( En onder het motto "Nu we toch lekker bezig zijn...", heb ik besloten om de flaps (als ik ermee klaar ben, flaperons) exact schaal te maken.

In een later stadium ga ik ook de LE-flaps (ik schrijf het maar meteen goed, voordat Gerald weer over "slats" en 747's begint te ouwehoeren :mrgreen:) op de vleugels bouwen. Dit ziet er niet alleen veel fraaier uit, ik zal ze (net als de flaperons) zeker goed kunnen gebruiken. Ik vlieg nl. ook veel op een grasbaan, dus hoe sneller ik los ben en hoe langzamer ik kan landen, des te beter! :D

Aan het aanpassen van de flaps / flaperons gaat natuurlijk eerst het nodige denkwerk, berekeningen en uittekenen vooraf:

IMG_3518.JPG

IMG_3519.JPG

IMG_3520.JPG

~Jolmer

Laatst bewerkt:
En dan moet je er maar aan geloven; onder het motto "No guts, no glory!", gaan met die Dremel! :D

IMG_3521.JPG

Omdat de flaperons groter moeten dan de vorige versie, moet er natuurlijk ook een gedeelte uit de romp gehaald worden. Dit gedeelte komt later weer aan de flaperon vast. Daarmee houd ik de juiste vorm en ben ik het snelste klaar.

Eén van de beide deuvels, waarmee de vleugel (naast de drager) in de romp vast zit, wordt 4 cm. naar binnen verplaatst. Deze zat nl. exact op de scheiding van de flaperon. Uiteraard wordt dit punt ook in de romp verplaatst en versterkt met hout, glas- en koolstofmatten.

IMG_3522.JPG

Na het gedeelte van de flaperon uit de romp gehaald te hebben, ziet dat er als volgt uit:

IMG_3523.JPG

IMG_3524.JPG

Daarna stond ik voor een volgende uitdaging; het aanpassen van het gedeelte van de romp die grenst aan de flaperons, zodat ik de vleugel straks zonder problemen eraf en erop kan krijgen.

Iedereen die de F-16 goed kent, zal weten dat de flaperons aan de kant van de romp veel dikker worden en (in de dwarsrichting van de vleugel) grenst aan de scheef aflopende zijkant van de romp. Dit gedeelte vormt (voor het grootste gedeelte binnenin de vleugel) een kegel, waarvan één diameter die van de dikte van de vleugel is en de andere diameter die van de dikte van het gedeelte wat aan de romp grenst.

Waarschijnlijk lastig om dit verhaal te volgen, misschien wordt het pas duidelijk wanneer de vleugels klaar zijn en ik er een paar kiekjes van post? ;) Hoe dan ook, hier een kiekje van bovenstaande aanpassing:

IMG_3526.JPG

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Omdat ik de romp weer met glas- en koolstofmatten moet dichtmaken, heb ik twee mallen gemaakt die in de nieuw ontstane gaten in de romp geplaatst worden. Omdat ze zijn gemaakt van karton, heb ik ze met stevige tape ingetaped, die ook nog eens niet aan Epoxy hecht.

IMG_3527.JPG

Om het vorige verhaal van de "kegel" van de flaperons te verduidelijken, helpt de volgende foto misschien? De diameter van de koker van de mal, is dezelfde als die van de kegel van de flaperon waar hij aan de romp grenst. Die diameter moet dus (haaks op de romp) in de romp worden uitgespaard, want anders zou je de vleugels niet meer op en van de F-16 kunnen krijgen. En dat zou klote zijn, nietwaar? :mrgreen:

De oplettende F-16 kenners (en daar zijn er nogal wat van, onder de lezers van dit draadje ;)) zullen nu meteen een vraag stellen: heb je dan straks niet een gat tussen het aangepaste gedeelte van de romp en de flaps? Inderdaad, dat is waar. Maar daar komt later een stuk flexibel kunststof overheen, die (bij montage van de vleugel) omhoog geduwd kan worden en later weer naadloos aan de rand van de flaperon grenst.

IMG_3528.JPG

De binnenkant van het aangepaste gedeelte van de romp, die ik dus binnenkort moet dicht lamineren, ziet er als volgt uit:

IMG_3529.JPG

Nog een paar kiekjes van deze mallen:

IMG_3530.JPG

IMG_3531.JPG

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Ter voorbereiding op het lamineren van bovenstaande aanpassing, heb ik meteen maar even de overige zaken (die ik opnieuw moet lamineren) aangepakt. Zo ook de opening van het boordkanon, die ook verprutst was door de vorige eigenaar. Een stukkie tape erover en dan aan de andere kant weer dichten met ingedikt hars en een aantal glasmatten. Dan kan ik op een later tijdstip er weer iets moois van maken...

IMG_3533.JPG

Ook andere gaten in de kist, die door Mendelt al als "gatenkaas" is aangeduid, dichtgetaped ter voorbereiding op het lamineren:

IMG_3534.JPG

Het volgende rooster in de romp ook maar weer eerst dichten. De vorige eigenaar had hier zo z'n best gedaan om dit netjes te krijgen, maar wat hij aan romp overgelaten had was echt flinterdun. En als je dan in de kist bezig bent en er wat spanning op de romp komt, knapt er wel eens iets... :(

IMG_3535.JPG

De andere gaten ook getaped...

IMG_3536.JPG

IMG_3537.JPG

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Meer tape dan F-16? :mrgreen:

IMG_3538.JPG

Dan moet het er maar van komen; het lamineren! :D Epoxy en overige accessoires in de aanslag en gaan met die banaan!

IMG_3540.JPG

IMG_3541.JPG

~Jolmer

Ik dacht de meeste gaten, vóór het lamineren van de grote aanpassing van de romp, wel even te kunnen lamineren, alleen was de hars al bijna op en uitgedroogd voordat ik eraan kon beginnen. Nou ja, dan zitten in ieder geval de meeste gaten in de romp maar weer dicht! :D

IMG_3542.JPG

IMG_3543.JPG

IMG_3544.JPG

IMG_3545.JPG

Ik hoop vanavond de aanpassing van de romp te kunnen lamineren. Wel spannend, want je creëert hiermee een nieuwe vorm en om nou te zeggen dat ik een groot expert ben op het gebied van lamineren...

Dit is nog maar de derde keer dat ik iets lamineer, dus iedereen maar even duimen, hè?! ;)

To be continued!

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Waarom lamineer je niet de hele stroken maar laat je een stuk droog? Ik smeer altijd het hele stuk in, dan hoeft je het verder niet meer af te werken. Wat is jouw geheim / reden?

Ik snap je vraag niet helemaal.

Zie je de "Peel-Ply" misschien voor glasmat aan, of heb ik het mis?

~Jolmer

Mmh... ik denk het. Dat spul ken ik niet :) Dus er zit nog een laag over de glasmat heen? Dat steekt dus uit.

Jep, wat op de foto's droog gelamineerde glasmat lijkt (met die rode draden erdoor heen), is zgn. "Peel-Ply". Dit is net als glasmat geweven doek, waarin overtollig hars wordt opgezogen en die je na uitharding van het hars zó van de gelamineerde glasmat af kan trekken.

Zo creëer je een mooie, niet te natte, laag glasdoek waarop je zonder voorbehandeling evt. verder kunt lamineren. Echt geniaal spul! :D

Maar inderdaad, je moet er maar net van gehoord hebben. Gelukkig heb ik mensen om me heen die me dat allemaal toefluisteren, dus aan hun alle eer! ;)

Ik heb de Peel-Ply overigens hier vandaan: Fa. Duursma.

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Goed bezig die Jolmer! Leuk hoe je dat oplost bij de romp/flap aansluiting.

Tóch weer effe zeiken over je L.E.flaps ;), je kunt ze niet gebruiken bij take-off voor een kortere baan. Als je ze naar beneden zet zal je kist nóóit loskomen omdat je gemiddelde vleugel koorde niet positief genoeg is. De echte heefd daar ook last van, echter meteen na "weight off wheels" na loskomen klappen ze wel meteen naar beneden voor slow speed handling. Tijden de start staan ze zelfs 2 graden naar boven om dat effect nog meer tegen te gaan.

Hieronder een filmpje waar je dat mooi kan zien, bij 1:23min. (Cool filmpie trouwens....:cool:)
Edit: zelf net ook nog effe weer gekeken, bij 5:08 zie je hem pas écht hard werken, max G met vapour all over de kist....en maar proberen te ademen die kerel ha ha ha!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back