multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
en zit daar een zender en ontvanger bij want mijn duits is niet zo goed

Niels,
Vrij vertaald zou ik zeggen : de standaard voorziene motor 41 is reeds uitgerust met een onderdrukker voor interferentie (dus storingen door bijv. ontvanger of zo).
Deze onderdrukker volstaat als je gebruik maakt van de Multiplex 'PiCOControl 400 round UNI # 7 2292 control' regelaar (zie bijv. Hobbydirekt Modellbau - Multiplex Regler PiCO-Control 400 rund (UNI) Multiplex 72292 MPX72292 Regler PiCO-Control 400 rund (UNI) Multiplex 72292 MPX72292)
en dat is meteen ook het antwoord op je vraag van die 2 kabels (dat is die controller die ze achter de motor gestopt hebben op de tekening). De ene kabel gaat naar je ontvanger, de andere naar de batterij.

dan zeggen ze verder :
Als je een andere controller (regelaar) wenst te gebruiken, dan moet je zelf de interferentie onderdrukking verder verbeteren om veilig te zitten.
Dan koop je de MPX set # 8 5020 die blijkbaar 2 condensatoren bevat die je op 2 plaatsen moet gaan solderen.

Dat is zowat de inhoud...

Niels,

Als je een andere controller (regelaar) wenst te gebruiken, dan moet je zelf de interferentie onderdrukking verder verbeteren om veilig te zitten.
Dan koop je de MPX set # 8 5020 die blijkbaar 2 condensatoren bevat die je op 2 plaatsen moet gaan solderen.
Bedankt,
maar is dit echt nodig om die condensatoren te kopen/gebruiken ?

niels

Niels op de motor die op jouw plaatje te zien is zit al een Ronde regelaar gemonteerd :o.Deze regelaar zit dus strak tegen de motor aan. In jouw geval gaan er dus twee draden van de regelaar naar de motor en dat platte kabeltje met die kleine zwarte stekker van je regelaar naar de ontvanger. Heb je ook een ontstoorsetje erbij gekregen? Deze is absoluut noodzakelijk, dit zijn 3 condensatoren die je op de motor aansluitingen moet solderen.

Niels op de motor die op jouw plaatje te zien is zit al een Ronde regelaar gemonteerd :o.Deze regelaar zit dus strak tegen de motor aan. In jouw geval gaan er dus twee draden van de regelaar naar de motor en dat platte kabeltje met die kleine zwarte stekker van je regelaar naar de ontvanger. Heb je ook een ontstoorsetje erbij gekregen? Deze is absoluut noodzakelijk, dit zijn 3 condensatoren die je op de motor aansluitingen moet solderen.
Nowp, die heb ik er niet bij.
Waar moesten die dan bijzitten ?

niels

Nowp, die heb ik er niet bij.
Waar moesten die dan bijzitten ?

niels

Als je de standaard bijgeleverde permax motor gebruikt is dat niet nodig: MPX heeft hierin al 3 condensatoren aangebracht ter ontstoring.

Had verwacht/gehoopt dat je leverancier het erbij had gedaan. Het gaat om slecht 3 condensatortjes en kosten misschien 3 euro, trouwens gewoon in een electronicazaak te halen. Dit is de juiste manier "tussen de twee aansluitpunten van de motor een condensator van 47nF en van elk aansluitpunt naar het huis van de motor een condensator van 10nF".

Had verwacht/gehoopt dat je leverancier het erbij had gedaan. Het gaat om slecht 3 condensatortjes en kosten misschien 3 euro, trouwens gewoon in een electronicazaak te halen. Dit is de juiste manier "tussen de twee aansluitpunten van de motor een condensator van 47nF en van elk aansluitpunt naar het huis van de motor een condensator van 10nF".

Ik zal mezelf nog maar eens quoten: Als je de standaard bijgeleverde permax motor gebruikt is dat niet nodig: MPX heeft hierin al 3 condensatoren aangebracht ter ontstoring.

Zie dat enkelen niet geheel overtuigd zijn van de noodzaak van het ontstoren. Zou het toch maar gewoon doen het is zoooo..... knullig om je Easystar half te moeten slopen om alsnog de motor te gaan onstoren. Tevens heb ikzelf de ervaring met een Spacescooter van Multiplex en dezelfde motor dat het zonder gewoon niet gaat. Met nog geen 15 graden buitentemperatuur in je onderbroek achter je model aanzwemmen is NIET... leuk :D

Zie dat enkelen niet geheel overtuigd zijn van de noodzaak van het ontstoren. Zou het toch maar gewoon doen het is zoooo..... knullig om je Easystar half te moeten slopen om alsnog de motor te gaan onstoren. Tevens heb ikzelf de ervaring met een Spacescooter van Multiplex en dezelfde motor dat het zonder gewoon niet gaat. Met nog geen 15 graden buitentemperatuur in je onderbroek achter je model aanzwemmen is NIET... leuk :D

De standaard motor is dus al ontstoord! (Al weer iets trouwens dat in je handleiding staat)...

Ik zal mezelf nog maar eens quoten: Als je de standaard bijgeleverde permax motor gebruikt is dat niet nodig: MPX heeft hierin al 3 condensatoren aangebracht ter ontstoring.
Wat Huibert zegt: Een borstelmotor MOET je gewoon ontstoren. En de Permax in de kit-versie is standaard NIET voorzien van de condensatoren.

Zie je, daarom vroeg ik het nog eens.
Iedereen zegt iets anders, en als :newbie: weet je niet wat nu juist is.
:p

niels

Laatst bewerkt:
Heb even bij mij gekeken er zitten dus al twee in MAAR DIT IS NIET GENOEG. Ik adviseer je dus ook om gewoon die extra condensatortjes er op te zetten. Kost weinig en ik weet nagenoeg zeker dat je er anders problemen mee krijgt.
KORTOM GEWOON DOEN.
MPX fan ook in de handleiding staat dat je hem extra moet ontstoren als je een andere dan de rondo regelaar gebruikt :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Ok, ik zie het nut ervan in.
Heeft iemand een voorstelling(afbeelding/foto) van hoe ze moeten zitten ?

alvast bedankt,

niels

De standaard motor is dus al ontstoord! (Al weer iets trouwens dat in je handleiding staat)...

Wel MPX fan maar de bouwbeschrijving niet gelesen of niet begrepen .

Alles staat gewoon er in .
Wanneer ontstoren ,wanneer niet nodig .
Welke lijm gebruiken , hoe de prop monteren en so verder.

Mvg Johan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back