HMS Victory van Caldercraft door Wil

Allemaal bedankt voor jullie reacties, maar laten we het wel netjes houden.
Aan onderling gesteggel over zaken die geen antwoord geven op mijn vragen, zit ik in mijn bouwverslag niet te wachten.

Uit jullie reacties begrijp ik dat er verschillende meningen zijn, zoals zo vaak.
Meestal is de conclusie dan dat het een kwestie is van persoonlijke smaak en vaak is dat ook zo natuurlijk. Het beste voorbeeld is natuurlijk de gele kleur of rose, zoals sommigen ook wel vinden.
Het verschil tussen nieuw en verweerd is immers heel subjectief.

Ik ga maar eens wat proefjes doen met de kleuren die ik heb.
Wordt vervolgd.
 
Op de foto's van mijn touwslager is te zien dat de conus over twee staalkabeltjes loopt.
Ik ben echter niet enthousiast over deze constructie. De kabels maken de berijkbaarheid van de haken op de kardeeldraaier lastig en de conus beweegt onregelmatig, wat m.i. niet bevorderlijk is voor het proces.
Daarom ga ik deze constructie aanpassen door een nieuwe conus op te hangen aan één hoger gelegen kabel en het loopwerk te voorzien van kogellagers.
Wordt vervolgd
 
Update touwslager.

Inmiddels is mijn touwslager voorzien van een conus, die over een boven hangende staalkabel loopt. Met dank aan prachtig 3D-printwerk van Stephan. In eerste instantie liep het karretje niet soepel, maar na nadere inspectie bleek dat een van de v-lagers niet soepel rond draaide. Oorzaak hiervan waren de kleine revetten die tussen de schroef en het lager zaten. Deze waren door het stansen niet vlak maar enigszins bol, waardoor niet de binnenring, maar ook de draaiende tussenring werd geklemd. Door deze revetten om te draaien was het probleem opgelost. Loopt nu lekker licht.

P1034196.JPG


P1034197.JPG


Inmiddels ben ik zo’n 75 touwtjes verder in mijn experimenteerfase en ik begin een beetje zicht te krijgen op het proces, maar ben er nog lang niet. De gemaakte touwen zijn nog niet goed van kwaliteit. Er zijn vele knopjes waaraan gedraaid kan worden in dit proces. Maar op dit moment draait de touwbaan lekker soepel, dat is op dit moment het belangrijkst. In een volgende update zal ik een paar filmpjes bij voegen.
 
De afgelopen weken heb ik niet veel kunnen bouwen. Af en toe een paar touwtjes draaien en dat was het dan. Reden was mijn bestuursfunctie in een seniorenvereniging. Vrijwillig, maar niet vrijblijvend, dat snappen jullie wel. Tussen de bedrijven door ben ik wel heftig aan het bestuderen hoe het straks allemaal moet met al die touwen. Wordt vervolgd.

Maar goed we hebben de draad weer opgepakt, daar waar we gebleven waren. Er lagen nog twee sloepen ten halve, die nog afgemaakt moesten worden. Én ik had een idee hoe ik de hangmatten zou gaan maken, die in de netten moeten. Ook hier begon mijn idee met het toepassen van verbandgaas. Het pakket zegt immers niets over de netten en de hangmatten en dan is naar eigen inzicht de zaken invullen ook heel erg leuk.
Mijn bedoeling was om van verbandgaas kleine rolletjes te maken van 3 á 4 mm doorsnede en plm 8 mm lengte. Het uitgangspunt is verbandgaas van 8 cm breed, dat niet elastisch is. Hiervan knip je stroken van zo’n 6 cm lengte. En die smeer je in met verdunde houtlijm, die op kleur gebracht is. In mijn geval had ik nog wat staan, wat overgebleven was van de netten. Het idee erachter is dat de hangmatten op het schip in de loop der tijd niet al te schoon zullen zijn geweest en dat hier ook nog wel enige nuance in zal zitten.

P1034177.JPG

Vervolgens neem je een staafje messing van 1 mm en rol daar het ingesmeerde verbandgaas zo strak mogelijk omheen.

P1034180.JPG

Daarna leg je dit rolletje apart en trek je voorzichtig het messing staafje eruit en laat het rolletje vervolgens hard worden. Hard is hier een groot woord want door de sterk verdunde houtlijm blijft het rolletje enigszins flexibel

P1034182.JPG


P1034183.JPG


Na een dag zijn de rolletjes uitgehard en kan het overschot er met een scherpe schaar worden afgeknipt. Snijdt daarna de rolletjes in stukjes, ik varieer hier een beetje tussen 8 en 10 mm, er gaan dan 9 á 10 hangmatjes uit 1 rolletje.

P1034199.JPG

P1034200.JPG


En dan is het pakken maar. Afhankelijk van de diepte van de netten leg ik onderin 0, 1 of 2 lagen horizontaal en daar bovenop wisselend 2 horizontaal en 3 verticaal. Allemaal verticaal kan natuurlijk ook. Een beetje variëren zal zelfs realistischer zijn.

P1034188.JPG

P1034189.JPG


De hangmatten die op bovenstaande foto’s in de netten zitten heb ik gisteren gemaakt en vrij snel daarna in de netten gestopt, terwijl ze eigenlijk nog niet helemaal uitgehard waren. Geen geduld natuurlijk. Het effect is wel dat ze dan nog veel elastischer zijn en zich lekker laten vormen. Gisteren aan het einde van de dag heb ik de 19 rolletjes gemaakt die op eerdere foto’s staan. Die waren vanochtend iets harder, maar ik denk goed te doen. Afkorten ging in beide gevallen als een speer met het Japanse keukenmes, die als een guillotine werkt en waar ik ook al mijn latjes etc. mee afkort. Vlijmscherp en snijdt al een dolle.

Op dit moment heb ik 28 rolletjes materiaal, goed voor zo’n 250 hangmatten. Ik schat in genoeg voor een halve Victory. Voor de nuance in kleur (mate van vervuiling) wil ik aan het einde hier en daar nog wat donkerder houtlijm aanbrengen en voor het fixeren wil ik matte vloerlak aanbrengen. We gaan het zien.
 

Bijlagen

  • P1034189.JPG
    P1034189.JPG
    194,8 KB · Weergaven: 33
weet je dat er ruim 800 man op de victory zaten? pakweg een man of 20 als officier in een bedje. blijven er bijna een 800 over voor een hangmat.!!!
conclusie laat ik aan jou.:rofl:
 
Jan,
Hier kunnen meerdere redenen voor zijn:
- of ze hadden niet alle hangmatten nodig om de netten te vullen
- misschien waren de Engelsen destijds hun tijd ver vooruit en werkten ze in 2 of 3 ploegen
- of gaat het hier om het weergeven van het idee waarop
Het is aan de lezer wat hij/zij ervan maakt. :wave

Zoals je weet wordt mijn Victory sowieso een beetje a-typisch
- maar aan één zijde bekoperd
- kanonnen in de aanslag, dus in oorlog
- iedereen wakker, want er moet gewerkt worden, niks pitten in een hangmat
- er straks opgerolde zeilen, niks oorlog, schip in de haven en iedereen aan de wal...
Het is maar wat je er van maakt, maar het blijft leuk :banana:
 
Ik zou nog even terugkomen op de werking van mijn touwslager. In onderstaande filmpjes is het proces van touwslaan mooi te volgen. Aanvankelijk was ik een beetje sceptisch om zelf touw te gaan maken. Maar nu ik het kwaliteitsverschil zie tussen het zelfgemaakte touw en het touw dat bij het pakket is geleverd, ben ik blij dat ik deze uitdaging ben aangegaan. Het kost wel veel tijd om het hele proces onder de knie te krijgen, maar het is de investering dubbel en dwars waard.

Het opspannen van de draden:
In onderstaande video is te zien dat ik de draden voor de drie kardelen heb aangebracht. Het grote probleem hierbij is ervoor te zorgen dat alle individuele daden dezelfde spanning hebben. Dit is essentieel voor de uiteindelijke kwaliteit van het touw. Dit valt echter niet mee . Je moet bij het opspannen het touw tussen duim en wijsvinger laten glijden, gevoel houdend bij de spanning in de draad. Bij een paar draadjes gaat dit nog wel, maar bij veel draadjes hangen er meestal wel een paar slapper. Ik laat de kardelen eerst een paar slagen draaien, voordat ik het stokje voor de touwdrager weghaal. Hiermee voorkom ik dat evt (te) los hangende draden de kardelen meteen in elkaar laten slaan en de boel in de war loopt.


Na het weghalen van het stokje voor de touwdrager, de touwdrager is dan ontgrendeld, beweegt de touwdraaier zich iets voorwaarts. De mate waarin is afhankelijk van de spanning op de draden en de hoeveelheid contragewicht, die aan de touwdraaier trekt. Om hier gevoel bij te krijgen heb ik een maatverdeling in mm op de touwbaan aangebracht. Dan gaat de kardeeldraaier weer aan. In eerste instantie blijft de touwdraaier dan gewoon staan.


Na verloop van tijd gaat de touwdraaier aan de wandel, omdat de kardelen door het twijnen korter zullen worden. Omdat de mate van korter worden belangrijk is in het proces, heb ik ook hiervoor een schaalverdeling op de touwslager aangebracht. Deze wordt in procenten van de lengte van de touwbaan berekend. Zo ergens rond de 10% ligt de grens waarop naast de kardeeldraaier ook de touwdraaier wordt opgestart. Dit is een belangrijke fase in het proces en sterk afhankelijk van de dikte van de draad en het aantal draden in één kardeel. Ook het contragewicht speelt hierbij mee. Allemaal parameters die per kabelslager proefondervindelijk moeten worden vastgesteld.
In onderstaand geval (3x4 draden) stop ik hier bewust even het proces bij 8% krimp. Ik stop de machine en controleer even de status van de 3 kardelen.


Dan wordt de conus, die over de bovenliggende staalkabel loopt, tussen de kardelen geplaatst en richting touwdraaier gereden.


Voor fase 2 van het proces (het draaien van het touw) moet meestal de snelheid van de kardeeldraaier naar beneden worden bijgesteld. De mate waarin moet ook weer proefondervindelijk worden vastgesteld. In dit geval dus van 3 naar 1,5. Ik heb voor de bediening van beide motoren een verlengkabel aangebracht met 2 schemerlampschakelaars, die ik tegen elkaar heb geplakt. Op deze manier kan ik op elke plaats langs de touwbaan de motoren aan- of uitschakelen. De draairichtingen van de motoren worden overigens vooraf ingesteld met de zwarte driestanden-schakelaars, zodanig dat als beide motoren op stand 1 staan, deze tegengesteld draaien. Stand 2 is omgekeerd tegengesteld. En dan kan het echte draaien beginnen, de kardeeldraaier linksom, de touwdraaier rechtsom. Op het moment van inschakelen gaat de conus meteen aan de wandel en vormt zich het touw.


Aan het einde moet op tijd worden gestopt, anders komt de conus in het gedrang tussen de kardeeldraaiers. Als de motoren stil staan, kan de conus worden geparkeerd tegen de kardeeldraaier. Dan is het raadzaam om een aantal keer het ontstane touw tussen duim en wijsvinger op en neer te bewegen, zodat eventuele ongelijke spanningen in het touw kunnen worden vereffend.

https://youtube.com/shorts/7YmA2EpDCmY

Dan komt er een spannend moment, het doorknippen van de kardelen. Wat er daarna gebeurt zegt vaak al iets over de kwaliteit van het geslagen touw. Nadat ik de kardelen heb doorgeknipt leg ik een knoopje in het einde van het touw. Als er teveel twist in het touw zit, wil dit meteen in elkaar draaien. Daarom bevestig ik meteen een klemmetje aan het einde, waardoor ik deze twist probeer te belemmeren. Dan kan het touw bij de touwdraaier los worden geknipt en een knoopje en een klem worden aangebracht.

https://youtube.com/shorts/ZiuI3plbnjg

Als je dan het touw oppakt ontstaat er altijd nog wat twist. Ik hang het touw dan aan een rek om even rustig uit te kunnen draaien. Als het touw tot rust is gekomen is het goed om het touw een paar keer stevig tussen duim en wijsvinger door te halen, zodat ongelijke spanningen worden vereffend.
En zo ontstaat een waslijn vol met gedraaide touwtjes.

https://youtube.com/shorts/sXe33BhWfkk

Als het touw is opgehangen worden alle parameters genoteerd in een logboek. Dit is belangrijk om een beeld te krijgen en te houden van wat je allemaal gedaan hebt en wat het resultaat is. Meten is immers weten. Het is bij mij overigens nog geen garantie dat als ik twee touwtjes draai met dezelfde instellingen, dat ik dan ook twee identieke eindresultaten krijg.
Een natuurlijk gaat er onderweg nog wel eens een touwtje mis (op meer)

https://youtube.com/shorts/zdU1XSUSWSs

Tot zover mijn avonturen met mijn touwslager. Tot nu toe een enerverend project, waarvan het bouwen van de touwslager zelf alleen al mooi was. Nu de touwtjes zelf nog tussen duim en wijsvinger gaan krijgen. Uitdagingen genoeg dus.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verhaal met mooie filmpjes. Maar de laatste en derde van achteren staan prive. Daar moet je iets aan doen denk ik.
 
In topic 404 heb ik verteld hoe ik de hangmatten heb gemaakt. Op dit moment zijn alle netten gevuld met deze hangmatten. Ik heb ze niet geteld, maar schat in dat het er zo’n 500 zullen zijn. Hoewel ik er vooraf behoorlijk tegenop zag, is dit onderdeel me enorm meegevallen. Nu ik zo nog eens naar de foto’s kijk, lijken het wel enorme strobalen. De strakke uitstraling van de romp tot nu toe is hiermee wel teniet gedaan, dat is jammer vind ik. Ik moet echt even wennen aan deze “rommelige” toevoeging. Van de andere kant, als straks al het touwwerk is aangebracht en her en der op het dek enorme hoeveelheden touw zijn opgestoken, zal het wel meevallen hoop ik.

P1034201.JPG


P1034203.JPG


P1034204.JPG


P1034209.JPG
 
Gaaf zeg!! Goed bezig. Kan je er niet voor kiezen om ze op bepaalde punten in te leggen?. Zelf vind ik het er niet storend uitzien ofzo.
 
In mijn vorige topics zagen jullie dat de romp nu nagenoeg af is. Alleen de luiken moeten er in feite nog op. De netten en de hangmatten zijn een persoonlijke toevoeging, omdat het pakket hier niet in voorziet (alleen de zwarte beugels zitten in het pakket). Ik ben van mening dat dit zeker iets toevoegt.

Ook hebben jullie kunnen lezen dat ik inmiddels een touwslager heb gebouwd en hiermee volop aan het experimenteren ben. Het maken van touw loopt via diverse instellingen op de touwslager en het valt nog niet mee om hier de juiste balans in te vinden. Inmiddels heb ik zo’n 75 touwen geslagen en heel langzaam aan begin ik de machine te begrijpen. Maar van een constante kwaliteit is echter nog geen sprake. Touwslaan doe ik echter met tussenposes om het leuk te blijven vinden.

Tussendoor is er dus tijd voor andere en nieuwe projecten, zoals :
- Het afmaken van de twee laatste sloepen
- Bestuderen van alle functies van de benodigde touwen
- Starten met de productie van het houtwerk voor de masten

Sinds de expo in september ben ik me gaan verdiepen in het touwwerk van de Victory. Naast de keuze van het zelf slaan van de touwen heb ik me verder verdiept in het touwwerk, dat op de Victory gebruikt wordt. McKay geeft in zijn boek op pagina 116 t/m 119 een prachtig overzicht van alle touwen, hun maten, afwerking etc. Voor de goede orde, we hebben het hier over 258 verschillende functies, vaak in tweevoud (bak- en stuurboord) of nog meer uitgevoerd (bijv. het want). Ik denk dat we dan al gauw spreken over zo’n 500 verschillende touwen. Een mega klus naar het zich laat aanzien.

Om al het werk aan het model straks een beetje tot zijn recht te laten komen, heb ik ook besloten om geen volledig uitgerolde zeilen te gaan voeren. Dit zou het zicht op mast- en touwwerk teveel wegnemen. Ook de voorzieningen voor de lijzeilen zal ik niet aanbrengen. Wel worden de zeilen straks volledig gereefd (opgerold) aangebracht. Dit betekent dat het aantal te maken touwfuncties kan worden teruggebracht naar 168.

A.d.h.v. de tabel van McKay en onder meer het boek van zu Montfeld heb ik me de afgelopen maanden verdiept in het beloop van deze touwen, waar en de wijze waarop ze belegd worden, welke dikte de touwen hebben en welke blokken nodig zullen zijn. Samen met wat extra tekeningen heb ik me een beeld kunnen vormen van wat waar moet. Alleen de benaming van al die touwen al. Het was een enorme klus, maar heeft me weer een stuk verder gebracht in deze materie.

Deze week ben ik ook gestart met het maken van de houten mastonderdelen. Hiertoe heb ik maanden geleden al een kleine draaibank gekocht van Proxon, die ik voor een prikkie op Marktplaats tegen het lijf liep. Het draaibankje is echter te kort om een aantal mastonderdelen in hun volle lengte te kunnen maken. Daarnaast beperkt de doorvoerdiameter van 10 mm bijvoorbeeld het maken van de onderstukken voor de boegspriet, de hoofdmast en de fokkemast, Deze zijn immers 12,7 mm op het dikste punt. Daarom heb ik het draaibankje uit elkaar gehaald en de aandrijving en de slede los van elkaar op een plank gemonteerd. Door het verplaatsen van alleen de slede kan ik de machine nu aanpassen aan elke gewenste lengte.

P1034211.JPG


Per mastonderdeel heb ik een soort productieschema gemaakt met daarin de relevante maatvoeringen systematisch naast elkaar gezet. Dit maakt het wel zo makkelijker i.p.v. al die grote lappen van tekeningen.

P1034212.JPG


De stokken rondhout van 12,7 mm uit het pakket bleken echter wat krom getrokken te zijn. Gelukkig had ik nog wat oud rondhout van die maat liggen, dat wel recht was. Na dit aan het einde verjongd te hebben was het klaar voor gebruik.

P1034213.JPG


P1034214.JPG


Allereerst worden alle relevante maatvoeringen op het rondhout aangebracht, zoals de overgangen van cilindrisch naar taps en vierkant. Ook het verloop van het tapse gedeelte wordt via een standaard verdeling uitgemeten.

P1034215.JPG


Vervolgens wordt met een smalle guts ter plaatse van de maatstrepen het rondhout verjong tot de gewenste dikte. Met een potlood wordt de bodem van deze verjonging zwart gemaakt om tijdens het later draaiproces zichtbaar te blijven

P1034219.JPG


Na met het afdraaien met beitels en gutsen in de buurt te zijn gekomen van de zwarte lijnen, wordt het werk overgenomen door schuurplanken, in grofte verlopend van 80 tot 220.

P1034221.JPG


P1034223.JPG


Als op deze manier het gehele rondhout verjongd is gaat er nog een schuurpapiertje van 240 overheen en klaar is dit mastonderdeel.

P1034227.JPG
 
Laatst bewerkt:
In mijn vorige topic heb ik laten zien hoe ik de ronde verjongingen van de masten aanpak. In de mastonderdelen zitten echter ook een aantal delen, die vierkant of zelfs achthoekig moeten worden. Hiervoor heb ik het volgende bedacht.

P1034239.JPG


Het leek mij makkelijk om deze bewerking uit te voeren, terwijl het werkstuk nog in de draaibank zit Uitgangspunt hierbij is de stand van de moer, waarmee de klembus van de draaibank wordt aangedraaid. Het is belangrijk om daarbij uit te gaan van een en het zelfde punt, daarom heb ik in een van de hoeken van de moer een gleufje gevijld. De stand van dit gleufje wordt dan het uitgangspunt, dat in de gaten moet worden gehouden.

Ik heb een malletje gemaakt dat past om de moer van de draaibank, zodanig dat ik dit tweeledig kan gebruiken, waarbij de stand van het werkstuk telkens 90 graden verdraait. Bij ieder stand kan dan een platte kant aan het werkstuk worden geschuurd met de schuurplank.

P1034228.JPG


P1034229.JPG


P1034232.JPG


Daarna wordt het tapse gedeelte, waar het achthoekig moet worden, afgedraaid.

P1034233.JPG


Voor het aanbrengen van de achthoeken heb ik nog een zelfde malletje gemaakt, waarin het gat voor de moer 45 graden is verdraaid.

P1034235.JPG


Met als eindresultaat

P1034234.JPG
 
Inmiddels is mijn bouwverslag ook op SOS te bekijken.

https://shipsofscale.com/sosforums/threads/hms-victory-of-caldercraft-by-wil.16072/

De komende maanden post ik in een soort inhaalslag elke week een onderwerp.
Zodra in synchroon loop met mijn eigen vorderingen, zullen de posts nagenoeg gelijk gaan lopen.

Voor de vertaling heb ik toch maar een abonnementje afgesloten bij DeepL.
Van Nederlands naar Engels en dan op SOS weer naar het Nederlands is wel lachen.
Ik heb de Nederlandse versie op SOS dus maar weer op taalfouten gecorrigeerd.

En zo blijf je bezig

Misschien lachen ze zich aan de andere kant van de wereld nu wel een deuk.
 
Back
Top