VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Goedemorgen Piet,
Een hele mooie combinatie die je aan het bouwen bent, mooi die Volvo en de dieplader.
Veel bouw plezier met het afbouwen, heb diepe bewondering voor modelbouwers die zulke mooie dingen kunnen bouwen.

Groet, Marceline
 
Hoi Piet,

Wat fijn dat je de draad weer wat kan oppakken.
Jammer dat de uitkomst van de test tegenvalt.

Ik ben benieuwd hoe dit zijn vervolg gaat krijgen en hopelijk zien we het model binnenkort eens op de baan.

gr
Marco
 
Fijn deze berichten weer te lezen, en dan bedoel ik natuurlijk niet de negatieve kant van de zaak: gebrek aan tractie, maar dat we het vervolg mogen meemaken!

Hoewel ik nooit zoiets zwaars heb gebouwd, toch een tip: de asdruk van de aangedreven assen maximaliseren, door de druk op de niet aangedreven assen te verminderen: deze as op slappere veren zetten met veel inslag naar boven. Maar het is ook niet erg raar dat dit gebeurde: de combi heeft 10 niet aangedreven assen, en slechts 2 aangedreven. Voor dagelijks transport moet 20% van het totaal gewicht op aangedreven assen staan, en daar kom je nu lang niet in de buurt.
Ten tweede is het dan ook belangrijk waar je schotel precies staat, want als die te veel naar achteren staat, dan heeft de aangedreven vooras weinig zin, en datzelfde geldt voor de jeepdolly, als de schotel daar verder naar voren staat, krijgt de trekker meer gewicht op de aangedreven assen.
Hopelijk kan je hier iets mee, het is ook maar een aanbeveling hè .
Tenslotte, maar dat weet je natuurlijk wel, scheelt het ook hoe "glad" de banden zijn, een zachtere band zal meer grip hebben denk ik.
Cor
 
Laatst bewerkt:
Hallo Piet,

Ik ben pas 2 jaar actief op dit forum dus jouw bouwverslag is compleet nieuw voor mij.
Pfff .... 70 pagina's ga ik echt allemaal wel een keer doorkijken maar ik heb
tot nu toe alleen maar wat highlights bekeken en het is een super interessant project.:thumbsup::thumbsup:
Succes met de verder bouw en hopelijk volgen de update's elkaar snel op.
 
Hoi Piet,
Misschien dat je een planetaire reductie tussen de motor en de vertragingsbak kan zetten, dan hoef je niets te slopen, want de motor blijft in lijn. De kleinste reductie is wel 1 op 3,7, dus niet dat hij dan weer veel te langzaam gaat.
 
Nu heb ik zaterdag even een rij-trek test gedaan met de Volvo F16 gedaan om te kijken hoe sterk de Volvo nu daadwerkelijk is.

Ten eerste : De Volvo F16 rijdt voluit veel te snel, ondanks div. vertragingen.
.............................
Dus de voorste stuur as wordt nu ook aangedreven om meer trekkracht te krijgen.
De bestaande Bühler elektromotor met de vertragingsbak en tussenbak gaan terug in de rommelbak.
Ook de bestaande tussenbak wordt vervangen door een zwaardere tussenbak met geharde tandwielen (2:1)
Zonder 70 voorgaande pagina's door te spitten misschien even handig om te vermelden wat voor vertragingen je er nu tussen had; en hoezo een 'zwaardere'? die slechts 1:2 vertraging geeft?
Wat voor motor komt er nu in, gezien het feit dat de Bühlers bekend staan om hun grote trekkracht en lage verbruik?

Ben benieuwd hoe dit nu allemaal gaat worden, maar dat zal de komende tijd wel leren!
Succes in elk geval!
Cor
 
Hallo Piet,

Ik ben pas 2 jaar actief op dit forum dus jouw bouwverslag is compleet nieuw voor mij.
Pfff .... 70 pagina's ga ik echt allemaal wel een keer doorkijken maar ik heb
tot nu toe alleen maar wat highlights bekeken en het is een super interessant project.:thumbsup::thumbsup:
Succes met de verder bouw en hopelijk volgen de update's elkaar snel op.


Dan zou ik een paar dagen extra inplannen, is ook nog een hele mooie verbouwing van een F12 en de verbouw van een bruder trailer voor weinig, dat is echt een parel geworden. Die komt volgens mij achter deze F16.

We zien je volgende maand wel eens weer veel leesplezier.




Piet !!! mooi dat het weer beter gaat na alle tegenslagen.

Mooi vedan goan !!
 
Hallo allemaal,


Allemaal hartelijk bedankt voor jullie positieve reacties, hier ben ik heel blij mee.

Even antwoorden op de vragen die gesteld zijn :

@.Cor (Helicor),
Ik zal binnenkort even laten zien waar de koppelschotels zijn geplaatst, ik heb deze zo geplaatst dat de schotelruk maximaal is op de achterwielen, dit zelfde geld ook voor de jeepdolly.
Bovendien s de koppelschotel te verstellen naar voren en naar achteren, zoals bij de echte 1:1
zie foto :
HPIM2114.jpg


De banden is ook nog een punt, de moet ik waarschijnlijk vervangen dor banden met een zwaarder profiel (Kiepwagenbanden ?)
Zie foto :

HPIM1206.jpg


De 5 assige MB Actros Zwaar transporttrekker moet de zelfde verbouwing ondergaan, nu ook te weinig tractie/trekkracht.

@.Stefan,
Ik zal binnenkort de nieuwe motor met de vertraging hier plaatsen, zodat je deze kan beoordelen.
Verder vinden er nog een paar aanpassingen plaats aan de 2e stuuras, zodat die iets verder kan in en uit kan veren.
En komt er een zwaardere tussenbak tussen, met geharde tandwielen. De bestaande tussenbak is ook te licht
(Ik heb jou beloofd dat ik jou rupskraan straks ook kan vervoeren hé, dus moet ik wel voldoende trekkracht hebben)

@.Schots en Scheef,
Er is ook nog een bouwverslag 5 assige MB Actros Zwaar Transporttrekker

Bovendien is er is ook nog een bouwverslag van de Caterpillar Generator ingebouwd in een 30 feet container met een Pacton containertrailer.
Deze is inmiddels klaar. (bouwverslag met nog worden afgemaakt op het MBF Truckersforum

De Volvo F12 is inmiddels ook in de kleur gespoten en moet nog in elkaar gezet word.
Ook dit bouwverslag moet nog worden afgemaakt.
Ook eerst nog even 7 transportkisten maken om alles te vervoeren aar Rij-demo's

Als al deze projecten zijn afgebouwd, ga ik weer verder met de CAT 385 CL LR rupskraan, hier zal ik t.z.t. ook een bouwverslag van gaan maken. (hier zal Stefan ook blij van worden)

@.Hallo William,
Als je vragen hebt, stel ze maar even via een P.B.tje
(Ik ben ook lid van de MBVP)

@.Hallo Luchard,
Even doorlezen, hahaha.

Kortom, nog genoeg te doen de komende tijd.
 
Laatst bewerkt:
Dat mag wel eens tijd worden piet, ik wacht al jaren op de foto's van jouw catje.

Maar hoeveel keer rijd hij nu te snel? en hoeveel RPM maakt de motor nu? Het nadeel van een Buhler is dat hij langzaam draait en dus niet zoveel vermogen heeft. Misschien anders een 550er met een planeetvertraging erachter, maakt wel iets meer geluid, maar wel veel meer vermogen.
 
Ik heb toen der tijd voor de simpelste oplossing gekozen. Een gear reduction van 4:1.
Dit is die, die ik toen gebruikt heb:
http://shop.der-getriebedoktor.de/a...Ultra-compact-4-1-gear-reduction-for-540.html
Gewoon voor op de standaard Tamiya 540 motor gezet.
In 1 klap, 1/4 minder maximum snelheid, en meer power.

Ik weet alleen niet of jij daar de ruimte voor hebt om deze box tussen de motor en de versnellingsbak te plaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.

@.Stefan, komt goed met de foto's ! Geduld is een schone zaak :):)
Wat de aandrijfmotor betreft : Binnenkort in dit theater. :yes:
Niet gelijk alles verklappen, de spanning even opvoeren hé. ;) ;)
Het is een elektromotor die heel ongebruikelijk is in de vrachtauto modelbouwwereld, maar loeisterk en geruisloos, de uitgaande as is 6 mm rond, geen extra vertragingen (meer) nodig, dit zegt al genoeg !
 

Update : 167


Oude stuuras verwijderd.
De velgen met banden overgezet op de nieuwe vooras.
De nieuwe Rüst aangedreven vooras geplaatst. De stuurstangen moeten allemaal gewijzigd worden, ook de stuurstang vanaf de stuurservo moet vervangen worden.
Ook moet de tweede stuuras worden aangepast i.v.m. de nieuwe tussenbak.

HPIM9765.jpg


HPIM9763.jpg


Oude Rüst stuuras vervangen, deze gaat weer terug op Voorraad in de rommelbak.

HPIM9835.jpg
 
Back
Top