Leeg topic - kan weg

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Dat vertel ik toch net? :P

Als ik de pen laat zoals ie nu is, moet ik een gat in m'n cowl maken om die naald door te laten gaan.. als ik er 0,5cm vanaf zou mogen slijpen, hoef ik dat niet te doen.. of moet je altijd een opening in je cowl maken voor de afstelling?
 
ik vind die supertiger een prima optie.
Hij past mooi in de cowl..
Ik vind een schaalkist met een 2 takt die je niet ziet, altijd beter dan eentje met een 4 takt die uit de cowl steekt.
En dat geluid vind ik altijd een beetje bull.. een 4 takt klinkt misschien wat rustiger.. maar klinkt heus niet schaal. En met die 2 takt vlieg je toch niet vol gas als je schaal vliegt..

Peter
 
Automatiseerder hé, er zijn twee habitats voor mij.. achter de PC of aan de bouwtafel :P
 
Kijk je even niet, zijn er gelijk 3 pagina's bij gekomen. Even stukje terug.

hezik zei:
Kan ik de ABS cowl niet als mal gebruiken om zelf een fiberglas cowl te maken? Of is dat niet rendabel/te specialistisch werk?
Ja dat kan als hij lossend is. Ik heb het zelf gedaan voor een kleine Tiger Moth en een Tri 40 trainer. Is een redelijke klus, maar met goed resultaat.

Groeten Huib
 
Huib zei:
Kijk je even niet, zijn er gelijk 3 pagina's bij gekomen. Even stukje terug.

Ja vragen genoeg.. ik blijf wel vragen hoor.. misbruik de zoekfunctie ook behoorlijk, maar niet alles is goed te vinden, veel info zit verstopt in bouwdraadjes, dat je 20 pagina's moet doorbladeren om net die ene opmerking te vinden..

Ja dat kan als hij lossend is.

Hoe bedoel je lossend?

Een kleine tegenslag tijdens het monteren van de motor: de winkel heeft me de verkeerde header geleverd. Top Flite heeft twee headers voor supertigre motoren, eentje voor .61 - .91 (heb ik nu) en eentje voor de G75 (had ik moeten hebben).. dat wordt dus ruilen, kan de muffler nu niet afmonteren :(

De motor klopt tenminste wel, dus ik kan nu wel de cowl helemaal op maat gaan maken.

Nog een vraag (ja weer een :)) over het doorvoeren van brandstofleidingen door de firewall. Ik kwam vanmiddag ergens toevallig de opmerking van iemand tegen dat je messing buisjes door je firewall moet zetten (lijmen) en dan daar aan weerzijde de slangetjes opzetten. Is dat de juiste methode? Creeer je dan niet teveel plekken waar slangen los kunnen schieten?
 
daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ik boor gewoon een gaatje ter grote van mijn brandstofslang en doe hem daar doorheen.. beetje onzinning om een messing buisje te gebruiken en dan weer aan weerzijde een slangetje te doen.

Peter
 
Even zoeken en deze post was het:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=476121#476121

van Bruno van Hoek, hij zegt:

Bruno van Hoek zei:
Gat in een kopschot? Alleen als je tankcompartiment gescheiden is van de rest van de romp (=aan de achterkant dicht), anders is het een ontwerp/constructiefout en blaast de motor alle olie en troep de romp in....
Brandstofleiding altijd doorvoeren m.b.v. messing pijpje (3/2,5), vastgelijmd in het hout. Aan de achterkant de tankslang aansluiten, aan de voorkant de slang naar de motor.

Of begrijp ik 'm nu verkeerd?
 
je begrijpt hem goed, maar ik vind zijn manier ook enorm onzinnig.ik bedoelde juist dat de charter ARF een gat in de firewall heeft waardoor de tankdop doorgevoerd word. ikzelf heb bij mijn fourstar 40 gewoon 2 gaten geboord in het motorschot met de zelfde diameter als de buisjes die uit de tank komen, daar die buisjes doorheen gestoken ( gewoon de tank vastgemonteerd aan het brandschot) en daar de slangetjes van naar de motor gevoerd, is nog steeds goed na mijn crash 2 weken terug :wink: .
 
Zelf doe ik dit ook niet. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat het gaatje voor de slang meters te groot is. Gewoon net een half milimetertje te groot maken en dan zit het wel snor.
 
Toch ook opletten met een teveel aan messing buisjes. Die zijn namelijk niet ongevoelig voor je brandstofmengsel. Als je kist een 4-5 jaar meegaat, zal je die buisjes toch eens moeten vervangen. Als die vastgelijmd zijn wordt dat allemaal een beetje lastiger.
 
Bij mijn weten is het chemisch onmogelijk dat brandstof messing opeet.. ik zie daar geen reactie inzitten die mogelijk is? Of zie ik nu iets over het hoofd?

Ik denk dat ik Bruno's methode wel ga toepassen. De tank zit bij deze Cessna direct achter het brandschot en de in-cowl muffler spuwt alles ook echt in de cowl uit. Ik denk dat ik daar nog een verlengbuisje aan ga zetten zodanig dat e.e.a. uitkomt bij de cowl-flaps, maar waarsch. is het niet helemaal te voorkomen dat er rook in de cowl komt.

Direct achter de firewall bevindt zich de brandstoftank, die ligt boveop het voorste gedeelte van de servotray. Er zit geen afscheiding tussen tank en servotray, dus ik wil de firewall zo dicht als mogelijk houden.

Tenzij messing inderdaad opgegeten wordt door brandstof en de algemene mening is dat het juist niet verstandig is het zo te doen..

(ja ja lastige klant, blijft maar vragen :P)
 
Is dat de juiste methode?
Ja, dat is de juiste methode (buisje passend in fire-wall lijmen).

En zelfs dan zou ik het tankcompartiment ook nog maar even goed in de brandstofbestendige lak zetten! :teacher:

(Overigens: ik heb jaren een kist gehad (Super 60"; is er nog steeds! :P ) waarvan de neus na verloop van tijd zo verschikkelijk doordrenkt was met brandstof (wist ik veel :? ), dat ik bang was dat de hele handel er op een kwade dag af zou breken. :?

Maar dat is nooit gebeurd. :)

En sinds ik ook dat model heb omgebatterijd naar electro ben ik natuurlijk voor altijd verlost van . . . etc.etc. :wink: )


jan.
 
Het klopt wat er gezegd wordt. Messing wordt wel degelijk aangetast door de brandstof. Misschien niet opgegeten zoals je zelf stelt, maar messing dreigt wel degelijk bros te worden na verloop van tijd. De dunne buisjes blijken niet bestand te zijn tegen de trillingen in combinatie met de werking van methanol en nitromethaan. Zelfs na 2-3 jaar is het effect al duidelijk zichtbaar. Verkleurd messing met een donkere gloed en soms zijn er zelfs scheurtjes ontstaan in het materiaal. Erg duurzaam is het spul niet. Het 'messing' wat bij de brandstoftankjes geleverd wordt is volgens mij ook niet helemaal zuiver. Natuurlijk heb je altijd een legering, maar het is sowieso inferieur metaal als je het mij vraagt. Baseer dit niet op feiten, maar m'n gevoel zegt dat.
 
Ok, is het dan niet beter om iets anders dan messing te gebruiken? Een brandstofbestendig kunstof buisje ofzo? Waarom iets inbouwen waarvan je weet dat het kapot gaat?

@Jan Brilman: Het compartiment met tank is geheel (2x) gelakt met Glitsa. Misschien niet 100% brandstofbestendig (weet ik niet) maar in elk geval al stukken beter dan niets. De firewall zelf heb ik voorzien van een dunne coating epoxy, al het hout in de cowl eigenlijk.
 
Het compartiment met tank is geheel (2x) gelakt met Glitsa. Misschien niet 100% brandstofbestendig (weet ik niet) maar in elk geval al stukken beter dan niets. De firewall zelf heb ik voorzien van een dunne coating epoxy, al het hout in de cowl eigenlijk
Goed zo!

That's my boy!

:wink:


jan.
 
Veel mensen zetten een zwarte siliconen buis aan het uiteinde van hun muffler, soms zelfs 2 bij sla models, naast elkaar. dwnk dat dit het beste voor je is. noemen ze trouwens ook wel deflectors, maar ik denk dat standaard deflectors er te klein voor zijn om in jouw model gebruikt te kunnen worden :wink: .
 
Back
Top