H
hezik
Guest
Goed.. een bouwverslag is niet alleen maar je lezers continu uithoren, maar natuurlijk ook bouwen en foto's plaatsen.. dat eerste was wel gebeurd, maar het tweede niet. Bij deze.
Zoals gezegd heb ik de motor opgehangen..
Dan de cowl.. die bestaat uit drie ABS delen die je moet uitsnijden en aan elkaar lijmen. Over de lijmnaden die je hier ziet, heb ik nog een glasvezel band gezet met epoxy. Die wordt overigens meegeleverd met het toestel (de band).
Verkijk je niet op de schaal van deze foto, deze naad is in het echt minimaal. Het gaatje bij de overgang naar de voorkant was niet te voorkomen, om de delen goed aan elkaar te kunnen krijgen moest ik dat hoekje eruit knippen, omdat de kap daar niet goed in elkaar zat, te dik en verkeerde buiging. Is natuurlijk geen probleem, dat is met afwerken goed glad te krijgen.
De achterkant van de cowl (die tegen de firewall aankomt) moet ik nog op lenge snijden, zodanig dat de motor er recht in het midden uitkomt en er ook een propellor + spinner op kan. Ik heb nog geen spinner, dus die stap moet nog even wachten.. hier zie je dat, zoals hij nu is, de kap nog niet recht is.
Van boven
Dan, aan de achterkant was het aansluiten/stellen van rudder en elevator gedaan, dus mocht hij dicht.. hiervoor moet je een blok balsa op maat maken.
Even aftekenen
Met een schrobzaagje de grootste stukken afzaken en dan schaven maar..
Nog niet helemaal tot het gaatje gaan qua schaven..
Even testen of het goed gaat
Hierna vastlijmen.. dan de tailcone op maat maken, erop lijmen en dan nog je blok verder bijschaven..
Het randje wat er nu nog zit, moet er met afwerken (schuren en vullen) uitgehaald worden. Ik heb de uitsparingen voor de stuurstangen opzettelijk vrij groot gehouden, om voldoende ruimte te laten.
Dan was er nog een flap die nog gedaan moest worden.. het lossnijden uit de vleugel ging bij deze flap moeizaam, het bakpapier was gewoon meegelijmd. Dan maar wat groffer geweld, gevolg was dat de buitenste spant kapot gegaan was. Bij het verwijderen van die spant bleef er een heel ruw stuk sheeting over, dus dat moet ook aangepakt worden.
Eerst even een nieuwe spant aftekenen
Na aftekenen nog eens gepast, de afwijkingen onthouden en dan snijden
Dan het bovenste hoekje aftekenen en snijden
Stukje sheet uitsnijden
En het geheel lijmen, sheeten en schuren.. resultaat:
Dit ziet er niet vlak uit, maar dat is het wel.. geprobeerd hier een foto van te maken:
Zo, nu zijn jullie weer redelijk bij.. vandaag ga ik de flap nog afmaken.
Zoals gezegd heb ik de motor opgehangen..

Dan de cowl.. die bestaat uit drie ABS delen die je moet uitsnijden en aan elkaar lijmen. Over de lijmnaden die je hier ziet, heb ik nog een glasvezel band gezet met epoxy. Die wordt overigens meegeleverd met het toestel (de band).

Verkijk je niet op de schaal van deze foto, deze naad is in het echt minimaal. Het gaatje bij de overgang naar de voorkant was niet te voorkomen, om de delen goed aan elkaar te kunnen krijgen moest ik dat hoekje eruit knippen, omdat de kap daar niet goed in elkaar zat, te dik en verkeerde buiging. Is natuurlijk geen probleem, dat is met afwerken goed glad te krijgen.

De achterkant van de cowl (die tegen de firewall aankomt) moet ik nog op lenge snijden, zodanig dat de motor er recht in het midden uitkomt en er ook een propellor + spinner op kan. Ik heb nog geen spinner, dus die stap moet nog even wachten.. hier zie je dat, zoals hij nu is, de kap nog niet recht is.

Van boven

Dan, aan de achterkant was het aansluiten/stellen van rudder en elevator gedaan, dus mocht hij dicht.. hiervoor moet je een blok balsa op maat maken.

Even aftekenen

Met een schrobzaagje de grootste stukken afzaken en dan schaven maar..

Nog niet helemaal tot het gaatje gaan qua schaven..

Even testen of het goed gaat

Hierna vastlijmen.. dan de tailcone op maat maken, erop lijmen en dan nog je blok verder bijschaven..


Het randje wat er nu nog zit, moet er met afwerken (schuren en vullen) uitgehaald worden. Ik heb de uitsparingen voor de stuurstangen opzettelijk vrij groot gehouden, om voldoende ruimte te laten.
Dan was er nog een flap die nog gedaan moest worden.. het lossnijden uit de vleugel ging bij deze flap moeizaam, het bakpapier was gewoon meegelijmd. Dan maar wat groffer geweld, gevolg was dat de buitenste spant kapot gegaan was. Bij het verwijderen van die spant bleef er een heel ruw stuk sheeting over, dus dat moet ook aangepakt worden.
Eerst even een nieuwe spant aftekenen

Na aftekenen nog eens gepast, de afwijkingen onthouden en dan snijden

Dan het bovenste hoekje aftekenen en snijden


Stukje sheet uitsnijden

En het geheel lijmen, sheeten en schuren.. resultaat:

Dit ziet er niet vlak uit, maar dat is het wel.. geprobeerd hier een foto van te maken:

Zo, nu zijn jullie weer redelijk bij.. vandaag ga ik de flap nog afmaken.