:evil: Max vlieghoogte terug brengen tot 100mtr :evil:

Op vliegveld Budel hing een kaart met de locaties en openingstijden van de RC velden in de buurt. (ik weet niet of deze er nog steeds hangt, ik kom er al twee jaar niet meer, maar die kaart hing er de zeven jaar dat ik vloog)
En ik ben wel eens in de buurt van een rc veld wezen vliegen, en ik zag al op een aardige afstand dat ze aan het vliegen waren. En ben er dus niet echt dichtbij gaan vliegen.

Dus als iedereen uitkijkt dan is er niets aan de hand. We moeten elkaar gewoon wat plek gunnen in dat o zo grote luchtruim.

schilder idee, net als een haai, maar dan onderste boven ;)

de grond is "donker" en de lucht "licht"(of andersom)
dus dan schilder je je vliegtuig aan de onderkant donker en aan de bovenkant licht.(of ben ik nou in de war?)

Marcelair zei:
Vroeger hing er bij de havendienst altijd een opmerking en situatieschets van het dichtsbijzijnde modelvliegveld.
Toch mooi, dan wordt er rekening mee gehouden.

Modelvliegveld Almere ligt aan de grens van een laagvlieggebied. Kijk, het is ieders verantwoordelijkheid om als clubbestuur zoiets aan te geven bij de betreffende airport.

Hoeft het bestuur niet te doen.
Alle veldjes waarvan bekend is dat daar gemodelvliegt wordt.
Hebben een ontheffing van verkeer en waterstaat.

De geochrafische ligging van die veldjes is bekend.
Hun vlieggebied betrekkelijk klein. Vergelijkbaar met een speldeprik naar boven toe.

De modelvliegerij is gewoon geen partij voor de grote luchtvaart, dus drie keer raden wie er de klos is als je tegen zo'n echte kist aanknalt... :cry:
Hier kun je vooraf geen oordeel over vellen. Het ligt er puur aan wie bij wie het luchtruim komt binnen zeilen.

Net zoals in het wegverkeer zijn afmetingen over wie wel of niet ergens verantwoordelijk is niet van belang.

:D haha, @ myshadow: Je kent overduidelijk niet de voorrangsregels, is voor wat de grote luchtvaart aangaat absoluut geen discussiepunt. Als JIJ een echte kist met je modelvliegtuig neer weet te halen, en je zit/vliegt op een 'officieel' veld, dan is en blijft het eindresultaat dat JIJ kunt gaan dokken en dat de modelvliegclub per direct wordt opgedoekt, vergunning permanent ingetrokken en basta.

Kans is en blijft klein dat je met een modelvliegtuig überhaupt ziets doet, daar komt zoveel toeval bij kijken dat opzet is uitgesloten.

Het is een keer gebeurd met een zweefvliegtuig (echte) die een modelvliegtuig in de cockpit kreeg, 1 dode... :cry:

fout niet een dode bij het zweefvliegtuig maar een gewonde.
bij de deltavliegers wel een dode want die dingen zijn natuurlijk puur stof en kabels

Marcelair zei:
:D haha, @ myshadow: Je kent overduidelijk niet de voorrangsregels, is voor wat de grote luchtvaart aangaat absoluut geen discussiepunt. Als JIJ een echte kist met je modelvliegtuig neer weet te halen, en je zit/vliegt op een 'officieel' veld, dan is en blijft het eindresultaat dat JIJ kunt gaan dokken en dat de modelvliegclub per direct wordt opgedoekt, vergunning permanent ingetrokken en basta.
Een select groepje gebruikers van het luchtruim zou dat graag zo willen.

Voordat we in een welles nietus discussie belanden.
Kans is en blijft klein dat je met een modelvliegtuig überhaupt ziets doet, daar komt zoveel toeval bij kijken dat opzet is uitgesloten.
En hier hangt en draaid alles om.

Het is een keer gebeurd met een zweefvliegtuig (echte) die een modelvliegtuig in de cockpit kreeg, 1 dode... :cry:
Ja een stukje terug in dit draadje is er al over geschreven. Alleen toen was ie nog niet dood.

Dit voorval is trouwens tijdens gemengd bedrijf gebeurd op een hoogte van? Volgens de geruchten vlak bij de grond.

Veldje opgedoekt. Logisch toen de Hollanders er achter kwamen dat afspraken maken en na komen best wel moeilijk was.

Op de Wasserkuppe (Duitsland). Daar wordt in een extremere vorm gemengd gevlogen. Goh en daar gaat het wel!

Vreemd eigenlijk want als daar de bemande luchtvaart zich hetzelfde zou gedragen als in Nederland. Dan zouden de modelvlieger niet verder komen dan een papieren vliegtuigje van de helling af gooien.

mooi die quote van "vliegende cirkelzagen" doelend op de rc helies.

rc helies komen uberhaupt eigenlijk never op dergelijke hoogtes.
of je moet curtis youngblood heten en je voorbereiden op een supah doopah autorotatie :)

Het is bovendien nog eens slecht gedocumenteerd, want G&E en MVA zijn een kilometer van hun echte lokaties ingetekend.
MVA ligt zeker 500m van de rand van het laagvlieggebied.
Het is een vreemd klaagverhaal, want zowel Hilversum als Lelystad zijn vele malen op de hoogte gebracht vann de exacte locaties en de misdragingen van 1:1 piloten (buiten het laagvlieggebied vliegen op minder dan 100ft....).

Freakazoid zei:
Een vliegtuig tekend beter af tegen lucht dan tegen grond.

Niet altijd waar. Een witte kist valt best op van bovenaf hoor. Cammo is wel lastig te zien. Meestal zag ik andere vliegtuigen in de lucht al op kilometers afstand. RC kisten was wel minder, maar meestal nog steeds meer als een kilometer.

dit is mijn mail, en hun reactie ;)

Van: Redactie.PilootenVliegtuig@reedbusiness.nl
Onderwerp: RE: stuk ivm maximumvlieghoogte modelvliegtuigen
Datum: 16 maart 2006 13:37:54 GMT+01:00
Aan: pepijndevos@gmail.com

Gezien.
We plaatsen in de mei-editie van piloot en vliegtuig een officiele reactie
van de KNVvL.
8)
Groet
Ruud Vos, hoofdredactie Piloot en Vliegtuig

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: pepijn de vos
Aan: Redactie Piloot en Vliegtuig
Verzonden: 14-3-2006 8:50
Onderwerp: Re: stuk ivm maximumvlieghoogte modelvliegtuigen

dit is de index: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/index.php
en dit is het topic zelf: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/
viewtopic.php?t=36274

eigenlijk lijken modelbouwers en echte piloten best veel op elkaar,
ze vliegen allebei, en letten allebei heel erg op veiligheid.
het enige verschil is de schaal en dat wij er niet in zitten hahaha

groeten,
pepijn
Op 13-mrt-2006, om 19:51 heeft Redactie Piloot en Vliegtuig (RBI-NL)
het volgende geschreven:

Dank voor je reactie!
Geef me de url eens op dat forum waar ik kan kijken.
Dank
Ruud Vos

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: pepijn de vos
Aan: redactie.pilootenvliegtuig@reedbusiness.nl
Verzonden: 13-3-2006 17:12
Onderwerp: stuk ivm maximumvlieghoogte modelvliegtuigen

ik ben het net als een hoop andere modelbouwers niet eens met jullie
idee om de maximum vlieghoogte te verlagen.
die is nu 300 meter, en als ik het goed heb is de minimum vlieghoogte
van een vliegtuig 300 meter gemeten vanaf het hoogste obstakel binnen
600 meter.
ik zou zeggen, kijk eens op www.modelbouwforum.nl , daar zijn genoeg
modelbouwers waar je het er me over kan hebben.
is vast wel een betere oplossing te vinden, maar 100 meter... geen
goed plan.

We plaatsen in de mei-editie van piloot en vliegtuig een officiële reactie
van de KNVvL.
Groet

Kijk, daar kun je wat mee, K.N.V.v.L gaat reageren, ben benieuwd. Kan ook al vast weddenschappen gaan afsluiten op het verlagen van die modelvliegtuigen-hoogte.

Afweging is dat er mensenlevens op het spel staan, zie het al helemaal voor me. Modelvliegtuigen met transponders en TCAS. (traffic alerting avoidance system, simpel aangesloten op transponder)

Doen we er ook gelijk een ELT in ! (emergency locator transmitter) Kun je 'm weer gemakkelijker terugvinden, ieder nadeel hb z'n voordeel :D

ron van sommeren zei:
Goed gedaan Pepijn, hoor en wederhoor toegepast. Als modelbouw niet lukt, kun je altijd nog een goed journalist worden :)
hoor, wederhoor?
ik weet van niks :roll:

ach laten we eens bescheiden doen en zeggen dat jullie ook hebben gemaild, en dat ze toevallig naar mij het eerste hebben geschreven over de knvvl(wat is dat eigenlijk precies?)
wat antwoorden ze tegen jullie dan?

Niet meer verwacht ,na anderhalve week, maar toch nog een reactie gehad op mijn mail: 8O

LS,
Onder dank voor de reactie!
We plaatsen in de mei-editie van piloot en vliegtuig een officiele reactie
van de KNVvL.
Groet

zoals je ziet de zelfde als die van Pepijn.

Ik ben benieuwd. :wink:

Dit draadtje is dus niet voor niets geweest. :oops:

Ben nu toch wel een beetje heel erg benieuwd naar de reactie die de KNVvL afdeling kleine luchtvaart nu gaat geven. Wordt de modelvlieger weer het ondergeschoven kindje of blijft er nu eens steun voor ons modelvliegers vanuit de "grote" KNVvL.

Back