Het opknappen van een Avonds F-16

Hey Gerald,

Je hebt (as usual) helemaal gelijk! ;) Ik had die zin in dat stukje citaat even moeten opsplitsen in de start en de landing. Ik heb in het boek van DACO ook al gelezen dat ze bij de start zelfs omhoog staan, wat ik straks natuurlijk ook ga doen!

Ik vind het gewoon erg prettig om vooral ook bij een landing beide te kunnen gebruiken. Het landingsgestel is weliswaar sterk (;)), maar als je met deze control surfaces je landingssnelheid naar beneden kunt halen, dan lijkt mij dat alleen maar handig?

Maar goeie zaak dat je mij / ons scherp houdt?! :D Blijf komen met feedback, alleen maar leerzaam! En inderdaad, erg cool filmpje (die al een hele poos bijna in m'n scherm gebrand was, van de vele herhalingen :mrgreen:)!

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Mooi die computer geregelde techniek :) Heeft iemand het wel eens in een model geprobeerd? Kwestie van wat gyro's en sensoren aanelkaar koppelen.

Mooi die computer geregelde techniek :) Heeft iemand het wel eens in een model geprobeerd? Kwestie van wat gyro's en sensoren aan elkaar koppelen.
Een gyro gaat niet helemaal op, tenminste niet op de LE-flaps en flaperons aan te sturen. Die moeten worden bijgeregeld a.d.h.v. de Angle Of Attack (AOA), niet aan een plotselinge rotatie om één van de assen.

Ik maak, net als Gerald bij z'n 1:5 F-16, een aantal programma's: één voor start, één voor vlucht en één voor landing, waarmee ik de desbetreffende control surfaces aanstuur / instel. Misschien dat ik nog een aantal schakelaars toewijs om op deze programma's in te kunnen breken, in geval van plotselinge veranderingen...

~Jolmer

Mooi die computer geregelde techniek :) Heeft iemand het wel eens in een model geprobeerd? Kwestie van wat gyro's en sensoren aanelkaar koppelen.
Volgens mij nog niet geprobeerd maar lijkt me wel een grappige uitdaging en goed mogelijk, zo'n beetje alles met elkaar mixen, weight-on-wheel switch, airspeed sensor gemixed met uitslagen etc etc.... Mij niet gezien, ben geen electronica wiz, ik hou het simpel.

@Jolmer, ja voor de landing zal hij ideaal zijn, ook bij high alpha flight. Ik zit zelfs te twijfelen of ik hem met hoogteroer mee ga mixen, straks eens kijken welk effect dat op pitch heefd. Ik denk dat dat namelijk wel eens mee kan vallen. Trek op je bovenaanzicht tekening maar eens een lijntje over de vleugel waar je zwaartepunt komt te liggen. Je zult zien dan oppervlak voor en achter cg van de LE flap bijna evenveel is, weinig pitch verranderingen gok ik.....we zullen zien! :mrgreen:

Daarom zei ik ook EN sensoren ;) AOA is eenvoudig te meten en de snelheid ook. Combineer dat met gyro's en snelle servo's en een slim chipje zou de kist super stabiel moeten kunnen houden :) Leuke uitdaging voor veel later.... ;)

Ik ben ook érg nieuwsgierig! Ik probeer de kist ook zo licht mogelijk te houden, dus dat zal de minimale landingssnelheid ook ten goede komen. Al ga ik daarin niet zover als jij met jouw 1:5, haha! :mrgreen:

Ik moet alleen helaas wel de servo's voor de flaperons en LE-flaps in de vleugel bouwen, toch een concessie die ik moet doen. Ik kan de LE-flaps niet op "jouw" manier aansturen, omdat daar in de romp de brandstoftanks zitten.

Weet jij trouwens hoeveel graden de flaperons bij landing naar beneden staan? En wat zijn de maxima van de LE-flaps?

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Daarom zei ik ook EN sensoren ;) AOA is eenvoudig te meten en de snelheid ook. Combineer dat met gyro's en snelle servo's en een slim chipje zou de kist super stabiel moeten kunnen houden :) Leuke uitdaging voor veel later.... ;)
Die "en" was mij ontschoten. Tsja, dit moet wel te doen zijn. Alleen is dat allesbehalve KISS, zal 'k maar zeggen.

Ik houd het gewoon op manuele aansturing, via m'n zender... ;)

~Jolmer

Zojuist tussen de bedrijven door nog even één van beide mallen gelamineerd.
Eerst met fijn doek, daarna met dikker keperdoek en tenslotte met stevig koolstofdoek.

Dat moet wel sterk genoeg zijn, lijkt me? :mrgreen:

IMG_3547.JPG

~Jolmer

Yep.

2mm pianowire door de hele achterlijst trek ik er uit als de sidewinder er af ligt, dan komt de flap los. Wel zo handig vanwege dat kleine tapse hoekie in de romp waar je anders vast loopt, je weet wel! ;) Hetzelfde ook bij de LE flaps.

Grt,
Gerald

GroteFoto-WUVAGDAA.jpg

Slim, inderdaad! Een erg fraaie oplossing!

Alleen kom ik er toch niet onderuit om servo's in de vleugels te bouwen, vanwege ruimtegebrek in de romp. En ik gebruik vaste scharnieren, dan moet je wat anders.

In ieder geval een goed idee, mocht ik ooit nog eens een andere F-16 nemen... ;)

~Jolmer

In ieder geval een goed idee, mocht ik ooit nog eens een andere F-16 nemen... ;)

~Jolmer

Die wordt vast veeel groter :rolleyes:. Je gaat lekker, maar als je nou weer gaat lamineren maakt dan als laatste je hars aan, het lijkt nix even wat gaten dichten maar het kost je zo een paar uur aan voor bereiding.
Die peel-ply is een nijlon weefsel en wordt ook wel van dakron gemaakt. Een ballon fok van een boot is ook dit spul.

Ga zo door :thumbsup:
Grts,
Peter

Er is in de tussentijd niet érg veel gedaan, maar tóch weer iets om te laten zien;
ik heb een stuk hout in de romp gelamineerd, waarin één van de beide deuvels van
de vleugel uitkomt.

Hier een paar kiekjes:

IMG_3554.JPG

IMG_3555.JPG

IMG_3558.JPG

Met het lamineren kun je maar geen genoeg licht op het werk hebben! :mrgreen:

IMG_3556.JPG

Daarnaast nog even een aantal gaten in de romp gedicht, deze keer aan het einde van
de romp waarop uiteindelijk de nozzle geschroefd wordt.

Zou het nog iets zijn om ook een echt werkende nozzle te maken, of sla ik nu door? ;)

IMG_3557.JPG

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Zo, inmiddels weer wat verder!

Ik heb eerst wat lamineerwerk aan het einde van de romp (begin van de nozzle) verfraaid,
want zo kan dat er natuurlijk niet uit blijven zien, toch? ;)

IMG_3559.JPG

De gaten in de romp zijn mooi dicht en dit gedeelte heeft nu de gewenste vorm:

IMG_3560.JPG

Daarna heb ik een stuk stevig multiplex in de vleugel gelijmd, op de plek waar uiteindelijk
één van de beide deuvels ingelijmd wordt:

IMG_3562.JPG

Daarna ben ik van start gegaan met de aanpassingen aan de spanten in de romp,
t.b.v. het schaal neuswiel! Ik heb de unit eerst maar eens gepast en bestudeerd:

IMG_3563.JPG

IMG_3564.JPG

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Passen en meten...

IMG_3565.JPG

IMG_3566.JPG

...en na veel gedremel en geschuur past 'ie! :mrgreen:

IMG_3567.JPG

IMG_3568.JPG

Zo zien de spanten er nu uit, na de aanpassing:

IMG_3570.JPG

IMG_3571.JPG

Binnenkort weer verder!

~Jolmer

zozo een echte modelbouwer zie ik hier, en zien wij deze werkend en al op de bbq of is dat iets te snel.

gr rene

Back