Het opknappen van een Avonds F-16

Ik ben vandaag begonnen aan flaperon #2 en dat gaat als een speer! :mrgreen:
Alleen heeft het weinig nut om ook daar foto's van te maken; ze zijn gelijk aan alle voorgaande foto's, maar dan gespiegeld... :rolleyes:

~Jolmer

Als je het dan maar echt gespiegeld doe want daar heb ik wel eens moeite mee ;)
Succes verder met dit mooie draadje.

Als je het dan maar echt gespiegeld doe want daar heb ik wel eens moeite mee ;) Succes verder met dit mooie draadje.
De flaperons zijn symmetrisch, dus in principe hoef ik niets te spiegelen. Ik ga na afloop ook bekijken exact welke flaperon het beste op welke vleugel past, er zal altijd wel iets verschil tussen beide zijn.

Nog bedankt voor het compliment trouwens! ;)

~Jolmer

De beide tanks zijn er ook een beetje vreemd ingepleurd? Ik weet niet of alle tanks
eerst in de tape geplakt worden, voordat ze gemonteerd worden? ;)

IMG_2530.JPG

Tape, tape en nog eens tape... Kennelijk had de beste man nogal haast de kist
klaar te krijgen? :)

IMG_2531.JPG

IMG_2533.JPG

Waar gehakt wordt, vallen...

IMG_2534.JPG

Nog een meesterlijk stukkie montagewerk; de straalpijp aan elkaar plakken met
ductape! Geniaal! :oops:

IMG_2535.JPG

En dat geldt ook voor de diverse kabelbomen...

IMG_2537.JPG

Als ik het zo zie, dan heb ik nog wel eventjes werk aan deze kist. Het voelt net
als de verbouw van een huis, waarbij je vooraf eigenlijk nét een beetje je op het
werk hebt verkeken... :D

~Jolmer

ductape is niet zo slap hoor je kan er ook een boot of kanon van maken .

dus een straal pijp waarom wel
kijk maar eens op joutube -mythbusters ducktape special en klik dan op het bovenste fimpje dan naar part 2 etc

Laatst bewerkt door een moderator:
ductape is niet zo slap hoor je kan er ook een boot of kanon van maken.
Zelfs een vliegtuig ;-)

Als bush pilot moet je ook nooit etenswaren in je kist laten liggen waar beren rondlopen, dan krijg je dit:
632-1.png

Maar gelukkig had ie een paar rolletjes duct tape bij zich:
bearvsaircraftvsducttape5.jpg

@Koen: Tsja, het zou misschien kunnen met Ductape, maar ik kies tóch voor iets meer solide bouwmethoden, als je het niet erg vindt? ;)

@Berto: Zo, da's inderdaad niet slim, eten in je kist achterlaten met hongerige beren op de achtergrond?! 8O Ter vervanging van alleen het doek, zou ik het er in bovenstaande situatie ook op wagen! :yes:

~Jolmer

Hallo iedereen!

Zo, weer terug na enige tijd van forum-radiostilte! ;) Ik heb de afgelopen 2 weken de flaperons strak gemaakt met balsaplamuur, maar dan de versie van Alabastine. Overigens ziet de verpakking van dit spul er tegenwoordig iets anders uit dan in deze post vermeldt:

IMG_3779.JPG

Het "goedje" heet dus nu "Allesvuller Schuurvrij", maar is exact hetzelfde spul als in de vorige verpakking. Het zal wel iets met marketing te maken hebben, het nieuwe jasje? ;) Voor degene die het spul dus in de bouwmarkt zoekt, leek het me makkelijk dit hier even te melden.

Goed, dan nu door naar het vervolg van de (ver)bouw / renovatie van m'n F-16. Zoals jullie voorgaande weken hebben kunnen zien, heb ik beide flaperons vanaf "scratch" gebouwd. Een logisch vervolg is dan om deze in de vleugels te bouwen... :mrgreen:

Het was nog een heel geschuur om de vleugel netjes te pas te maken op de flaperon en andersom. Na vele uren arbeid, begint het er allemaal al aardig op te lijken:

IMG_3795.JPG

IMG_3796.JPG

IMG_3797.JPG

~Jolmer

De achterkant van de flaperons en vleugels heb ik uitgelijnd met een Alu-profiel, zodat de uiteindelijke vleugels (qua oppervlakte en vorm) exact aan elkaar gelijk zijn:

IMG_3798.JPG

IMG_3799.JPG

IMG_3800.JPG

De binnenkant van de vleugel (die aan de flaperon grenst) heb ik scherp afgeschuurd, om de boel zoveel mogelijk op elkaar aan te laten sluiten:

IMG_3803.JPG

Ik heb vervolgens nog even een poosje met de boel op schoot het scharnieren van de flaperons gesimuleerd (het testen van de passing), maar het zou ook zomaar het ietwat autistisch spelen met een nog niet volledig afgeronde vleugel kunnen zijn, moehaha?! :rolleyes:

IMG_3804.JPG

IMG_3806.JPG

To be continued! :cool:

~Jolmer

Laatst bewerkt:
Strakke flaperons hoor,
Ik denk dat je aan de binnenkant een (inboard) flaperon seal moet plaatsen, als afdekking, net als de full size.
Als je aan de binnenkant van je flaperon een soort pin maakt, kan deze gelijk dienen als scharnier en als bellcrank.
Gaat het steeds echter worden :)
Ik kan niet wachten, totdat het spuitwerk begint, nu ik je modellen heb gezien, heb ik er alle vertrouwen in dat het superstrak wordt.
Ga zo door......................

Ik kan niet wachten, totdat het spuitwerk begint, nu ik je modellen heb gezien, heb ik er alle vertrouwen in dat het superstrak wordt. Ga zo door...

Dank je! Ik doe m'n best, dan kom je een heel end! ;)

Ik zal je ideeën in overweging nemen. Ik ga overigens wel wat meer scharnierpunten opnemen dan de echte, bij mij worden het er 5. Ik kon het bijna niet van je geloven dat de echte flaperons maar op 3 punten vast zit, totdat ik het zag! :schrik:

Ik ben van plan om, op advies van een ervaren bouwer, de scharnierpunten te maken m.b.v. staaldraad. Dit is ook wat Gerald beschreef in deze post. Zo kan ik de roeren ook nog eens demonteren voor bv. onderhoud.

~Jolmer

Dat is niets moeilijker, hoor. Eventueel kan je ook gewoon het pennetje uit (robart)scharnieren halen/boren en vervangen door de staaldraad.

Hallo iedereen!

Ik heb gisteren en eergisteren, tussen de bedrijven door, weer e.e.a. aan de vleugels kunnen doen; ik heb de verstevigingen t.b.v. scharnierpunten voorbereid. Deze heb ik gemaakt van Berken-triplex, dat lijkt me stevig genoeg? ;)

Hier de verstevigingen t.b.v. de leading edge flaps:

IMG_3808.JPG

En hier die van de flaperons:

IMG_3809.JPG

Tezamen een hele puzzle! :mrgreen:

IMG_3807.JPG

De binnenkant van de vleugel, aan de kant van de flaperons, ziet er met de verstevingingen als volgt uit:

IMG_3810.JPG

Daarna heb ik de boel met 24h Epoxy vastgelijmd en de binnenkant (zie voorgaande foto) met glasmat gelamineerd. Dit om ook de scherpe randen iets meer stevigheid te geven en de kleine inkepingen, die er nu al ingesleten waren, te herstellen...

IMG_3812.JPG

IMG_3814.JPG

Dat was het weer voor nu, later meer! ;)

~Jolmer

Jolmer,
leuk om je vorderingen te zien!
Je flaperons zien er best realistisch uit. Ik ben nu aan het afstuderen bij Fokker Aerostructures in Papendrecht. Voor mij is het de gang uitlopen en dan zie ik de echte flaperonnetjes staan :D (nee, geen foto's)

@Peter: Dank je wel! :mrgreen:

@Jitze: Aha, interessant! Ik heb vorige week donderdag o.a. de echte flaperons eens van héél dichtbij bestudeerd, erg leerzaam! Ook de aansturing van de leading edge flaps was voor mij compleet nieuw; ik dacht altijd dat de as die door de "scharnieren" loopt alleen een scharnierfunctie hadden, maar dat is dus de aandrijvende as! De "scharnieren" blijken complete gearboxes te zijn (de ene helft hiervan zit aan de vleugel vast, de andere helft aan de leading edge flap), om de leading edge flaps met een grote vertraging aan te sturen. Dit uiteraard om de boel veel sterker te maken, dan zonder de vertraging...

Zo zie je maar, je leert iedere dag weer nieuwe dingen! Heerlijk! :D

~Jolmer

Haaaa, de flaperons zitten eigenlijk alleen in het midden scharnier vast en in de wortel (bellcrank).
De 2 overige ,,scharnieren'' zijn zgn ,,rod-ends (kogellink) ,welke in de vleugel in en uit kunnen schuiven, deze houden de flap dus niet tegen.
Ja best wel eng als je beseft dat dit met mach2 rondvliegt....

De leading edge flaps ,,lefs'' worden vanuit de romp aangedreven door de PDU (power drive unit), die via de angle gearbox en torq shafts de rotary actuators aandrijft (4x) per vleugelhelft.
Aan de tip heb je de lef brakes gezien, die de flaps vastzetten, al zouden ze ongelijk bewegen. (een veiligheid dus).
Nn, 2 graden up (supersoon) en 25 graden down (subsoon).
Op de grond 2 graden up, en bij het roteren (weight off wheels) gaan ze down, al naar behoefte.

Landing gear down, flaperons down, landingear up ,flaperons up en werken als aileron.
Flaperons kun je in flight ook down krijgen door de ,,flap alternate extend" switch, welke voor de demo ,,high alpha' gebruikt wordt.

Nou, weer een leuk stukje theorie, ff programeren in je zender :)

Hoi Chris, dat gaat em niet lukken op de zender, MOET OOK ge update worden haha. We houden ons aanbevolen voor uitleg hoor.

Grt Peter

Back