Roel van Essen
Forum veteraan
Oei... duidelijk van de ouwe stempel.HMS Panther...![]()
![]()
![]()
Tegenwoordig zou dat moeten zijn:
Zr. Ms. Panther

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Oei... duidelijk van de ouwe stempel.HMS Panther...![]()
![]()
![]()
Ja, maar heb je ook met water geschuurd... Nat dus. Dat geeft een véél mooier glad oppervlak.
Goeie basis voor de uiteindelijke kleur!De antifouling
Bekijk bijlage 612059
Hoi Ronald. Over spuiten gesproken... Mijn manier van werken:
1) ondergrond grondig schoonmaken (mag bijv geen siliconen opzitten)
2) licht schuren (korrel 400, liefst fijner en niet teveel druk zetten. Schoonmaken.
3) onderschip goed afplakken (en blijf weg van afplaktape uit de bouwmarkt!!!)
4) spuit de scheidingslijn tussen blauw en onderschip OVER HET TAPE HEEN in met matte blanke lak. Zodoende heb je veel minder kans dat er straks blauwe verf onder het tape kruipt.
5) Laten drogen
6) Romp op de kop zetten en het onderwaterschip helemaal afplakken. Vervolgens blauw spuiten.
Waarom op de kop? ALS er ergens verf wil gaan druipen druipt het tenminste blauw-op-blauw... En denk er aan: 4 dunne lagen met voldoende tijd er tussen is beter dan één dikke laag met zakkers. De tijd tussen de spuit-sessies klopt aardig, maar de tijd na het spuiten (die 20 minuten) is veel te kort. Laat de romp gerust een dag naar het spuiten staan, dan kan de verf tenminste goed uitdampen en -harden.
7) Zet je een afwijkende kleur waterlijn op de romp? Dan daar qua hoogte rekening mee houden voor je gaat spuiten. En het spuiten van de waterlijn in feite hetzelfde als de romp.
Alleen nu ALLES héél goed afplakken (één zijde heb je al gedaan), blanke lak over de randen van het tape, laten drogen en de waterlijn er op zetten. Ik doe de waterlijn het liefst met de kwast; stel dat je ergens tóch nog een gaatje hebt opengelaten bij het afplakken van je romp komt (de wet van Murphy) natuurlijk dáár een toeter spuitnevel in en kun je opnieuw beginnen.
8) na droging van je waterlijn alle afplakpapier en -tape verwijderen. De tape terugslaan, zodat je het er onder een hoek van 180graden afhaalt: het tape wat los is, moet in feite het tape wat nog op de romp zit BIJNA raken.
Een heel kletsverhaal, en wellicht doen anderen het ander; vis er uit wat je kunt gebruiken!
Ook de stickers met multraship logo achterop het stuurhuis zijn geprint met decals.Hier een foto van mijn Multratug 5. De decals heb ik laten maken bij printmetwit.nl. daar kun je zelf een printbestand aanleveren en ook watervaste decals laten printen. Zoals je ziet is het resultaat superstrak.![]()