Leeg topic - kan weg

  • Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
Ik gebruik hiervoor schuurblokjes van 'Mr. Zap'
Dat klinkt alsof ze niet erg lang zijn, en dat is dus uit den boze! :evil:

Voor je het weet heb je een golvende neuslijst! 8O

Ik zou er mee uitkijken.

Ook voor het schuren van grotere oppervlakken: NOOIT kleine schuurblokjes nemen!

(Nog erger: schuurpapier los in de hand. Dan ben je verloren . . . :nooo: )


jan.
 
Dat zijn inderdaad wijze aanwijzingen. Gaat lekker, kijk je een paar dagen niet, ben je al bijna klaar! Top!
 
. . . ik wilde juist het kopen een beetje terug gaan dringen. . . . de kit, de zender, de tafel en een berg gereedschap gekocht (zaagjes, sleutelvijltjes, schuurpapier, linealen, winkelhaak, schuurblokjes, lijm, enz).
Let op: dat zijn (behalve de kit) bijna allemaal eenmalige investeringen, waar je nog jaaaaaaren plezier van hebt.

Repen MDF: prima alternatief. :D

Succes.


jan.
 
Hoi Hezik,

Is werkelijk heel mooi gebouwd. Kompliment.

Wat betreft het schuren en lange schuurblokken heb je misschien iets aan het volgende idee.

Zelf gebruik ik al een tijd twee alu kokerprofielen 25 x 50 x 500 die ik bij een aluminium bedrijf gehaald heb.
Een rol tweezijdig tape (wat ze voor vloerbedekking gebruiken) en een strip op 50 breed (door midden) gesneden machine schuurpapier (vlak en scherp). De kokers zijn aan een zijde beplakt met schuurpapier; uiteraard van verschillende korrelgrootte.

afb15351.jpg


Door het kokerprofiel kan deze schuurbalk op verschillende manieren gebruikt worden. Bijvoorbeeld ook om haaks te schuren langs de voorkant van je spanten o.i.d. voordat je de voorlijst er op lijmt.

afb15352.jpg


om snel even haaks te zagen of af te korten. (Moet het profiel wel recht afgezaagd zijn)

afb15353.jpg


en je kunt hem vastklemmen op je werkblad en met je werkstuk dynamisch rondingen schuren met een recht front. En ga zo maar door. Ook gewoon schuren gaat er mee.

afb15354.jpg


Succes, Huib
 
ik zie op foto 1 denk ik dat tussen de tip en de afbuiging naar de hoofdvleugel de vleugel vanaf het midden gezien eerst iets smaller word en dan breder, alsof ie gebogen is. kan ook zijn dat dat door de foto komt :wink:

ziet er nog steeds goed uit.
 
jan brilman zei:
ik kan wel zeggen dat het een hele goede tip was
en dan schuren als een gek
Dat lijkt me in z'n algemeenheid nou ook niet de manier :nooo: ,

Ach, een gek kan alleen maar schuren als een gek :P.. het was wat overtrokken gesteld, uiteraard pas ik wel enig beleid toe bij het schuren :)

kurt zei:
als dit pas je tweede toestel is, dan gaan we van jou nog hele mooie dingen zien in de toekomst :D

Dank, ik was al even bang dat het niet goed meer ging omdat het wat stiller werd hier.. gelukkig zit ik nog op het juiste pad :)

Maar goed, heb geduld, ik ben nog lang niet klaar, er zijn nog voldoende mogelijkheden om e.e.a. te verprutsen :).

Ik maak me met name zorgen over het coveren met oracover, daar heb ik met die Taxi-II ook al behoorlijk mee lopen kloten. Alhoewel alles wat daar beplankt was, wel redelijk gelukt was, dus misschien dat dat nog wel goedkomt :P

Zo.. het opruimen is weer gedaan, de werkplaats is weel 'proper' zoals onze zuiderburen zo mooi zeggen..

full.jpg


Danny Mulders zei:
ik zie op foto 1 denk ik dat tussen de tip en de afbuiging naar de hoofdvleugel de vleugel vanaf het midden gezien eerst iets smaller word en dan breder, alsof ie gebogen is. kan ook zijn dat dat door de foto komt :wink:

Komt inderdaad door de foto, die sowieso al wat wazig is.. in het echie is de rand wel netjes recht :)
 
zie ik nu ook, heb even een papiertje op het beeld gehouden langs de voorlijst, is inderdaad kaarsrecht :wink: . ga zo door!( maar nu eerst slapen potverdorie! :lol: )
 
hezik zei:
Ik maak me met name zorgen over het coveren met oracover, daar heb ik met die Taxi-II ook al behoorlijk mee lopen kl%$# (censuur). Alhoewel alles wat daar beplankt was, wel redelijk gelukt was, dus misschien dat dat nog wel goedkomt :P

Oracover op beplanking kan problemen opleveren met luchtbellen, maar waarom zet je hem niet in de glas en dan spuiten?

Groeten Huib
 
Huib zei:
Oracover op beplanking kan problemen opleveren met luchtbellen, maar waarom zet je hem niet in de glas en dan spuiten?

Omdat ik daar geen ervaring mee heb en dit het toestel fors zwaarder maakt dan bekleden met oracover.

Als ik wat zoek op internet naar 'builder revieuws' voor dit toestel, zie ik iedereen klagen dat je 'm niet te zwaar moet bouwen.

Als laatste; met oracover zijn, voor zover ik weet, kleine reparaties sneller uit te voeren.

Ik heb begrepen dat er een tooltje is om luchtbellen onder de oracover te voorkomen, dit is een rollertje met allemaal kleine spikes erop, die prikt miniscule gaatjes in je beplanking.. iemand ervaring daarmee?
 
lijkt mij niet slim, je gaat dan de constructie zwaar verzwakken als je re gaatjes in prikt. bespannen gaat ook goed hoor, gewoon de cover op de vleugel leggen, hem vanuit het midden naar de tip strijken met de bout op de lage stand terwijl je de hoofdligger volgt. van daar uit naar de voorlijst toe ZONDER aan de cover te trekken, daarna naar de achterlijst en weer niet trekken. en als beide helften, zowel onder als boven, bespannen zijn gewoon met de verfbrander alles VOORZICHTIG in laten krimpen, niet blijven fohnen totdat het goed zit want dit gaat geheid scheuren. gewoon om de paar seconden de folie wat af laten koelen en het zal vanzelf beter gaan. en nog een tip, holle oppervlakken NIET branden, dit gaat gewoon lostrekken en word een vlak oppervlak :wink: .

veel succes, als het mij al lukt moet jij het zeker ook kunnen, gewoon geduldig aan met korte halen inkrimpen en het ziet er perfect uit :D .
 
Ik heb begrepen dat er een tooltje is om luchtbellen onder de oracover te voorkomen, dit is een rollertje met allemaal kleine spikes erop, die prikt miniscule gaatjes in je beplanking.. iemand ervaring daarmee?
Als ik me niet vergis heet dat tooltje een woodpecker. zelf heb ik er geen maar ik ken wel mensen die dat hebben en gebruiken, je kunt dat zonder probleem gebruiken (zonder dat je de constructie verzwakt).
Zelf leg ik de folie over de vleugel, dan zet ik de randen met een niet te hete bout(ongeveer 80gr) zodat de folie wel plakt maar niet krimt.(ik begin bij een vleugel uit een stuk in het midden hierhet eerst vast zetten, dan de folie strak trekken (zonder rimpels) aan de tip en daar ook vast zetten vervolgens de neuslijst op de zelfde manier, gevolgd door de achterlijst , als de folie rondom vast zit neem ik de föhn, voor de follie op te spannen. Je moet wel zorgen dat de lucht er tussen uit kan maar dat is jou geen probleem want die kan er uit langs de servo kabel (en anders zou je in de laatste rib en indien nodig ook in de rest van de ribben een gaatje van ongv 5mm kunnen maken)
Persoonlijk vindt ik dat deze methode een mooier resultaat geeft dan wanneer je de folie helemaal strijkt met een bout.

Succes met het verder verloop van je Cessna 182

MVG Eric
 
Peter Pankras zei:
Omdat ik daar geen ervaring mee heb en dit het toestel fors zwaarder maakt dan bekleden met oracover.

dat valt wel mee hoor.. dat zijn allemaal spook verhalen..

peter

Is dat zo? Je uitspraak verbaast mij een beetje.. toen ik begon aan dit toestel en dit draadje op dit forum, had ik mezelf al bedacht dat glassen/verven een optie zou zijn. Toen ik dat liet vallen in de winkel waar ik de kit had gekocht (Vasco), werd er achter de balie donker gekeken en direct gezegd "pas op dat hij daar niet te zwaar van wordt". In de winkel waar ik de zender gekocht heb (2brothersRC) heb ik het ook gevraagd, daar zei men direct 'niet doen, wordt ie te zwaar van'.

Daarnaast heb ik meerdere mensen op dit forum zien zeggen dat glassen/verven zwaarder is dan oracover..

Maar wat betreft reparatie dan? Klopt dat ook niet? Is 'glas/verf' net zo makkelijk te repareren als oracover?

Houdt wel in je achterhoofd dat ik een beginner ben; mijn doelstelling is ook niet "de allermooiste kist te bouwen die er ooit geweest is en waarvan de pro's de kwijl in de mond loopt"..
 
hezik zei:
Houdt wel in je achterhoofd dat ik een beginner ben; mijn doelstelling is ook niet "de allermooiste kist te bouwen die er ooit geweest is en waarvan de pro's de kwijl in de mond loopt"..

dan moet je nu stoppen met bouwen want die kant ga je wel op :wink: .
 
Danny Mulders zei:
dan moet je nu stoppen met bouwen want die kant ga je wel op :wink: .

hehe i bet you say that to all the .. erm.. airplane building guys :P

Maar goed, ik had gisteravond nog wel wat vorderingen gemaakt en vandaag ook iets uiteraard, dus weer een nieuwe set foto's.

De grote vleugel is even aan de kant gelegd. De ailerons, flaps en wingtips moeten daarvan nog afgemaakt worden, maar ik heb m'n vriendin beloofd voor woensdag a.s. geen enorme schuurpartijen meer aan te richten.. voordat jullie gaan schelden op m'n vriendin: dat is wel de meid die een maand geleden zei: "goh jij wilde toch ooit weer eens een vliegtuig bouwen, zullen we gaan kijken om er één te kopen?"

Sowieso is het geen ramp, zo heel veel moet er niet meer gebeuren aan de vleugel, ik schat nog zo'n 2 uur werk in totaal (wat wel weer 4 zal worden) :P

Anyways.. omdat de vleugel even op een zijspoor staat, ben ik begonnen aan de fusilage.

Hiervoor moeten er eerst een aantal formers, de fuse keel, twee firewall plaatjes en nog wat grut aan elkaar gelijmd worden met epoxy. Naar aanleiding van een tip op dit forum gebruik ik schuursponsjes om epoxy aan te brengen. Ik pak een schone A-4 (of eigenlijk een stapeltje), trek daar twee evenlange sporen hars en harder op, die roer ik goed door elkaar met een stukje scrap hout en dan knip ik een reepje van het sponsje af wat ik gebruik om de lijm aan te brengen. Dat werkt mooi, je krijgt er geen vieze handen van (nou ja, nauwelijks) en een mooie egale, niet te dikke laag. Uiteraard beide kanten doen, dan stevig op elkaar drukken. Daarna een laag bakpapier op de tafel, daar de te lijmen onderdelen op, daar weer bakpapier over, daar een plank MDF op en vervolgens een stapeltje boeken om gewicht te zetten. Na 25 minuten even kijken of alles nog goed aligned zit (mocht dat niet zo zijn, is het nog net goed te schuiven) en dan nog rustig een kwartiertje oid. laten drogen.

full.jpg


Dan de 'main stringers' op de tekening vastgezet

full.jpg


En de 'formers' passen.. hier even her en der een blokje MDF om ze rechtop te houden.. later heb ik de stringers iets meer aangeduwd, zodat het uit zichzelf bleef staan

full.jpg


Op de tekening staat een template voor een 'former angle'; een meetdevice om de juiste hoek te krijgen.. deze heb ik nagemaakt in een planke balsahout wat ik daar speciaal voor gekocht had (wat dikker). Dan alle formers netjes in de juiste hoek zetten en met thin-ca aan de main stringers vastlijmen. Overigens had ik voordat ik dit deed al de 'pushrod holes' geboord door de spanten. Het lijkt op deze foto alsof de main stringers boven de tekening zweven, of niet op de juiste plek zitten, maar dat is niet zo.. aan de voorkant van het toestel, zitten die stringers niet meer gelijk aan de buitenkant. Ik moet ze nog op maat afzagen, maar dat komt later (volgens de bouwbeschrijving).

Hierna lijm je de 'fuse keel' erin, samen met een halve former aan de bovenkant. Daarna komt er een stringer bij

full.jpg


Dan de servo-plate aan elkaar lijmen (zijn twee helften) en op de plekken waar de servo's vasgeschroefd worden, versterken met een stukje scrap triplex.. ik heb de servo-tray ook in het midden (waar de twee helften aan elkaar gelijmd worden) verstevigd met 2mm balsa plankjes, waarbij de nerf haaks op de lijmverbinding is gezet, voor stevigheid.

De plaat triplex waar het onderstel op vastgezet wordt even passen:

full.jpg


En vervolgens met epoxy erin lijmen en dan minstens een uur laten drogen, zodat de epoxy echt droog is. Normaal gesproken moet je draad tappen in de gaten van de metalen platen die het onderstel vormen, echter de bijgeleverde schroeven zijn in inchmaten. Ik heb deze vervangen door metrische schroeven, en ook metrische draad getapt. Dan klem je het onderstel er op en boor je kleine gaatjes voor. Dan het onderstel er weer af, en de gaten op maat boren:

full.jpg


De houder voor het neuswiel plaatsen (dit wel met de bijgeleverde bouten/moeren gedaan, zijn inslagmoeren) en uitboren zodat de stang waar het neuswiel aan komt te zitten er doorheen past. Hierna beginnen met het aanbrengen van de overige stringers.. hier zijn ze aan de voorkant al gelijmd, de achterkant ga ik nu zo doen, die moeten m.b.v. de former angle nogmaals gecontroleerd worden om krommingen uit de spanten (en die waren op sommige plekken krom) er helemaal uit te krijgen.

full.jpg


Zo, nu zijn jullie weer helemaal bij en kan ik weer verder :)

//edit
nog wat detailfoto's.. de bevestiging van het neuswiel

full.jpg


full.jpg


En hier is goed te zien hoe de buitenbuizen voor de stuurstangen op hun plek zitten

full.jpg
 
Back
Top