even een puntje aandacht voor de bouw piet:
als ik me niet vergis is de laatste as van de dolly een stuuras. (verbeter me als ik het mis heb)
leuk detail om erin te verwerken??!!!
ik ben benieuwd wat je er van gaat maken! maar dat zal vast en zeker goed komen.
ben vooral benieuwd naar alle hydraulische componenten die je van plan bent te gaan gebruiken!!
m.v.g. jordi
Hallo Jordi,
Ja, de 3e as is een meelopende stuuras, deze as stuurt weinig in, maar dit scheelt wel een hoop extra banden slijtage.
Dit wordt ook toegepast op mijn 3 assige jeepdolly.
Wat de hydrauliek betreft het volgende :
Er komen 2 hydrauliekpompen op/in de dieplader.
1 hydrauliekpomp wordt in het zwanenhals gebouwd om het zwanenhals af en aan te koppelen.
1 hydrauliekpomp wordt onder het smalbed gebouwd voor het heffen en laten zakken voor het achterdek.
Links en rechts moeten apart aangestuurd kunnen worden, i.v.m, met het rechtstellen van de dieplader.
Maar ook wordt de vering hydraulisch, alle cilinders worden onderling verbonden, zodat als er 1 as inveert, at de andere assen dan kunnen zakken als dat nodig is, zodat de gewichtsverdeling per as gelijk blijft, een soort "communiserende vaten".
Maar wel zo gebouwd dat links en rechts onafhankelijk van elkaar kunnen veren.
Dit wordt een hele klus om dit te bouwen, maar ik heb het al helemaal in m'n hoofd zitten hoe het gaat worden.
Als er te weinig ruimte in het smaldek is, qua dikte van de hydrauliekpomp, dan ga ik met 2 aparte grote moedercilinders werken, die in en uitschuiven door middel van schroefspindels, die dan vervolgens weer de 5 cilinders per kant aansturen voor het heffen en laten zakken van het achterdek.
Want er komt behoorlijk wat kracht op de cilinders. omdat er wel even tenminste een totaal gewicht van ±100 kg gelift moet worden, (lading +eigen gewicht van de dieplader),dit wordt dan wel verdeeld over het heffen van het zwanenhals en de10 cilinders in het achterdek.
Ik verwacht wel dat ik behoorlijk zal moeten expermiteren om het goed werkend te krijgen.
Helaas zijn er geen voorbeelden van zo'n zwaar uitgevoerde dieplader in de schaal 1:14.8
De bouw van de dieplader zal waarschijnlijk 3 tot 4 jaar gaan duren !
Dus nog even geduld, hahahaha !!