Ik heb mijn motortje net voor ong. 10 min. buiten laten zingen. Ik heb dat gedaan om mijn motortje wat gewoon te laten worden aan mijn brandstof.
Waarom zou dat noodzakelijk zijn? Waar heb je die informatie vandaan?
Vooralsnog leuk om vast te stellen dat de motor nog werkt, maar daar heb je geen 10 minuten voor nodig.
Gezien je eerdere opmerkingen lijkt deze motor nog helemaal niet ingelopen, dus dat moet nu - voordat je er anderszins mee gaat prutsen- allereerst gebeuren.
Maak je een zuigerveer- of een gladde staal/gietijzer unit -die moeten daarom WEL heel rijk inlopen- heel snel kapot bij een te hoge temperatuur tijdens het inlopen, een ABC, AAC, of anderszins loopt gewoon NIET in, als de bedrijfstemperatuur niet gehaald wordt. Dat gaat alleen bij volgas EN met de goede mengselinstelling. Wel heel belangrijk is, zo als ik al schreef, dat je dit de (ongeveer) eerste tien keer maar heel kort doet, 1 minuut of daaromtrend. daar na steeds langer - zolang de motor dat volhoudt.
Neigt de motor aan het eind van zo'n periode naar zwaarder lopen, meteen stoppen, HELEMAAL af laten koelen en -iets korter-overnieuw beginnen.
Ik heb hem redelijk rijk laten draaien en heeft 1/3 van de tank gebruikt.
De stationair sproeier staat al goed, maar de hoofdsproeier niet. Ik gaf geen vol gas.
Voor mij voldoende aanwijzing dat je nog niet weet wat je aan het doen bent.
Kijk dus even terug naar waar ik de inloopprocedure beschrijf (
#91)
Omdat je kennelijk niet hebt begrepen dat dit volgas gebeurt, zeg ik het nog eens, maar nu met andere woorden:
Voor je gaat starten, carburateur helemaal open, vastzetten in die stand en afblijven (niet gaan prutsen met tussenstanden, dat komt pas als de motor ingelopen is).
Dan de genoemde runs van 1 minuut met het maximale toerental. Niks spetteren, daar schiet je niks mee op.
Er zit in die carburateur maar 1 sproeieropening en die wordt in de stationairstand gedeeltelijk afgesloten door de punt van de stationairnaald. Bij volgas wordt die naald zover naar buiten getrokken dat je voldoende brandstof door de motor krijgt. De totale hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de hoofdnaald, die niet meer is dan een restrictor in de toevoerleiding. Als die niet goed staat, valt er verder ook niets af te stellen.
Instellen van de stationairloop is pas zinvol bij een ingelopen motor.
Brandstof is wel lekker vettig, matig veel rook en bij vol gas kan ik de druppels olie er zien uit vliegen.
Ik denk dat de brandstof die ik gebruik een volsyntheet is. Blauwe rook. Ik denk wel dat het OK is want ik heb niet moeten retunen.
Ook hier, waarop baseer je dat? Als die motor zo veel rookt, staat deze (veel) te rijk. Hoorde je hem 'viertakten'?
Als je een motor 'tuned' ben je bezig met mechanische veranderingen: groter maken en/of verplaatsen van de poorten, gladder maken van het traject waar het mengsel doorheen moet, aanpassingen aan de cilinderkop, etc. Om te tunen moet een motor dus (gedeeltelijk, maar meestal helemaal) uit elkaar.
Het draaien aan een naald of compressiehandle noemen wij 'afstellen'.
En arm durf ik hem niet te lopen want ik vrees dat ik mijn motor ga beschadigen. Heb ik te veel zorgen?
Had ik al op gereageerd, geloof ik. Je veronderstelling klopt -in deze context- niet. Het klopt bij een motor met een oude stijl unit (gietijzer/staal) Maar een motor met alu zuiger en verchroomde alu cilinder -zoals de jouwe-, die te krap staat, slaat gewoon af.
Ik denk wel dat mijn motor wat moeilijk af te stellen is. Voor mij lijkt hij rijk maar als ik hem dan vol gas zet gaat het even vol gas voor 3 sec. Ik zet hem dan wel wat rijker
Want anders...?
Dat na ongeveer 2 sec. je vinger op de motor aan houden het onprettig aanvoelt. Dan lijkt hij wat te koud te lopen. Te weinig opgewarmt of gewoon door 5% nitro kritisch af te stellen?
Koud lopen? Wat merk je dan?
Een motor die niet op temperatuur komt, staat te rijk. Aan een goed lopende motor die net is gestopt, brand je op ongenadige wijze je vingers.
Volgens mij is je motor (ook) daarom nog niet ingelopen en dan houdt deze zijn afstelling dus nog niet zo goed vast.
Dus eerst (goed) inlopen, je hebt inmiddels de handleiding daarvoor.