Het opknappen van een Avonds F-16

Heel erg bedankt, hoor! :mrgreen:

Toppie, ziet er nu al goed uit! Kan niet wachten de boel af te werken! Met 30 min Epoxy al die schroefjes erop dippen... ;)

~Jolmer

Hallo iedereen!

Zo, tijdens mijn korte afwezigheid op het forum ben ik weer flink aan het bouwen geweest! :D Ik ben begonnen aan de bouw van één van beide nieuwe flaperons, omdat ik het gedeelte wat ik uit de vleugel heb gezaagd niet meer kan gebruiken. De vorige eigenaar heeft z'n eigen formaat flaps verzonnen en daarmee eigenlijk de vleugels op die plek verminkt. Daarom heb ik dus zelf tekeningen gemaakt en die bij de bouw van de nieuwe flaperon(s) gebruikt.

Omdat de foto's nogal "self explanatory" zijn, geef ik hier een kort fotoverslag zónder tekst. Mocht iemand over een bepaalde foto opheldering willen, dan hoor / lees ik het wel... :mrgreen:

Hier de kiekjes van de bouw van de flaperon:

IMG_3740.JPG

IMG_3741.JPG

IMG_3742.JPG

IMG_3743.JPG

IMG_3744.JPG

~Jolmer

Vervolg van het fotoverslag van de bouw van de flaperon:

IMG_3770.JPG

IMG_3771.JPG

IMG_3772.JPG

Ik ben erg blij dat alles een beetje is gelukt! ;)

Dan rest de flaperon nu nog het lamineren met glasdoek, de boel in de primer spuiten en vervolgens nog enig plamuurwerk. Maar na het lamineren zal ik eerst de boel exact te pas moeten maken met de vleugel, incl. de voorbereidingen voor het plaatsen van de scharnieren.

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Goed bezig Jolmer :thumbsup:

Dan rest de flaperon nu nog het lamineren met glasdoek, de boel in de primer spuiten en vervolgens nog enig plamuurwerk.
Als je dit in een andere volgorde doet hoef je na het glassen niet meer te plamuren ;-)

Ik zou het zo doen (althans als het netjes moet ;-) ).
- flaperon waar nodig plamuren,
- geheel schuren zodat het oppervlakte goed is,
- lamineren,
- primer laag.

Als het goed is hoef je dan niks meer te plamuren, licht schuurpapiertje erover en spuiten maar.

Ik zou het zo doen (althans als het netjes moet ;-) ).
- flaperon waar nodig plamuren,
- geheel schuren zodat het oppervlakte goed is,
- lamineren,
- primer laag.
Zit je dan niet met de hechting van de polyesterplamuur op het hout? Peter Coers heeft me daarvoor gewaarschuwd en vertelde me dat de plamuur eigenlijk een primerondergrond nodig heeft?

En netjes moet het zeker! :mrgreen:

~Jolmer

hout plamuren doe je gewoon met balsaplamuur ;-)

Als je dan je flaperon goed afwerkt hoef je niets meer te plamuren daarna.
Misschien enkel nog met spuitplamuur erover maar meer hoeft zeker niet als je het goed doet en dat kan jij :yes:

hout plamuren doe je gewoon met balsaplamuur ;-)
Hecht de Epoxy en glasmat zich dan goed aan deze plamuur? Is die ondergrond niet te zacht? De flaperon moet nl. deels z'n sterkte krijgen door deze laag...

Die balsaplamuur, is dat te vergelijken met plamuur t.b.v. Styropor? Ik heb hier nog een potje "Robbe Rostuff Styro - Superleichtspachtel für Styropor" staan. Waarschijnlijk heel ander spul dan die balsaplamuur? :neutral:

~Jolmer

Hecht de Epoxy en glasmat zich dan goed aan deze plamuur? Is die ondergrond niet te zacht? De flaperon moet nl. deels z'n sterkte krijgen door deze laag...

~Jolmer

Hoi Jolmer,

Dit gaat prima, de laag dikte van de plamuur die je op zet is niet veel, als je dunne 24 uurs epoxy gebruikt inpragneerd de plamuur en wordt het een hard geheel.

Mocht je twijfels hebben.. maak dan een proefstukje, als het droog is kan je kijken of je het glasmatje er af krijgt.

Groet Jan.

Dan zit dat wel snor! ;)

Kan ik die Styropor-plamuur gebruiken, of moet ik echt balsaplamuur halen? Heeft iemand een goed en goedkoop adres? En is die balsaplamuur gemakkelijk te verwerken en te schuren?

~Jolmer

Balsa plamuur is goed te verwerken, na bewerken met een zachte vochtige kwastje krijg je het mooi glad in rondingen.
Balsa plamuur is volgens mij niet duur.

Jan.

He Lomer, sinds wanneer ga jij voor goedkoop??? Alleen het beste is goed genoeg voor jou, toch? See you!

He Lomer, sinds wanneer ga jij voor goedkoop??? Alleen het beste is goed genoeg voor jou, toch? See you!
Ik probeer toch wakker te blijven en niet ergens teveel voor te betalen. Ik heb tot nu toe altijd redelijk goed ingekocht, al is dit alles natuurlijk een dure hobby.

Ik ga binnenkort eens in de bouwmarkt kijken, het schijnt dat Alabastine een bepaalde filler heeft die exact hetzelfde is als balsaplamuur (hoorde ik net van Peter Coers). En dat scheelt meer dan de helft! :mrgreen:

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Die easy vuller is prima spul.
Of de wel haarscheurvuller.
Stuift lekker bij het schuren.

Ga lekker zo door.

Han.

Back