Was het al eens met Bert Brutus, dat hands-on hulp verreweg de beste methode is.
Anders kan ook, maar kost (soms: veel) meer tijd en moeite.
Zo heb ik zelf het starten van motoren (diesels!) ook uit een, toen al gedateerd maar nog steeds meer dan uitstekend geschreven, artikel uit 1953 (!) geleerd. Dat was zo goed verwoord, dat ik me alles heel levendig kon voorstellen en toen ik het vervolgens zelf ging proberen, lukte het vrij vlot.
Heb 'maar' ongeveer een uur zitten schroeven, voordat ik de afstelling had gevonden waarop de motor wilde aanslaan.

Je schrikt je overigens helemaal de !@#$%^&*!!! op het moment dat zo'n ding, zo vlak voor je neus, voor het eerst tot leven komt. Mozeskriebel, wat een kabaal!
Maar goed, als je eenmaal diesels kunt starten zijn alle andere motoren relatief eenvoudig.
In ieder geval een instelling minder die je kunt verprutsen. OK, ik zie ook mensen die met een volslagen foute gloeiplug aan de gang zijn en maar niet begrijpen waarom het niet wil lukken....
Na het lezen van zijn vorige reactie moet ik de Beste Bas toch op een paar puntjes tegenspreken:
Het 'PRIMEN' van een motor
4) Gas volledig open, carb dicht met vinger en 4 tot 6 slagen brandstof aanzuigen in de motor. (afhankelijk van de buiten temperatuur en brandstof)
Ja, mits...
4 tot 6 slagen, als je goed luistert, hoor je het geluid van de motor veranderen. Zodra er voldoende brandstof in de cilinder zit, hoor je rond het openen en sluiten van inlaat en uitlaat poorten een sissend bijgeluid. Moeilijk exact te omschrijven, maar als je het een keer gehoord hebt, herken je het. Dit is dus wat Bert bedoelde met dat iemand met ervaring je zo over die hobbel helpt, die herkent dat meteen.......
In ieder geval, is de motor nog te droog, dan hoor/voel je het niet> nog 2 chokes extra...
Te nat hoor/voel je ook onmiddellijk. Blijft je ook heel erg bij, want je kunt die start binnen 1 minuut, die ik eerder beschreef, dan wel op je buik schrijven. Als je goed kijkt naar de foto's bij mijn vorige bericht, dan valt het je misschien op dat de motoren hangend zijn ingebouwd. Dat heeft een enorm voordeel. Als je choked met de vinger op de venturi dan zal, als je niet heel goed uitkijkt, de meeste brandstof zo weer uit de motor lopen. Verzuipen, zoals we het -veel- te nat met brandstof van een motor oneerbiedig noemen, is zo vrijwel onmogelijk. In dit geval moet je na de laatste choke de prop even een echte zwieper geven, terwijl je de vinger een heel klein beetje optilt. De instromende lucht neemt zo de brandstof mee naar binnen.
Voordeel is ook, dat dit het dan ook is. Bij een staande inbouw kan de motor nog vrij droog lijken, terwijl er onder in het carter al een flinke sloot brandstof staat. Du moment dat de motor wordt gestart veegt de luchtstroom die hele plens in een keer de cilinder in en verzuipt de boel waar je bijstaat.
Bij een hangende cilinder is 'what-you-see-is-what-you-get'. Er komt niet ineens stiekem nog meer bij.
5) Vinger weg halen. Gasschuif dicht tot een halve maan sleufje zichtbaar van zo een 0,75 mm (± stationair stand) Prop 10 x rond slaan, linksom en rechtsom... brandstof zuurstof mengsel goed verdelen in alle hoeken en kieren van de motor.
Kan, maar ik heb jaren motoren gestart zonder gasregeling en dat ging prima, dus waarom die carburateurs altijd dicht moeten is me nog steeds een raadsel.
Tot ontzetting van veel van mijn collega instructeurs startte ik motoren van de leerlingen altijd volgas. Opvallend was wel dat men degenen met de 'probleemmotoren' meestal naar mij toe stuurde....

Verder: inderdaad, na een paar tikken (2 à 3 waren bij mij meestal voldoende) hoor je dat sissende "ready-to-ignite" geluid en kun je door naar de volgende stap.
6) Dan kan de driver er op. Met de prop goed in de knuist kan je testen of je een ontbranding hebt. De motor geeft dan verbrandingsreactie. De prop zal niet uit je hand slaan. Je kan nogmaals dan wat brandstof verdelen, om daarna op te starten.
Je kan ook kiezen direct proberen de motor aan te tikken met een chickenstick tegen de draairichting, tegen de compressie aan te slaan.
Ik heb van m'n leven nog geen 'glow-driver' gehad en snap ook het voordeel niet. Wel ooit een 10Ah NiCad cel. Maar nadat deze een keer tijdens het laden de geest gaf -uit mijn ooghoek zag ik een blauwe flits, gevolgd door een onwaarschijnlijk harde knal, de halve kamer lag vol met zooi- ben ik op kleinere loodaccu's overgestapt. Die gaven vooral in koud weer een wat betere eerste ontsteking.
Inderdaad, even voelen of de motor 'bokt'. Doet 'ie dat niet, dan hoef je ook niet te gaan zwengelen. Ik zie nog steeds hele volksstammen die dat dan toch doen en zich er vervolgens over verbazen dat de start niet lukt.....

Die 'chickenstick' had ik al even kort gekwalificeerd als een barbarenwerktuig. Door de grotere hefboom heb je geen enkel gevoel meer over, voor wat de motor werkelijk doet en maak je het jezelf alleen maar lastiger. Enkele reis kliko, die ondingen....
Losse vingerbescherming ben ik gaan gebruiken toen ik voor het eerst carbon props ging toepassen. Daarna altijd blijven gebruiken. Een part-time musicus moet nu eenmaal voorzichtig zijn met zijn handen......
De prop moet zo gemonteerd zijn, dat deze horizontaal tegen de compressie staat. Dat is makkelijker aanslaan. Omdat je dan een neerwaartse kracht aan het model geeft, in plaats van een hinderlijk zijwaartse. Bij een dead-stick landing staat de propeller door de winddruk altijd horizontaal, en zal zo minder geneigd zijn gras te happen...
Uh..... nee.
Op het moment dat de uitlaatpoort sluit, staat bij mij de prop op 'tien-over-half-twee'. Houdt in, dat de prop met de zuiger in het BDP ongeveer verticaal staat.
Op deze wijze is het mogelijk, om, op het moment dat de vinger de prop door het BDP duwt, de elleboog naar rechts te bewegen (oefenen!!! het moet een vloeiende beweging zijn).
Dit maakt dat de vinger uit de draaicirkel van de prop wordt getrokken en het blad dat weliswaar al razendsnel achter het zojuist weggeduwde aan komt, de hand mist. Omdat de motor nog even moet accelereren, gaat het bij die eerste slag nog ruimschoots goed en dat is alles wat we nodig hebben.....
Het geeft in ieder geval voldoende vertrouwen om het goede humeur niet te laten bederven, zoals hier:
Kijk naar die propstand! ^
Het voordeel van de door mij genoemde positie weegt voor mij zwaarder dan al het andere....
Bij electro kan ik immers ook niet kiezen waar de rem mijn prop stilzet en dat heb ik nooit als een probleem ervaren.