Leeg topic - kan weg

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Peter Pankras zei:

Zekers, met stip.. eigenwijs is volgens mij een goede eigenschap :)

De ammonia in glasex (of anders neem je gewoon pure ammonia opgelost in water) zorgt er juist voor dat het balsa nog veel soepeler en buigbaarder word.. dat is met alleen water niet het geval..

Ik geef die tip niet voor niets.. ;)

Ik ga het nu met de andere kant proberen.. heb alleen geen glassex maar een knockoff.. weet niet of daar ook ammonia in zit.. pure ammonia heb ik in elk geval niet in huis.

//edit

nou.. even mijn cheap-ass glassex knockoff (edah multireiniger) getest en dat gaat inderdaad een stuk beter.. een spuitje erop en je buigt het in alle vormen die je hebben wil..

dus ik zal beter luisteren in het vervolg ;)

Peter Pankras zei:
zou erop moeten staan..
als het er niet inzit heeft het ook geen zin om het te gebruiken..

Peter

Ik heb twee 'multireiniger' hier liggen, een edah en een perfekt. Beide hebben exact hetzelfde opschrift:
<merk> multi-reiniger bevat oa de volgende ingredienten: parfums

Maar ik heb het dus even getest en het buigt als een gek; zal dus wel goed zijn :P

Nou, omdat het buigen met glasex (of iig iets wat daar op lijkt) inderdaad een stuk beter ging, het plankje met breuk maar weggegooid en een nieuwe gemaakt. Ik had al eerder voor alle zekerheid 2 reserve plankjes gekocht voor dit doeleinde, omdat ik al problemen verwachtte.

Goed.. een nieuw plankje gebogen.. daarna moet je de rand aftekenen op het plankje. Je legt hem met z'n rechte rand halverwege een stringer en moet dan de contactrand met de onderste rand balsa aftekenen. In de handleiding van Top Flite staat dat je een krijte langs de rand moet trekken en dan het andere hout er tegenaan moet drukken. Dat leek mij een vrij brakke methode, maar nu eens niet eigenwijs geweest en geprobeerd..

full.jpg

Hoewel het niet overhoudt, is de rand toch wel goed zichtbaar

full.jpg

Dan voorzichtig snijden, wat voor mij nu wel lastig was, omdat het geen rechte lijn is, en je er dus geen lineaal langs kunt leggen. Op deze foto lijken er enorme spleten tussen te zitten, maar dat valt gelukkig wel mee. Dat komt voornamelijk door de schaduw die de bovenste plank op sommige plekken over de onderste werpt. Er zitten wel 2 'grotere' kieren in dit geheel (~2mm); namelijk redelijk dicht bij het eind en direct aan het begin (plank was domweg niet breder). Oefening baart kust, dus misschien dat het straks aan de andere kant wel beter gaat.

full.jpg

Toch valt dit ook wel mee, na vullen met balsa-vuller (miniem) en een klein beetje opschuren (misschien 30 seconden geschuurd met grit 200) ziet het er al een stuk beter uit.. vooral aan de achterste spleet moet ik nog wat meer tijd besteden (nogmaals vullen en schuren) maar ik vind het resultaat acceptabel zo. Op het spleetje wat er nu bij de achterkant zit na, is het geheel al behoorlijk vlak zo.

full.jpg

oh, voordat iemand het zegt.. ik heb het balsa wel laten drogen, sterker nog, ik heb het met de fohn gedroogd.. had er minimaal glasex opgedaan.

Ik gebruik voor dit soort dingen pure ammonia en dat gaat pima. :P

Overgieten in een glazen pot (een waarvan je het deksel nog hebt :wink: ), en opbrengen met een redelijk brede kwast. :teacher:

Je moet er gewoon niet te dicht boven hangen met je neus. :nooo:

( :offtopic: Overigens. Wat bedoelt die Mulders met 'door het beeldscherm trekken'? Een beledigde Charter-fan, of hoe moet ik dit zien? Klinkt niet erg prettig . . . Spoort deze jongeman wel? Afijn, laten we dit leuke draadje niet verpesten met dit soort flauwekul . . . :bye: :ontopic: )

jan.

bedoelde het eigenlijk als een grap, daarom stonden er 3 smilies onder.
inderdaad een charter fan, kan het op de club ook al niet hebben als iedereen "mijn" (die van robbe dus) charter afkraakt vanwege de eigenschappen, dan de calmato, die vliegt pas onrealistisch :lol: .
als mijn grap verkeerd is overgekomen hiervoor mijn oprechte excuses.

maar inderdaad weer ontopic nu.

Als verklaard voorstander van warm buigen is er voor mij natuurlijk maar een manier :wink: al dat ge... met chemicalien en zo, brrrr.

Als je er in geinteresseert bent heb je hier een draadje waarin ik een en ander laat zien. Het is even een handigheid, maar werkt heel goed. Bij Arvid zijn corsair bijvoorbeeld, hebben we de huidplaten in de knik van de vleugel schaalvormig gebogen.

Groeten Huib

Huib zei:
Als verklaard voorstander van warm buigen is er voor mij natuurlijk maar een manier :wink: al dat ge... met chemicalien en zo, brrrr.

Ik had je draadje over warm buigen gelezen, en was ook begonnen met warm buigen. Totdat ik hier de mededeling kreeg dat ik eigenwijs was en glasex moest gebruiken :P

En, eerlijk is eerlijk, mij beviel de glasex methode echt een stuk beter.. ging veel sneller. Ligt mogelijkerwijs ook aan m'n crappy strijkijzer, folieijzer ligt nog in opslag.

Ik kan mij voorstellen dat bij dikke latten of blokjes, een buigijzer handiger kan zijn.. maar mijn ervaring met plankjes is inderdaad dat glasex een stuk beter/sneller/makkelijker buigt..

maar goed, dan een heel andere vraag.. ik blijf vragen :)

In de handleiding van Top Flite staat dat ik een stuk van het interieur moet fuelproofen, om precies te zijn het stuk waar de servo-tray zit. Nu zegt "de man van de modelbouwwinkel' dat dat niet nodig is; die zegt "breng goed en dekkend epoxy aan op je firewall, meer is niet nodig"

An sich kan ik me wel in de redenatie van de winkel vinden; op de servo-tray heeft brandstof niets te zoeken en het is ook niet logisch redeneerbaar dat daar brandstof of rook zou komen..

wat te doen?

ik zou het maar wel doen.. het kan geen kwaad om het te doen.
Waar zit je brandstof tank? uiteraard ergens achter je firewall.. je moet zorgen dat alles rondom je tank brandstofbestendig is ivm met het eventueel lekken van je tank of breken van een slangetje..

Peter

Ok.. aangezien het ook in de handleiding staat, zal ik het dan toch maar doen..

rest alleen de vraag: waarmee? Als ik dat met epoxy zou doen, wordt de handel veel te zwaar denk ik.. is er een gewone lak/beits/whatever die ik daarvoor kan gebruiken?

ligt aan wat voor epoxy je gebruik.. je moet dan wel lamineer epoxy gebruiken.
Een goeie tip (ja daar is er weer 1) is houtverzegeling op epoxybasis te gebruiken van wilsor.. dat is zo dun als water.

Sommige gebruiken ook wel glitsa , ik heb nooit geprobeerd hoe brandstof bestendig het is..

Als het nou een simpele puma of iets dergelijks was zou ik zeggen .. probeer maar..
maar met zo'n mooie kist zou ik het goed doen..

http://www.xs4all.nl/~wilsor/produkten/epoxyhoutverzegeling.html

Hier kan je ook mooi je model mee in de glasdoek zetten :)

Peter

jan brilman zei:
Hebben we hier (warm buigen, eventueel nog iets uitgebouwd/nabewerkt) onze eerste turorial? :yes:

Als er belangstelling voor is, kan ik wel een keer wat schrijven. Waar zou het naar jouw mening verder uitgebouwd mioeten worden?

@Peter en Hezik.
Het kost, zeker in het begin, wat meer moeite. Maar het resultaat is er naar; zeker bij de naden van rond gebogen huidplaten.

Als je een folie strijkijzer gebruikt moet het er overigens wel een zijn die zo'n 150 graden kan halen en het heeft veel voordeel als de kanten van de zool rond zijn. Het is het beste om het hout even voor te weken en het oppervlak tijdens het buigen regelmatig weer nat te maken.

Hezik zei:
rest alleen de vraag: waarmee? Als ik dat met epoxy zou doen, wordt de handel veel te zwaar denk ik.. is er een gewone lak/beits/whatever die ik daarvoor kan gebruiken?

Hoeveel m2 denk je er mee te gaan verven?

Groeten Huib

Hoi Hezik,

Ik wil je niet aan het twijfelen brengen maar heb je de Saito 125 4-takt al gezien?
Volgens mij een m ooie motor. Check it out.

Hannes zei:
Hoi Hezik,

Ik wil je niet aan het twijfelen brengen maar heb je de Saito 125 4-takt al gezien?
Volgens mij een m ooie motor. Check it out.

Dat is zeker een mooie motor, maar de Supertiger G75 kan ik nieuw kopen voor € 125,-.

Voor zover ik kan zien, kost die Saito van jou ca. € 325,-. Dan kan ik net zo goed de OS 120 kopen.

Daarnaast past de in-cowl muffler niet op die Saito..

ik wil me er niet mee bemoeien.. maar ik zou mooi voor een kleine benziene gaan.. 25cctje
helaas wel meteen een stuk duurder dan die supertiger.

Peter

Back