Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Het gaat hierbij om een heel andere wetgeving... de privacy namelijk en niet HOE de foto's gemaakt zijn De HOE vraag in deze is juist die maakt dat het dus niet mag. Direct een punt waar het in een discussie met zogenaamde bestuurders vaak misgaat, omdat deze vooral focussen op de privacy en dat niet vinden kunnen. Het hoe hebben/denken ze het niet over...

Ja idd.
Zijn twee verschilende dingen.

Verder open dit wel mogelijkheden voor de wildvliegers onder ons: wordt freelance journalist en u kunt fotograferen wat u wilt!

Een freelance journalist mag natuurlijk weer niet wildvliegen...
("met een modelluchtvaartuig als bedoeld in artikel 1a, eerste lid, onderdeel d, van het Luchtverkeersreglement indien dit luchtvaartuig wordt gebruikt uit hoofde van een bedrijf of beroep dan wel tegen vergoeding of met baat.")

Mmmmm, verwarring.
Hoe kan een vlucht commercieel zijn zonder baat. :confused:

Edit; zag dat Rogier tot dezelfde conclusie kwam.
Het antwoord ontbeer ik nog even.
Daarom laat ik de post staan.
Kom er eens in Tasz!

Krijg ik nog antwoord Tasz? :confused:

Zo zie je maar dat de politie ook niet weet hoe het in elkaar steekt

Dit was zo ie zo een commerciële vlucht al dan niet met baat.
Ze zijn gewoon in overtreding

Bovenste quote is op z'n minst discutabel.
Je doet een paar aannames waarvan je nog maar af moet wachten of ze waar zijn.
Daar heeft niemand "baat" bij. :p

Krijg ik nog antwoord Tasz? :confused:

Bovenste quote is op z'n minst discutabel.
Je doet een paar aannames waarvan je nog maar af moet wachten of ze waar zijn.
Daar heeft niemand "baat" bij. :p

Nee andersom.
Een klus met baat hoeft niet comercieel te zijn. ;)

En dat deze gasten er baat bij hebben lijkt mij duidelijk.
Het is in opdracht geweest voor een comercieel blad.

Stel dat jij als hobbyist zonder vergoeding oid die fotos heeft gemaakt voor de Quote.
Zodra de quote deze fotos gebruikt hebben zij er baat bij.
Dan ben jij als hobbist alsnog fout.

De foto's die je als hobbist maakt nag je alleen voor je eigen prive album gebruiken.

Dat deze klus in opdracht was is geen aanname maar een feit aangezien Vincent een paar posten eerder vertelde dat hij ook was benaderd voor deze opdracht.

Laatst bewerkt:
Ok, dank voor de uitleg.
Één ding begrijp ik nog niet.
Hoe kan een klus die commercieel is soms geen baat hebben?
Baat hebben is toch één van de eigenschappen voor een commerciële klus.

Ok, dank voor de uitleg.
Één ding begrijp ik nog niet.
Hoe kan een klus die commercieel is soms geen baat hebben?
Baat hebben is toch één van de eigenschappen voor een commerciële klus.

baat kan veel zijn

als je een foto maakt ergens van en deze word gebruikt in een blad met jou naam er bij zou je dit al kunnen zien als baat (gratis reclame) volgende keer weten ze je sneller te vinden voor wel een betalende opdracht

daarom kan je baat heel ver trekken het enige misschien is je maakt een foto stopt hem in je album en laat hem aan niemand zien het moment dat je die hier zou plaatsen en er ontstaat een discussie is er weer baat want als jij vervolgens iets leert van deze discussie heb je er weer baat bij :)
enz enz enz

dit is misschien erg overdreven maar baat kan je bij zo veel hebben
als zoiets voor de rechter zou komen denk ik dat de rechter baat zal om rekenen naar financieel gewin.

baat kan veel zijn

als je een foto maakt ergens van en deze word gebruikt in een blad met jou naam er bij zou je dit al kunnen zien als baat (gratis reclame) volgende keer weten ze je sneller te vinden voor wel een betalende opdracht

daarom kan je baat heel ver trekken het enige misschien is je maakt een foto stopt hem in je album en laat hem aan niemand zien het moment dat je die hier zou plaatsen en er ontstaat een discussie is er weer baat want als jij vervolgens iets leert van deze discussie heb je er weer baat bij :)
enz enz enz

dit is misschien erg overdreven maar baat kan je bij zo veel hebben
als zoiets voor de rechter zou komen denk ik dat de rechter baat zal om rekenen naar financieel gewin.

+1 perfecte uitleg ;)

Weer terug naar het onderwerp. Heb je inmiddels je examen gehaald tasz? En ben je begonnen met je gebruikers handleiding?

Nope. Heb het even aan de kant gezet.
Zal februari worden denk ik dat ik het weer op ga pakken.

Nu even heel druk met andere werkzaamheden ;)

Bij mij hier achter heb je een groot open landschap onbewoond en een voetbalveld wat niet wordt gebruikt. Ik mag daar toch vliegen op een bepaalde hoogte? Eind van de maand a ik v oor de DJI F450 en zit niet op een boette te wachten.

Gebruik toch je gezond verstand jongens, daar heb je het voor.
Waar ik vlieg kom ik geen agent tegen.
En als ik er 1 zou zien zou ie belangstellend vragen wat ik aan het doen ben.

Niet bij mensen vliegen.
Niet bij huizen, kantoorpanden e.d. vliegen.
Kortom, zorgen dat je niemand tot last bent. :D
Zo moeilijk is dat toch niet?

Volgens Bart Remes mag een particulier met een drone ALLEEN maar vliegen op een modelvliegveld en nergens anders
Vroeger was dat inderdaad het geval maar dat is verledentijd.
Met alle respect voor Bart Remes voor wat hij weet over Drones: of hij is niet goed op de hoogte van de huidige wetgeving of het is een wens van hem zoals hij het graag zou willen zien.
Dus ik zal die opmerking niet zo zwaar opvatten.

@Ben Jansen, ik ben er helemaal mee eens.

Vroeger was dat inderdaad het geval maar dat is verledentijd.
Met alle respect voor Bart Remes voor wat hij weet over Drones: of hij is niet goed op de hoogte van de huidige wetgeving of het is een wens van hem zoals hij het graag zou willen zien.
Dus ik zal die opmerking niet zo zwaar opvatten.

@Ben Jansen, ik ben er helemaal mee eens.

Waar staat beschreven dat het toegestaan is om te vliegen met een drone anders dan op een modelvliegveld ? ?

Back