koop, of bouw een Pro10/WGT/F1. Keep pancars alive!

Zoveel meer doet een fan niet.
Probeer maar eens een bepaalde tijd met en dan dezelfde tijd zonder fan te rijden, en de temp van de regelaar te meten. dan weet je wat het doet.

Afgezien van het feit of de fan nu wel of niet wat doet is het toch ook weer een paar gram gewicht wat je evt. niet bij hoeft te plakken toch? Ik heb hem er ook op zitten en ik laat hem lekker zitten. Hij zit niet in de weg en hij kan alleen maar goeds doen dus...

Mocht het niet gaan met de Extreem Roy dan kan je er altijd nog een Xerun in hangen toch Roy? Je hoeft alleen die regelaar dan te kopen en zo heel duur zijn die niet dus...

Wel erg gaaf trouwens om te zien hoe het enthausiasme gestegen is en dat we er weer vol in willen gaan voor het komende seizoen. Dat doet me goed!!!

Heeft iemand nog een adresje voor me waar ik voor een leuke prijs een KoPropo EX1 UR 2.4 of een Sanwa M11X kan halen? (doe maar via PM)

Ga het gewoon proberen en zonder fan, volgens mij doet een fan ook niks.
Het ding werkt immers op laten we zeggen 10V en trekt misschien 0,3A.
Dat ding is dus 3Watt, volgens mij kan die niet meer koelen dan 3 Watt dus..
Als die wel meer koelt dan je erin stopt aan vermogen, dan koop ik er 1000 en ga ik proberen dat koelvermogen te vangen en wordt ik rijk.

maar de benodigde stroom voor die ventilator komt uit de accu die veel meer kan leveren dan wij in 7 minuten opmaken. Alles wat de ventilator koelt is dan meegenomen toch?

Is weer behoorlijk offtopic maar goed... wellicht even voor morgenavond bewaren?:D

Ik ga het eens hier aan mijn collega's vragen Roy, hoe het precies zit.
Een fan koelt sowieso niet, maar verplaatst lucht.
De spoed van de bladen, de diameter en het toerental geven een bepaalde luchtverplaatsing, daarbij opgeteld het afgevend koeloppervlak van de koelribben en het temperatuursverschil geven een koelvermogen, welke best eens meer zouden kunnen zijn dan die 3Watt, omdat het nu eenmaal niet een gesloten maar open systeem is.....

De spoed van de bladen, de diameter en het toerental geven een bepaalde luchtverplaatsing, daarbij opgeteld het afgevend koeloppervlak van de koelribben en het temperatuursverschil geven een koelvermogen, welke best eens meer zouden kunnen zijn dan die 3Watt, omdat het nu eenmaal niet een gesloten maar open systeem is.....
Als je dat dan weer kan opvangen...kan je wat verdienen;)

Volgens mij gaat het via de program box maar kom anders eens langs op de MACH, daar kunnen we je vast wel helpen... Was jij diegene met de Pro10 wagens???

Zo een beetje wel ja... We kunnen op de PC's in de kantine de LCD kastjes updaten en dus ook de ESC's updaten en daarna met de kastjes weer de ESC's instellen dus... Er zijn er zat aanwezig dus ja, we kunnen op de baan alles doen ermee...

Hoi Robbie,

De tandwielverhouding op de MACH ligt aan de regelaar en merk motor die je gebruikt. Bij pancars praten we over verplaatsing aangezien onze foambanden kleiner worden door slijtage. Je wilt dus over het algemeen altijd dezelfde verplaatsing aanhouden. Dit betekend dat je af en toe je pinion groter moet maken of de spur kleiner. Dit vanwege het feit dat de banden kleiner worden.

Als je een xerun hobbywing regelaar hebt kun je tussen de 40 en 45mm verplaatsing zitten afhankelijk van het merk motor. Dat is over het algemeen wel een redelijk goede basis verplaatsing. Sommige hebben iets groter of kleiner verplaatsing maar is ook puur wat je zelf fijner vindt rijden en wat voor instellingen je in je regelaar hebt en welk merk motor je gebruikt. Elke merk motor is namelijk net weer wat anders. De temperatuur van de motor is een aanwijzing hoe ver je kunt gaan met je verplaatsing. (dynamische vertiming is ook een factor maar dat komt later wel )

Verplaatsing of rollout:

diameter banden x 3,1416 (pi) = A
A : aantal tanden spur = B
B x aantal tanden pinion = verplaatsing in milimeter.

Als voorbeeld:
-bandendiameter 60mm
-75 tanden spur
-17 tanden pinion

60mm x 3,1416 (pi)= 188,496
188,496 : 75 (spur) = 2,51328
2,51328 x 17 (pinion)= ca. 42,75mm verplaatsing (of rollout in het engels.)

Wordt je bandendiameter kleiner zul je dus op een gegeven moment een 18tands pinion moeten gebruiken om ca. dezelfde verplaatsing te houden. Dit komt niet op de milimeter nauwkeurig dus je hoeft niet na elke run je pinion te vervangen :D

Zoals Joost al aangaf.... komt allemaal goed. We hebben alles om je op weg te helpen.

Laatst bewerkt:

Als je dat dan weer kan opvangen...kan je wat verdienen;)

Roy, ik heb het nagevraagd, we moeten onze woorden terug nemen, een fan van 3W, kan zeker wel meehelpen om een veelvoud van die 3W weg te koelen.

Er bestaan inmiddels koelmachines, met een elektrisch opgenomen vermogen van 200kW, die 1MW weg kunnen koelen!.....

Van belang is het koelend vermogen van de lucht die je erlangs laat stromen, en het afgevend vermogen van de koelribben, daarbij komt ook nog eens, hoe heter de regelaar, hoe hoger de delta T, dus des te meer koeling.
Uiteraard werkt dit niet voor een afgesloten systeem, en dat is het in ons geval ook niet.

Ook heb ik nog ff een stuk gelezen van de toerenregelingen voor draaistroommotoren, en dan de zogenaamde tijd/puls regeling, welke onze regelaars ook doorgeven aan de motoren, herkenbaar door het "fluiten" bij wegrijden en remmen, leuke materie....
Ik moest ff m'n geheugen opfrissen maar weet nu weer hoe het kan dat een (goeie) vermogensfet zoveel stroom kan leveren. Het spanningverlies over een goeie fet kan zo laag worden als 0.12V (waar een silicium vermogenstransistor 0.7V verlies heeft), dus bij 100A stroom hoeft hij dan maar 12W vermogen te disciperen in warmte, de rest wordt doorgegeven aan de motor.

Ook is door die tijd/puls regeling, die opgewekt sinusvorm zo vervuild, dat een stevige condensator nodig is op de ingangsspanning, maar dikke bedrading ook, vanwege opgewekte hogere harmonisch en het bijbehorende "skineffect" wat betekend dat de stroom door de buitenkant van de draden wil lopen.

Dus samenvattend installeren die ventilator!, is veel beter voor je regelaar!
Wel is er een maar natuurlijk. als je regelaar zonder ventilator niet boven de 70 celcius komt, heeft het geen zin, want elektronica kan die temperatuur hebben, zonder minder goed te gaan werken.

de meeste van ons hebben geen ruk aan dit verhaal, maar ik denk ik zeg het ff.... :mrgreen:

Laatst bewerkt:
martin bedankt voor de uitgebreide beschrijving!

Gewoon erop zetten dus...alles wat die koelt is mooi meegenomen. Al zou de koelribben maar 40-50 graden zijn dan is de temperatuur aan de binnenzijde toch net wat hoger. Als je door windverplaatsing dit kunt reduceren is dat voor de binnenzijde ook goed is mijn redenatie in ieder geval.

de meeste van ons hebben geen ruk aan dit verhaal, maar ik denk ik zeg het ff.... :mrgreen:
hmmmm, nu ga ik het echt uitrekenen ook...
denk nog steeds dat het veelvoud wel meevalt, zeker voor de motor.
Als die 350 watt levert en een efficiëntie van 60% heeft, dan blijft 140watt aan hitte over om te koelen.

martin bedankt voor de uitgebreide beschrijving!

Gewoon erop zetten dus...alles wat die koelt is mooi meegenomen. Al zou de koelribben maar 40-50 graden zijn dan is de temperatuur aan de binnenzijde toch net wat hoger. Als je door windverplaatsing dit kunt reduceren is dat voor de binnenzijde ook goed is mijn redenatie in ieder geval.

Als je dan toch het maximale koeleffect wil hebben, neem dan ook een zwarte regelaar, want dat koelt nog beter!... ;)
Oh wacht, ik heb zwarte regelaars!, vandaar dat ik die fan niet nodig heb natuurlijk!.... :p

hmmmm, nu ga ik het echt uitrekenen ook...
denk nog steeds dat het veelvoud wel meevalt, zeker voor de motor.
Als die 350 watt levert en een efficiëntie van 60% heeft, dan blijft 140watt aan hitte over om te koelen.

ga jij het maar lekker uitrekenen, ik ga zo naar de Mediamarkt, geld uitgeven, is veel leuker! :mrgreen:

Back