Kyosho gx 46 motor starten

Er van uitgaande dat Beginner het daadwerkelijk leuk vind om met motortjes te klooien, kan ik alleen maar zeggen:

Vroeg of laat zul je moeten besluiten om wel of niet in een hobby te gaan investeren

Een nagelnieuwe .46 kost maar 66 euro, en is van absoluut acceptabele kwaliteit....

https://hobbyking.com/nl_nl/asp-s46a-two-stroke-glow-engine.html

Hier op het forum even goed navragen wat de beste inloop procedure is (de procedure zoals door ASP omschreven is wat erg algemeen en levert m.i. goede maar niet perfecte resultaten op).

En dan kun je er weer heel lang tegenaan....
 
Of... deze https://hobbyking.com/nl_nl/asp-s52a-two-stroke-glow-engine.html is twee euro duurder maar heeft een betere uitlaat die minder herrie maakt. De uitlaat is te 100% te vergelijken met de de superquiet tweetakt uitlaat van Just engines zie plaatje. Uiteraard wat Brutus zegt is waar, hobbies kosten nou eenmaal geld. Doorzeuren met zo'n oude versleten motor is zonde van de tijd en dan kom je weinig aan vliegen toe.
 

Bijlagen

  • supersilence uitlaat.PNG
    supersilence uitlaat.PNG
    162,5 KB · Weergaven: 207
Laatst bewerkt:
Ik heb besloten mijn motor gewoon zo te houden. Ondertussen heb ik hem ook al los gekregen. Na ongeveer 3 slagen slaat hij al aan.
 
"los" is een apart begrip

Kan slaan op een motor die net is ingelopen
of dat de wonderolie er uit is..
maar ik vermoed dat jij gewoon bedoeld dat hij makkelijker start.

Dat hoort eigenlijk ook zo.
een goed afgestelde motor zal (eerste keer van de dag uitgezonderd) doorgaans vlot willen starten.
een motor waarvan de carb compleet ontregelt is, rommelt meestal stevig. slecht starten, slecht oppakken etc.

Gewoon lekker aan de gang met dat ding.
naar de club, en vliegen!
 
Motor is perfect afgesteld nu. Nog een nieuwe gloeiplug bestellen en dan vliegen maar(hopelijk zo snel mogelijk). Ik ben enorm onder de indruk van wat het motortje allemaal kan.
 
Je bedoeld dat het er flink waait en behoorlijk herrie maakt?
Nu de knuppels gaan inleren om te gaan wat jij straks allemaal kan ;)

Volgas met met een .46 AX betekend dat een voetveeg in de garage weg vliedert.
Met een elektrische Rascal 40 gaat dat nog beter... Haha :banana:

Kortom, gaat goed komen! En dat is mooi!
 
De club heeft momenteel te veel leden, dus ik zit nu op een wachtlijst. En toen ik eens mijn motor verder aan tunen was, heb ik een beetje olie opgevangen en geprobeerd of het nog brande. En dat deed het ook met de typishe kleur van brandend nitromethaan. De vlam bleef redelijk lang branden(25 sec) dus ik denk dat de nitromethaan niet helemaal wordt verbrand. Is dat normaal?
 
Dat kan inderdaad... (al heb ik dat eigenlijk nog nooit getest).

Een gloeiplugmotor gooit ongeveer 20% van de brandstof onverbrand weer de uitlaat uit. Dat is nodig, om het principe van de gloeiplug goed te laten functioneren....
 
Dat kan inderdaad... (al heb ik dat eigenlijk nog nooit getest).

Een gloeiplugmotor gooit ongeveer 20% van de brandstof onverbrand weer de uitlaat uit. Dat is nodig, om het principe van de gloeiplug goed te laten functioneren....

Beginner snapt het, ik niet.
Hoe laat een teveel aan brandstof het principe van de gloeiplug goed functioneren?
Groet,
Sam
 
Je regelt met de overmaat aan brandstof het ontstekingstijdstip.
Als je een gloeiplugger afstelt, draai je niet het mengsel naar stochiometrisch toe zoals bij een benzinemotor, maar naar het mengsel waarbij het ontstekingstijdstip optimaal ligt. Stochiometrie heeft daar heel weinig mee te maken, want anders dan bij benzine heeft bij methanol Stochiometrisch betrekkelijk weinig invloed op de ontwikkelde warmte (niet temperatuur, warmte... zijn twee verschillende dingen). Wel iets, maar niet veel.
(je hebt zelf een methanol motor op vonken: draai die maar eens rijker, en je zult merken, dat het toerental véél minder snel daalt, dan bij een gloeiplugger het geval zou zijn. Doe hetzelfde met een benzine motor en het ding kakt in elkaar als een kaartenhuis).

Beneden een bepaalde overmaat, is dat ontstekingstijdstip niet stabiel: Je weet, dat er motoren zijn die veel Nitro willen hebben, en motoren die met minder toekunnen. Het verschil zit hoofdzakelijk in de compressieverhouding.
Motoren die veel Nitro willen, hebben een lagere compressieverhouding.
Zou je zo'n motor op 0% Nitro gaan stoken, dan word je min of meer gedwongen het mengsel tamelijk schraal af te stellen, om het tijdstip weer op zijn plek te krijgen. Daarmee kom je echter vaak in een gebied waarin het tijdstip niet stabiel blijft als bijvoorbeeld de motor heter word. Vaak merk je dat de motor wel wil lopen, maar érg kritisch word met afstellen, of dat het LIJKT alsof de afstelling verloopt in de lucht.
Dus verhoog je de compressie, zodat je weer het juiste tijdstip krijgt met tóch voldoende overmaat om de boel stabiel te houden.

Zonder die overmaat, kan een gloeiplugger eigenlijk niet goed functioneren.
 
Je regelt met de overmaat aan brandstof het ontstekingstijdstip.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens, hoewel ik liever zeg dat je met de hoeveelheid brandstof naar het optimale verbrandinspunt (ontsteking) toe regelt. In mijn wereld ligt het ontstekingspunt vast;).
Maar daarmee is mij nog steeds niet duidelijk hoe de overmaat het principe van de gloeiplug goed laat functioneren. De gloeiplug speelt slechts een bijrol in de ontsteking, een onmisbare bijrol dat wel. Motor zonder gloeiplug kan ook maar zal wel heel (zeg maar verrekkes) zwaar door de compressie te krijgen zijn...
Als we er vanuit gaan dat de compressie de brandstof laat ontbranden, en dat niet één motor recht uit de fabriek exact gelijk is qua compressie aan een andere hoe komt het dan dat toch alle motoren ongeveer gelijk presteren? Doen wij dat dan zelf door meer of minder brandstof toe te laten en daarmee eigenlijk te zorgen dat de compressie zodanig wordt zoals de fabrikant bedoelt heeft? Heeft een versleten motor met lage compressie daarom zoveel brandstof nodig?
Als je zo'n motor dan voorziet van vonkjes (waarbij je het ontstekingspunt exact gelijk maakt aan dat van die motor met gloeiplug, want dat punt ligt immers vast;)) dan kun je met minder brandstof toe omdat het extra wat nodig was om de compressie te beïnvloeden niet meer nodig is.
Zou je eigenlijk niet kunnen zeggen dat wij brandstof weg gooien om de tekortkomingen van ons motortje te repareren? Of zullen we dat maar afstellen noemen?:D
Groet,
Sam.
 
Inderdaad, hele kleine verschillen (productie toleranties) stel je domweg bij door het mengsel.

Het ontstekingspunt van een motor met gloeiplug ligt NIET vast.... het "zweeft" een beetje, en het kan bij constant volgas wel een graad of 5 heen en weer gaan.
Het enige wat "vast" ligt, is de waarde van "waar hij eigenlijk hóórt te ontsteken". Ik denk dat jij DIE waarde bedoelt....
Die gedachte moet je zo snel mogelijk loslaten, want je zet jezelf er mee op het verkeerde been: de theoretische waarde ligt vast, de realiteit is dat hij all over the place is.
M.a.w. als je een motor afgesteld hebt op wat je denkt dat ideaal is, kan de boel door meerdere factoren van buitenaf, nog steeds aan de haal gaan, en dan ga je de mist in met eventuele diagnostiek.

Ook de rol van een gloeiplug moet je NIET onderschatten: het ding is net zo onmisbaar als een bougie in een benzinemotor of een injector in een diesel.
EDIT: Hier moet even een nuance bij: een diesel ontsteekt op compressie (het heet worden van lucht door een snelle samenpersing), een gloeiplugmotor ontsteekt echter grotendeels op druk (gewoon het feit dat de druk in de cylinder boven een bepaalde waarde ligt, ongeacht de temperatuur), en dat is een redelijk significant verschil....

Wat ik bedoel met "het principe functioneert vanwege die overmaat" is dat als je de compressieverhouding gaat verlagen, de motor theoretisch schraler afgesteld kan worden.
Plug en mengsel zijn echter niet de ENIGE factoren: motortemperatuur heeft er ook een heel kleine invloed op.
Een vroegere ontsteking zal de motor heter laten worden, en een latere ontsteking kouder, MAAR een hetere motor ontsteekt vroeger en een koudere motor later, dus die twee versterken elkaar. Er gaat geen "zelfstabiliserende werking" van uit.

Ga je nu de compressieverhouding verlagen om met minder brandstofovermaat te draaien, dan word helaas de invloed van motortemperatuur groter, relatief in de "mix van invloeden".
Dit volgt uit het feit dat er minder massa in de cylindervulling zit, en de temperatuuroverdracht van cylinderwand naar mengsel dus een grotere temperatuursverandering met zich mee brengt. Ook is er minder vloeistof die kan verdampen, en verdamping absorbeert nu eenmaal heel veel warmte zonder de temperatuur te laten stijgen.
Ergo: bij een armer mengsel heeft de motortemperatuur een grotere invloed, dan bij een rijker mengsel.
Ofwel, op het moment dat je de compressieverhouding zo ver verlaagt, dat je min of meer stochiometrisch draait, krijgt de invloed van de motortemperatuur de overhand, en een hele kleine verschuiving van het tijdstip (bijvoorbeeld vanuit een duikvlucht in een klim overgaan) leid dan tot een zichzelf versterkende cirkel van "hetere motor=>vroegere ontsteking=>NOG hetere motor=>NOG vroegere ontsteking"....

En DAARVOOR dient die overmaat, om te zorgen dat de invloed van motortemperatuur onderdrukt wordt, en de motor stabiel blijft.
Probeer het maar met een motor die voor 30% Nitro ontworpen is, om hem op 0% te laten draaien... hij draait wel, maar zal uiterst kritisch zijn op de naalden op de grond, en in de lucht hoogstwaarschijnlijk erg onbetrouwbaar zijn, met een heel vervelende neiging tot heet lopen.

Men zegt vaak "de Nitro dient voor de koeling" maar dat is dus niet zo.... de Nitro dient om het mengsel zodanig rijk te krijgen, dat je een stabiel ontstekende motor krijgt.
Je zou óók kunnen stellen dat je de Nitro gebruikt om het vermogen te verhogen, en de compressieverhouding aanpast om detonatie te voorkomen.
Beide uitspraken kloppen, het hangt puur af van of je het probleem van links of van rechts benadert....
 
Laatst bewerkt:
Ik zal daar wel nog wat over moeten nadenken voor ik het zal begrijpen.
Daar hoef je je niet voor te schamen: ik heb er ook HEEL lang over moeten denken, ondanks dat juist dit gedeelte van motortechniek ("wat gebeurt er precies in een motor?") mijn vak is....
 
Back
Top