Leeg topic - kan weg

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Goed.. een bouwverslag is niet alleen maar je lezers continu uithoren, maar natuurlijk ook bouwen en foto's plaatsen.. dat eerste was wel gebeurd, maar het tweede niet. Bij deze.

Zoals gezegd heb ik de motor opgehangen..

full.jpg


Dan de cowl.. die bestaat uit drie ABS delen die je moet uitsnijden en aan elkaar lijmen. Over de lijmnaden die je hier ziet, heb ik nog een glasvezel band gezet met epoxy. Die wordt overigens meegeleverd met het toestel (de band).

full.jpg


Verkijk je niet op de schaal van deze foto, deze naad is in het echt minimaal. Het gaatje bij de overgang naar de voorkant was niet te voorkomen, om de delen goed aan elkaar te kunnen krijgen moest ik dat hoekje eruit knippen, omdat de kap daar niet goed in elkaar zat, te dik en verkeerde buiging. Is natuurlijk geen probleem, dat is met afwerken goed glad te krijgen.

full.jpg


De achterkant van de cowl (die tegen de firewall aankomt) moet ik nog op lenge snijden, zodanig dat de motor er recht in het midden uitkomt en er ook een propellor + spinner op kan. Ik heb nog geen spinner, dus die stap moet nog even wachten.. hier zie je dat, zoals hij nu is, de kap nog niet recht is.

full.jpg


Van boven

full.jpg


Dan, aan de achterkant was het aansluiten/stellen van rudder en elevator gedaan, dus mocht hij dicht.. hiervoor moet je een blok balsa op maat maken.

full.jpg


Even aftekenen

full.jpg


Met een schrobzaagje de grootste stukken afzaken en dan schaven maar..
full.jpg


Nog niet helemaal tot het gaatje gaan qua schaven..

full.jpg


Even testen of het goed gaat

full.jpg


Hierna vastlijmen.. dan de tailcone op maat maken, erop lijmen en dan nog je blok verder bijschaven..

full.jpg


full.jpg


Het randje wat er nu nog zit, moet er met afwerken (schuren en vullen) uitgehaald worden. Ik heb de uitsparingen voor de stuurstangen opzettelijk vrij groot gehouden, om voldoende ruimte te laten.

Dan was er nog een flap die nog gedaan moest worden.. het lossnijden uit de vleugel ging bij deze flap moeizaam, het bakpapier was gewoon meegelijmd. Dan maar wat groffer geweld, gevolg was dat de buitenste spant kapot gegaan was. Bij het verwijderen van die spant bleef er een heel ruw stuk sheeting over, dus dat moet ook aangepakt worden.

Eerst even een nieuwe spant aftekenen

full.jpg


Na aftekenen nog eens gepast, de afwijkingen onthouden en dan snijden

full.jpg


Dan het bovenste hoekje aftekenen en snijden

full.jpg

full.jpg


Stukje sheet uitsnijden
full.jpg


En het geheel lijmen, sheeten en schuren.. resultaat:
full.jpg


Dit ziet er niet vlak uit, maar dat is het wel.. geprobeerd hier een foto van te maken:

full.jpg


Zo, nu zijn jullie weer redelijk bij.. vandaag ga ik de flap nog afmaken.
 
Berto zei:
Goed glassen schijnt niet moeilijk te zijn, kijk maar eens naar de diverse draadjes hier op het forum (bv. Arvids Corsair) het was voor hem ook de eerste keer maar ik moet zeggen dat het er zeer goed uit ziet en volgens hem was het niet te moeilijk.
Dat glassen is ook meestal het probleem niet; de afwerking er na, daar gaat het om. Goed plamuren en spuiten vraagt best een behoorlijke vaardigheid.

Hezik zei:
Ik zou het wel leuk vinden als je een beste plank balsa (niet een stukje van 5 bij 10 cm, maar 100 bij 10 )
- heeeeeeeel nauwkeurig weegt,
- 'in het glas zet' (heb ik ook nog nooit gedaan, hoor! ),
- weer heeeeeeel nauwkeurig weegt,
- met plakpastic beplakt ( ),
- en weer weegt.

Vergeet de plamuur en verf niet.

per m2
Glasmat 25 gr
epoxy ongeveer ook zo iets (afhankelijk op welke manier je glast: Met of zonder voorbehandeling, alleen ingesmeerd of geschraapt.)
plamuur en verf (niet bekend, maar ook afhankelijk van de wijze van opbrengen en afwerken)

Oracover ongeveer 70 gr

Ik schat dat het verschil in gewicht uiteindelijk marginaal zal zijn. Het eindresultaat zal aanmerkelijk verschillen.

Groeten Huib
 
per m2
Glasmat 25 gr
epoxy ongeveer ook zo iets (afhankelijk op welke manier je glast: Met of zonder voorbehandeling, alleen ingesmeerd of geschraapt.)
plamuur en verf (niet bekend, maar ook afhankelijk van de wijze van opbrengen en afwerken)

Oracover ongeveer 70 gr

Ik schat dat het verschil in gewicht uiteindelijk marginaal zal zijn. Het eindresultaat zal aanmerkelijk verschillen.

Groeten Huib

Oracover is 90g/m^2. Glassen kan ook met 17-grams glas (scheelt toch al weer 7 gram). Toch, het is zonder meer veel bewerkelijker en het moet wel goed gebeuren.

Zoals gezegd, het uiteindelijke besluit is nog niet genomen, dat hangt ook af van het gewicht wat hij straks op de schaal zet als hij klaar is voor coveren. Ga er vanuit dat het oracover wordt, met name omdat je daar makkelijk wat mee kunt verkloten en repareren. Als blijkt dat het toestel licht is en wat extta gewicht wel kan hebben, kan ik 'm altijd nog gaan glassen..
 
hezik zei:
Hoe ver ben je eigenlijk met bouwen? En waar is dat bouwverslag? Ga je wel het officiele Top Flite kleurenschema gebruiken?

Ik ben AL bij de vleugel. Ja, de eerste dan wel te verstaan. :)
Ik kan er, in tegelstelling tot jouw, niet zo heel veel tijd insteken. Vrouw, kinderen en werk vragen ook tijd. (terecht overigens)
Een tweede bouwverslag is een beetje overdone. Ik zou trouwens in je schaduw staan :D

Ik ga het officiele schema van TF gebruiken. Ik vindt het zo mooi!

Mocht je goed resultaat boeken met de verlichting i.c.m. het PIC-je dan hou ik me aanbevolen :wink:

Ik ga de servo's inslaan in Dortmund.
 
Schitterend mooi werk!!!!!!
Heb de afgelopen dagen je hele draadje doorgelezen, was een hele leerzame en leuke bezigheid!!!!!! Dat model móét wel goed vliegen als je zo nauwkeurig bouwt!!! Schitterend werk!

(kom ik daar aan met mn four-startje, die overigens prima vliegt)
 
Hannes zei:
Ik ben AL bij de vleugel. Ja, de eerste dan wel te verstaan. :)

Ik ben jaloers, ik heb geen houtbouwwerk meer en dat vind ik het leukst :P

Ik kan er, in tegelstelling tot jouw, niet zo heel veel tijd insteken. Vrouw, kinderen en werk vragen ook tijd. (terecht overigens)

Ben inmiddels ook weer aan het werk, dus alles gaat al wat langzamer..

Een tweede bouwverslag is een beetje overdone. Ik zou trouwens in je schaduw staan :D

Nonsense, elk bouwverslag bevat een aantal unieke dingen.. dat ergens al een bouwverslag van is, zou voor mij geen reden zijn.. daarbij komt, door te laten zien wat je doet, krijg je ook tips en als er iets fout gaat kunnen mensen je daarvoor waarschuwen.. ik zou het zeker overwegen als ik jou was.. als ik naar mezelf kijk was een bouwverslag starten een van de meer verstandige keuzes die ik gemaakt heb, heb er al een hoop van opgestoken..

Ik ga het officiele schema van TF gebruiken. Ik vindt het zo mooi!

Het is ook een mooi schema.. ik heb er ook over zitten twijfelen of ik niet gewoon dat schema aan zou moeten houden, maar wij vinden blauw beide een mooiere kleur.

Mocht je goed resultaat boeken met de verlichting i.c.m. het PIC-je dan hou ik me aanbevolen :wink:

Als het eenmaal zover is, zal ik precies posten hoe e.e.a. tot stand gekomen is, inclusief print layout, code, etc. Maar dat kan nog wel even duren voordat dat er is.

Dan.. het laatste klusje van vandaag. Ik wilde het aantal gaten in de cowl zo veel mogelijk terugdringen, dus ook geen gloeiplug-gat. Aangezien de door Top Flite meegeleverde engine mount van kunstof is, kun je de bouten ervan gebruiken als doorvoer door de firewall.

Een ringetje licht opgeschuurd, een draadje gestript, in tweëen gesplitst, om het ringetje gedraaid, aan de andere kant strak in elkaar gedraad en vervolgens de hele handel gesoldeerd

full.jpg


Dat twee maal, dan een beetje schroeven..

full.jpg


full.jpg


De rode draad is een hitte-bestendige.. nu moet ik nog een keer twee draden aan een ringetje solderen en die kan ik dan aan de achterkant van de bouten met een moertje vastzetten op het stuk bout wat uit de inlagmoer steekt.

De andere twee bouten ga ik gebruiken voor de voeding van de landingslichten die in de cowl zitten. Op die manier hoef ik geen gaten in de firewall te maken voor bedrading. In de bedrading voor de lampjes moeten nog stekkers opgenomen worden, zodat je de cowl wel vrij kunt verwijderen.

De brandstofslangen (2x) ga ik gewoon doorvoeren zonder gebruik te maken van messing buisjes. Dit omdat die buisjes kennelijk kwetsbaar zijn, er dan meer punten zijn waar slangetjes kunnen losschieten en niet als laatste omdat er weinig mensen zijn die dat als echt belangrijk zien.
 
Gisteravond toch nog een ding gedaan.. vroeg wakker dus hier alvast de foto's..

Voor het aansluiten van de throttle heb ik de methode zoals top-flite 'm beschrijft gebruikt. Hierbij gebruik je een kogelgewrichtje op de carb

full.jpg


Daarna een stuk 2mm verenstaal afgezaagd en er een 'dog leg' ingebogen

full.jpg


Dan op maat maken en aan beide kanten een busje met draad erop solderen, te beginnen met de kant die in de fusilage zit (dat kun je dan nog op je werkblad solderen) en dan de kant die buiten zit (kun je in vrije lucht solderen).

full.jpg


full.jpg


Dit werkt als de spreekwoordelijke trein.. op het filmpje (divx, ~500kb) is goed te zien dat het 'gas' te regelen is van vol open tot vol gesloten.
 
Had je niet een soort 'handschoentje' op die stang kunnen maken, die over het buisje in de firewall heen schuift?

Daar zie ik wel wat brandstof door naar binnen sijpelen. :?

Niet dat dat nou direct het einde van alles is, maar . . .


jan.
 
Dat is echt niet nodig, ik vlieg zo al jaren zonder probleem. Enkel als je je toestel een jaartje of twee aan de kant zet kan het zijn dat de stang wat vast komt te zitten. Even ontvetten en 't is weer in orde.
Ik blijf erbij, als dit je tweede kist is, gaan we in de toekomst nog heel mooie dingen van je zien. Het is nu al prachtig.
 
Nou om eerlijk te zijn, had ik daar wel al aan gedacht. Ik ga dit als volgt oplossen

1) losschroeven quicklinks
2) met plaband laagje van 2 dik om verenstaal maken bij uiteinde
3) krimpkousje om het geheel
4) drupje ca. aan de firewallkant van het doorvoerbuisje
5) krimpkousje vastkrimpen om doorvoerbuisje en stuk van stang waar plakbandje zit
6) stangetje verschuiven, plakband eraf halen\
7) quicklinks er weer op

Op die manier krijg ik het niet waterdicht, maar wel zo dicht mogelijk zonder al teveel wrijving te introduceren.

Dat zou afdoende moeten zijn, het is niet mijn bedoeling de cowl als brandstoftank te gaan gebruiken ofzo :P
 
Misschien is het een idee om een doorvoerrubber te gebruiken, zoals de botenbouwers voor hun stuurstangen gebruiken.

rubbertje.jpg


Ik weet niet in hoevere deze brandstofbestendig zijn maar methanol word ook in bootjes verstookt.
 
Ben Postmus zei:
Misschien is het een idee om een doorvoerrubber te gebruiken, zoals de botenbouwers voor hun stuurstangen gebruiken.

Ik weet niet in hoevere deze brandstofbestendig zijn maar methanol word ook in bootjes verstookt.

Da's wel een goede.. 2Brothers zijn wel redeljik gek op boten, zal vanmiddag na m'n werk even kijken of die deze dingen hebben, en of ze brandstofbestendig zijn. Lijkt mij van wel, maar better safe than sorry.

Dan even kijken of dat nog netjes er overheen te krijgen is, anders het quicklinkje weer even desolderen..
 
evert_B zei:
Toch ook opletten met een teveel aan messing buisjes. Die zijn namelijk niet ongevoelig voor je brandstofmengsel. Als je kist een 4-5 jaar meegaat, zal je die buisjes toch eens moeten vervangen. Als die vastgelijmd zijn wordt dat allemaal een beetje lastiger.
Ik kan je geruststellen. Na 15 jaar (de langste gebruiksperiode tot nu toe) blijken er nog steeds geen problemen mee te zijn. Wel moesten twee buisjes een keer opnieuw vastgelijmd worden. 5 min epoxy wordt wel aangetast. Ook heeft dat model al een keer een nieuwe tank gekregen. Plastic opengescheurd langs de naad.... maar de messingpijpjes doen het nog prima..... Model is inmiddels met pensioen, het is heel lang een vliegende testbank geweest voor veel ideeën. Maar misschien komen de problemen pas na 20 jaar, wellicht dat de andere reacties daar op doelden... :roll:

Danny Mulders zei:
.... maar ik vind zijn manier ook enorm onzinnig....
Ga je vanzelf anders over denken als je geen beginner meer bent.... :bye: Over een jaar zit bij je 4-Star de olie tot achter in de staart en zeg dan niet dat je niet gewaarschuwd bent.

hezik zei:
Het compartiment met tank is geheel (2x) gelakt met Glitsa. Misschien niet 100% brandstofbestendig (weet ik niet) maar in elk geval al stukken beter dan niets. De firewall zelf heb ik voorzien van een dunne coating epoxy, al het hout in de cowl eigenlijk.
Glitsa? 0% fuelproof.... :cry:
 
Glitsa? 0% fuelproof.... :cry:

Nou daar ben ik dan klaar mee :P

Niet zo'n probleem, dan moet ik alleen nog iets vinden wat _wel_ fuelproof is, en dat er nog aanbrengen.

Zo'n ramp is het sowieso niet, in dat compartiment hoort helemaal geen brandstof te kunnen komen, alleen als er slangetjes losknappen ofzo.

Maar goed, beter het zekere voor het onzekere nemen, dus ga ik dan het gebied waar de tank zit nog maar 'echt' fuelproof maken.

Wat kan ik daar dan het beste voor gebruiken? Liefst iets wat als lak aan te brengen is, dus simpel kwasten..
 
Ik kijk even naar de firewall. Dat zijn 2 lagen multiplex als ik het goed zie? Sorry dat ik daar nu mee kom, maar ik ben dan ook geen schaalbouwer en kom dus niet vaak in dit forum, hoe mooi ik het ook vind (1 wedstrijdklasse is meer dan voldoende :wink: ).
Hoe zit die plak hout vast?
 
Het zijn 3 multiplex platen, in totaal is het zo'n 0,7mm dik gok ik.

Die 3 triplex platen zitten onderling met epoxy aan elkaar. Daaromheen is een doos geconstrueerd van triplex. Hier is dat een beetje te zien. Het geheel zit onderling verlijmd met epoxy.

full.jpg


Overigens is dit niet een constructie die ik bedacht heb, maar zoals Top-flite het ontworpen heeft. Ik ga er vanuit dat dat goed is.
 
Bruno van Hoek zei:
Danny Mulders zei:
.... maar ik vind zijn manier ook enorm onzinnig....
Ga je vanzelf anders over denken als je geen beginner meer bent.... :bye: Over een jaar zit bij je 4-Star de olie tot achter in de staart en zeg dan niet dat je niet gewaarschuwd bent.
OP de staart zit hget in ieder geval wel al :lol:
 
hezik zei:
Het zijn 3 multiplex platen, in totaal is het zo'n 0,7mm dik gok ik.

Die 3 triplex platen zitten onderling met epoxy aan elkaar. Daaromheen is een doos geconstrueerd van triplex. Hier is dat een beetje te zien. Het geheel zit onderling verlijmd met epoxy.

Overigens is dit niet een constructie die ik bedacht heb, maar zoals Top-flite het ontworpen heeft. Ik ga er vanuit dat dat goed is.
Heb je ook een foto van de binnenkant?
 
Back
Top