Leeg topic - kan weg

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Jammer dat het niet lukte, tegen héél véél drassigheid kun je niet altijd wapenen. (Sommigen knallen er gewoon een drie keer té zware motor op.....is ook geen oplossing :teacher: )

......ik moet wél zeggen dat je toewijding ontzettend groot is, een aantal jaren geleden stond ik ook tegen weer en wind mijn modellen de lucht in te trappen, hoopjes lol gehad, moet nu bekennen dat dat wel anders is.....maar om deze modder te trotseren om het tóch te proberen..., petje af hoor:
:thumbsup:
h4.jpg

Groetjes,
Gerald

Zou er bij die club een ogenblik komen dat ze zeggen: "We moeten nu toch echt eens iets aan ons 'veld' gaan doen!"

Nog even en je kunt er ook goed met terreinwagens en bootjes terecht!

Of denk ik er nu te makkelijk over?

Is er niet iets met drainage te doen?

jan.

Drainage zou momenteel ook niets helpen, de sloten om het veld heen staan daar te vol voor dus dat zou geen nut hebben (zie hetzelfde momenteel op vliegveld hilversum waar ze wel drainage hebben).

Tevens is de club op zoek naar een andere lokatie dus nu tijd en geld er in steken om dit te voorkomen is zinloos.

Ik ga het nog maar een keer zeggen.
leg je zender nooit op dat drijfnatte gras.
Dat heeft al meer dan 1 kist gekost.
De electronica vindt dat niet zo leuk.
Het is heel wat erger dan wat modder aan je schoenen :wink:

Wat betreft de zender.. de onderkant van de zender is 1 gesloten plastic bak. Ik leg 'm natuurlijk niet in een plas, maar hij kan drijven in water als ik dat zou willen. Ik begrijp dat je daar wel voorzichtig mee moet zijn, maar ik ben wel pragmatisch. Het is gewoon electronica en ik houdt m'n zender echt wel goed in de gaten hoor ;).. het is niet m'n schoonmoeder ofzo :P

@Berto: ik zat ook in die richting te denken.. misschien wel.. heb nu m'n brevet dus kan elders gaan vliegen :)

Dan.. ik had nog geen foto's geplaatst van 'the finished product'.. geen echt mooi daglicht vandaag, dus ook nog geen mooie foto's, maar iets is beter dan niets toch.. let wel: hij is dus nog niet klaar, het interieur moet nog heel veel aan gebeuren (meneer piloot zal ook wel een zetel willen, bijvoorbeeld), er komen nog een paar kleine stripings op de zijkant, de deurtjes moet ik er aan de buitenkant nog optekenen, er moet nog een registratie op, enzovoort. De ramen moet ik her en der nog wat schuren en polijsten om superlijm eraf te krijgen.

We beginnen met het 'lelijkste' gedeelte, de gevreesde kap inclusief groot gat voor ontluchting en gloeiplug en het beruchte 'naaldgat'. Die kan niet kleiner, anders kun je de kap uberhaupt er niet opkrijgen. Wat hier wel goed te zien is, is dat het Savelkouls toch 'best aardig' gelukt is de juiste kleur te krijgen :)

IMG_1977.JPG

Het hele geval in elkaar:
IMG_1972.JPG

Voor de vleugels en de verlichting heb ik van triplex kleine bakjes gemaakt, waar ik multiplex stekkertjes verzonken heb gemonteerd in de vleugel

normal_IMG_1967.JPG

En in de romp heb ik een opvangbakje gemaakt voor de draden.. als hij dus in elkaar geschroefd zit, zie je geen draden in het interieur:

normal_IMG_1969.JPG

De stekkertjes moet ik nog wel verder afwerken, ik wil er met triplex een 'handvatje' aan maken.

Voor het landingsgestel en de wingstruts, moest je ABS kapjes uitknippen en deze met epoxy+microballoons opvullen en afvijlen zodat ze op de romp aansluiten.. zie hier het resultaat:

normal_IMG_1978.JPG

Wat ik nu ook geleerd heb, is dat je je toestel ook moet uitzuigen van binnen.. wat je achter de voorruit op het randje ziet zitten, is zaagsel wat uit de kist zelf komt.. moet dus nog weer weggehaald worden, maar is wel een rotplek om te komen met schoonmaken.

Als laatste de trotse bouwer met zijn eerste kindje:

normal_IMG_1980.JPG

Ik moet zeggen; ik zie er een hoop dingen aan waar ik niet tevreden over ben, als in, ik weet dat dat beter kan en dat ik dat inmiddels ook beter kan. Toch ben ik er blij mee, voor een eerste toestel is er denk ik niets mis mee, ik heb al bouwende een hoop geleerd, met name dat goed gereedschap echt van belang is. Al bouwende heb ik een hoop gereedschap aangeschaft waarvan ik dacht 'als ik dit eerder had gehad, had ik <vul> beter kunnen doen'.

Een van die punten is de discussie glassen of oracover. Ik weet nu 100% zeker dat ik een volgend toestel ga glassen. De combinatie van sommige onderdelen spuiten en sommige met oracover doen, werkt gewoon niet. Je krijgt dan onherroepelijk randen en naden op plekken waar je ze niet wil en 100% matchende kleur en glans, gaat gewoon niet lukken. De achterruit bij deze Cessna met name, was veel mooier en vloeiender geworden als ik het hele toestel geglast en gespoten had. Hoewel het spuitwerk nu nog te wensen overlaat, heb ik er wel van geleerd en denk ik dat ik nu wel een toestel geheel kan spuiten zonder dat ik het tot 3 keer toe helemaal kaal moet schuren.. geduld is met name van belang.

Oke Hezik het is me duidelijk.
Het was meer bezorgdheid.
Maar ik begrijp dat jij de 2 onderste schuifkanalen niet op je zender heb zitten.
Ik blijf het volgen.

Ik neem aan dat jullie begrijpen dat gooien voor mij voor de eerste keer met dit toestel nog geen optie is.. als ik wist dat hij vloog en getrimmed was, dan zou ik dat misschien wel aandurven.. maar met een onbekend toestel op een drassig terrein.. brr.. nee dank je :P

Hij moet eerst maar eens bewijzen uberhaupt te vliegen door zelf van de grond af te komen..

[sub:c7b86d3eb1]ja ik weet dat het niet 100% serieus bedoeld was, maar toch :P[/sub:c7b86d3eb1]

Clubgenoten vinden 'm zwaar ondergemotoriseerd, die hadden eerder een FX91 achtige motor erop gezet, of een saito 120 bijvoorbeeld. Top Flite zelf geeft aan dat hij goed vliegt met een FX61, dus dan moet hij het met deze G75 gewoon goed gaan doen.. als de landingsbaan niet uit een mudslide bestaat, weliswaar :)

Nee hoor niet nodig, een hand voor of onder de vleugel en een hand erachter.

Maar ook ik zou mijn grote modellen niet gooien, ook al weet ik dat ze vliegen, ook al zijn ze uitgetrimd.

Als het veld te slecht is dan maar met een ragbakkie die je gooit dan je geliefde schaalmodel.

Oh mijn ragbak (=Tojeiro) kwam nog wel van het veld af.. met enige moeite.

Vooral leuk die molshopen en richels die in het veld zitten. Bij het afvliegen kwam hij ongeveer 1m voor de sloot van het veld af; men geloofde niet dat dat opzettelijk was.. was het wel. De Tojeiro moet je bij starten met vol up op gang laten komen (anders kantelt hij direct voorover), dan tijdens het rijden minder up tot hij met z'n kont van de grond afkomt (taildragger) en dan van het veld afvliegen. Dat gaat allemaal prima, totdat blijkt dat er drie molshopen liggen precies op de plek waar je de kont van de grond af laat komen en dus het landingsgestel ineens in de prut vastzit.. dan kantelt hij weer voorover.. dus dan maar wat langer laten karren en op dat ene goede stukje baan kontje van de grond en wegwezen :)

toch een mooie kist, en al helemaal als eerste model, complimenten. :wink:

je had mijn eerste kist niet moeten zien, die heeft nog nooit gevlogen en zal dat ook nooit doen :lol:

maar moesten de wingstruts niet geheel wit zijn in plaats van blauw aan de bovenkant?

ach, laat ook maar :wink:

Danny Mulders zei:
toch een mooie kist, en al helemaal als eerste model, complimenten. :wink:
je had mijn eerste kist niet moeten zien, die heeft nog nooit gevlogen en zal dat ook nooit doen :lol:

Ach, vooralsnog heeft deze ook nog niet gevlogen, maar dat gaat wel goedkomen, denk ik :P

Ik ben zeker ook niet ontevreden hoor :)

maar moesten de wingstruts niet geheel wit zijn in plaats van blauw aan de bovenkant?

er is niet echt sprake van moeten of niet moeten, aangezien het kleurenschema een vrije interpretatie van een bestaand toestel is. De hoofdvleugel heeft een blauwe band met zilveren striping aan het uiteinde van de flaps. Die band heb ik doorgetrokken op de wingstruts, gewoon om dat ik dat wel goed vond staan.

normal_IMG_1982.JPG

Het toestel waar ik het rompschema van afgekeken heb, heeft een egaal witte vleugel. Dat is erg leeg op een model, dus heb ik de banen toegevoegd. Op de romp komt nog een dikkere zilveren striping onder de ramen en daaronder een dunne blauwe. Dan nog de deuren erop tekeken en de decals aanbrengen. Dan is de buitenkant - voorlopig - af.

Voor alle duidelijkheid.. ik maak 'm nu eerst af met stripings en interieur en ga er dan een tijdlang mee (proberen te) vliegen.

Dit zijn allemaal plannen voor de verre toekomst:
1) wingtips opnieuw maken, maar dan hornet ipv standaard (zoals hoort)
2) vleugel strippen (folie eraf), bijwerken waar nodig, glassen en afwerken
3) stabilo rechtzetten/staartronding beter afwerken
4) voorruit ipv oplijmen meer in romp verwerken
5) romp strippen, glassen en afwerken
6) viertakt monteren
7) kap opnieuw kaal maken/schuren/afwerken (jaja)
... enz enz

Dit zijn allemaal plannen voor de verre toekomst.
Tegen die tijd wil je al lang met nieuwe modellen bezig (denk ik).

En dan blijft deze over voor als iets anders gecrasht is, of nog niet klaar is, of om nieuwe hardware te testen, etc.etc.

Prima mooie kist toch?

En laat die motor er maar lekker inzitten.

jan.

Back